Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Ancasqueen24

Danza 16 sportbåt motorstorlek?

Rekommendera Poster

Jag har precis slutfört renoveringen av min Danza 16. Båten som enligt uppgifter ur båtregistret är tillverkad 1985 har i min ägo legat på land de senaste 20 åren. Efter att jag bland annat bytt ut den ruttna akterspegeln och plastat upp en ny efter konstens alla regler så infinner sig frågan, vilken storlek på motor kan vara lämplig till denna båt? Måtten är 470 cm x 140 cm. Vikt kanske 200 kg? Senast den kördes var det med en 43 hk Electrolux Penta E50. Jag tror att båten skulle må bra av betydligt större motor? :D  Om jag inte missminner mig så tävlades det med dessa båtar en gång i tiden? Någon som vet i vilken klass? Vore roligt med lite information om Danza 16. Tillverkades i Uppland, Knivsta har jag hört? Ös på med er kunskap!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ptja runt 50hk är väl lagom på en sådan, finns ju lite info om man googlar på denna båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter lite lite med 50 hk tycker jag. Satsar nog på lite större motor än så. Jag tror att iallafall ca 80 hk vore på sin plats för att få lite lagom fart. Vore trist med en sportbåt som inte toppar iallafall en 40 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ett motorvrak i form av en gammal 70 hk Chrysler påhängd. Min fundering nu är, kommer detta verkligen att fungera? Jag kan inte få riggen mer intiltad mot aktern. Det ser skumt ut tycker jag? När båten ligger i vattnet så hamnar nog motorn i våg skulle jag tro. Kommer detta att funka eller blir det en baklängesvolt vid gaspådrag tror ni?

post-101707-0-61922800-1443462544_thumb.jpg

post-101707-0-27129800-1443462608_thumb.jpg

post-101707-0-62476700-1443462670_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...