AndyTheBest 7 Postad 28 Augusti , 2015 Jag har nu kört motorerna 2 år på quicksilvers originalolja sen senaste bytet. Under dessa 2 år har motorerna gått ca 5 timmar på ca 3500 varv och ca 45 timmar på 1200 varv. Lika på bravo 2 med high p. oljan. Alltså max 5 timmar i uppförsbacke. När skall gränsen gå för oljebyte, kollar jag på Stickan är oljan som ny, lika så i dreven när jag tappar typ en deciliter. Tidigare har jag alltid varit övernoga och bytt varje år oavsett. Få höra av er hur ni gör och resonerar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Augusti , 2015 Jag byter alltid motorolja varje år oavsett. Jag ser det som att inte enbart gångtid är intressant, utan även total tid sedan byte. Drevoljan ser jag inte som lika känslig. Säkerställer man att det inte finns vattenintrång i drevoljan skulle jag byta drevolja vart annat, men motorolja varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Augusti , 2015 Tja, kan ett seriöst företag som Volvo ha 3000 mil som bytesintervall för vissa dieselmotorer i bilar så kan du nästan säkert köra några hundra timmar med din motor? Dagens oljor är mycket bra. Och att byta filter är nog viktigare än att byta olja... Tips! Byt varje år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 29 Augusti , 2015 Håller inte med Funkis. Det blir allt vanligare att tillverkare (dock kanske inte av båtmotorer) bara byte oljefilter vartannat oljebyte. Jag skulle hellre byta olja varje år och filter vart annat... Utan att gå in i någon oljedebatt kan vi ju ändå konstatera att en olja innehåller många tillsatser som motorn gillar men som tyvärr försvinner/tappar sin effekt över tid – det är orsaken till att bytesintervallen inte bara går på mil utan på tid också (i bil). De ofta så kallade "long life" intervallen baseras dessutom på mer än bara tid och mil, ex BMW har ju numera ett dynamiskt serviceintervall som styrs av bland annat körsätt. Eftersom du har gamla hedenhösmotorer skulle jag serva dem efter hedenhösstandard, dvs byta olja varje år. Köp olja på rätt ställe och det kostar dig en tusenlapp per säsong – billigt säger jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Augusti , 2015 Vad bra att vi har olika uppfattningar! Det vore ju mindre lärorikt annars... Skälet, som jag läst mig till, är att man i bilvärlden förlänger serviceintervallen av konkurrensskäl. Och då är inte filtren större för det utan riskerar att tappa sin funktion? Av det skälet skulle man då byta filter lika ofta som förut. Men vad vet jag? Om det är så vanligt ("vanligare") att man inte byter filter vid oljebyte kanske du Firefish kan nämna 3-4 st biltillverkare som har detta intervall nu i sitt serviceschema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 29 Augusti , 2015 Ex har Kawasaki och Suzuki detta system för vissa av sina motorcyklar, de jag kommer på rskt av, och det handlar ju ändå om rätt högpresterande motorer. För övrigt är det ganska logiskt. Oljan förlorar egenskaper över tid även om motorn inte ens startas, filtret gör det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 2 September , 2015 Istort sett alla båttillbehörsaffärer har kampanjpriser på olja på hösten, ingen jättekostnad då med oljebyte. Byter olja o bränslefilter varje år efter konserveringen och oljefilter vart annat. Drevolja varje år. Resonerar att nyolja är billigare än ett haveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser