Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Moijwall

Motorproblem Perkins 4.236

Rekommendera Poster

Kort variant:

 

I korthet har jag en motor som drar mer än dubbelt så mycket motorolja (¨1l/nm) som diesel per distans och som dessutom har vatten i oljan. Och jag har just konstaterat att topplockspackningen var hel.
Oljan kommer ut med avgaserna, ingenting i motorrummet.

 

Vad kan detta bero på?

 

Fullständig historia:

Det började i en naturhamn norr om Landsort. När vi startade motorn för att göra loss började barnen prata om en regnbåge i vattnet. När vi väl tog oss tid att titta så kunde man konstatera att det kom från våra avgaser som verkade sprida diesel.
 

Inte mycket att göra mitt i ingenstans så vi gick mot Nynäshamn. Det blåste från fel håll så motorn fick jobba på och man kunde skönja lite olja/diesel bakom båten. Under tiden ringde vi alla som kunde något om motorer och fick rådet att det kunde vara kallstarten som flödade in diesel. Och även om sommaren inte bjöd någon värme så kunde vi ju med gott samvete plugga den.
 

Dock kommer en olycka sällan ensam så 5-6 distans från Nynäshamn började varningslampan lysa och summern ljuda. Oljetryck och temperatur såg normalt ut medan laddningen hade gett sig. Under förhoppningen att det bara var nån kabel började vi så sakta hissa segel. Lite sjö så det kändes onödigt att ge sig ner i motorrummet. Dock tappade vi lite uppmärksamhet och innan vi visste ordet av så kokade motorn så snabbt av med den och börja segla. Sjöräddningen fick möta upp utanför hamnen och ta oss till bryggan.
 

Naturligtvis var det fläktremmen som gått så vi letade fram reserven, pluggade kallstarten och fyllde på kylarvätska. Dock var provstarten inte så uppmuntrande då det fortfarande kom lite olja i avgaserna men ingen lokal marina var så sugna på att hjälpa oss så vi åkte ut till Nåttarö (till största delen för segel).
 

När vi nån dag senare satte kurs mot Landsort för att gå hemåt var det kav lugnt så motorn fick jobba igen. Redan efter ett par distans ljöd summern igen och vi slog blixtsnabbt av motorn (jag lär mig åtminstone av mina misstag ;) ). Fläktremmen var hel den här gången men oljestickan var torr! Så vi fick återigen hjälp in till Nynäshamn. Efter lite konsultationer var diagnosen att vi blåst topplockspackningen när båten kokade och att olja därför nu gick ut i cylindrarna och vidare ut i avgaserna.

Efter en hel del segling, en hel del hjälp och lite allmänna vedermödor lyckades vi till slut ta oss hem.
Lite fick motorn gå efter att vi fyllt på olja och den verkar spotta ut ca. 1 liter motorolja per distans. Dessutom kunde vi på slutet se att det var vatten i oljan, inte så att oljenivån verkade stiga men det lilla som var kvar var en vit vattenblandad sörja.

 

Och nu i Måndags fick jag med hjälp av en bekant till sist loss toppen (den ensam väger 43kg).
Men topplockspackningen var hel! Så också kolvar och ventiler.

Så nu är frågan vad som kan ha orsakat ovanstående problem?
 

Mina teorier kretsar mycket kring oljekylaren. Oljan kyls direkt av samma sjövatten som kyler avgaserna så det skulle kunna stämma med att olja kommer ut i avgaserna. Samtidigt borde det då vara så att olja går ut i vattnet när motorn går pga. oljetrycket och att vatten sipprar in när motorn står still vilket skulle kunna stämma med vattnet i oljan som vi till en början inte såg något spår av.
 

Men vad vet jag? Alla teorier mottages med tacksamhet! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en rimlig teori. Kolla också efter sprickor i toppen. Passa på att renovera ventiler och styrningar när den är loss.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en rimlig teori. Kolla också efter sprickor i toppen. Passa på att renovera ventiler och styrningar när den är loss.

 

/L

Inga sprickor hittade än!

Ny topplockspackning samt nya ventiler med styrningar ligger hemma. Låter plana toppen också.

När man slitit av den i onödan får man göra det bästa av det! :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det låter som en rimlig teori. Kolla också efter sprickor i toppen. Passa på att renovera ventiler och styrningar när den är loss.

 

/L

Inga sprickor hittade än!

Ny topplockspackning samt nya ventiler med styrningar ligger hemma. Låter plana toppen också.

När man slitit av den i onödan får man göra det bästa av det! :rolleyes:

 

 

Se till och provtryck toppen innan du renoverar den om du inte är säker på oljekylaren. Garanti mot tråkigheter senare, inget gör det själv jobb om man inte har motorverkstad men att lämna topp på ultraljudstvätt och provtryckning kan vara bra använda pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tycker det låter som en rimlig teori. Kolla också efter sprickor i toppen. Passa på att renovera ventiler och styrningar när den är loss.

 

/L

Inga sprickor hittade än!

Ny topplockspackning samt nya ventiler med styrningar ligger hemma. Låter plana toppen också.

När man slitit av den i onödan får man göra det bästa av det! :rolleyes:

 

 

Se till och provtryck toppen innan du renoverar den om du inte är säker på oljekylaren. Garanti mot tråkigheter senare, inget gör det själv jobb om man inte har motorverkstad men att lämna topp på ultraljudstvätt och provtryckning kan vara bra använda pengar.

 

Låter som en bra ide'! Tack!

 

Har lagt den här säsongen till handlingarna så det är ju ingen brådska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...