BerntRobert 4 Postad 27 Augusti , 2015 Hej! Seglar andra säsongen med min Compis 28, masthead, rullgenua och ganska slitna segel. Skotvagn finns inte. Jag är inte så rutinerad seglare men vill alltid lära mer. När jag varit ute tidigare i ökande vind har jag minskat segelytan genom att rulla in genuan delvis. Resultatet höjdmässigt och fartmässigt har jag upplevt "sisådär". Härom veckan när jag gick ut för en kortare tur blåste det ganska friskt. Vita gäss på vågtopparna på kanske en fjärdedel av vågorna (uppskattad vindstyrka?). Jag seglade själv och av ren lättja rullade jag ut genuan fullt men struntade i att hissa storen. Till min förvåning märkte jag att hon i mina ögon seglade fantastiskt på kryssen. Fort, högt, minimal krängning och alldeles lämpligt lätt på rodret. Jag njöt i fulla drag av vind och vågor. Min slutsats blir att i ökande vind reva storen och slutligen ta ned den helt innan jag börjar rulla in genuan. Vilka är era erfarenheter? Tänker jag rätt eller missar jag något? Tappar jag mer höjd än jag tror när storseglet ligger nere? Är detta beroende av riggtyp? Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 Augusti , 2015 Korta versionen:Vindstyrkan låter som kanske 6-8 m/s Ja, du tänker rätt. Ja, du tappar mer höjd än du tror. Ja, du ska reva storen först Ja, det är beroende på riggtyp och båt. Långa versionen: Min åsikt är att rullrevning av genua är en kompromiss för att slippa resa sig upp och reva, en ganska dålig kompromiss. Ju sämre skick och tröttare genuan är desto sämre blir det. Ur prestanda-synpunkt ska en aldrig rullreva, men det kan ju finnas annat att ta hänsyn till också.Jag tror att vi touchar ämnet i den här tråden Tänk på att seglet är vingformat. Tänk nu att du skär bort den främre delen av vingen och ersätter den med en tjock rulle framför det som är kvar. Naturligtvis kommer inte vingen vara lika effektiv. Många av de gamla MH-riggade båtarna med små storsegel och stora genuor seglades med både ett och två rev i storen innan de bytte till mindre genua när de kappseglades som hårdast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 31 Augusti , 2015 Tack JonasP! Nu återstår bara att ordna med ett bra revsystem för storseglet. Revkrokar och ensamsegling är ju inte klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 31 Augusti , 2015 Jag ensamseglar mycket med min 32-fotare. Vid tillfälliga vindökningar rullar jag in Genuan lämpligt mycket. Den har 'paddning' längs förliket och buken sträcks upp ganska lagom. Samtidigt släpper jag ner storen i lä och lättar på skotet. Krängningen minskar men fart och höjd förblir hyfsat bra. Storseglets revlinor + understa revöglan vid masten är dragna till sittbrunnen så det är hyfsat lätt att reva. 1. Släpp storskotet. 2 Släpp lagom mycket i storfallet. 3 Ta hem på linan från understa revöglan vid masten. 4 Ta hem på understa revet. 5 Sträck upp storfallet. 6 Skota hem storen. Storfall och linan från understa revöglan vid masten sitter på samma winsch och de båda revlinorna på den andra. Detta tar inte många minuter (ibland mindre än en) att genomföra även om det är jobbigt och man blir andfådd. Att slippa lämna sittbrunn i stark vind är en fördel för ensamseglaren... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 31 Augusti , 2015 Får man fråga om ni tänker likadant på en 7/8 rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 31 Augusti , 2015 @ Robban_S Jag har också köpt mig en Compis28 och det är min första säsong så du är mer erfaren än mig. När jag läste ditt inlägg kände jag att det kunde lika gärna varit jag som skrivit det. Är lite nyfiken på hur du löser det med revkroken så lägg gärna upp nån bild när du trixat ihop det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Augusti , 2015 (redigerade) Det finns ju alltid flera möjligheter. Innan jag bytte till den båten jag har idag - om har masten ståendes i framkant på sitbrunnen - drog jag ner storfall , rev och trimlinor till sittbrunnen. En lina för vardera rev framme vid masten - via block till avlastaren i sittbrunnen. En lina för vardera rev i akterliket - via block framme vid masten till sittbrunnen. Kompisen byter alltid till "singelrevbom" när han byter båt. http://www.benns.se/mast-rigg/bom/singelrevbom-b5-classic Redigerad 31 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 September , 2015 Får man fråga om ni tänker likadant på en 7/8 rigg? Ja, det gör jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 2 September , 2015 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 6 September , 2015 (redigerade) Jag har en "backspärr" för travarna i likrännan på masten. Det är lite bökigt att reva eftersom flera travare måste ned förbi spärren (och ur rännan) innan jag kan haka ögla på revkrok. Hur skulle detta alls kunna lösas från sittbrunn? Jag skulle vilja att segelintaget på masten började mycket närmare bommen. Då skulle alla travare kunna vara kvar i rännan under revning. Finns sådana modifieringar? Redigerad 6 September , 2015 av Robban_S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 6 September , 2015 Jag har en "backspärr" för travarna i likrännan på masten. Det är lite bökigt att reva eftersom flera travare måste ned förbi spärren (och ur rännan) innan jag kan haka ögla på revkrok. Hur skulle detta alls kunna lösas från sittbrunn? Jag skulle vilja att segelintaget på masten började mycket närmare bommen. Då skulle alla travare kunna vara kvar i rännan under revning. Finns sådana modifieringar? Det finns några att välja på här http://www.benns.se/mast-rigg/segelintagHoppas att något passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 6 September , 2015 Aha! "Montera" seglet och sedan in med en dylik tingest? Att studera närmare. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 September , 2015 Jag visade det för segelmakaren, han flyttade upp den nedersta travaren, problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 6 September , 2015 Får man fråga om ni tänker likadant på en 7/8 rigg? På 7/8-riggen så finns det ytterligare en trimtamp att utnyttja för att minska krängningen vid ökande vind - akterstagssträckaren. Ta hem så mycket du orkar så planas storen ut framme vid masten, buken blir mindre och krängningen minskar. i övrigt så är det samma rutiner: Sträck mastliket med hjälp av cunningham, sträck bomliket med hjälp av uthalet, "spill vind" ur storen genom att släppa ner skotvagnen mot lä, flytta tillbaka skotpunkten på focken/genuan för att minska buken. Både masthead och 7/8-delsrigg går att använda med bara fock/genua, även på bidevind (men kan bli lite fallgiriga). På undanvind i hård vind så är det fördelaktigt att bara använda fock/genua för att slippa oron för slänggipp med storen. Farten blir inte så mycket lägre med ett revat segel. För cruisingsegling så är det ett gott råd att reva tidigt för att få behagligare segling. Det går ju alltid att slå ut revet igen om vinden avtar men det kan bli jobbigt att ta in revet om vinden ökar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 7 September , 2015 Jag var tvungen att montera ett "kassettrör för likränna" från Seldéns ist för ett segelintag. Ända sättet för att mina travare skall kunna staplas ända ner mot bommen utan att ramla ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 7 September , 2015 Sån här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser