odysseus65 26 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Det är helt enkelt ett j.....a liv när båten ligger förtöjd. Blev tom tillsagd om det i gästhamn där människor bredvid mig oxå sover i sina båtar. Mina tampar har förut bott vid havet. Är det saltvattenimpregneringen dom lider av? Kanske slänga dom i tvättmaskinen å vräka på med mjukmedel? Redigerad 24 Augusti , 2015 av odysseus65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 24 Augusti , 2015 Vet inte vad du menar med jävla liv, men du kan tvåtta dem i maskin. Du behöver inget mjukmedel. Kör skontvätt med lite tvättmedel bara. Skulle de paja av det, köp nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 24 Augusti , 2015 Jag antar att de gnekar och gnisslar... Testa med att smeta lite vax på dem, eller lite lätt med diskmedel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 24 Augusti , 2015 Diskmedel testade jag men jag tror inte det biter riktigt på saltimpregneringen. Jag ska nog testa en rejäl maskintvätt men hoppas att de gamla ryckutjämnarna pallar det för jag får inte loss dom från tampen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Augusti , 2015 Om du skall köra ryckdämparna i tvättmaskin hoppas jag du bor i villa med egen tvättmaskin. Inte många tvättmaskiner är byggda för den påfrestningen. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Augusti , 2015 Diskmedel testade jag men jag tror inte det biter riktigt på saltimpregneringen. Jag ska nog testa en rejäl maskintvätt men hoppas att de gamla ryckutjämnarna pallar det för jag får inte loss dom från tampen.. .,Att droppa på lite diskmedel på tampen eller fendrarna kan förhindra gnissel. Kör du med väldigt tajta förtöjningar? Att slacka lite på dem kan göra susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Augusti , 2015 Fjäderdämpare hjälper nog inte att köra i tvättmaskin. De gnisslar i sin konstruktion. Byt till gummidämpare av "Forshedatyp" istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 24 Augusti , 2015 Om du skall köra ryckdämparna i tvättmaskin hoppas jag du bor i villa med egen tvättmaskin. Inte många tvättmaskiner är byggda för den påfrestningen. /B Jag pratar naturligtvis om gummidämpare. Eller hur menar du att det skulle vara hårt för tvättmaskinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Augusti , 2015 Det är inte det att dom är hårda utan mer det att dom är tunga och far omkring inne i trumman på ett okontrollerbart sätt. Även en dunkudde kan slå sönder en tvättmaskin, det handlar om den inte kan sprida ut sig inne i trumman som är önskvärt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Köp nya, Erlandssons har kampanj. Redigerad 24 Augusti , 2015 av Supra00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Augusti , 2015 E de tamparna i sig som gnäller eller är det tamp som gnider emot.. som ger ljud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Augusti , 2015 Vanlig treslagen tamp knirrar, tror det blir värre med åren också, det blir också värre om de är spända. Sen fortplantar sig ljudet i skrovet också. Flätad tamp typ multiplait är mycket tystare. Skotlina är också tyst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 25 Augusti , 2015 Sätt ett par Spiroll-skydd på tamparna där den skaver mot båten, du sparar både båt och tamp dessutom. Det går säkert att hitta på en egen konstruktion med tanke på det hutlösa priset. http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/fortojningslinor/fortojningsskydd/spiroll-skavskydd-wd-l-svart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 25 Augusti , 2015 Lite off topic men ändå inte... När ni lägger till i naturhamn, hur hårt är er båt spänd mellan ankare och landförtöjning? Jag har min båt hyfsat löst så tyngden av den blyinfattade ankarlinan drar ut båten en liten bit från land. Under sommaren har jag dock sett många som har haft sin båt förtöjd med mer eller mindre raka linor dör båten är ganska spänd mellan ankare och land med konstant klivavstånd till land. Det blir ju automatiskt skillnad mot de som har ankarband som inte har en egen tyngd men jag ser ändå en skillnad, så hur gör ni, och varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 25 Augusti , 2015 Lite off topic men ändå inte... När ni lägger till i naturhamn, hur hårt är er båt spänd mellan ankare och landförtöjning? Hej - det är ju rätt sjysst mot frågeställaren att starta en egen tråd om sådant här... om du gör det lovar jag att berätta varför jag spänner linorna hårt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Augusti , 2015 Jag har skurit till, och slitsat upp kasserad slang, exempelvis vanlig armerad pvc-slang som jag trär på tampar och linor vid behov, jag saknar halkipar så ibland får man fixera slangbitarna med nån tunnare lina. Det har funkat bra de senaste trettio åren... När det sedan gäller oljud i hamnarna kan jag bli tokig på grannbåtarnas fall som slår i aluminiummasterna, men om det får vi diskutera i annan tråd, om inte det redan gjorts . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 25 Augusti , 2015 (redigerade) Flätad tamp eller trä plastslang över tamparna.. Tackar, tackar! Å kanske sträcker jag mina tampar onödigt hårt.. Redigerad 25 Augusti , 2015 av odysseus65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 25 Augusti , 2015 Lite off topic men ändå inte... När ni lägger till i naturhamn, hur hårt är er båt spänd mellan ankare och landförtöjning? Hej - det är ju rätt sjysst mot frågeställaren att starta en egen tråd om sådant här... om du gör det lovar jag att berätta varför jag spänner linorna hårt där. Ja, tänkte det först, men sedan tänkte jag att det pratades ju om hur hårt linorna ansattes..men det finns en ny tråd nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 25 Augusti , 2015 Såg nu att Karlsson har tampar med sydda skydd i tyg/nylon.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 26 Augusti , 2015 Äsch....vafför slösa pengar å inte göra det enklaste? Vi klipper sönder gamla lakan å skjortor i bommul till putstrasor, bra när man mekar å håller på med oljor å färg. (Papper funkar inte lika bra.) Nåväl, ett antal sådan finns med ombord. När en förtöjningslina "gnäller" så lindar jag bara en liten bit tygtrasa runt repet i halkipen å sedan äre tyst. Funkar alltid. Varför kårngla till det som är enkelt? Har skrivit om detta förr i gammal tråd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 26 Augusti , 2015 Enkelt å smart Kalman.. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Augusti , 2015 Det blir ett gnisslande ljud i halkiparna men det blir ett knarrande ljud när kartellerna i tampen rör sig mot varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 27 Augusti , 2015 trä en snutt vattenslag på tampen, blir knäpptyst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 27 Augusti , 2015 trä en snutt vattenslag på tampen, blir knäpptyst Allra enklast är att ta en vanlig plastpåse och lägg om tampen i halkipen, blir helt tyst i flera nätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 27 Augusti , 2015 Jag har ingen vattenslang, inte ens en tygtrasa.. Men plastpåsar har jag gott om.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 27 Augusti , 2015 Det blir ett gnisslande ljud i halkiparna men det blir ett knarrande ljud när kartellerna i tampen rör sig mot varandra. Så kan det säkert vara. Ett problem är ju att metallen (halkiparna) fortplantar ljuden till skrovet som blir en enorm resonanslåda. Alla typer av skydd runt tampen kan nog lindra detta mer eller mindre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 27 Augusti , 2015 Om man vill kosta på sig så kan jag rekommendera http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rt%C3%B6jningslina-Storm/Pr315262000?gclid=Cj0KEQjw6vquBRCow62uo-_J_YYBEiQAMO6HimeoPXyZyxffBfoQ-o3bn-2Dc_1sAIyVBpEP0BNCqwEaAv-l8P8HAQ&gclsrc=aw.ds Då blir det både tyst och ryckfritt. För egen dek tycker jag att de är värda pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser