Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
odysseus65

Trögrullad genua

Rekommendera Poster

Man måste vara stark för att rulla in genuan på lilla Amigon. Kompisen som var med å seglade menar att den ska gå lätt att rulla å har varit det på liknande båtar han seglat. Jag upplever att den går trögt halva varvet för att sedan gå lättare. Min tanke är att det kan bero på att rullen inte är tillräckligt sträckt utan hänger lite å det skulle för mig kunna förklara att det går tungt. Problemet är att jag inte har en aning om vad som är normalt å rimligt vad gäller spänning på riggvajrar å förstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tar ner masten i höst smörjer du kullagren uppe och nere, för att sedan låta det bli en rutin varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rullar trögt halva varvet runt så är troligen aluminiumprofilen stukad/sned vilket symptomen tyder på. Kan ju konstateras om man tar ner seglet och ser hur det rullar då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätta på genuafallet så bör det gå lätt, hade själv problem med en Facnor-rulle som gick trögt om man sträckt genuafallet för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan anledning kan vara att det är för mycket lina upprullat på "spolen". När seglet är inrullat skall det inte vara många varv kvar.

 

Testa också att sätta an resp släppa på akterstaget. Vissa vittnar om att det går lättare om det är löst ansatt, andra tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan anledning kan vara att det är för mycket lina upprullat på "spolen". När seglet är inrullat skall det inte vara många varv kvar.

 

Testa också att sätta an resp släppa på akterstaget. Vissa vittnar om att det går lättare om det är löst ansatt, andra tvärt om.

 

Varning för att det blir helt motsatt effekt om man har för LITE lina på rullen när man börjar rulla in.

En annan sak att titta på är åt vilket håll du rullar upp linan, om man har rullat in för hårt någon gång så att all lina är av rullen så kan man råka rulla in den åt fel håll vilket ger fel riktning på linföraren. Gör man så blir det "omöjligt" att dra in seglet första varvet men sedan går det lättare och lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox skrev: En annan sak att titta på är åt vilket håll du rullar upp linan, om man har rullat in för hårt någon gång så att all lina är av rullen...
Jo, seglet kan ju packas så hårt att rullbuntens diameter minskar såpass att linans längd kanske inte räcker för total inrullning.  

...så kan man råka rulla in den åt fel håll vilket ger fel riktning på linföraren. Gör man så blir det "omöjligt" att dra in seglet första varvet men sedan går det lättare och lättare.
Hmm... menar du att linan plötsligt kan ändra lindningsriktning för att ingen mer lina finns på rullen? Kanske kan du förtydliga så att även jag fattar?? Seglet är ju upplindat åt sitt vanliga håll och när det dras ut med fockskotet så lindas väl linan automatiskt åt rätt håll.

Haha, troligen har jag missuppfattat något. Bra med forum så man kan fråga direkt när man inte fattar. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår så försökte jag bege mig ut efter att ha kollat yr.no (för sista gången!). Så fort jag kom ur hamnen visade det sig vara halv storm på sjön. Jag halade ut genuan men endast den var för mycket så jag svängde runt båten för att komma i läge att rulla in hälften igen. Detta visade sig helt omöjligt. Det var svårt att hålla båten i vågorna å min tröga rulle gick inte att rubba. Till slut tappade jag såväl genuans tamp såväl som kontrollen på båten å först då, när båten vänt sig med vinden å hela genuan stod rakt ut framför båten, så gick det att rulla in den.

 

Det enda sättet jag kan tänka mig att rullen ska gå lättare är att spänna upp förstaget så pass att seglets tyngd plus de vindbyar som rycker i det, inte ska vara tillräckligt för att förstaget ska kunna böja sig.

 

Ett löst spänt förstag i form av en halvsladdrig aluminiumprofil borde rimligtvis inte ens vara lätt att rulla ut då seglets yttersta flik ger en punktbelastning mitt på förstaget som skulle vika sig det minsta man drar i segeltampen. Just så upplever jag det.

 

Får nog bli en promenad på bryggorna så jag kan rycka i rullen på alla båtar å jämföra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulla in försegel i medvind gör man bara i lättvind.

