Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
odysseus65

Trångt mellan bommen å sprayhooden. Vad göra?

Rekommendera Poster

Känns som att jag skulle behöva sänka bommen en liten bit för att få riktigt sträckt segel men detta går inte om jag har sprayhooden uppe, å det vill jag gärna ha. Kan jag tilta masten framåt för att få upp bommen en bit? Skulle ju räcka med några grader för att tjäna flera centimetrar vid bommens bakände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mastliket du vill sträcka upp? Isåfall gör du det med en cunningham istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luta masten framåt låter som en dålig idé då du försämrar segelegenskaperna framför allt på kryssen. Dessutom gör du förstaget kortare som gör att du kanske inte kan sträcka upp förseglet istället.

Finns det möjlighet att låta en segelmakare sy om seglet lite?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns mest mitt på bommen där seglet bildar ett rejält veck. Att sträcka C borde ju fungera såvida inte bommen verkligen sitter lite för högt.

 

Problemet att sprayhooden är i vägen kvarstår. Jag tänkte att jag kanske kunde lösa två problem med att sträcka rullstaget en aning. Min tröga rulle kanske snurrar lite lättare å masten tippas lite framåt å lyfter då bommen å ger mera plats åt sprayhooden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en bild på seglet. Ett alternativ är ju ett nytt storsegel där man skurit det så att bakkanten på bommen är högre; lägg istället yta på akterrundan där den gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luta masten framåt låter som en dålig idé då du försämrar segelegenskaperna framför allt på kryssen. Dessutom gör du förstaget kortare som gör att du kanske inte kan sträcka upp förseglet istället.

Finns det möjlighet att låta en segelmakare sy om seglet lite?

 

/R

Ajdå.. Vill ju absolut inte att Amigon ska kryssa sämre.

 

En sak jag undrat är hur man vet vad som är mastens optimala position på en gammal båt. Finns det uppgifter att hitta på mastens vinkel eller utgår man från att det blir rätt när man riggar med originalvajrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en bild på seglet. Ett alternativ är ju ett nytt storsegel där man skurit det så att bakkanten på bommen är högre; lägg istället yta på akterrundan där den gör nytta.

Ett nytt segel eller omsytt av segelmakare är tyvärr inget alternativ med min ekonomi. Eventuella justeringar måste jag göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastens lutning får du segla in. Du skall ha ett litet "bett" i rodret så du kan hålla emot med ett par fingrar på kryssen. Är det hårdare skall masten lutas fram, är det lösare skall den lutas bak. Detta vid rätt trim; vanligt är att storen är för hårt skotad i hårdare vindar om man har genua uppe då de flesta är rädda för ett inslag i framkant på storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastens lutning får du segla in. Du skall ha ett litet "bett" i rodret så du kan hålla emot med ett par fingrar på kryssen. Är det hårdare skall masten lutas fram, är det lösare skall den lutas bak. Detta vid rätt trim; vanligt är att storen är för hårt skotad i hårdare vindar om man har genua uppe då de flesta är rädda för ett inslag i framkant på storseglet.

Hmm.Efter din beskrivning så verkar masten ha en bra vinkel. Jag upplever en bra roderkänsla vid kryss å även min seglarkompis kommenterade det i positiva ordalag.

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med för hård skotning av storseglet. Vill man inte ha det så tajt som möjligt vid kryssning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att sy om sprayhodden då?  måste ju vara betydligt enklare och påverka seglingsegenskaperna mindre än att sy om seglet.

 

Varför måste du ha sprayhooden uppe vid segling? Personligen har vi alltid sprayhodden nere vid seglin, endast vid dåligt väder och motorgång har vi den uppfälld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med för hård skotning av storseglet. Vill man inte ha det så tajt som möjligt vid kryssning?

 

Inte nödvändigtvis. Kraften som kommer från vinden är både krängande och framåtdrivande. I hård vind kan man släppa ner storseglet något genom att släppa lite på skotet för att släppa på kraften; för stor krängning och båten kasar i sidled. Har man genua uppe får man inslag i framkant på storen vilket betyder att den delen av seglet inte används i praktiken, det blir lite som att reva. I hård, byig vins seglar jag ofta med storskotet i handen så jag kan spilla vind i toppen på seglet genom att släppa..

 

Skotar du för hårt i lättvind får du fel form på seglet, för platt.

Om du inte har det, tejpa trådar av yllegarn i akterkant på seglet vid varje latta, ungefär 10 cm långa alt små bitar av ett gammalt kassettband. Det finns "riktiga" grejer att köpa också, men du har ju en begränsad budget; det här funkar lika bra. Då ser du hur seglet skall trimmas Vid alla vindar utom läns skall dessa stå rakt ut. Oftast skotas det som sagt lite fel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Lutning av masten. Om masten är 15 cm i diameter på längden, kan grundtipset vara 15 cm lutning akterut, mer kan göra båten tungstyrd på kryssen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Lutning av masten. Om masten är 15 cm i diameter på längden, kan grundtipset vara 15 cm lutning akterut, mer kan göra båten tungstyrd på kryssen.

Nej - grundtipset är att börja med en helt rak mast om man har mastheadrigg, sedan luta bakåt om så behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänk sprayhooden en decimeter. Det är lätt gjort och du behöver inte ge dig på mer känsliga saker som mastlut och segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många centimeter felas?
Kanske kan du hissa seglet högre istället, möjligen modifiera infästningen av fallet?
Har du hopnitade plattor liknande bildens kanske ett nytt hål litet lägre kan hjälpa. Skulle kollat möjligheterna där.


post-86835-0-74579100-1440933356.jpg

Sprayhooden är väl i lägsta laget redan nu gissar jag, dessutom är den knappast särskilt lätt att modifiera på A23:an.
Måttbeställde f.ö. själv en helt ny högre variant till min A23:a för några år sedan, 98 cm från sittbrunnens sittyta upp till aktersta bågens underkant. Blev jättenöjd med den, kapellmakaren ville sätta 100 cm jämnt men jag gav mig inte. (I efterhand har jag konstaterat att två centimeter högre bara hade varit irriterande, gett ökat vindmotstånd och sämre sikt framåt utan att ge nån fördel alls. Haha, efter 33 år med samma båt så har man fått hyfsat bestämda åsikter om detaljerna. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...