Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
_Frippe_

Något drar ur batterierna

Rekommendera Poster

Har precis köpt en ny (begagnad) båt (Ryds 23 DC) och något drar ur mina två 75 Ah batterier på knappt två veckor. Båten har en brytare med 1, 2, 1+2 och off viud batterierna och den har stått på 1+2 hela tiden eftersom tidigare ägare kört så. Jag kommer nog att slå av den i hamn i framtiden, men gjorde inte det första veckan vilket gjorde att jag hittade problemet. I efterhand har jag fått reda på att GPS och Sonichub (Lowrance ljudanläggning) nyss är utbytta pga stöld. Jag ser på Sonichuben att det lyser en grön lampa även när tändningen är avslagen och jag lämnar båten (utan att bryta strömmen på huvudbrytaren). Kan det vara så att Sonichuben drar ur två 75 Ah batterier på mindre än två veckor eller måste det vara något annat som också drar ström?

En relaterad fråga är att jag har en brytare vid säkringarna som sitter vid knä/fötter på förarsidan. Den brytaren verkar dock inte ha någon funktion för allt funkar oavsett hur den står. Är det normalt eftersom den andra brytaren sitter i motorrummet vid batterierna eller kan den vara orsaken till problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) det är bättre du kopplar om så att allt utom ev larm plus länspump bryts när du vill?

2) en radio borde inte dra ur så fort men... Har det alltid varit kopplat så kan det innebära att batterierna är i dåligt skick genom att laddas ur och aldrig laddas helt? Ladda länge med landström och montera en liten solpanel. Hjälper inte det är det nog nya batterier som är nästa steg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löser inte ditt problem men jag bryter alltid strömmen när jag lämnar båten. Jag skulle också köra på 1 eller 2 enbart och inte 1+2 om du kan verifiera att generatorn laddar båda bankerna även om switchen står på 1.

Mest för att veta att det finns fulladdat batteri, alltid.

För att verkligen reda ut vad som drar ström köp/låna en tångamperemeter och mät dig fram var det går ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda batterierna är helt nya. Vi trodde först det var som nämndes ovan att batterierna var dåliga. Jag får nog ta dit någon som hjälper med felsökning, äger ingen tångamperemeter.

Min plan framöver är att allt bryta strömmen helt i hamn, köra på 1 eller 2 när man ligger ute och vill ha ström och 1+2 när jag kör för att ladda båda batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att den inte laddar båda batterierna även om du har den på 1? Har du någon multimeter så du kan mäta spänning? Kostar ~100:- på Biltema annars.

Då kan du ha brytaren på 1, lägga motorn på 2000 rpm eller dylikt och se att du får kanske 14v på båda batterian även om brytaren är i läge 1. Då laddar den båda samtidigt.

Ligger ena på 14 och andra på 12-13v är det nog så att den bara laddar mot 'aktiv' batteribank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det vet jag faktiskt inte, har bara gått på vad jag läst mig till på forum. Ska se om jag kan få tag på en multimeter och mäta upp det.

Sen återstår huvudfrågan, att hitta vad som drar ur batterierna. Tror fortfarande på Sonichuben eftersom den är nyinkopplad, men tvivlar ändå lite eftersom det drar ur relativt snabbt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...