Hmm.. Nej. Även i storm om det är det enda sätt som funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går väl i princip att rulla in vid vilken kurs som helst men hård medvind förefaller bökigast. Det viktiga är att vinden inte fyller seglet, i stark medvind behöver man då rejält långa skot för att seglet skall kunna fladdra fritt som en flagga pekandes rätt för ut.

Gör stoppknopar på genuaskotena så de inte kan rappa ur sina block!
(Litet tips: sätt gärna knoparna nån halvmeter in från ändarna så kan du nå tamparna även med sprayhooden uppe på Amigo23:an.)
Vad har du för rulle, min A23:a med Furlex 100S är sällan svår att rulla in? (I svag vind får jag ha genuan lite vindfylld för att rullbuntens diameter inte skall bli klumpigt stor, trots detta extra motstånd går det bra att rulla in.)

Något år satt f.ö. linföraren (egentligen bara ett hål i lintrumman på 100S) bara en anings snett - alltså så att linan från rullen till förligaste brytblocket på pulpiten släpade emot hålkanten. Ganska minimalt men ändå så gick rullen plötsligt rejält trögt. Kolla alltså linans dragning noga och eliminera varje onödigt motstånd, kan tydligen göra stor skillnad.


Angående Amigo23:an rigg* så skall undervanten sitta i de främre röstjärnen och toppvanten i de bakre. Detta blev ofta fel ifrån början, de två paren av röstjärn i däcket har sinsemellan litet olika vinkel tvärskepps in mot masten. De sitter alltså förväxlade från början vilket lurar en att rigga fel år efter år. Går inte att spänna upp riggen ordentligt om de sitter fel. Seldén mast har också uttryckt samma åsikt har jag sett nånstans. (Själv testade jag djup revning av storen i hård vind och upptäckte att mastfoten började röra sig litet oroligt i sitt T-däcksbeslag, men efter modifieringen funkade det U.A.)
Hehe, efter 33 år med samma båt så får man gärna bestämda åsikter om de flesta detaljer. ;)
*) Gäller om du har raka spridare, vilket jag tror alla A23:or har. Deras runda rörprofil är fästa vid masten litet flexibelt och klarar modifierad vantriktning galant. Vantskruvarna klarar att sluka längdskillnaden vid modifieringen utan särskilda åtgärder men har inte stor marginal.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoten åkte helt ur å stod som spikar rakt ut framför genuan. Å endast i detta läge gick det lätt att rulla in. Båten är ju helt ny så jag har ingen aning om hur rullen sitter ihop å vad som ev kan kärva.. Det enda jag kommer på är att det blir trögare så fort den är belastad så att staget böjer sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätta på genuafallet som jag föreslog tidigare :-)

Redigerad av Stephan_D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det kanske är enklare att släppa på skotet, och att spänna upp riggen ordentligt vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står plastimo på rullen. Lossade den i fästet idag å snurrade på den obelastad. Det är nåt som kärvar i vissa lägen. Förstår inte vad eller varför. Någon förklarade att seglet ligger upprullat på en aluminiumprofil men jag kan snurra fästet flera varv lätt innan den vill snurra tillbaka. Det kan knappast gå med aluminium så det måste nästan vara en vanlig lina eller en väldigt sladdrig vajer.

 

Jag kan inte känna att det är i nedre rullen som det hugger å hackar så jag är rädd att det sitter i den övre. :0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Thomas. Enligt din beskrivning så sitter mina vant fel. Är du säker? Vad är skillnaden rent praktiskt vid segling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är inte så enkelt så att det finns något som trasslar in sig i masttoppen?

 

Jag hade ett försegel som var svårt att rulla in tills jag pinsamt nog upptäckte vad det berodde på.

Schackeln  på sviveln hakade tag i spinnakerfallet och trasslade in sig. På något vis trasslade det

in sig och släppte efter ett par varv och det upplevdes precis som om det gick trögt hela tiden när man skulle ta in förseglet. Numera gör jag fast spinnakerfallet på aktre delen av masten, så det går lite snett nedåt och drar det runt sidovanten så försvann det problemet. Grundorsaken är nog att jag råkat stöta

till fästet till spinnakerblocket i masttoppen vid påmastning så att det inte riktigt sitter rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stephan D; tror inte det hjälper att lätta på fallet på några andra rullar än just Facnor?

Har själv haft båt som levererades med Facnor, spände man förstaget och/eller fockfallet för hårt blev det väldigt trögt att rulla in. Efter att ha läst på framförallt franska forum så bedömer jag att Facnor är felkonstruerade i detta avseende, de klarar inte att ta upp krafterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står plastimo på rullen. Lossade den i fästet idag å snurrade på den obelastad. Det är nåt som kärvar i vissa lägen. Förstår inte vad eller varför. Någon förklarade att seglet ligger upprullat på en aluminiumprofil men jag kan snurra fästet flera varv lätt innan den vill snurra tillbaka. Det kan knappast gå med aluminium så det måste nästan vara en vanlig lina eller en väldigt sladdrig vajer.

 

Jag kan inte känna att det är i nedre rullen som det hugger å hackar så jag är rädd att det sitter i den övre. :0

 

Det ska sitta en aluminiumprofil runt/över förstaget och det är i denna man fäster seglet i en likränna. Profilen snurrar fritt runt förstaget. Om du saknar profil så lär det bli trögt då du ska dra seglet runt endast förstaget utan att få hjälp av profilen. Alternativt så kan det ju ha blivit en skada i profilen som gör att den inte snurrar som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: Jag har bara varit med om problemet med för hårt spänt genuafall på just Facnor, man sätter genuafallets skotlås på masten för att ingen ska frestas att spänna med vinschen.

 

Jag provade att spänna upp genuafallet med vinschen på vår förra segelbåt, då gick det mycket trögt att rulla, en dålig konstruktion - ja!

 

Har inte riktig koll på andra rullar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min enkla Plastimo har lösa plastkullager å ska vara underhållsfri enligt manualen. När jag separerade nedre rullen från resten så kunde jag känna att det faktiskt var där som det kärvade å hackade. Funderar på om de saltbelagda kulorna slipat så mycket på lagerbanorna att de vidgats å kulor kommit utanför å klämts. Det är min slutsats efter att ha delat rullen å kollat. Rullen snurrade betydligt bättre med kulorna utspridda på däck.

 

Frågan är hur jag ska få ihop rullen på bästa sätt så att den även snurrar lätt med den lilla vikt ovanpå som segel å aluminiumrör utgör. Ersätta kulorna med lite större stålkulor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odysseus65 skrev: Hmm.. Thomas. Enligt din beskrivning så sitter mina vant fel. Är du säker? Vad är skillnaden rent praktiskt vid segling?
Praktiskt betyder modifieringen som jag skrev tidigare att undervanten kan ansättas hårdare, har försökt skissa skillnaden. Utan modifiering saknas mothåll från mastens framsida och undervanten som är däcksfästa rejält akterligt kan bara dras helt lätt innan masten krummar. Lä vant dinglar därför slappt vid segling. Efter modifiering kan man dra undervanten hårdare utan att masten krummar. Vilket hack i T-mastfoten man valt att ställa masten i påverkar resultatet, i skissen sitter masten ganska långt akterut jämfört med min. Obs att de flesta av ca 400 st tillverkade A23:or fungerar o-modifierade så ingen ko på isen, men kan man förbättra med enkla medel så varför inte.

 

post-86835-0-39007100-1441111271_thumb.jpg

Toppvanten kan visserligen dras hårt till 15-20 % av brottslasten i bägge fallen men undervantens anspänning avgörs alltså i praktiken av vad som krävs för att få rak okrummad mast. För- och häckstag kan nog knappast dras till 20 procent, masttoppen kröks alltför lätt eftersom häckstaget sitter hela 1,4 meter högre än förstaget.

Detta med tumstocks-metoden för att få 15-20 % av brottslasten beskrivs i Seldéns Råd&Tips sidan 32. Den gäller 19 trådig rostfri vajer och töj/procent-längden gäller oavsett dimension.
För A23 gäller 4 mm:s vajer så 20% blir 2,8 kN enligt tabellen sid 31, alltså den rätt ansenliga kraften som krävs för att lyfta 285 kg.

När man väl en gång fått trimmat in sin rigg kan man mäta vanstruvarnas inställning med skjutmått innan avmastning och anteckna måtten. Anteckna helst värdet i loggbok eller liknande och kör på de värdena år efter år. (Om du mäter på nytt varje år kanske värdena sakta förändras med tiden eftersom man missar nån tiondel hit eller dit vid varje påmastning.)
Litet tips: var rädd om vantskruvarna, använd gärna små svampbitar vid påmastning så de inte kröks!
Gamla Amigosidan verkar f.ö. finnas kvar, babblade där också för länge sedan (nick "tm"). Notera kölvikten, 800 kg varav 150 i tackor. Har inga tackor i min och får reva desto tidigare.
Lycka till! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vad jag kan se så verkar spridarna vara bultade i en halvrund metallplatta med flera hål. Osäkert alltså om jag kan ändra vantens infästningar utan att ändra vinkeln på spridarna genom att flytta bultarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står plastimo på rullen. Lossade den i fästet idag å snurrade på den obelastad. Det är nåt som kärvar i vissa lägen. Förstår inte vad eller varför. Någon förklarade att seglet ligger upprullat på en aluminiumprofil men jag kan snurra fästet flera varv lätt innan den vill snurra tillbaka. Det kan knappast gå med aluminium så det måste nästan vara en vanlig lina eller en väldigt sladdrig vajer.

 

Jag kan inte känna att det är i nedre rullen som det hugger å hackar så jag är rädd att det sitter i den övre. :0

 

Dra ner seglet till däcket så kan du känna på den övre. Går snabbt att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns manualer för Plastimos rullar HÄR.
(S-serien har tydligen bara en likränna i aluprofilen medan T-serien har två.)


Angående spridarna så verkar du ha nån annan modell än jag. Kontakta gärna Seldéns och fråga litet angående eventuell modifiering, får du svar så är jag också nyfiken. ;-)
Skall påpeka att stöttningen under masten kan belastas mer om man modifierar. Alltså grundanspänningen när seglen inte används, men vid segling blir väl maxlasten ändå lika. Blir rejäl press på rufftak med däcksstående mast, men det måste de tåla. A23:an såldes ofta som halvfabrikat så kolla gärna stöttningen under masten. (Själv har jag f.ö. en ek-stötta under masten mellan rufftaket och kölen, ganska ovanligt bland A23:or tror jag.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med en till som har Amigo 23! :)

 

Ekstötta? Som en mittstolpe menar du? Den borde ju hamna mitt i dörren till förpiken. Låter knepigt. Går det att lägga in bilder? Jag har googlat på inredningsbilder på Amigon men kan inte minnas nån sån variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat i Plastimos handbok men greppar inte riktigt hur fästena funkar uppe i masten å vad som kan krångla där. Nu har jag dock packat rullen med hjullagerfett å tryckt in 60 stålkulor i rullen. Nu känns den både stabil å lättrullad som den inte gjorde förut. Återstår en segeltur för att testa hur det funkar under belastning på sjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt vinkel mellan fallet och övre svirveln.

 

Jag skulle monterat en fallavledare för mitt nymonterade inre förstag i den närmsta klättringsbara mastkran jag kände till. Ökerö (40-50 distansminuter hemmifrån)

 

Sen blev vi tvungna att gå in till Lilla Bommen. När vi gick därifrån hade jag glömt både Ökerö, mastkran och fallavledare, och seglade vidare till danska Limfjorden.

 

14 dagar senare snodde sig fallet runt förstaget i ett besvärligt läge och inte orkade rulla in seglet, så jag gjorde som man absolut inte skall göra - la revlinan på vinschen och rullade in kryssfocken.

 

När jag nästa morgon skulle kolla varför rullen gick så trögt, fick jag se att jag dragit av kutterstaget. Som tur var var det inte förstaget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...