Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
telecastrus1970

marinkonvertera common rail motor

Rekommendera Poster

Tankarna börjar direkt :)

 

Nyss köpt mig en Maxim från 1979, som är en väldigt trevlig båt, men som många andra vill man kanske ha lite mer pulver i motorn.

MD21:an är ju ingen jättetrevlig bekantskap samt att den är ju snart 35 år gammal och motorbyte är väl att räkna med inom snar framtid.

Kollat runt mycket på Maximforumet och sett en del intressanta motorval, tex. Illerns BMW 525 konvertering.

 

En tanke slog mig som Alfa Romeo tok, att en brännare från Alfa skulle sitta som en fläskläpp. :)

Alfa har en 2,4 JTD på 136 alt 140 hk 5 Cyl, som jag hade i en gammal 156:a för några år sedan .

Jag förundrades då vilket kraft den hade i botten och känner att det vore nog en bra motor att hiva i båten.

Kruxet är väl att det är en common rail, vilket gör det hela lite klurigare att lyfta ur en bil och lägga i en båt.

styrsystemet är väl krångligare att få igång utanför bilen ?

Eller har jag förstått det fel ?

 

/Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar inte ihop Common rail med canbus nu? Skall inte vara mer problem att konvertera en sådan diesel än valfri annan direktinsprutad turbodiesel. Det är förövrigt en Fiatdiesel, så det bör vara lätt att hitta delar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar inte ihop Common rail med canbus nu? Skall inte vara mer problem att konvertera en sådan diesel än valfri annan direktinsprutad turbodiesel. Det är förövrigt en Fiatdiesel, så det bör vara lätt att hitta delar...

 

Nej, jag tänkte mest att common rail dieseln är lite modernare och brukar väl vara mer knuten till styrboxar i bilen med tanke kringsystem som finns i bilen som kan påverka styrboxen jämfört med en tidigare "icke" common rail.

Eller har jag bara haft otur när jag tänkte ?

 

Allt går ju naturligtvis, det är bara hur mycket tid och möda man ska lägga ner för att skilja motorn från kringsystemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kul ide` jag delar gärna med mig av erfarenheter från mitt motorbyte i Maximen.

Likt illern en bmw m51d25 med styrboxar..

När det gäller modernare motorer så blir det helt klart lite besvärligare med styrboxar som ofta behöver ok-signaler

från tex airbags, bromssystem mm. för att inte bara gå i safemode..

Har läst på nätet om en volvo konvertering där boxar skickades till Holland (har jag för mig) för att progga bort onödiga funktioner. prova å googla lite.

Själv håller jag just nu på att stoppa in en fräschare Bmw motor från -97 då min förra strulat mest hela tiden pga en sprucken topp.

Passar också på att kasta ut styrboxen för att istället köra med en helt mekanisk dieselpump, för att slippa strul med gamla givare, databoxar, osv.  :) Har idag hämtat min ny servade mekpump hos dieselfirman.

 

Kan också informera om att det är rätt nice att tuffa fram i 17-18 knop i Maximen. Och att det låter rätt fränt om man provar att överladda en bmw diesel med 2 bars övertryck i båten  :D  

 

/ Andreas 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardinis 2,4 jtd är just den alfa motorn du nog funderar på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kul ide` jag delar gärna med mig av erfarenheter från mitt motorbyte i Maximen.

Likt illern en bmw m51d25 med styrboxar..

När det gäller modernare motorer så blir det helt klart lite besvärligare med styrboxar som ofta behöver ok-signaler

från tex airbags, bromssystem mm. för att inte bara gå i safemode..

Har läst på nätet om en volvo konvertering där boxar skickades till Holland (har jag för mig) för att progga bort onödiga funktioner. prova å googla lite.

Själv håller jag just nu på att stoppa in en fräschare Bmw motor från -97 då min förra strulat mest hela tiden pga en sprucken topp.

Passar också på att kasta ut styrboxen för att istället köra med en helt mekanisk dieselpump, för att slippa strul med gamla givare, databoxar, osv.  :) Har idag hämtat min ny servade mekpump hos dieselfirman.

 

Kan också informera om att det är rätt nice att tuffa fram i 17-18 knop i Maximen. Och att det låter rätt fränt om man provar att överladda en bmw diesel med 2 bars övertryck i båten  :D  

 

/ Andreas 

Din ombyggnad till rak axel är ju helt fantastisk, ett riktigt imponerande jobb.

BMW motorn är helt klart ett ytterst intressant alternativ, tråkigt att du haft problem med din motorn.

Hur annorlunda är styrningen mellan din gamla och nya motorn ?

Hur känns båten med rak axel jämfört med s-drev ?

 

som Alfanörd vill man ju gärna ta alla möjligheter att få slaska dit en Alfaklibba "powered by Alfa Romeo" :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximen blev en mycket bättre båt med den raka axeln, nu behöver man inte sitta och hålla i ratten hela tiden. Mycket kursstabilare.

Med mekpumpen nu sen behöver jag bara en +kabel från tändningslåset så går den, iofs så var det inte så mycket mer för att köra med tds kittet... Upp till -96 så är bmw styrningen väldigt enkel att få igång.

Du kan ju möjligtvis få tag på styrning från en Lombardini, 

Höjden på motorn från centrum vevaxeln och upp till högsta punkt är också rätt intressant då motorbrunnen i maximen är rätt låg. spec om du sätter den på s-drevet. man vill ju inte gärna höja durken...

/ Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximen blev en mycket bättre båt med den raka axeln, nu behöver man inte sitta och hålla i ratten hela tiden. Mycket kursstabilare.

Med mekpumpen nu sen behöver jag bara en +kabel från tändningslåset så går den, iofs så var det inte så mycket mer för att köra med tds kittet... Upp till -96 så är bmw styrningen väldigt enkel att få igång.

Du kan ju möjligtvis få tag på styrning från en Lombardini, 

Höjden på motorn från centrum vevaxeln och upp till högsta punkt är också rätt intressant då motorbrunnen i maximen är rätt låg. spec om du sätter den på s-drevet. man vill ju inte gärna höja durken...

/ Andreas 

Ja, durken vill jag absolut inte höja, sett en del installationer med riktigt stora knölar och det är jag inte så intresserad av.

 

Bygga bort insprutboxen helt låter ju intressant, byter du ut spridare oxå ? Hur får de signal hur de ska öppna ?

Det brukar väl vara styrt av boxen och sensorerna ? eller är det bara på CR dieslar som har det så att lmm och lambdasonden och laddluftsensorn styr insprutet.

 

Gillar tanken på 17 knop faktiskt, 

Hur har bränsleekonomin påverkats ?

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tds motorn är ju "gammaldags" så spridarna öppnar vid ett visst tryck och är alltså inte styrd av någon box. Databoxen på tds styr dieselmängden med hjälp av olika givare, turbotryck, och luft Temp/mängd... Mekpumpen styrs med gasvajern och turbotrycket bara.

Förbrukningen är lägre vid 7kn än med md21àn, kan inte uttala mig om den vid högre machfart då jag kört alldeles för få distans pga stulet med den spruckna toppen... Men Illern har redovisat sin förbrukning i nån tråd har jag för mig.

/ Andreas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tds motorn är ju "gammaldags" så spridarna öppnar vid ett visst tryck och är alltså inte styrd av någon box. Databoxen på tds styr dieselmängden med hjälp av olika givare, turbotryck, och luft Temp/mängd... Mekpumpen styrs med gasvajern och turbotrycket bara.

Förbrukningen är lägre vid 7kn än med md21àn, kan inte uttala mig om den vid högre machfart då jag kört alldeles för få distans pga stulet med den spruckna toppen... Men Illern har redovisat sin förbrukning i nån tråd har jag för mig.

/ Andreas

Låter ju inte helt fel, blir ohyggligt sugen på ett sånt byte :)

Blir det KCRbox i din sen ?, den ska ju ge både bättre vrid och bättre förbrukning. Har för mig att den motorn mår väldigt bra av den boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tds motorn är ju "gammaldags" så spridarna öppnar vid ett visst tryck och är alltså inte styrd av någon box. Databoxen på tds styr dieselmängden med hjälp av olika givare, turbotryck, och luft Temp/mängd... Mekpumpen styrs med gasvajern och turbotrycket bara.

Förbrukningen är lägre vid 7kn än med md21àn, kan inte uttala mig om den vid högre machfart då jag kört alldeles för få distans pga stulet med den spruckna toppen... Men Illern har redovisat sin förbrukning i nån tråd har jag för mig.

/ Andreas

Låter ju inte helt fel, blir ohyggligt sugen på ett sånt byte :)

Blir det KCRbox i din sen ?, den ska ju ge både bättre vrid och bättre förbrukning. Har för mig att den motorn mår väldigt bra av den boxen.

 

I å med att jag tar bort databoxen så är det liten vits att ha kvar trimboxen  :D Så den har åkt överbord den också.

Mekpumpen ska man kunna fetapå upp till 170-180hk, men nu är den injusterad i provbänk till ca 140hk, Sen får rökmängden avgöra om jag ställer på nått mer.

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tds motorn är ju "gammaldags" så spridarna öppnar vid ett visst tryck och är alltså inte styrd av någon box. Databoxen på tds styr dieselmängden med hjälp av olika givare, turbotryck, och luft Temp/mängd... Mekpumpen styrs med gasvajern och turbotrycket bara.

Förbrukningen är lägre vid 7kn än med md21àn, kan inte uttala mig om den vid högre machfart då jag kört alldeles för få distans pga stulet med den spruckna toppen... Men Illern har redovisat sin förbrukning i nån tråd har jag för mig.

/ Andreas

Låter ju inte helt fel, blir ohyggligt sugen på ett sånt byte :)

Blir det KCRbox i din sen ?, den ska ju ge både bättre vrid och bättre förbrukning. Har för mig att den motorn mår väldigt bra av den boxen.

I å med att jag tar bort databoxen så är det liten vits att ha kvar trimboxen :D Så den har åkt överbord den också.

Mekpumpen ska man kunna fetapå upp till 170-180hk, men nu är den injusterad i provbänk till ca 140hk, Sen får rökmängden avgöra om jag ställer på nått mer.

/ Andreas

Var nere i båten häromdagen och märkte att jag saknade 5 liter vatten i värmeväxlaren, verkar som att den gett upp.

Har funderat mycket och BMW motorn känns mer och mer som det bästa alternativet .

Du har möjligen ingen ritning på avgaslimpan ?

.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns företag som gör rostfria limpor med orginalgrenröret som mall, det mekigaste att fixa är nog kåpan mellan motor och drev... Men det ska finnas ett Illern tillverkat specverktyg...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har inte läst på så mkt om just denna motor, vet dock att det finns kit till diverse motorer bla vw med sprängkåpa/ryckdämpare/värmeväxlare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ev en XD3t motor på g. rätt billigt. Peugeots vidareutveckling på MD21:an, uppborrad till 2,5 l och Turbo.

Förmodligen det smidigaste alternativet då både svep, värmeväxlare och limpa(med viss modifikation) passar rakt av av båten. Tror den ligger på 114 hk om man sladdar i en IC oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...