fredrikjonsson 0 Postad 25 April , 2005 Är det någon som vet hur mycket en VP 131 A ska varva? Just nu kan jag få upp den i nästan 6000 rpm och det känns väl mycket. Den sitter i en flipper flash-86 och förra sommaren satt en brandsläckare i vägen för gasreglaget och när jag trodde det var full gas kom den upp i ca 5500 varv. Tog bort släckaren nu och vipps var det full fart på varven. Ska jag byta propp på den kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henke Postad 25 April , 2005 Är det en bensinare eller?? Är det en diesel så är ju rusvarvet på 4250 rpm. Alltså utan last.... Annars med full last på motorn , så slår avregleringen av pådraget vid 3950 varv. Hoppas inte att det är diesel.*L* I så fall , så får du skruva ner den på insprutningspumpen illa kvickt. Mvh : Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikjonsson 0 Postad 25 April , 2005 Jo, det är en bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 25 April , 2005 5100 rpm är maxvarvet på din båt.. verkar som om du behöver optimera din propeller. 1 ökning på stigningen ger ca 200 rpm sänkning av varvet. Hur många knop gör den på 6000rpm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 25 April , 2005 5100 till 5500 rpm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik Postad 25 April , 2005 På 6000 rpm gör den ca 34kn. Har inte kollat den med gps dock. Ska kolla på drevias hemsida nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 25 April , 2005 Vad har du för stigning på proppen? Utvxl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik Postad 26 April , 2005 Vet inte vad det är för stigning eller utväxling. Propper är målad typ 15 gånger av förra ägaren så jag ser inte vad det står. Fick dock med två extra proppar som jag ska prova nån dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser