Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
henrikekblad

Tips hur man får bort Rost på dynsats till Bella 512

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har fått rost fläckar på dynsats till Bella 512, bifogad bild. 

Hur får man bort det? Det kommer från en rostig kätting har fastnat på:

- armstödet

- dynorna längst bak

- på golvet i båten

Jag har provat, ättika, citron, lime och några rengöringsmedel.

Jag är tacksam för tips och instruktioner hur jag blir kvitt rosten på både dynor och golv. Det borde vara ett vanligt problem som inte bara jag har? 

mvh 

Henrik 

post-102812-0-89743200-1440614861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går bra med tvålull alltså svinto,men du får nog räkna med att det blir märken efter du använt det,har tagit väck rostfläckar på topcoaten inne i båtar med detta,kanske finns bättre medel!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

går bra med tvålull alltså svinto,men du får nog räkna med att det blir märken efter du använt det,har tagit väck rostfläckar på topcoaten inne i båtar med detta,kanske finns bättre medel!!!

Jag använde svinto men flera stålflisor måste fastnat och bidragit till fler rostfläckar. Det såg ut att funka till en början men efter ett par dagar var det flera rostfläckar, förmodligen på grund av svinto som fastnat i dynorna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har med stor framgång rengjort dynor som man trodde var bortom all räddning med ett medel de ofta säljer på mässor "universalstein". Det tvättar med en lätt slipande effekt och fungerar på typ allt. Se till att skölja rikligt efterråt annars har du kalk pigment kvar. 

http://se.universalstone.eu/cat/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde liknande på min Ryds 530 DC från -86

http://www.universalfix.com/

Testa annars VIM, har en liten slipande effekt.

Använde även ABNET, hansen racing hade det, gick att beställa till närmaste mekonomen butik.

Fick gott resultat på mina stolar, men visst, inte blev det som nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag. 

Jag lyckades också få bort nästan allt på dynor och durk med Autosol från ClaesOhlsson.

Möjligen att jag vill prova någon av de ämnena på vissa ställen för att få bort det sista. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra funkar alltid på rost, men det var ju bra att du fick bort rosten på annat vsi.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt handrengöringsmedel till dynor och andra textilier som jag fått rost och olja på. Det är ju nån slags tvål med ett fint slipmedel i.

Ja du vet sådant där grovhandgöringsmedel man har i verkstäder etc. Jag köpte mitt på Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...