Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

Rekommendera Poster

Ola stiger i min aktning. Det förefaller som om han med denna tråd har skapat något som relativt honom har karaktären av en trådarnas perpetuum mobile. Inte illa. Tänk bara hur många skarpa hjärnor som förgäves försökt åstadkomma något liknande under gångna århundraden. Dock givetvis i den verkliga, och inte virtuella, världen. Jag lyfter en ansjovismacka som hälsning till Ola!

Du går med håven efter beröm för din egen stora skapelse tråden "skitsnack om MP". Eller??

;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ju roa mig med att läsa på Facebook-gruppen vad som händer i Sjöfylleri-gänget. De senaste höjdpunkterna är en förvånad Ola som upptäcker att han är portad hos Centern efter att ha argumenterat "lite" mot lagen. Eller en bitter Gabbe som surt konstaterar att riksdagen inte tänker ta upp frågan till utvärdering, och blir påhejad av personer som idiotförklarar alla politiker man borde arbeta för att få med sig.

Vad kan man säga - med sådana kampanjledare behövs inga som argumenterar för lagen...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ArneRadar:

Ajdå. Avslöjad :-)

Måste erkänna att jag intellektuellt sett ligger i lä jämfört med forumets otaliga stora tänkare. Riktigt så förslagen var jag alltså inte. Men nu när du för den tråden på tal, så - ja, den lever faktiskt också vidare utan ny input från mig. Hatten av för mig också, således! Finns den där möjligheten att gilla sina egna inlägg kvar ska jag trycka på den nästa gång jag får möjlighet. Om jag nu ids logga in mig på detta bitvis tramsiga forum. Det blir inte så ofta nuförtiden.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig tittat på Facebooksidan. Den verkar ju konkurera med de värsta sidorna och personerna på Flashback. Min gissning är att vi inte får svar eftersom debattklimatet är lite stelt här på MG. 

Undrar hur många som aktivt stödjer dem?

Mackey

Det kanske bara är Göran Gabrielsson, som imiterar alla de andra!?  :huh:

Tommy

som fortfarande vågar vägra Facebook.

Det är illa nog med MG

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden har potential. Verkligen. Jag plockar fram chipsen och ser fram emot en underhållande lördagskväll.

Hah... har den/ dom... förra trådarna i samma ärende blivit fulla? Trodde www... var oändligt stort nästan.

Ja, såhär viktiga frågor, där man bara skrapat på ytan av alla alternativ, bara måste ju komma fram.

Ett par avsnitt i SVT:s "Debatt" kanske skulle klargöra lite.

Fan, f:in, fantastiskt.

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden handlar om att Ola o Båtfolket känner sig svikna av SBU som inte aktivt driver frågan om lagens utvärdering och avskaffande längre. Ny infallsvinkel, som sagt.

Jättespännande.

Verkligen.

För oss flesta andra - förmodligen inkl SBU - finns sannolikt viktigare saker i livet än rätten att få styra sin båt med alkohol i kroppen.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Humor på hög nivå när man:

1. Läser att inlägget kommer från Vänersborg, och man pratar om länder man delar vatten med. Vilka länder gränsar Vänern mot nu igen..?

2. När man vet att Polen, som Sverige gränsar mot, också har 0,2 promille som gräns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Här kan man visst ta ett snack med Ljungbergarn om man har tillgång till Facebook.

http://nyheter24.se/debatt/812348-har-inte-politikerna-allvarligare-problem-an-hur-manga-starkol-jag-dricker-bat-alkohol-skargard

Tyvärr verkar det som han försvann när det började dyka upp sakliga rmotargument.

Så när han var här så var motargumenten alltså osakliga......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Läser att inlägget kommer från Vänersborg, och man pratar om länder man delar vatten med. Vilka länder gränsar Vänern mot nu igen..?

2. När man vet att Polen, som Sverige gränsar mot, också har 0,2 promille som gräns.

Så du menar att en riksdagsledamot bara kan uttala sig om sitt eget närområde. Då skulle det bli bra knepigt i riksdag och regering. Det står väl varje medborgare fritt att ha en åsikt om företeelse som är landsomfattande. Inlägget du skrev var bara ett försök till billig poäng där det inte fanns någon poäng att hämta. I övrigt tycker jag att SBU gör rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att en riksdagsledamot bara kan uttala sig om sitt eget närområde. Då skulle det bli bra knepigt i riksdag och regering. Det står väl varje medborgare fritt att ha en åsikt om företeelse som är landsomfattande. Inlägget du skrev var bara ett försök till billig poäng där det inte fanns någon poäng att hämta. I övrigt tycker jag att SBU gör rätt.

Du vet excel319

För Stockholmare finns bara Stockholm. Sen har de kanske nån gång hört talas att det finns en för dem helt okänd "landsort" nån stans i en dunkel periferi.  ;)

Om man läst debattartikeln, skulle man finna att den Moderate riksdagsledamoten Mikael Cederbratt från Vänersborg, lagt en motion i Sveriges Riksdag (som är belägen i Stockholm) om att gränsen för alkohol i blodet vid framförande av stora och/eller snabba båtar "skall va 0,5 promille" :P

Motionen fick avslag.  :)

Det var detta som Cederbratt vill tala om. Sin egen handlingskraft och de övriga riksdagsledamöternas slapphet i denna ytterst viktiga fråga.

Jag får kanske ta min granne - riksdagsledamoten (S) - i örat, när jag träffar honom nästa gång. Fast det vågar jag nog inte. När jag träffar honom brukar han va ute med sin stora kamphund - en vit dvärgpudel.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten tanke.... utbildning.

Var gränsen etanol i blodet än är så funderar jag på... hur stor koll har var och en, som måste dricka och köra, på sin nivå alkohol i blodet. Hur vet "man"????

Finns det inte nätingsutrymme för kursverksamhet där deltagarna dricker olika sprit, vin, öl mm. På olika alternativa sätt i olika tempo, med mat, utan mm.mm. Kontrollanter, självklart godkända från nån myndighet, bör ju kontrollera, göra utandningsprover, dokumentera osv... kanske utfärda certifikat. En helt ny näring...

En fundering till, som förmodligen redan avhandlats (vet ej för jag har inte direkt lusläst)

Om du ex. Lagt till, umgåts med alkoholintag, över/ långt över/ gränsen och måste flytta båten pga. väderskifte?

ska du avstå och riskera haveri eller är du skyldig att skydda liv/ egendom?

åker du fast och blir av mrd körkortet?

är det situations/tolknings-beroende?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att en riksdagsledamot bara kan uttala sig om sitt eget närområde. Då skulle det bli bra knepigt i riksdag och regering. Det står väl varje medborgare fritt att ha en åsikt om företeelse som är landsomfattande. Inlägget du skrev var bara ett försök till billig poäng där det inte fanns någon poäng att hämta. I övrigt tycker jag att SBU gör rätt.
Inlägget var ett raljerande kring hur dåligt påläst han var kring de angränsande ländernas lagstiftning främst, sedan tyckte jag det var komiskt med att koppla in Vänern. Ibland måste man få skoja till det lite, fredag och allt tänkte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering till, som förmodligen redan avhandlats (vet ej för jag har inte direkt lusläst)

Om du ex. Lagt till, umgåts med alkoholintag, över/ långt över/ gränsen och måste flytta båten pga. väderskifte?

ska du avstå och riskera haveri eller är du skyldig att skydda liv/ egendom?

åker du fast och blir av mrd körkortet?

är det situations/tolknings-beroende?

Rent allmänt finns det en nödparagraf i svensk lag, som gör att man får bryta lagar för att skydda liv och egendom. Men bara i rimlig omfattning. Så om det t.ex. finns tillgång till nyktra personer så skall man be dem flytta båten istället. Så det är mycket situationsberoende.

I allmänhet är du aldrig skyldig att ingripa för att skydda liv eller egendom i svensk lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)... misstänker viss vridning av tråden.

Jag har personligen inte läst och eller försökt tolka lagen men har hört olika tolkningar som varianter av, särskilt på sjön, där du är skyldig att hjälpa om du inte riskerar ditt eget liv. Har ej läst detta i lagbok men hört varianter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att en riksdagsledamot bara kan uttala sig om sitt eget närområde. Då skulle det bli bra knepigt i riksdag och regering. Det står väl varje medborgare fritt att ha en åsikt om företeelse som är landsomfattande. Inlägget du skrev var bara ett försök till billig poäng där det inte fanns någon poäng att hämta. I övrigt tycker jag att SBU gör rätt.
Inlägget var ett raljerande kring hur dåligt påläst han var kring de angränsande ländernas lagstiftning främst, sedan tyckte jag det var komiskt med att koppla in Vänern. Ibland måste man få skoja till det lite, fredag och allt tänkte jag.

Tråden innehåller så mycket tramsskriverier och personangrepp så den är helt humorbefriad. Därför missade jag att ditt inlägg var ett försök att få in lite humor i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)... misstänker viss vridning av tråden.

Jag har personligen inte läst och eller försökt tolka lagen men har hört olika tolkningar som varianter av, särskilt på sjön, där du är skyldig att hjälpa om du inte riskerar ditt eget liv. Har ej läst detta i lagbok men hört varianter.

Just ute på havet är ett av undantagen. Där är du skyldig att hjälpa nödställda som du träffar på, om du kan göra det med rimlig säkerhet. Men jag är lite osäker på vad som gäller om du ligger för ankar som i ditt exempel. Vad jag har sett så är du då inte skyldig att kasta loss, utan att regeln tillämpas bara för fartyg som är på väg.

Men du kan självklart ändå göra det och hjälpa till att rädda liv. Och enligt nödpargrafen även om du är onykter. Men då gäller det att insatsen är rimlig. Så om det finns andra båtar med nyktra skeppare till hands, så bör de i första hand gå ut. 

I detta är det ingen skillnad mot hur lagen såg ut innan den nya gränsen.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm. Då måste man ju vänta och se om det blir allvar... sen är det väl en myndighetsutövare som ska avgöra, kanske i efterhand, om det var "nöd nog" att ingripa trots överträdelse av 0,2.. eller?

Säkrast är nog att låta alkoholen vara kvar på fastlandet och se till att lägga till där man är ensam.

Det går säkert att vrida det ännu mer till sin ytterlighet, den som vill.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden innehåller så mycket tramsskriverier och personangrepp så den är helt humorbefriad. Därför missade jag att ditt inlägg var ett försök att få in lite humor i tråden.

Vad man uppfattar som humor blir lätt individuellt. Jag finner det t.ex. oerhört komiskt att det just nu råder hela havet stormar på FB-gruppen med anledning av artikeln i bohuslänningen. Här får äntligen Ola och Gabbe stöd i isin kamp av en riksdagsman, men de får fullständigt frispel p.g.a. slarvigt hanterande av "fakta" i artikeln. När man inte ens kan dra jämt med de få makthavare som arbetar för samma sak hur skall man någonsin komma någonvart med sin kampanj???

02-kampen kanske inte handlar så mycket om sakfrågan utan är mest en mötsplats för konspiratoriskt kverulerande vita kränkta rättshaverister i övre medelåldern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte låta bli att med jämna mellanrum kika i Fåntrattarnas Facebook-grupp "Sjöfyllerilagen", det är lite som att se en olycka i slow motion. Man vill titta bort för att slippa se hemskheterna, men det går ändå inte...

Hursom; nu har det fantastiska skolexemplet på hur man INTE gör pr-arbete lett till att även Båtunionen backar ur och inte vill driva frågan på utvärdering av sjöfyllerilagen längre. Tidigare har ju Sweboat sagt upp bekantskapen med Ola o Co. Jag skulle säga att lagen aldrig varit så långt ifrån att utvärderas eller tas bort som nu, och att Båtfolkets kampanj snarare börjar väcka frågan om inte alla fartyg borde innefattas av 0,2-promillegränsen.

http://www.batliv.se/2015/12/11/for-narvarande-inget-sbu-krav-pa-utvardering-om-promillelagen/#more-11028

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fåntrattarna kanske har en dold agenda och nu har de äntligen lyckats stoppa en översyn!  :D

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fåntrattarna kanske har en dold agenda och nu har de äntligen lyckats stoppa en översyn! :D

Mackey

Ja, såklart!!! Att jag inte tänkt på det?!!

Det är såklart riksdagen, IOGT och KBV som ligger bakom deras kampanj, påhejad av PK-maffian och vänstermedia.

Snyggt Mackey, äntligen faller det på plats.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänern gränsar via Dalslands kanal till Norge, eftersom Stora Le sträcker sig in i vårt västra grannland. Och där gäller ju andra promille gränser:" for fritidsbåt under 15 meter er den 0,8 ‰.[2] For skip og båter over 15 meter er grensen 0,2 ‰." Från norska Wikipedia )

Å andra sidan har man andra strängare regler för att framföra båt , tex om du är under 16 år gäller att du får bara köra en båt - inntil 8 meters lengde, - inntil 10 hk motor, - inntil 10 knops toppfart.

Därmed riskerar en ungdom om båten är större än så, som tagit en pilsner av far eller ett glas ur mammas bag-in box att anses berusade enligt svensk lag men sakna förarkort enligt norsk om hen vinglar över på fel sida riksgränsen.

Detta är skandal!! :P:D:P:D

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar man hoppas på lite action i denna tråd nu när det är fredagkväll? Eller dricks och tourettas det för lite när båten är på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar man hoppas på lite action i denna tråd nu när det är fredagkväll? Eller dricks och tourettas det för lite när båten är på land?

Tja... alltså... trådskaparen "ljungbergarn" har ju beklagat sig i FB-gruppen att han inte sjösatt i år, eftersom 0,2-lagen förstör hans båtliv så det finns ingen mening med det (eller något i den stilen..?). Så det borde inte påverka touretts-inläggen tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämen nu får ni väl ge er!

0,2 lagen - vem bryr sig? Inte jag i alla fall.

Och SBU - vad är det?

Det finns mycket som är mer intressant att engagera sig i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... alltså... trådskaparen "ljungbergarn" har ju beklagat sig i FB-gruppen att han inte sjösatt i år, eftersom 0,2-lagen förstör hans båtliv så det finns ingen mening med det (eller något i den stilen..?). Så det borde inte påverka touretts-inläggen tycker jag.

I Bromma sägs det att TS inte haft båt på evigheter, utan att det är hans f.d. hustrus båt han talar om i sin 02-prosa. Har man inget att sjösätta kan ju inte skadan av 02-lagen vara jättestor? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...