Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
BerntRobert

Rulla in genua eller reva storsegel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Seglar andra säsongen med min Compis 28, masthead, rullgenua och ganska slitna segel. Skotvagn finns inte. Jag är inte så rutinerad seglare men vill alltid lära mer.

 

När jag varit ute tidigare i ökande vind har jag minskat segelytan genom att rulla in genuan delvis. Resultatet höjdmässigt och fartmässigt har jag upplevt "sisådär".

 

Härom veckan när jag gick ut för en kortare tur blåste det ganska friskt. Vita gäss på vågtopparna på kanske en fjärdedel av vågorna (uppskattad vindstyrka?). Jag seglade själv och av ren lättja rullade jag ut genuan fullt men struntade i att hissa storen. Till min förvåning märkte jag att hon i mina ögon seglade fantastiskt på kryssen. Fort, högt, minimal krängning och alldeles lämpligt lätt på rodret. Jag njöt i fulla drag av vind och vågor.

 

Min slutsats blir att i ökande vind reva storen och slutligen ta ned den helt innan jag börjar rulla in genuan. Vilka är era erfarenheter? Tänker jag rätt eller missar jag något? Tappar jag mer höjd än jag tror när storseglet ligger nere? Är detta beroende av riggtyp?

 

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta versionen:
Vindstyrkan låter som kanske 6-8 m/s

Ja, du tänker rätt.

Ja, du tappar mer höjd än du tror.

Ja, du ska reva storen först

Ja, det är beroende på riggtyp och båt.

 

Långa versionen:

Min åsikt är att rullrevning av genua är en kompromiss för att slippa resa sig upp och reva, en ganska dålig kompromiss. Ju sämre skick och tröttare genuan är desto sämre blir det. Ur prestanda-synpunkt ska en aldrig rullreva, men det kan ju finnas annat att ta hänsyn till också.
Jag tror att vi touchar ämnet i den här tråden

 

Tänk på att seglet är vingformat. Tänk nu att du skär bort den främre delen av vingen och ersätter den med en tjock rulle framför det som är kvar. Naturligtvis kommer inte vingen vara lika effektiv.

Många av de gamla MH-riggade båtarna med små storsegel och stora genuor seglades med både ett och två rev i storen innan de bytte till mindre genua när de kappseglades som hårdast.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack JonasP!

 

Nu återstår bara att ordna med ett bra revsystem för storseglet. Revkrokar och ensamsegling är ju inte klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ensamseglar mycket med min 32-fotare.

Vid tillfälliga vindökningar rullar jag in Genuan lämpligt mycket. Den har 'paddning' längs förliket och buken sträcks upp ganska lagom. Samtidigt släpper jag ner storen i lä och lättar på skotet.

Krängningen minskar men fart och höjd förblir hyfsat bra.

Storseglets revlinor + understa revöglan vid masten är dragna till sittbrunnen så det är hyfsat lätt att reva.

1. Släpp storskotet. 2 Släpp lagom mycket i storfallet. 3 Ta hem på linan från understa revöglan vid masten. 4 Ta hem på understa revet. 5 Sträck upp storfallet. 6 Skota hem storen.

Storfall och linan från understa revöglan vid masten sitter på samma winsch och de båda revlinorna på den andra.

Detta tar inte många minuter (ibland mindre än en) att genomföra även om det är jobbigt och man blir andfådd.

Att slippa lämna sittbrunn i stark vind är en fördel för ensamseglaren...

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Robban_S 

Jag har också köpt mig en Compis28 och det är min första säsong :)  så du är mer erfaren än mig. När jag läste ditt inlägg kände jag att det kunde lika gärna varit jag som skrivit det. Är lite nyfiken på hur du löser det med revkroken  så lägg gärna upp nån bild när du trixat ihop det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju alltid flera möjligheter.

 

Innan jag bytte till den båten jag har idag - om har masten ståendes i framkant på sitbrunnen - drog jag ner storfall , rev och trimlinor till sittbrunnen.

 

En lina för vardera rev framme vid masten - via block till avlastaren i sittbrunnen.

 

En lina för vardera rev i akterliket - via block framme vid masten till sittbrunnen.

 

Kompisen byter alltid till "singelrevbom" när han byter båt.

 

http://www.benns.se/mast-rigg/bom/singelrevbom-b5-classic

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga om ni tänker likadant på en 7/8 rigg?

Ja, det gör jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en "backspärr" för travarna i likrännan på masten. Det är lite bökigt att reva eftersom flera travare måste ned förbi spärren (och ur rännan) innan jag kan haka ögla på revkrok. Hur skulle detta alls kunna lösas från sittbrunn? Jag skulle vilja att segelintaget på masten började mycket närmare bommen. Då skulle alla travare kunna vara kvar i rännan under revning. Finns sådana modifieringar?

Redigerad av Robban_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en "backspärr" för travarna i likrännan på masten. Det är lite bökigt att reva eftersom flera travare måste ned förbi spärren (och ur rännan) innan jag kan haka ögla på revkrok. Hur skulle detta alls kunna lösas från sittbrunn? Jag skulle vilja att segelintaget på masten började mycket närmare bommen. Då skulle alla travare kunna vara kvar i rännan under revning. Finns sådana modifieringar?

Det finns några att välja på här http://www.benns.se/mast-rigg/segelintagHoppas att något passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visade det för segelmakaren, han flyttade upp den nedersta travaren, problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga om ni tänker likadant på en 7/8 rigg?

 

På 7/8-riggen så finns det ytterligare en trimtamp att utnyttja för att minska krängningen vid ökande vind - akterstagssträckaren. Ta hem så mycket du orkar så planas storen ut framme vid masten, buken blir mindre och krängningen minskar.

 

i övrigt så är det samma rutiner: Sträck mastliket med hjälp av cunningham, sträck bomliket med hjälp av uthalet, "spill vind" ur storen genom att släppa ner skotvagnen mot lä, flytta tillbaka skotpunkten på focken/genuan för att minska buken.

 

Både masthead och 7/8-delsrigg går att använda med bara fock/genua, även på bidevind (men kan bli lite fallgiriga). På undanvind i hård vind så är det fördelaktigt att bara använda fock/genua för att slippa oron för slänggipp med storen.

 

Farten blir inte så mycket lägre med ett revat segel. För cruisingsegling så är det ett gott råd att reva tidigt för att få behagligare segling. Det går ju alltid att slå ut revet igen om vinden avtar men det kan bli jobbigt att ta in revet om vinden ökar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att montera ett "kassettrör för likränna" från Seldéns ist för ett segelintag. Ända sättet för att mina travare skall kunna staplas ända ner mot bommen utan att ramla ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...