aftersun 1 Postad 27 Augusti , 2015 Hej, Har en VW Passat 2015 som har tjänstevikt 1735 kg, totalvikt 2310 kg och max släpvagnsvikt på 2200 kg. Tittar på en båt som har torrvikt 1796 kg + mercury verado 200hp 2014 som verkar väga cirka 250 kg + övrig last såsom bränsle m.m. Kan jag under några som helst omständigheter dra denna båt med en båtvagn (ej 80-trailer)? Tack på förhand för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2015 Om du pratar om 30 kärra obromsat, dvs efterfordon, så får du inte överskrida bilens totalvikt. Blir väl lite på håret, en kärra väger minst 300 kg. Om det är några kilo mer så ska det nog mycket till att farbror blå börjar väga. Men det vill till att allt ser bra ut, belysning, surrning och båtvagnen ser bra ut, dvs inget rostigt lappverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 27 Augusti , 2015 Kan någon tipsa om en båtvagn (efterfordon) som kan dra den där båten + motor? Det blir ju strax över 2 000 kg. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 28 Augusti , 2015 Det är nog omöjligt, en TK trailer som får lasta 2000 kg väger 700 kg. Oavsett körkort eller hastighet får din bil inte dra mer än 2.200 kg, och du är ju nästan där med bara båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Augusti , 2015 Bromsat efterfordon mina vänner! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 28 Augusti , 2015 Vadå skulle det hjälpa med bromsat efterfordon? Max släpvagnsvikt för bilen är ju 2200 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Augusti , 2015 Gäller max släpvagnsvikt verkligen vid efterfordon? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Augusti , 2015 Nej, bilens totalvikt är vad som gäller. Bromsat eftrfordon inga begränsningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Augusti , 2015 Gelis har läst på och kan detta ser jag! Jag har flera gånger försökt att få reglerna för efterfordon "klistrade" här på forumet då förvirringen är total om efterfordon. alle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Augusti , 2015 Ja förviringen blir total när det kommer till bromsat efterfordon. Jag har tidigare varit i kontakt med transportstyrelsen ang detta. Det är knappt dom vet själva vad som gäller. Vilket fall som helst så kan man hänga på ganska tungt om kärran har bromsar, det som blir lite godtyckligt är att man måste bedöma om dragbil och draganordning klarar den påhängda vikten på ett säkert sätt. här spelar alltså varken bilens eller dragets reg.data roll Sunt förnuft gäller, hänga på en kärra med en 8 tons båt bakom en folkvagns bubbla funkar nog inte om polisen kollar in ekipaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Augusti , 2015 Ja man skriver effektiv bromsanordning, men kan inte redogöra vad som är effektivt. Jag tolkar det så att det är upp till byggaren att avgöra vad som behövs för att bromsa ekipaget. Sedan kan den enskilde polismannen fria eller bötfälla utifrån sina kunskaper. Vilket kan leda till diskussioner, då jag inte tror att det läggs ner något större antal timmar på konstruktion och hållfasthet på polishögskolan. Detta är iallafall min erfarenhet, från verkliga livet. Kalle/ som svetsat ihop ett antal efterfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Augusti , 2015 En gång i tiden var det förbjudet att koppla efterfordon på dragkroken. En vansinnig bestämmelse då bra och hållbara dragkrokar skars bort och ersattes av diverse mer eller mindre hemgjorda konstruktioner. Den värsta som kom under mina ögon var en byggare som krökt ett armeringsjärn runt en rambalk och hängt på en arbetarbod, för att inte boden skulle hoppa av "kroken" var en skruvtving fäst på järnet. Så allt var inte bättre förr / Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser