scholsey 0 Postad 24 Augusti , 2015 Har en Evinrude 35hk från -87, som jag för några veckor satte dit en ny propeller på. Har gått fint fram till i går, då vi gav oss ut på en längre tur. Efter några timmars uppehåll på en ö skulle vi bege oss hem, och motorn startar som vanligt som den ska. Efter några 100 meter, när vi ska öka hastigheten, vill den inte vara med längre. Den bara varvar när vi kommer över 5-6 knop. Försökte någon gång till efter en stund, med samma resultat. Ett förslag vi har fått är att gummit inne i propellern kan vara utslitet, och att det bara är att köpa en ny. Igen. Någon som har några andra förslag på problem och åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 24 Augusti , 2015 Vulken har släppt...Prova men annan propeller så får du svaret om de va problemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scholsey 0 Postad 24 Augusti , 2015 Provade att byta propeller... Satte dit reservpropellern, i plast, men med samma resultat. Jag kommer upp i fem, sex knop, båten planar aldrig ut. Motorn börjar bara varva.Det jag reagerade på var hur lätt den var att sätta på, i jämförelse med den jag köpt på drev.se (som SKA passa motorn, men som man var tvungen att verkligen trycka dit för att få fast). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scholsey 0 Postad 27 Augusti , 2015 Tog ut den till en båtverkstad, och killen där menar att man nog måste byta hela växelhuset, då den förra ägaren har gjort en grundstötning, och en rejäl flisa har trillat bort ungefär där propellern ansluter till själva huset. Tydligen ska det göra att vatten släpps in, och blandas med avgas, vilket skulle vara problemet. Jag ställer mig lite tveksam till detta, då båten sedan vi köpte den i början på året har fungerat fram till propellerbytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 28 Augusti , 2015 Att båda propparna, den ena dessutom ny, skulle ge upp vid ungefär samma tidpunkt låter osannolikt. Likaså att växelhuset skulle bete sig som du beskriver pga läckage. Jag tycker det låter mer som att "ikuggningen" av drivaxeln till propelleraxeln släpper. Kanske också därför som det sker när motorn lägger mer last på växeln efter 5-6 knop. Känns något glapp i propelleraxeln? Samma beteende vid back (försiiktigt med varvningen där)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser