lattmatrosen 1 Postad 28 Augusti , 2015 Hej. Tänkte plocka bort powertrimmen på en yama F25 -00 för att behandla rostangrepp på statorkåpan, undrar om någon har erfarenhet av detta, rostangreppet har blivit så stort att det måste åtgärdas, f.ö. första reparationen på denna motor 15 år gammal! Har gått som en klocka, originalimpellern byttes i år! den hade troligen klarat några år till, samma sak med kamremmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Augusti , 2015 (redigerade) Statorkåpan? Du pratar väl ändå om powertrimpumpen? Visserligen har alla/många elmotorer statordel, men normalt brukar stator i utombordarsammanhang syfta på magneterna under svänghjulet:) Det låter inte som att motorn fått sin service enligt intervall? Kamrem är ofta 5år och impeller 3år. Rost på powertrimpumpen är relativt vanligt tyvärr. Finns olika skolor om vad som är rätt. Vissa menar att rostskydd och hammarlack är rätt, medan andra menar att man då kapslar in rosten. Redigerad 28 Augusti , 2015 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lattmatrosen 1 Postad 28 Augusti , 2015 Statorkåpan? Du pratar väl ändå om powertrimpumpen? Visserligen har alla/många elmotorer statordel, men normalt brukar stator i utombordarsammanhang syfta på magneterna under svänghjulet:) Det låter inte som att motorn fått sin service enligt intervall? Kamrem är ofta 5år och impeller 3år. Rost på powertrimpumpen är relativt vanligt tyvärr. Finns olika skolor om vad som är rätt. Vissa menar att rostskydd och hammarlack är rätt, medan andra menar att man då kapslar in rosten. Hej. Bifogar sprängskiss på trimmen, det är nr.3 på bilden,trodde att det var en vanlig kåpa som var enkel att byta, men det är alltså en stator för elmotorn, rosten börjar gå in i metallen så omlackering är nödvändigt, funderar om det kommer in luft i systemet om statorn tas bort. 2000 F25ELHY Yamaha Outboard POWER TRIM TILT ASSEMBLY Diagram and Parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser