Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Augusti , 2015 Ursäkta om det blir tjatigt. Jag har ganska stora grundläggande kunskaper i elkunskap för fritidsbåtar. Men har aldrig lyckats förstå det där med krypströmmar i skyddsjorden beroende på att det är olika potential i land och i havet... Nyligen köpe jag en gedigen 29" motorbåt, ett orustbygge, förre och förrförre ägarna var båda elektriker, den förste svagströmselektriker och den senare installationselektriker, gissa hur elsystemet ser ut...? Det finns en himla massa smarta fineser på eltekniska problem som kanske inte ens existerar, men allt funkar bra. Det som denna fråga egentligen handlar om är att varmvattenberedarens elptatron inte är ansluten till landströmscentralen, rent tekniskt är det inga problem, bara att koppla in med en kort förlängningssladd. Men förre ägaren, installationselektrikern, var rädd att det skulle uppstå galvaniska strömmar i vv-beredaren, motorn och aq-drevet... Hur är det med den saken? I båten finns det flera moderna C-tech laddre, är dess minussida galvaniskt åtskiljd från elänätet? Om inte så har man ju problem redan där...? Åter till vv-beredaren, om jag nu kopplar in den med en förlängningsladd där jag klipper skyddsjorden, eller om jag ansluter skyddsjorden över den omdebatterade "Zinksaveren" från det där tema-företaget? Sedan är det så att jag sällan tar landström, både den förra båten och denna har ordentlig generator och rätt mycket solcellspaneler. De gångerna jag kopplar in mig är mest för att få behålla varmvattnet till nästa morgon. Tja finns det enkla svar utan allt för omfattande eltekniska- eller elsäkerhetsredogörelser på dessa frågor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Augusti , 2015 Elpatron. Alltså, ja, kylvattnet innehåller glykol och leder ström. Lite. Så det finns risk för krypströmmar till motorblocket den vägen via kylslangarna.Personligen tycker jag det är en mer teoretisk risk.C-tech laddare är s k switchladdare. Det sitter en transformator i mitten som skiljer in och utgångar galvaniskt. Inga problem alls med dessa. Problemet kan vara urgamla laddare med plåtskal där skyddsjord och 12V minus båda sattes fast.Zink saver. Är gjord för länder där potentialskillnaden håller sig under 0,5-0,7 V. I Sverige kan man får betydligt högre spänning som då går igenom zinksavern. Tveksam nytta eller kanske t o m sämre än att anvöända SXK's koppling nedan.Att koppla in landström då och då över natten ska inte vara problem. Problemen kommer om man ligger veckovis eller hela sommaren med landström med en felaktigt gjor installation.I övrigt rekommenderar jag SXK's schemor. Hittas här:http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/LandstrInstR3.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Augusti , 2015 Tack för det svaret! Då kopplas vv-beredaren in. men man kan ju alltid dra ur kontakten senare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Augusti , 2015 Tja, det är som rosornas krig... man vet inte vilka som är goda eller onda... Jag syftar på önskan att slippa korrosion på grund av krypström och önskan att ha en så säker 230V anläggning som möjligt? I det ena fallet kopplar du inte något ihop med landjord och i det andra förbinder du allt av metall i båten. Du som anläggningsansvarig är den ende som avgör om höljet till vv-beredaren kan utgöra en fara för personsäkerheten om den får ett isolationsfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Augusti , 2015 Då är valet enkelt. Vv-beredaren är ju isolerad med en slags värmeisolering. Jag gör en kort förlängningskabel utan anslutning till skyddsjord. Märker den med en sådan där modern "Dymotape" där det framgår att den är "livsfarlig". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Augusti , 2015 Då är valet enkelt. Vv-beredaren är ju isolerad med en slags värmeisolering. Jag gör en kort förlängningskabel utan anslutning till skyddsjord. Märker den med en sådan där modern "Dymotape" där det framgår att den är "livsfarlig". Skulle du få ett överslag i VVB mellan fas och hölje (inte helt ovanligt) så blir höljet spänningensförande men det märks inte eftersom JFB inte löser ut. Behåll jorden, några timmar med VVB då och då ger inga stora korrosionsproblem. Vill man ha en bra OCH säker anläggning, använd en jordplåt enligt pdf:en ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Augusti , 2015 Jag skulle nog behålla skyddsjorden till vv-beredaren. Som sagt, de timmar man ev har en krypström via kylvattnet spelar ingen roll. Däremot skiljer jag landströmmens skyddsjord från allt annat i båten. Den finns i alla el-uttag så de elapparater som kopplas in blir skyddsjordade. Men ingen koppling till metall eller motor i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Augusti , 2015 Det hanns inte med nån inkoppling idag, men upptäcket att jag fortfarande hade varmvatten i morse, efter en timmas motorgång i går eftermiddag... så vv-beredaren förefaller ju välisolerad i alla fall. men jag kopplar då en oklippt kabel framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 23 September , 2015 Jag instämmer med tidigare inlägg om att kryppströmmar är normalt inget problem om man bara kopplar in landström några timmar då och då för att ladda batterier eller köra upp varmvatten. Det har ju funkat i många många år för båtägare utan problem. Jag avråder också starkt från att koppla bort vvb skyddsjord med specialsladdar. Ett isolationsfel kommer bli oupptäckt ända tills någon kommer i kontakt med det spänningssatta höljet. Har man tur hinner jordfelsbrytaren rädda livhanken. Det är i så fall bättre att koppla in vvb med en skarvsladd när den ska användas så att det alltid finns en skyddsjord där det finns nätspänning. Det är grundläggande elsäkerhet. Överkurs: Själv ogillar jag SXKs jordblecksmetod eftersom man förlitar sig på att den egentillverkade "båtjorden" håller fullgod kvalitet. Hur försäkrar man sig om det? Om båtjorden är dålig, dvs, inte leder bort ström ordentligt finns risk att varken säkringar eller jordfelsbrytare löser ut som de ska. Den risken tar jag inte. Därför tycker jag att man antingen bara ligger kortvarigt på landström och behåller skyddsjorden i land, eller skaffar en zinksaver, eller bättre, en isolationstransformator om man vill slippa bekymra sig när man har landström kopplat längre tider. I isolationstransformatorn skapar man båtjorden genom att koppla ihop jord och neutralledare på båtsidan. Då kommer säkringar och jordfelsbrytare fungera som de ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser