thella82 0 Postad 25 Augusti , 2015 Hej! Med risk för att bli dumförklarad, men idag tänkte jag inviga motorn, men det gick inte att koppla motor till batteri (se bild). Behöver jag köpa till något ytterligare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenoe 4 Postad 25 Augusti , 2015 Hej, Skaffa en batterilåda med externa kopplingspunkter. Gärna med automatsäkring. Minn Kota gör en sådan som är lämplig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 25 Augusti , 2015 Hej, Skaffa en batterilåda med externa kopplingspunkter. Gärna med automatsäkring. Minn Kota gör en sådan som är lämplig. Jasså jag behöver en sådan trots allt? Funkar http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batterilada/Batteribox-med-elektronik-2000032450/ ? Tyckte 800-900 var väl dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Augusti , 2015 Ja, en sån MÅSTE du väl ha, eller INTE? Det duger väl lika bra med två polkontakter för 40:- http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabelskosats-2000016610/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Augusti , 2015 Ja det funkar, eller ett par batterikabelskor. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 25 Augusti , 2015 Vad är största risken med att köra utan box och säkring? Hur känsligt är det om det skulle komna nåt stänk kring polerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Augusti , 2015 Boxens fördel är väl att det är smidigt att koppla kablarna med vingmuttrarna, ser inga direkta risker. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 25 Augusti , 2015 Men kan det inte bli någon typ av kortslutning någonstans om man inte har någon säkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenoe 4 Postad 25 Augusti , 2015 Håller med om att lådan med säkring är dyr. Dock är inte kortslutning så trevligt på ett bilbatteri. Helt utan låda blir ju kontaktpunkterna exponerade och lätt kortsluta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 25 Augusti , 2015 Håller med om att lådan med säkring är dyr. Dock är inte kortslutning så trevligt på ett bilbatteri. Helt utan låda blir ju kontaktpunkterna exponerade och lätt kortsluta. Det är iofs ett marinbatteri men det kanske är sak samma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Augusti , 2015 Håller med om att lådan med säkring är dyr. Dock är inte kortslutning så trevligt på ett bilbatteri. Helt utan låda blir ju kontaktpunkterna exponerade och lätt kortsluta. nu är väl kontaktpunkterna lika exponerade på lådan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Augusti , 2015 Biltema har också ett par snabbatterikabelskor för 99.90, lättare att sätta dit och ta bort och skyddar/isolerar polerna. Skaffa också ett bärhandtag om det inte finns på batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2015 Biltema har också ett par snabbatterikabelskor för 99.90, lättare att sätta dit och ta bort och skyddar/isolerar polerna. Skaffa också ett bärhandtag om det inte finns på batteriet Sådana har jag, fungerar bra. Med tiden ska det bli en fin låda med övervakning, snabbkontakt mm. Anderson PowerPole är en bra kontakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 26 Augusti , 2015 Ok, men även om polerna är exponerade på lådan så finns det ju säkringar. Eftersom lådan med säkring finns antar jag att det är det man rekommenderar? Samtidigt är det ofta rekommendationer är överdrivna. Det var därför jag inte köpte lådan, men nu verkar det ju som att jag ändå är tvungen att ha batteriet i någon form av låda samtidigt som jag kompletterar med kabelskor. Då är det kanske lika bra att köpa lådan på biltema för 399 kr, så har jag säkring också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 26 Augusti , 2015 På lådan finns ett 12V uttag som är säkrat med 10 A, uttaget för elmotor, vingmuttrarna är inte säkrat. Jag har gjort såhär. På en bensinutombordare har man dödmansgrepp som stoppar motorn om man faller överbord. En elmotor har normalt inte detta. Jag har satt en säkringshållare för bladsäkring, 30A räcker för min motor, i säkringen har jag borrat ett litet hål och satt ett klent snöre som jag har om handleden när jag kör. Det första som sker om jag ramlar överbord är att jag drar ut säkringen, andra ändan är fäst i båten så den inte blåser ifrån mig. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 26 Augusti , 2015 (redigerade) Hej! Med risk för att bli dumförklarad, men idag tänkte jag inviga motorn, men det gick inte att koppla motor till batteri (se bild). Behöver jag köpa till något ytterligare? Ta bort det röda/svarta plastlocken helt. Under dem finns en gängad batteripol. Sätt fast kabelskon med en mutter som passar. Säkringar som nämndes är ju inte fel heller. Redigerad 26 Augusti , 2015 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 26 Augusti , 2015 (redigerade) Hej! Med risk för att bli dumförklarad, men idag tänkte jag inviga motorn, men det gick inte att koppla motor till batteri (se bild). Behöver jag köpa till något ytterligare? Ta bort det röda/svarta plastlocken helt. Under dem finns en gängad batteripol. Sätt fast kabelskon med en mutter som passar. Säkringar som nämndes är ju inte fel heller. Så jag kan ansluta sladden från motorn till vilken som helst av de röda polerna. Om man tar bort den delen som är skyld på bilden så kan jag alltså ansluta där också? Redigerad 26 Augusti , 2015 av thella82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 26 Augusti , 2015 På lådan finns ett 12V uttag som är säkrat med 10 A, uttaget för elmotor, vingmuttrarna är inte säkrat. Jag har gjort såhär. På en bensinutombordare har man dödmansgrepp som stoppar motorn om man faller överbord. En elmotor har normalt inte detta. Jag har satt en säkringshållare för bladsäkring, 30A räcker för min motor, i säkringen har jag borrat ett litet hål och satt ett klent snöre som jag har om handleden när jag kör. Det första som sker om jag ramlar överbord är att jag drar ut säkringen, andra ändan är fäst i båten så den inte blåser ifrån mig. Hälsningar Ove Men vad är vitsen med lådan i sådana fall? Om det ändå inte skyddar mot stänk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 26 Augusti , 2015 Hej! Med risk för att bli dumförklarad, men idag tänkte jag inviga motorn, men det gick inte att koppla motor till batteri (se bild). Behöver jag köpa till något ytterligare? Ta bort det röda/svarta plastlocken helt. Under dem finns en gängad batteripol. Sätt fast kabelskon med en mutter som passar. Säkringar som nämndes är ju inte fel heller. Så jag kan ansluta sladden från motorn till vilken som helst av de röda polerna. Om man tar bort den delen som är skyld på bilden så kan jag alltså ansluta där också? Svar ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 26 Augusti , 2015 Vitsen är att batteriet är lätt att bära, står torrt, lätt att sätta fast, har ett säkrat uttag och vingmuttrarna på utsidan är isolerade. Själv tycker jag att ett blybatteri är för tungt. Jag har skaffat ett http://drev.se/produkter/tb1224fs113a nu används elmotorn mycket mer då jag drog mig för att flytta det tunga blybatteriet. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thella82 0 Postad 26 Augusti , 2015 Vitsen är att batteriet är lätt att bära, står torrt, lätt att sätta fast, har ett säkrat uttag och vingmuttrarna på utsidan är isolerade. Själv tycker jag att ett blybatteri är för tungt. Jag har skaffat ett http://drev.se/produkter/tb1224fs113a nu används elmotorn mycket mer då jag drog mig för att flytta det tunga blybatteriet. Hälsningar Ove Ok. Bärandet är inget problem. Torrt står det väl om man tar vilken plastlåda som helst. Det är ett säkrat uttag och enklare montering som är mina vinster med andra ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 Augusti , 2015 Om du har någon sorts plastlock över polerna eller kan låta bli att lägga någon plåtgrej över dom, vad ska du då med säkring till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Augusti , 2015 Det kan vara praktiskt att göra en låda av plywood/plast för batteriet, ett cigguttag och en voltmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser