Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Chrille_82

Skada/spricka i gelcoat

Rekommendera Poster

Igår var jag ute och guppade runt i ca:1 meter höga vågor, kontrollerat och säkert som alltid men en våg lyfte hela båten en bra bit över vatenytan med ett rejält nerslag i vågdalen som följd.

 

Ett för mig annorlunda ljud uppkom vid själva nerslaget, precis som att nåt gick sönder i skrovet.

 

Tog mig hemåt och vid förtöjning av båten upptäckte jag vid steget på ena sidan föröver har själva gelcoaten spruckit sönder, på insidan syns det ingenting dessbättre och jag kan inte se skador på fler ställen.

 

Frågan är hur man lättast Lagar detta, skadan är ovan vattenlinjen som tur är samtidigt som det då krävs lite mer jobb för att få det "osynligt" ihop med resten av gelcoaten.

 

Skadan är ca6-7cm stor, bifogar bild.

 

Tror inte det är lönt att blanda in försäkringsbolaget ifråga, självrisken för sjöskada ligger på 5000kr.

 

Hur åtgärdar jag detta snyggast/bäst?

 

Tacksam för svar.

post-79126-0-11549200-1440617492_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadan ser onekligen konstig ut.

 

Första tanken var om båten ramlade ner på nåt som låg och flöt - en brädbit tex.

 

En annan fundering är om det var något inne i skrovet som gett punkten en smäll inifrån!?

 

Det ser ju ut som det var en samling luftblåsor mellan laminatet och gelcoaten.

 

Har du ingen professionell plastbåtsreparatör i närheten som du kan rådfråga!?

 

I vilken region har du båten.

 

Hur gammal är båten!?

 

Är den av nåt större värde!?

 

Rent spontant skulle jag tänka mig att man får slipa bort gelcoaten på ett område, så att man blottlägger alla luftblåsor och fårbort allt löst och skadat material. Sen bygga upp laminatet och lägga på ett gelcoatspackel.

 

Svårigheten är att få rätt färg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se video på YouTube

 

Tänk på att om gelcoaten går sönder så är det oftast för att underlaget flexat/töjt sig för mycket vilket kan vara en skada i laminatet.

 

Lykca till / N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadan ser onekligen konstig ut.

 

Första tanken var om båten ramlade ner på nåt som låg och flöt - en brädbit tex.

 

En annan fundering är om det var något inne i skrovet som gett punkten en smäll inifrån!?

 

Det ser ju ut som det var en samling luftblåsor mellan laminatet och gelcoaten.

 

Har du ingen professionell plastbåtsreparatör i närheten som du kan rådfråga!?

 

I vilken region har du båten.

 

Hur gammal är båten!?

 

Är den av nåt större värde!?

 

Rent spontant skulle jag tänka mig att man får slipa bort gelcoaten på ett område, så att man blottlägger alla luftblåsor och fårbort allt löst och skadat material. Sen bygga upp laminatet och lägga på ett gelcoatspackel.

 

Svårigheten är att få rätt färg.

Nej saker som ligger under däck är väl fastsatta, annars hade det kunnat vara en orsak

 

Det är inte luftbubblor heller utan mer som att gelcoaten har flisats bort dock är det inga sprickbildningar eller krackeleringar runt omkring skadan och som Nojjan skriver så har det säkerligen uppkommit utav att skrovet flexat ordentligt, tycker dock att precis vid ett steg borde skrovet vara som starkast gentemot en slät yta dock?

 

Samtidigt om nu skrovet har flexat/böjt sig så finns ju inte så mycket man kan göra väl? Går ju knappast slipa bort all gelcoat för att studera vidare.

 

Båten finns i Kalmar län och jag vet ingen kunnig båtreparatör så på rak arm som kan ta ett utlåtande.

 

Ålder på båten är 25år och marknadsvärdet ligger väl i prispannet 50000-70000kr, så det personliga värdet är givetvis högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ndå att det ser väldigt märkvärdigt ut. Glasfibern man ser,  ser ju "torr" ut. Att det är luftblåsor mellan gelcoaten och laminatet är inget ovanligt,som tur är öppnar sig inte alla.

 

Jag menade inte att du skall slipa ner hela skrovet utan just där skadan är, så det blir rent för det som ev är löst. Är det inte djupt kanske det bara räcker med gelcoatspackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ndå att det ser väldigt märkvärdigt ut. Glasfibern man ser, ser ju "torr" ut. Att det är luftblåsor mellan gelcoaten och laminatet är inget ovanligt,som tur är öppnar sig inte alla.

 

Jag menade inte att du skall slipa ner hela skrovet utan just där skadan är, så det blir rent för det som ev är löst. Är det inte djupt kanske det bara räcker med gelcoatspackel.

Ja jag tycker oxå den ser aningen märklig ut men hur som helst har denna skadan uppkommit i lite grövre sjö i tisdags.

 

Med största sannolikhet pga påfrestning på skrovet i själva nerslaget.

Som jag skrev tidigare i tråden ser jag inget konstigt eller eller skadat på insidan utav skadan utan det verkar vara begränsat till just gelcoaten på utsidan, teorin kanske kan vara att gelcoat är så hård och spröd att den inte klarar av minsta lilla flexning och därav har spruckit upp så här medans glasfibern kanske kan ta upp slag och stötar bättre?

 

Jag är oxå lite inne på att använda mig utav gelcoatspackel men jag äventyrar väl inget med en sådan lagning? Jag får helt enkelt ha uppsikt på det under nästa säsong och se hur/om det utvecklar sig till något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla de små blåsorna som man ser på bilden till vänster - vad är det!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fukt som ja bara drog av med handen när jag skulle ta kortet, förövrigt är skrovet slätt och fint som en barnrumpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var jag ute och guppade runt i ca:1 meter höga vågor, kontrollerat och säkert som alltid men en våg lyfte hela båten en bra bit över vatenytan med ett rejält nerslag i vågdalen som följd.

 

Ett för mig annorlunda ljud uppkom vid själva nerslaget, precis som att nåt gick sönder i skrovet.

 

Tog mig hemåt och vid förtöjning av båten upptäckte jag vid steget på ena sidan föröver har själva gelcoaten spruckit sönder, på insidan syns det ingenting dessbättre och jag kan inte se skador på fler ställen.

 

Frågan är hur man lättast Lagar detta, skadan är ovan vattenlinjen som tur är samtidigt som det då krävs lite mer jobb för att få det "osynligt" ihop med resten av gelcoaten.

 

Skadan är ca6-7cm stor, bifogar bild.

 

Tror inte det är lönt att blanda in försäkringsbolaget ifråga, självrisken för sjöskada ligger på 5000kr.

 

Hur åtgärdar jag detta snyggast/bäst?

 

Tacksam för svar.

Det är inte torrt laminat bakom, en miss i produktion ren gelcoat och inget bakom då man tillverkat båten, som har uppdagats nu.? Kanske finns ett större område under där det inte finns plast bakom utan bara matta och gelcoat.  Bara en undran. Enligt en bekant som arbetar med plastbåtar sedan 40 år tillbaka och studerat ditt foto, så tycker han du ska kontakta försäkringsbolaget, så du får ut en plastkille att kolla upp ditt skrov. Enligt honom ser det ut som torrlaminat en miss i produktionen, skadan/missen kan vara betydligt större än det du ser. Be därför någon yrkesman kolla upp detta. Med vänlig hälsning Peter. ps min bekant undrar vad det är för båttyp?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Igår var jag ute och guppade runt i ca:1 meter höga vågor, kontrollerat och säkert som alltid men en våg lyfte hela båten en bra bit över vatenytan med ett rejält nerslag i vågdalen som följd.

 

Ett för mig annorlunda ljud uppkom vid själva nerslaget, precis som att nåt gick sönder i skrovet.

 

Tog mig hemåt och vid förtöjning av båten upptäckte jag vid steget på ena sidan föröver har själva gelcoaten spruckit sönder, på insidan syns det ingenting dessbättre och jag kan inte se skador på fler ställen.

 

Frågan är hur man lättast Lagar detta, skadan är ovan vattenlinjen som tur är samtidigt som det då krävs lite mer jobb för att få det "osynligt" ihop med resten av gelcoaten.

 

Skadan är ca6-7cm stor, bifogar bild.

 

Tror inte det är lönt att blanda in försäkringsbolaget ifråga, självrisken för sjöskada ligger på 5000kr.

 

Hur åtgärdar jag detta snyggast/bäst?

 

Tacksam för svar.

Det är inte torrt laminat bakom, en miss i produktion ren gelcoat och inget bakom då man tillverkat båten, som har uppdagats nu.? Kanske finns ett större område under där det inte finns plast bakom utan bara matta och gelcoat. Bara en undran. Enligt en bekant som arbetar med plastbåtar sedan 40 år tillbaka och studerat ditt foto, så tycker han du ska kontakta försäkringsbolaget, så du får ut en plastkille att kolla upp ditt skrov. Enligt honom ser det ut som torrlaminat en miss i produktionen, skadan/missen kan vara betydligt större än det du ser. Be därför någon yrkesman kolla upp detta. Med vänlig hälsning Peter. ps min bekant undrar vad det är för båttyp?

Oj! Tack för informationen, så du menar att själva väven kanske inte mättats med polyester utan man har då lagt på gelcoaten direkt på och med andra ord är skrovet inte alls så starkt som det skulle vara?

 

Nu vet inte jag hur man ska ställa sig till det här med besiktningsman/plastkille då båten snart är 25år gammal, Försäkringsbolaget lär ju knappast vilja ta hand om ett sådant ärende på en så pass gammal båt.

 

fabrikatet är förövrigt Sunbird och modellen heter spl171.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Igår var jag ute och guppade runt i ca:1 meter höga vågor, kontrollerat och säkert som alltid men en våg lyfte hela båten en bra bit över vatenytan med ett rejält nerslag i vågdalen som följd.

 

Ett för mig annorlunda ljud uppkom vid själva nerslaget, precis som att nåt gick sönder i skrovet.

 

Tog mig hemåt och vid förtöjning av båten upptäckte jag vid steget på ena sidan föröver har själva gelcoaten spruckit sönder, på insidan syns det ingenting dessbättre och jag kan inte se skador på fler ställen.

 

Frågan är hur man lättast Lagar detta, skadan är ovan vattenlinjen som tur är samtidigt som det då krävs lite mer jobb för att få det "osynligt" ihop med resten av gelcoaten.

 

Skadan är ca6-7cm stor, bifogar bild.

 

Tror inte det är lönt att blanda in försäkringsbolaget ifråga, självrisken för sjöskada ligger på 5000kr.

 

Hur åtgärdar jag detta snyggast/bäst?

 

Tacksam för svar.

Det är inte torrt laminat bakom, en miss i produktion ren gelcoat och inget bakom då man tillverkat båten, som har uppdagats nu.? Kanske finns ett större område under där det inte finns plast bakom utan bara matta och gelcoat. Bara en undran. Enligt en bekant som arbetar med plastbåtar sedan 40 år tillbaka och studerat ditt foto, så tycker han du ska kontakta försäkringsbolaget, så du får ut en plastkille att kolla upp ditt skrov. Enligt honom ser det ut som torrlaminat en miss i produktionen, skadan/missen kan vara betydligt större än det du ser. Be därför någon yrkesman kolla upp detta. Med vänlig hälsning Peter. ps min bekant undrar vad det är för båttyp?

Oj! Tack för informationen, så du menar att själva väven kanske inte mättats med polyester utan man har då lagt på gelcoaten direkt på och med andra ord är skrovet inte alls så starkt som det skulle vara?

 

Nu vet inte jag hur man ska ställa sig till det här med besiktningsman/plastkille då båten snart är 25år gammal, Försäkringsbolaget lär ju knappast vilja ta hand om ett sådant ärende på en så pass gammal båt.

 

fabrikatet är förövrigt Sunbird och modellen heter spl171.

Mvh

 

Jo men ta kontakt med försäkringsbolaget, det har ju skett en skada / olycka, skadan kan ju vara en miss. Vid utläggning av plast har det missats med polyestern och klippt matta har lagts torr mot gelcoaten, detta är svårt att sia om på en bild. Måste ses och undersökas på plats, men det ser lurt ut. Även fast båten är 25 år ska en sådan skada ej uppstå, i ditt fall kan det vara så att i denna smäll rörde sig skrovsidan så mycket så gelcoaten flisades lös. Detta bör / ska du få hjälp med att åtgärda med tekniker via ditt försäkringsbolag, kan kallas dold skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska ta kontakt med mitt försäkringsbolag och se hur dom ställer sig till det hela.

Både du och Thallatha beskriver väven som "torr" och det är ju precis vad den är, för jag kände lite med fingret och väven är mjuk, mättad väv med polyester är ju stenhård och lite gulgrön till färgen ju.

 

Kan det ha varit en byggteknik dom körde med på 80-90-talet i USA att bara lägga på gelcoat mot utsida skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag också tycker mig se på bilden. Det är en stor ansamling luftblåsor bakom gelcoaten.

 

Man har lagt på väven, lte för dåligt med polyester och framför allt rullat för dåligt, så att man inte fått ur luften i grässkicktet mellan gelcoat och glasfiberlaminatet. 

 

Det är inte alls ovanligt på båtar. I stort sett alla båtar jag haft har haft sådana blåsor. Det blir speciellt så vd skarpa böjar, som tex en sargkant där det är svårt att komma åt att rulla. 

 

Olyckligtvis är ansamlingen av luftblåsor mellan gelcoaten och laminatet stor på ett ställe och i smällen som blev när båten "ramlade" ner i vågdalen trycktes gelcoaten sönder.

 

Det är det jag tycker mig se på bilden. Det är ju egentligen svårt att utifrån en bild se hur det är i verkligheten.

 

Är det luftblåsor under gelcoaten är det bara till att ta en "Flex" eller "Toppslip" och slipa ur till helt laminat och spackla  med gelcoatspackel. Fast just det bör bedömas på plats.

 

Är det så är lagning av skadan relativt enkel att åtgärda. Det svåra är att få rätt färg på gelcoatspacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska ta kontakt med mitt försäkringsbolag och se hur dom ställer sig till det hela.

Både du och Thallatha beskriver väven som "torr" och det är ju precis vad den är, för jag kände lite med fingret och väven är mjuk, mättad väv med polyester är ju stenhård och lite gulgrön till färgen ju.

 

Kan det ha varit en byggteknik dom körde med på 80-90-talet i USA att bara lägga på gelcoat mot utsida skrov?

Nja byggtekniken är nog densamma endera utlägg gelcoat i formen sedan sprutas plast och matta ut ovanpå gelcoaten, sitter knivar som roterar och klipper mattan i småbitar blandas med polyester. Risken kan vara att de blir ett stopp på plast och matta matas ut då får man tydligen torrgång och luft mellan gelcoat och torr matta. Förr hand lade man mattan med långa rullar och mekaniskt bearbetande, dränkte in mattan med roller. Tror man vakumsätter formarna idag och suger ut plasten på nåt vis, inte insatt i den tekniken, finns nog de på forumet som kan förklara. Men din båt är nog inte handlagd utan sprutad. Vi hade en triss giggen i början på åttiotalet, det såg lika ut på den som på din skada. Men där var hela kölen på sina håll tom,  gick att trycka hål fanns inget under bara gelcoat och torr matta. Lika var det i alla kanter på den båten mot akterspegel gelcoat och torr matta. Fuskbygge kallade min far det för. Nu behöver det ju inte vara så på din båt det kan man inte säga på att sett en bild, därför ska du ta ut en yrkesman som får kolla på ditt skrov. Hör gärna av dig hur det gick.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det rullades nog även de sprutade laminaten på den tiden.

 

Sen var väl inte många av de "plastgubbar" som tillverkade båtar på den tiden inte speciellt noggranna. Det har jag sett exempel på alla av mina båtar från 60- och 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja jag ska ta kontakt med mitt försäkringsbolag och se hur dom ställer sig till det hela.

Både du och Thallatha beskriver väven som "torr" och det är ju precis vad den är, för jag kände lite med fingret och väven är mjuk, mättad väv med polyester är ju stenhård och lite gulgrön till färgen ju.

 

Kan det ha varit en byggteknik dom körde med på 80-90-talet i USA att bara lägga på gelcoat mot utsida skrov?

Nja byggtekniken är nog densamma endera utlägg gelcoat i formen sedan sprutas plast och matta ut ovanpå gelcoaten, sitter knivar som roterar och klipper mattan i småbitar blandas med polyester. Risken kan vara att de blir ett stopp på plast och matta matas ut då får man tydligen torrgång och luft mellan gelcoat och torr matta. Förr hand lade man mattan med långa rullar och mekaniskt bearbetande, dränkte in mattan med roller. Tror man vakumsätter formarna idag och suger ut plasten på nåt vis, inte insatt i den tekniken, finns nog de på forumet som kan förklara. Men din båt är nog inte handlagd utan sprutad. Vi hade en triss giggen i början på åttiotalet, det såg lika ut på den som på din skada. Men där var hela kölen på sina håll tom, gick att trycka hål fanns inget under bara gelcoat och torr matta. Lika var det i alla kanter på den båten mot akterspegel gelcoat och torr matta. Fuskbygge kallade min far det för. Nu behöver det ju inte vara så på din båt det kan man inte säga på att sett en bild, därför ska du ta ut en yrkesman som får kolla på ditt skrov. Hör gärna av dig hur det gick.

Jag är nästan 100% säker på att min båt är handlagd.

 

Dock undrar jag lite angående materialvalet för om man tittar in under däck ser det nästan ut som roving, det nätade mönstret, vanlig glasfiber är ju korsad och tvärsad åt alla möjliga håll.

 

Det vanligaste brukar väl vara vanlig glasfiberväv?

 

Ringde iaf till Svenska sjö idag, han sade att det normala är att dom inte ersätter konstruktionsfel och "byggfusk" så vad ska man ha försäkring till? Snart täcker den inte ett skit?! Nåja jag skulle iaf göra en skadeanmälan och båten måste tas upp för att granskas utav en kontrollant som Svenska sjö betalar kostnaden för.

 

Ehhh... Brukar det vara nån agent dom har eller finns det kvalificerat folk runt om i landet som dom ringer?

 

Jag känner själv att det givetvis är lika bra att ta upp båten för det kommer inte att bli mer båtåkande iår innan jag vet hur illa det är med skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag också tycker mig se på bilden. Det är en stor ansamling luftblåsor bakom gelcoaten.

 

Man har lagt på väven, lte för dåligt med polyester och framför allt rullat för dåligt, så att man inte fått ur luften i grässkicktet mellan gelcoat och glasfiberlaminatet.

 

Det är inte alls ovanligt på båtar. I stort sett alla båtar jag haft har haft sådana blåsor. Det blir speciellt så vd skarpa böjar, som tex en sargkant där det är svårt att komma åt att rulla.

 

Olyckligtvis är ansamlingen av luftblåsor mellan gelcoaten och laminatet stor på ett ställe och i smällen som blev när båten "ramlade" ner i vågdalen trycktes gelcoaten sönder.

 

Det är det jag tycker mig se på bilden. Det är ju egentligen svårt att utifrån en bild se hur det är i verkligheten.

 

Är det luftblåsor under gelcoaten är det bara till att ta en "Flex" eller "Toppslip" och slipa ur till helt laminat och spackla med gelcoatspackel. Fast just det bör bedömas på plats.

 

Är det så är lagning av skadan relativt enkel att åtgärda. Det svåra är att få rätt färg på gelcoatspacklet.

Ja precis som du beskriver det, har det säkert oxå gått till.

 

Skadan har ju som sagt uppkommit precis vid ett steg och där har dom väl inte lagt ner så stor möda pga vecket för att mätta glasfibern.

 

Som jag skrev till Kossor så verkar mitt skrov vara uppbyggt utav Roving, kan se ett tydligt nätat mönster, är det ett tillvägagångsätt som är vanligt? För och nackdelar?

 

Ja om så är fallet att man förhoppningsvis bara behöver slipa ner lite gelcoat för att sedan applicera lite gelcoatspackel hade jag varit oerhört tacksam. Jag skulle nog inte bry mig så mycket om det inte blev exakt samma nyans eftersom det endast syns om man lägger sig på däck och tittar ner.

 

Jag kan bara inte sluta fundera på varför skadan uppkommit nu efter 25år, jag vet inte hur många ägare båten har haft men att ingen skulle ha kört i lite grövre sjö med båten innan mig och belastat skrovet känns långsökt?

Jag har ägt båten i 5 år och jag har varit ute i liknande väder flera ggr utan problem.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det finns detektorer som kan hitta luftfickor (air voids) under gelcoaten.
Båtbesiktare kan ju ha utrustning för att hitta vatten i skrovets lägre delar men den funkar kanske inte på smärre luftfickor?
Verkar finnas ultraljuds-detektorer, snarlika ekolod men avsedda för väldigt små djup jämfört med havet. Googlade i.a.f. så här och fann bl.a. den här sajten.
Kanske kan vara ett tips att kolla vidare om du är orolig, har du svintur så finns nån firma nära dig som sysslar med sådant??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som jag skrev till Kossor så verkar mitt skrov vara uppbyggt utav Roving, kan se ett tydligt nätat mönster, är det ett tillvägagångsätt som är vanligt? För och nackdelar?

 

 

 

Ofta är det väl en kombination av rowing och matta. rowing för att bl.a snabbt bygga upp tjockleken och ger en annan typ av styrka.

 

Det är nog ganska vanligt och helt ok.

 

Får du en besiktning av skadan av en av svenska sjös besiktingmän så är det ju bra - även om du inte får nån ersättning. Här i Kungshamn hade de under en period en kille som reparerade och lackerade plastbåtar som besiktigade skador. Ja han kanske fortfarande besiktar skador för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det finns detektorer som kan hitta luftfickor (air voids) under gelcoaten.

Båtbesiktare kan ju ha utrustning för att hitta vatten i skrovets lägre delar men den funkar kanske inte på smärre luftfickor?

Verkar finnas ultraljuds-detektorer, snarlika ekolod men avsedda för väldigt små djup jämfört med havet. Googlade i.a.f. så här och fann bl.a. den här sajten.

Kanske kan vara ett tips att kolla vidare om du är orolig, har du svintur så finns nån firma nära dig som sysslar med sådant??

Jadu Thomas, du har alltid intressanta inlägg.

 

klurig i skallen och duktig med sökfunktionen ;0)

 

Chansen att någon i Kalmar län skulle ha en sådan apparat är obefintlig tyvärr.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ofta är det väl en kombination av rowing och matta. rowing för att bl.a snabbt bygga upp tjockleken och ger en annan typ av styrka.

 

Det är nog ganska vanligt och helt ok.

 

Får du en besiktning av skadan av en av svenska sjös besiktingmän så är det ju bra - även om du inte får nån ersättning. Här i Kungshamn hade de under en period en kille som reparerade och lackerade plastbåtar som besiktigade skador. Ja han kanske fortfarande besiktar skador för dem.

Ok då vet jag att det är en vanlig byggform med rowing och väv.

 

Idag tog jag upp båten för närmare granskning.

 

Det är inte så farligt som jag först trodde, det torra laminatet på bilden är bara några få strån. Petade bort det och bakom är det mättad polyester som är stenhård och fin.

 

Det svarta som syns på bilden som jag bifogade i första inlägget är alltså uthärdad polyester, så precis som du skriver thallatha så är det väl lite slipning som gäller för att sedan lägga på gelcoatspackel i några lager?

 

Jag kommer nog inte anmäla detta som sjöskada, tror att en eventuell kontrollant endast kommer säga samma som vi själva kommit fram till.

 

Eller skulle ni gå vidare med ärendet bara för att på ren nyfikenhet se vad henoms utlåtande blir?

 

Som sagt båten är inte ny, har sina skönhetsfel sedan tidigare och en självrisk på 5000kr för sjöskada är inte motiverat att driva det vidare.

 

Kommer inte markera detta ämne som löst ännu, ska slipa ner gelcoaten lite nogrannare först :0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...