firefish 245 Postad 2 September , 2015 (redigerade) Jag läste om pumparna i Praktiskt Båtägande och måste säga att jag finner det i princip helt värdelöst, förutom möjligen när det gäller effektiviteten hos Länsman. Som tidigare noterats i tråden är inte antal minutliter, hur många ampere hit och dit eller som i testet nivån på slagvatten som blir kvar i kölsvinet egentligen speciellt intressant. Vad som däremot är intressant är: * Hur pumpen/nivåvakten hanterar föroreningar, dels kemikalier som olja med också smuts (löv, barr, buntband, pappersbitar etc). * Hur den motstår tidens tand. Och varför är det intressant? Jo, tillförlitlighet. Och ja, man kan överbrygga problematiken med notoriskt osäkra pumpar genom att öka antalet men i mitt fall så är jag utrymmesbegränsad och dessutom skulle det bli besvärligt rent installationsmässigt med avseende på kabeldragning med mera. Nej, det Praktiskt Båtägande kallade test skulle jag snarast beteckna som produktöversikt eller möjligtvis jämförelse. Ett test är något helt annat, det ska återspegla de faktiska och realistiska omständigheterna, inte utföras på redaktionstoaletten med hjälp av en batteriladdare och en hink vatten. Edit: Jag inser att jag låter grinig angående det där med testande men det är något av en öm tå eftersom jag jobbar med bland annat just produkttester. Redigerad 2 September , 2015 av firefish 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 2 September , 2015 Flera verkar ha erfarenhet av strul med nivåvakten. Det borde tala för pump med nivåvakt utan rörliga delar, t.ex. Whale Super Sub. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 3 September , 2015 Just precis--- och den funkar! Har haft två sådana sedan 2009 - inga problem. Hade tre Rule på lika många år innan. Som inte fungerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 3 September , 2015 (redigerade) Jag läste om pumparna i Praktiskt Båtägande och måste säga att jag finner det i princip helt värdelöst, förutom möjligen när det gäller effektiviteten hos Länsman. Som tidigare noterats i tråden är inte antal minutliter, hur många ampere hit och dit eller som i testet nivån på slagvatten som blir kvar i kölsvinet egentligen speciellt intressant. Vad som däremot är intressant är: * Hur pumpen/nivåvakten hanterar föroreningar, dels kemikalier som olja med också smuts (löv, barr, buntband, pappersbitar etc). * Hur den motstår tidens tand. Och varför är det intressant? Jo, tillförlitlighet. Och ja, man kan överbrygga problematiken med notoriskt osäkra pumpar genom att öka antalet men i mitt fall så är jag utrymmesbegränsad och dessutom skulle det bli besvärligt rent installationsmässigt med avseende på kabeldragning med mera. Nej, det Praktiskt Båtägande kallade test skulle jag snarast beteckna som produktöversikt eller möjligtvis jämförelse. Ett test är något helt annat, det ska återspegla de faktiska och realistiska omständigheterna, inte utföras på redaktionstoaletten med hjälp av en batteriladdare och en hink vatten. Edit: Jag inser att jag låter grinig angående det där med testande men det är något av en öm tå eftersom jag jobbar med bland annat just produkttester. Du sätter fingret på varför jag slutat prenumerera på båttidningar. Värdelösa tester och reportage som saknar praktisk relevans. Går tidningarna så jävla dåligt att de inte har råd att genomföra bättre tester? Jmf ex. Mc och biltidningar som har ljusår bättre reportage och tester. Redigerad 3 September , 2015 av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 18 November , 2015 Hur vet man att något GARANTERAT går igång... när man behöver det?En sådan garanti kan man ju aldrig få men varje gång man dubblerar ett system så halverar man risken för att alla system fallerar samtidigt. Så om man har en länspump med egen elförsörjning som har 99% sannolikhet att fungera när det behövs och dubblerar denna med ytterligare en länspump med egen/parallell elförsörjning så höjer man sannolikheten att någon av dem fungerar när det behövs till 99,5%. För att höja denna sannolikhet till 99,75% så måste man dubblera antalet system till sammanlagt fyra stycken... o.s.v. Själv tycker jag det är bättre med en billig länspump kombinerad med regelbunden tillsyn av båten så att inget allvarligt hinner hända även om länspumpen skulle fallera. Nu vill jag inte förstöra den goda stämningen i tråden och alla tekniska tips. Men. Rent matematiskt så blir uträkningen faktiskt mkt mer förmånlig. Sannolikheten för ett fel på en pump är 1 %. Om pumparna är helt lika så talar vi alltså om en sannolikhet för två fel på 1%*1%. D v s en tiotusendel. 