Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Koppla in AIS

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Funderar på att utrusta båten med AIS men undrar hursvårt det är att själv göra detta. Vad bör man tänka på när man skall köpa en AIS?

Prenumererar man på en tjänst eller hur funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en transponder som visar var ni är eller bara en mottagare som visar andra båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS kräver ingen prenumeration, men du behöver VHF.

Vi installerade med visst besvär och lite ful-koppling av elen på en halvdag.  Jag har varit riktigt nöjd med den Seapilot med Wifi vi installerade. Eftersom jag nivigerar med SeaPilots app i telefonen så funkar det smidigt att få NMEA-data över WiFi in i appen och behöver inte köra datatrafik eller GPS i telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack för svar!

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker tyvärr inte med att bara ha en VHF. Du måste också ha den registrerad hos PTS för att få ut ett mmsi nummer som man behöver för att det ska fungera, åtminstone om du vill kunna sända ut din position till andra. Och då blir det ju lite som ett abonemang med en årsavgift. 250 kr/år eller nåt liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs ingen VHF för AIS! Det som behövs är en VHF antenn, kan delas med VHF:en.

Sen ska den kopplas till plottern,  är det samma tillverkare eller NMEA2000 så är det extremt enkelt. Annars handlar det om att koppla ihop rätt sladdar, inte svårt om man har manualer så man vet vilka.

Inga prenumerationer etc.

 

En anna lösning är antigen en VHF med inbyggd AIS eller en helt fristående AIS som denna: http://www.blocket.se/goteborg/HP33A__Kompetent_AIS_transponder_med_display_61636181.htm?aw=1

Några här har köpt den (billigare) direkt från Kina.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Många olika uppfattningar om det mesta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många olika uppfattningar om det mesta...

 

Ja det skulle vara intressant att veta varför det skulle krävas en VHF för att få AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Många olika uppfattningar om det mesta...

Ja det skulle vara intressant att veta varför det skulle krävas en VHF

för att få AIS.

Instämmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ör att bara kunna se så räcker det med en app i mobilen, kallad Marine Traffic! Håll till godo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ör att bara kunna se så räcker det med en app i mobilen, kallad Marine Traffic! Håll till godo.

Vilket förstås kräver att man har tillgång till dataöverföring för mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Många olika uppfattningar om det mesta...

 

Ja det skulle vara intressant att veta varför det skulle krävas en VHF för att få AIS.

 

 

Det kanske är ett litet missförstånd? Vad som krävs för att ha en transponder är ett MMSI, som i sin tur kräver ett tillstånd som verkar kosta 200 kr per år. Så att säga att det krävs ett "VHF-cert" för att ha AIS (transponder) är ju inte helt fel.

 

PTS:

"Under de senaste åren har AIS-transpondrar (Automatic Identification System) blivit populära även på mindre fartyg. AIS ger möjlighet att identifiera och följa andra fartygs rörelser. Även denna utrustning är tillståndspliktig och kräver ett MMSI-nummer."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man "synas" är en app inte mycket till lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man "synas" är en app inte mycket till lösning.

Nu sa HenrikGbg: " för att bara kunna se så räcker det med en app i mobilen, kallad Marine Traffic! "

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Många olika uppfattningar om det mesta...

 

Ja det skulle vara intressant att veta varför det skulle krävas en VHF för att få AIS.

 

 

Det kanske är ett litet missförstånd? Vad som krävs för att ha en transponder är ett MMSI, som i sin tur kräver ett tillstånd som verkar kosta 200 kr per år. Så att säga att det krävs ett "VHF-cert" för att ha AIS (transponder) är ju inte helt fel.

 

PTS:

"Under de senaste åren har AIS-transpondrar (Automatic Identification System) blivit populära även på mindre fartyg. AIS ger möjlighet att identifiera och följa andra fartygs rörelser. Även denna utrustning är tillståndspliktig och kräver ett MMSI-nummer."

 

 

För att ha en transponder krävs ett MMSI nr och tillstånd. Men någon VHF krävs inte, det var det jag ifrågasatte.

 

PS: Man behöver inte har ett SRC certifikat AIS transponder

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

PS: Man behöver inte har ett SRC certifikat AIS transponder

 

 

 

Det verkar ha försvunnit några bokstäver i PS:et, har du lust att utveckla? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag kollade så var det så att det inte krävs något SRC certifikat för att inneha en AIS-transponder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag kollade så var det så att det inte krävs något SRC certifikat för att inneha en AIS-transponder. 

 

Jag bifogade en länk till Post och Telestyrelsen som hävdar motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Senast jag kollade så var det så att det inte krävs något SRC certifikat för att inneha en AIS-transponder. 

 

Jag bifogade en länk till Post och Telestyrelsen som hävdar motsatsen.

 

 

Tycker du? Man kan ha ett VHF tillstånd utan att ha ett VHF-certifikat. Men för att använda "maritim VHF-radio" krävs certifikat. AIS är inte "maritim VHF-radio".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många olika svar. Här kommer mitt.

 

En AIS receiver (som gör att du kan se andra) sänder inte på VHF och borde klara sig utan varken tillstånd eller certifikat.

 

En AIS transponder sänder vilket gör att du måste ha ett tillstånd från PTS, du får då callsign och MMSI nummer. Det är inte svårare än att man fyller i ett formulär och betalar ett par hundralappar per år.

 

Man behöver inte ha an VHF-radio för att AIS skall fungera, men jag rekommenderar starkt att man har det. Med AIS ser ju de andra båtarna ditt båtnamn och callsign och kan vilja ropa upp dig. Detsamma gäller sjöräddning och andra på kustradionätet.

 

För att använda VHF-radion behöver man ett SRC-cert vilket jag också rekommenderar. Det är inte svårt och inte speciellt dyrt att ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda Marinetraffic till sjöss skulle jag helt avråda ifrån. Den förutsätter dels att du skall ha bra mobiltäckning för data. Sedan måste du vara i ett område där Marinetraffic har täckning och det är inte överallt. Även om du har bra mobiltäckning och Marinetraffic täcker området så sker inte uppdateringen i realtid.

 

Marinetraffic är jättebra om man hemifrån vill följa sin eller andras båtar, men som hjälp i navigering, nej tack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda Marinetraffic till sjöss skulle jag helt avråda ifrån. Den förutsätter dels att du skall ha bra mobiltäckning för data. Sedan måste du vara i ett område där Marinetraffic har täckning och det är inte överallt. Även om du har bra mobiltäckning och Marinetraffic täcker området så sker inte uppdateringen i realtid.

 

Marinetraffic är jättebra om man hemifrån vill följa sin eller andras båtar, men som hjälp i navigering, nej tack.

Hej

Jag håller helt med rejas. Men för den som vill leka finns appar för Marinetraffic http://mob0.marinetraffic.com/ais/m/iais.aspx . Appen är gratis att ladda ner och använda i surftelefoner och man blir synlig på Marinetraffic. Observera att man syns inte i vanliga AIS mottagare och inte heller i Seapilots webbaserade AIS men syns ofta bättre än riktiga AIS på Marinetraffic då täckningen för mobiltelefonen är bättre än täckningen av mottagarna för riktiga AIS sändare är på Marinetraffic. Men som sagt bara för lek.

 

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...