Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
calle_p40

Testköra en MD3B

Rekommendera Poster

Hej jag har nygligen skaffat en båt som har en md3b i sig, den har stått på land/kärra i 3 år nu. och tänkte kolla om motorn över huvudtaget går runt :)

 

Tror ni jag kan testköra den på båtkärran utan fara?

Den är fäskvattenkyld.

 

Vad skulle ni göra i mitt läge?

 

vad ska bytas på den?

 

det jag tänkte byta är:

Olja i motor & backslag

Oljefilter

impeller

bränslefilter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt att jag provkört motorer på land. 

 

En slang i en dunk med vatten som ansluts nån stans före sjövattenspumpen, så inte impellern går torr. Vill du köra länge kan du ju fylla på dunken med en slang fån vattenledningen.

 

Glöm bara inte att koppla tillbaka sjövattenledningen innan du sjösätter. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Innan start kan det vara bra att dra runt motorn för hand.

 

Det sitter 3 dekompressionshandtag vid ventilkåporna, fäll upp dem och dra runt motorn med hjälp av svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte byta något innan jag visste om den går att starta.

 

Bara kolla så att det är olja i maskinen och inte majonäs (vattenblandad olja).

 

Baxa maskinen som Beeblebronx redan föreslagit.

 

Ordnat med kylning enligt Thallatha, och om maskinen inte starta efter några varv, lyft ut sugslangen från dunken, då impellerpumpen suger vatten direkt när maskinen börjar rotera men inga avgaser trycker ut det från avgasslangen om maskinen inte startar.

Tillslut har man fyllt maskinen med vatten genom avgaslimpan.

 

Efter att maskinen startat, lyft ett dekompresionshandtag i taget och kolla så att den går på alla cylindrar.

 

Passa även på att kolla impellerpumpen så att den inte läcker i skvallerhålet på undersidan.

 

Om allt detta är till belåtenhet kan man lägga energi och pengar på att byta det som TS funderat på.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Blir att kolla upp det där i helgen.

Ta bort impeller och lock, när du vet att den går kan du sätta tillbaka impellern (om impellern är någorlunda frisk och spänstig) fortsätta köra den varm med sugslangen i vatten.

 

PS. det kommer lite avgaser bakvägen genom kylsytemet men det blir mindre grejer att hålla reda på i början.

 

//MMm

Redigerad av MatsHansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...