99,99% säkert att inte båda pumparna är trasiga. Det förutsätter dock "oberoende händelser" vilket kanske är ett för starkt antagande i en sluten miljö som en båt utgör. I all vänlighet eftersom det stärker resonemanget med sannolikhetsliknelsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 Fanns att montera på propelleraxeln katastrofpumpar med enorm kapacitet, vet inte om dom finns kvar på marknaden längre. Problemet var att dom pumpade bara när maskinen gick. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2015 @Pentax ovanstående...har jag nog redan "tjötat" om i inlägg #29 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2015 @Pentax ovanstående...har jag nog redan "tjötat" om i inlägg #29 ? Oj förlåt, vådan av att inte läsa allt innan käften börjar glappa. Jo jag har sett ett prov med en sådan pump, sänkte nästan båtarna på läsidan, en enorm kapasitet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 December , 2015 Min erfarenhet i båtar och om man vill att saker ska fungera - speciellt sådant som man inte använder dagligen är att testköra dom med jämna mellanrum och att byta kanske var 3-4:e år eller nåt liknande. Då har man alltid fräsch länspump och man vet att den fungerar - eftersom man testkör och motionerar den med jämna mellanrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 December , 2015 Jag har haft en del motorbåtar och någon segel-dito. Trevägsventil, som redan föreslagits, på inloppet till sjövattenpumpen är inte dumt alls, men som redan sagts, det gäller ju då att motorn går. Jag är speciellt förtjust i membranpumpar, som kan torrköras, de suger ju bra men dess kapacitet i förhållande till inmatad effekt är kanske lägre än en impellerpump, eller kugghjulspump. Kugghjulspumpar passar inte som länspumpar. I den förra båten sitter det en Whale (tror jag) toatömningspump, en membranpump, som är ansluten till en lös slang som ligger på det djupaste stället under motorn. Det finns också en mindre likadan fast mindre som tar de sista dropparna. Sedan finns det en större handpump, även den en membranpump. En liten billig dränkbar pump med slang och lång kabel ligger hemma i källaren, den var avsedd som nödpump, men det är så himla trångt överallt i båten så den går inte att peta ned så den når kölsvinet. Alla mina tre länspumpar saknar sil på insuget, hade gärna haft det, men man kommer inte åt att montera sådan annat än att först lyfta ur motorn, lilla pumpen hade ett tag en enkel sil direkt på inloppet, men den började läcka och togs bort, membranpumpar är ju inte så känsliga för skräp, jämför med septiktankarnas forna tömningspumpar. De senaste åren har jag haft en hel del vatten i kölsvinet, för att utreda orsaken till en läcka brukar jag smaka på detta vatten, nåja, man luktar först... Det smakar inte salt, det smakar inte glykol eller diesel, eller olja, och det smakar inte (luktar inte latrin)... har påbörjat ett omfattande byte av slangar och kopplingar mellan färskvattentank, pump, vv-beredare och tappställen, och det finns massvis med T- och Y-kopplingar med dåliga slangklämmor och stela PVC-slangar... Nya båten kommer att få en trevägskran innan sjövattenpumpen (även bra då motorn skall konserveras på hösten), där finns en elektrisk "Rem-Johan" med elektronisk nivåbrytare och en stor manuell membranpump, men dessa kommer att kompletteras av en mellanstor dränkbar pump, som har blivit liggandes hemma. Givetvis anslutna till olika batteribanker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser