Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Funkis

Testet av plats för skärbräda på 36-40 fotare i Gustavsberg 2014-2015

Rekommendera Poster

Om någon kommer ihåg det så var jag på plats på mässan förra året med tumstocken i högsta beredskap!

Mätte tillgänglig plats för att kunna bereda mat på en lös skärbräda i plast, en sådan alla väl har... Och blev missnöjd, för bara ett fåtal båtar enligt min mening hade så stor plats. Svenska båtar var vinnare förra året. Med Arcona på observation då jag tyckte - och sa på plats förra året - att de hade designat den då nya 38-fotaren med för lite plats bredvid diskhon ut mot gången.

I år var det samma mått i Arconan. Dåligt. Äntrar alltså den nya STORA Arconan för att skälla på deras VD...

Nä, gick inte att skälla. Han sa de hade lagt till 15 centimeter för att få plats med skärbräda. På alla båtar som producerats efter förra årets mässbåt. Och båten i år på mässan var samma båt som förra året. Okej. Godkänt. Tar bort Arcona från min observationslista. ( Den stora Arconan var jätteball med kolfibermast med mera. Lite dyr bara...)

Övriga båtar då? Plats för skärbräda? Ungefär samma bedrövliga resultat som förra året. Så jag lägger ner undersökningen. Flera namnkunniga tillverkare är underkända enligt min uppfattning. Lagar de inte mat i Medelhavet?

Annars då? Någon ny trend? Ja, minst två kunde jag tycka mig se. En bra och en mindre bra.

Flera båtar har nu plats för fler batterier, 2-4 stycken. Bra. Alla behöver ju mer batterier...

Och för många båtar är helt öppna akteröver, ser ballt ut kanske... men du tappar stuv. Och var fasiken monterar man ankarspel som fler och fler vill ha här uppe i norden? Och hade jag småbarn fortfarande går det bort direkt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är en kille i min smak Funkis. Bra jobbat. På dom bara!:)

Jag har själv dagar då jag tycker att ingenting i båten känns genomtänkt. Nu är ju min båt mer än 40 år gammal så om man tänker på alla år dom haft på sig att fixa alla småmissar.. Vad har dom haft för sig egentligen?? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog sant det där, båtar har inte sällan gedigna design missar. Inte minst mina barn brukar har skarpa ögon för att se hur "fina" märken ofta gör ganska dåliga lösningar. Nya Nimbus till exempel har en rad praktmissar, och då har vi inte gjort skärbräde-testet ;) Se blogginlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske jag missförstått nåt här. Menar du att det inte finns nånstans att lägga skärbrädan vid pentryt?

I vår lilla Forgus finns det en svängbar yta över spisen där den kan läggas eller motstående navbord eller bordet i salongen. Dvs tre ställen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske jag missförstått nåt här. Menar du att det inte finns nånstans att lägga skärbrädan vid pentryt?

I vår lilla Forgus finns det en svängbar yta över spisen där den kan läggas eller motstående navbord eller bordet i salongen. Dvs tre ställen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, man kan självklart laga mat på matbordet också. Min point var mer att jag vill ha en yta i köket? För där har jag vatten, kylen, sopor och står lite ur vägen? För att inte nämna övervakning av spisen...

Om du gör en sökning så kan du även se vad som skrevs i förra årets tråd;

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74711-test-av-sk%C3%A4rbr%C3%A4deutrymme-p%C3%A5-m%C3%A4ssan-gustavsberg/?hl=gustavsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en lite mindre båt så pentryt är på ena sidan och navbordet på andra.

Jag köpte ett sådant här "bakbord" på biltema så nu kan jag slabba med grönsaker och annat över hela navbordet när det skall lagas trerätters.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Tillbehor/BakbordLekbord-2000033340/

Det var inte dumt. 

Är ju relativt lång och har vissa ryggproblem. Att stå vid spisen en längre tid med en aning för liten ståhöjd är en plåga. Dessutom är ju alltid arbetsbänkar för låga, så att stå vid en arbetsbänk nån längre tid, är ändå en plåga oavsett ståhöjd.

Brukar sitta på änden av aktre bänken till dinetten. Där når jag spisen gott och väl. Matberedningen sköter jag på bordet, på en sån skärbräda som Funkis provade med. Men det kan ju bli lite kladd runt om.

En sån bricka skall jag nog skaffa mig.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...