Boh999 0 Postad 28 Augusti , 2015 Hej! Sökte men hittade inget om denna båt här på Maringuiden. Googlade på "Anse 42 långfärd" utan resultat. Duger den som ARC båt? Såg att den anses lite vek: http://www.sailguide.com/batfakta/comments_read.php?id=54&comment=873 Någon anmärker på roderkonstruktionen: http://www.sailguide.com/batfakta/comments_read.php?id=54&comment=1566 2 annonser på blocket f.n. Står att den är byggd på Orust. Är det samma sak som "Orust-bygge"? Och vad innebär det egentligen? Är det nån slags kvalitetsstämpel? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2015 Jag har en bekant som seglat fram och tillbaka över Atlanten några gånger med en Ansa 42. Tror det fungerade ganska bra, nu är han inte den gnällig typen men han hade nog bytt om det varit problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boh999 0 Postad 28 Augusti , 2015 Tack! Låter betryggande. Tittar väl då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2015 Prisvärt verkar det! Säg till om du vill ha kontakt med "Totte", han pratar mycket och hör lite illa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boh999 0 Postad 1 September , 2015 (redigerade) Läst Curt Gelins test. Den verkar ha bra kölinfästning och kraftigt laminat mm. Men han skriver också att den är vek och har för lätt järnköl. Man måste reva tidigt. Är den verkligen lämpad som långfärdsbåt då? Anta att man revar ordentligt, hur beter den sig i styv kuling i Atlantdyningar då? Bavaria-vek, dvs som en Bavaria 38 jag läste om som hela skrovet böjde sig på i hård vind, eller vek på något annat sätt? Lite oklart vad Curt menar? Lätt köl tolkar jag som att den kommer luta mycket, kan den slå runt lättare då? Den är smal, borde tyda på att den inte stannar i inverterat läge om det går så illa? Masten är +17 m, är det lite för mycket kanske? Redigerad 1 September , 2015 av Boh999 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2015 Läst Curt Gelins test. Den verkar ha bra kölinfästning och kraftigt laminat mm. Men han skriver också att den är vek och har för lätt järnköl. Man måste reva tidigt. Är den verkligen lämpad som långfärdsbåt då? Anta att man revar ordentligt, hur beter den sig i styv kuling i Atlantdyningar då? Bavaria-vek, dvs som en Bavaria 38 jag läste om som hela skrovet böjde sig på i hård vind, eller vek på något annat sätt? Lite oklart vad Curt menar? Lätt köl tolkar jag som att den kommer luta mycket, kan den slå runt lättare då? Den är smal, borde tyda på att den inte stannar i inverterat läge om det går så illa? Masten är +17 m, är det lite för mycket kanske? Jag skickade ett PM - ring honom. Han har mer erfarenhet av att segla en Ansa 42 på Atlanten än Curt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser