Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
jonas95

full back men händer inget

Rekommendera Poster

hejsan! 

motorn går jätte fint framåt inga problem med full fart. men det blir problem när man ska backa. den börjar varva som den ska men rör sig väldigt långsamt bakåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foldingpropeller som inte fäller ut sig eller kraftig beväxning brukar vara vanliga orsaker till att proppen tar dåligt.

Vad har d för typ propp, drev, axel, utombordare, många frågor innan du kan börja får bra svar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan! 

motorn går jätte fint framåt inga problem med full fart. men det blir problem när man ska backa. den börjar varva som den ska men rör sig väldigt långsamt bakåt. 

Härom månaden skulle jag lägga till för att tanka och slog i backen, men inget hände alls. Ville sig inte bättre än att jag hamna rakt i planket hos dieselkrängaren. I samma veva dök KBV upp och jag fick lite assistans.

KBV  hade en undervattenskamera och var på sitt allra bästa humör. Det slutade med att  vi fick en grym bild av en helt perfekt propeller som snurra, men inget hände när man backade. 4 hyfsat sjövana personer stod och tittade på varandra som frågetecken.

Slutade med att jag fick kontakta en uv som mycket riktigt påpekade att kilen var borta. Vad som händer när man kör framåt är helt enkelt att motkraften gör att propellen sätter sig. Vid back så drar ju propellern bakåt och minskar därmed friktionen emot axeln.

Så, kolla gärna över kilen om du har någon sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver inte om detta är ett nytt fenomen eller om det alltid varit så.

Vad har du för propeller? Tidigare hade jag en High Five från Mercury på en SeaRay. Bra acc, stark och bra toppfart men helt värdelös att backa med – så dålig att det knappt gick öht.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett VP-drev så kan det vara konkopplingen som slirar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...