Nim26 170 Postad 24 Augusti , 2015 På väg hem så fick vi maskin stopp och fick bogsering in till Hönö klåva av Sjöräddningen (så bra service) Min tankmätare visade strax under halv tank! men första sommaren så vi vet inte riktigt om vi kan lita på den, hursom helst så kom vi till slut fram till att 1a filtret var igensatt och filter två var då tomt såklart. jag rengjorde filter osv men sen att få fram diesel var inte lätt, att pumpa och lufta hjälpte inte mycket men när vi körde på starten så kunde man lufta lite mera. till slut så fyllde vi bägge filtrena för hand och koppla på extra batteri och körde på starten samt luftade på den lilla skruven på filtret och även på dom fyra insprutarna och till slut gick det Min fråga då är två st -Svart klet/smuts som kom ut ur 1a filtret Koppen (under) sa någon att det kan vara något som växer i tanken!! finns det något att hälla i för att ta död på det? -Lutfningen! någon som har ett bra tips för hur man luftar på bästa sätt så enkelt som möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 24 Augusti , 2015 har man fått aljer i tanken kan de vara ett helvete å få bort, om jag var du skulle jag byta alla filter och slangar å sen tömma tanken och rengöra ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 24 Augusti , 2015 Nja väldigt mycket jobb utan att veta om det är alger! till saken hör att jag inte visste att man skulle tömma glasbehållaren på 1a filtret så jag har aldrig tömt den! förrän nu och nu är den rengjord. Finns det ingen tillsats att hälla i tanken för ev alger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 24 Augusti , 2015 Jag brukar chockbehandla med Grotamar inför varje vinterförvaring så att ingen tillväxt skall ske i bränslet under vintern. Jag har inte haft några problem i vare sig nuvarande eller förra båten. Om det skulle finnas tillväxt så dödas denna också. I många trådar om detta tidigare har det dock beskrivits att dessa medel dödar organisk tillväxt, men att det ändå blir kvar rester som senare fastnar i filter m.m. Jag har själv haft en 31:a och vill minnas att den luftades genom att lossa rören från spridarna och sedan handpumpa med det lilla handtaget på bränslepumpen till dess att det kom diesel utan bubblor genom spridarrören. Motorn måste stå i rätt läge för att det skall gå att handpumpa. Om du inte har något motstånd i pumphandtaget så får du dutta till på tändningen så att motorn kommer i rätt läge. Med handpumpen kan du fylla både för- och finfilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 24 Augusti , 2015 Jag brukar chockbehandla med Grotamar inför varje vinterförvaring så att ingen tillväxt skall ske i bränslet under vintern. Jag har inte haft några problem i vare sig nuvarande eller förra båten. Om det skulle finnas tillväxt så dödas denna också. I många trådar om detta tidigare har det dock beskrivits att dessa medel dödar organisk tillväxt, men att det ändå blir kvar rester som senare fastnar i filter m.m. Jag har själv haft en 31:a och vill minnas att den luftades genom att lossa rören från spridarna och sedan handpumpa med det lilla handtaget på bränslepumpen till dess att det kom diesel utan bubblor genom spridarrören. Motorn måste stå i rätt läge för att det skall gå att handpumpa. Om du inte har något motstånd i pumphandtaget så får du dutta till på tändningen så att motorn kommer i rätt läge. Med handpumpen kan du fylla både för- och finfilter. OK jag fick höra att dom inte behöver luftas för hand utan att det skulle gå automatiskt!! eller att man kör starten och luftar flera ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 24 Augusti , 2015 om du har alger i tanken så finns inget medel att hälla i så dom försvinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Augusti , 2015 I ditt läge så är det bara att tömma tanken helt och helst om möjligt torka den med sprit invändigt. Byt alla filter. För att lufta med pumpen så är det viktigt att motorn står i rätt läge för att den mekaniska handpumpem ska fungera. Ett alternativ är att hålla in stoppet på insprutningspumpen och köra med startmotorn. Då trycker man inte upp luft i spridarna. Tänk dock på att inte köra för länge med starten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 1 September , 2015 Nu har vi tankat och fick tot i 140L och sedan mätte jag tanken och den är inte på 200L som förra ägaren påstod utan på 158L! Dvs. 18L som flöt runt på en längd av 122cm x 31cm bred (höjd 42) Slutsatsen av detta blir väl då att vi fick soppatorsk samt att ev skräp flöt runt och att tank mätaren inte går att lita på, på slutet, likväl nu när den är full så kan vi köra grymt länge utan att den rör sig från fullt. Andra åsikter någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 1 September , 2015 Det svarta kletet som fanns i första filtret kommer från tanken och är mest troligt resultatet av reaktionen mellan RME och vatten. Problemet går att minimera genom att använda t.ex Grotamar, men utan rengöring av tanken är det lite av konstgjord andning. I Ditt ställe skulle jag - för säkerhets skull - tömma tanken, öppna manluckan och göra rent i tanken. Därefter i fortsättningen tanka RME-fri diesel och någon gång spetsa med Grotamar. Då klarar Du Dig länge och slipper oroa Dig för stopp på grund av skit i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 3 September , 2015 Det svarta kletet som fanns i första filtret kommer från tanken och är mest troligt resultatet av reaktionen mellan RME och vatten. Problemet går att minimera genom att använda t.ex Grotamar, men utan rengöring av tanken är det lite av konstgjord andning. I Ditt ställe skulle jag - för säkerhets skull - tömma tanken, öppna manluckan och göra rent i tanken. Därefter i fortsättningen tanka RME-fri diesel och någon gång spetsa med Grotamar. Då klarar Du Dig länge och slipper oroa Dig för stopp på grund av skit i tanken. Jag har sen jag köpte båten hösten-14 tankat Diesel utan RME tillsats och det är ingefär 450 L tot så jag kommer att se till o tanka efter 100L och göra minst ett extra byte på första filtret/säsong samt tömma glaskoppen oftare. Tanken sitter så dumt och luckan är för liten i tanken tror jag så jag kommer att behöva såga upp ett större hål och allt detta skall jag försöka undvika så länge som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 3 September , 2015 Jag resonerade precis som Du gällande en av våra båtar som hamnade i familjens ägo 2002. Den båten har sedan 2002 tankats med RME-fri diesel och ibland med gamla tiders brundiesel (skaplig effektskillnad...). Båten har tankats varje år 600 - 1000 liter och jag har bytt bränslefilter varje höst efter upptagning, såväl filtret i vattenavskiljaren som filtret som sitter på motorn. Det har varje år varit lite svarta "gruskorn" i glaskoppen, men jag har inte brytt mig så värst mycket om det. I höstas när jag skulle göra samma manöver upptäckte jag att glaskoppen var mer än till hälften fyllt av dessa gruskorn. Då bestämde jag mig för att rengöra tanken... Båten är byggd 1983 och det har bevisligen aldrig gjorts ren någon tank, eftersom den inte hade någon manlucka. Tanken har två skvalpskott som jag hoppades inte skulle gå så långt ner i tanken. Jag pumpade ur så mycket diesel det gick och sen började jag med att ta upp ett hål i den mittre kammaren. Ett hål anpassat till Kronobryggans manlucka, dvs. Ø102 mm. Vad fick jag se när jag efter mycket men försiktigt nötande fick hål på tanken? Jo, en jäsickens massa svart klet. Jag stack ner en pinne för att kolla och kletet var cirka 1 cm tjockt! Och täckte hela botten och upp på halva sidorna! Fy f-n! Och skvalpskotten slutade 1 cm ovan botten. Det var med andra ord bara att ta upp två hål till. När jag gjorde första hålet använde jag Bahco hålsåg och kylsmörja och det tog en evighet. Det gick varmt hur än jag kylde och smorde. Hålsågen var tvärslut efter detta enda hål så jag behövde köpa en ny. Denna gång köpte jag Bosch hålsåg och en annan kylspray och nu blev det hål i plåten innan jag hann börja fundera på hur länge det skulle ta. Denna hålsåg pallade dessutom med båda kvarvarande hålen. Sen blev det till att skrapa. Jag tog en isskrapa på skaft och tejpade fast på en stakkäpp och skrapade ner allt mot mitten av tanken. Jisses, vilken driva det blev. Därefter tog jag grovdammsugaren och sög upp kletet, tvättade ren tanken med diesel och tanken blev som ny. I den "kammaren" där pickup-röret sitter satte jag manlucka av makrolon så nu kan jag se hur tanken ser ut i närheten av pickupen. Jag fyllde tillbaka den filtrerade dieseln, tankade fullt och gav tanken några supar Grotamar och sen fick båten gå i ide. När jag häromdagen lyste med ficklampan ner genom makrolonluckan var dieseln lika ren som ny blankdiesel och jag kände mig riktigt nöjd att jag tog mig an detta skitjobb. Under sommaren har jag gjort en enkel "dialys-utrustning" som jag ska köra dieseln genom någon gång under vintern. Utrustningen har blivit intressant bland gubbarna på bryggan och används flitigt. Den är alltså inte bara i septiktankarna vi transporterar skit... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser