Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Thompah

Känner du igen problemet? - Yamarin Cross 53 BR / Yamaha F70

Rekommendera Poster

I juni köpte jag en ny Yamarin Cross 53 BR med en ny Yamaha 70 hk motor. Går toppen i sjön men smolk i bägaren... Efter det att jag kört in motorn så ville jag naturligtvis testa hur den gick i full fart, men här kom besvikelsen, kunde inte få upp den i mer än 24 knop, och varvtalet stannade på 5400 varv/min (ja, jag trimmade motor så att jag fick ut max knop/varvtal). Enligt ÅF's broschyr så skulle båten gå bättre än så. Jag åkte tillbaks till ÅF och fick ett ganska nonchalant mottagande med en kort förklaring att det va "skäggväxt och tulpaner" som gjorde det... Kände att det inte gick att komma längre eftersom dom va helt ointresserade av att hitta någon annan förklaring än så.

 

Nu har jag läst på och enligt Yamahas egen spec i "Yamaha körfakta 2015", där de bl.a. har med Yamarin Cross 53 BR med samma motor, ska båten klara ca 31 knop och 6100 varv/min med två i båten (mina varv o knop är när är jag själv i båten...)

 

Trotts att det va minimalt med "skägg och tulpaner" så tog jag bort det och testade igen, samma resultat. Så nu har jag båten på trailen och åker över till ÅF i morgon, vill inte se båten förrän den går som den ska.

 

Så till frågan. Känner du igen problemet? Är det något jag har missat här som jag bör testa?

 

Tacksam för svar av någon som kan båtmotorer på riktigt, "trorsigpåare" får ursäkta ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7knop är en milsvid skillnad... Mitt råd är att googla på detta och se vad andra privatkunder med samma kombination får för fart. Om andra får ca30knop är det nog dags att tjata på ÅF tills de löser ditt problem. Ju längre tiden går, desto svårare att få ÅF att ta på sig något. Kräv att de agerar omgående...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback Mange249. Satt och googlade halva natten (svårt att hitta privatkunder med samma kombi som skrivit något, troligen för att kombin är relativt ny). Ska kolla kavitationsplattans höjd mot skrovet (som jag kommer ihåg så satt den en bra bit ovan botten av skrovet) och storleken på propellern. Men nu en kaffe och sedan en tur till ÅF, få se vad dom säger :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma båt och motor (2014) och får upp den i 27-28 (ca 5500-5600 varv) ensam med en del beväxning under båten. Då är detta min första båt med tilt/trim på motorn så kanske skulle kunna kräma ur något extra där men havstulpanerna verkar göra sitt. Rengjorde båten undertill i somras genom att skrubba bort det värsta och märkte att jag fick upp hastigheten och varvtalet något men 31 knop har jag inte legat i än. Får du inte upp den i över 24 så känns det som något är knasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitationsplattan brukar sitta någon cm över eller i linje med botten om du har alupropeller. Min är hissad 6cm och det är mycket. Då har jag också stålpropeller och vattentrycksmätare för kylningen.

 

Om inte motorn är monterad för lågt eller har för stor stigning på propellern saknar du effekt i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma båt och motor (2014) och får upp den i 27-28 (ca 5500-5600 varv) ensam med en del beväxning under båten. Då är detta min första båt med tilt/trim på motorn så kanske skulle kunna kräma ur något extra där men havstulpanerna verkar göra sitt. Rengjorde båten undertill i somras genom att skrubba bort det värsta och märkte att jag fick upp hastigheten och varvtalet något men 31 knop har jag inte legat i än. Får du inte upp den i över 24 så känns det som något är knasigt.

 

Tack för info ChrilleT, tror Yamaha kör med en liten glädjekalkyl och extremt optimala förhållanden, kan inte skrubba båten varje gång man ska ut på sjön... :-) Tycker du oxå borde få ur mer var i din, har lämnat in min och ÅF ska provköra i morgon så vi får se vad dom säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitationsplattan brukar sitta någon cm över eller i linje med botten om du har alupropeller. Min är hissad 6cm och det är mycket. Då har jag också stålpropeller och vattentrycksmätare för kylningen.

 

Om inte motorn är monterad för lågt eller har för stor stigning på propellern saknar du effekt i motorn.

 

ÅF va bra idag när jag var där, dom tar in den och ska provköra i morgon. Hoppas på förklaring varför inte motorn varvar ut mot 6100 varv. Utan att veta själv så antar jag att övervarvningsskyddet ska aktiveras OM jag tiltar upp motorn och motståndet minskar för propellern, oavsett mängd tulpaner eller skägg. Jag förstår att båten går långsammare om skrovet är beväxt men att max varvantal skulle påverkas vid tiltat läge har jag svårt att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att låta ÅF ta en titt på motorn, även om det är trist att behöva släpa dit den.

 

Är följande förutsättningar uppfyllda;

- motorn rätt inkörd, brukar vara ca 10 h med lite olika varvtal

- motorn utrustad med samma propeller och på samma monteringshöjd som i testet

- båten i praktiken tom på prylar och inte så mycket bensin samt inget vatten någonstans

- botten helt ren

 

Så borde den göra ca 30 knop.

 

Jag blev själv förvånad i år då båten hade tappat ca 500-600rpm på toppen (även vid uttrimning), detta gav ca 5 knop mindre än när den var sjösatt. Jag gjorde en enklare rengöring och då var nästan alla rpm och knop tillbaka. Givetvis så släppte propellern när jag trimmade ut för mycket och motorn började gå mot varvtalsstopp, men detta gav helt naturligt ingen mer fartökning. Min slutsats är att en beväxt botten gör mer än jag trodde.

 

Hoppas att det löser sig efter besöket hos din ÅF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har samma båt och motor (2014) och får upp den i 27-28 (ca 5500-5600 varv) ensam med en del beväxning under båten. Då är detta min första båt med tilt/trim på motorn så kanske skulle kunna kräma ur något extra där men havstulpanerna verkar göra sitt. Rengjorde båten undertill i somras genom att skrubba bort det värsta och märkte att jag fick upp hastigheten och varvtalet något men 31 knop har jag inte legat i än. Får du inte upp den i över 24 så känns det som något är knasigt.

 

Tack för info ChrilleT, tror Yamaha kör med en liten glädjekalkyl och extremt optimala förhållanden, kan inte skrubba båten varje gång man ska ut på sjön... :-) Tycker du oxå borde få ur mer var i din, har lämnat in min och ÅF ska provköra i morgon så vi får se vad dom säger.

 

 

Tror även jag på extremt optimala förhållande och glädjekalkyler när de testar. Varit uppe nära 30 knop men då själv med hyfsat rengjord botten. 27+ är vad jag räknar med beväxning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har samma båt och motor (2014) och får upp den i 27-28 (ca 5500-5600 varv) ensam med en del beväxning under båten. Då är detta min första båt med tilt/trim på motorn så kanske skulle kunna kräma ur något extra där men havstulpanerna verkar göra sitt. Rengjorde båten undertill i somras genom att skrubba bort det värsta och märkte att jag fick upp hastigheten och varvtalet något men 31 knop har jag inte legat i än. Får du inte upp den i över 24 så känns det som något är knasigt.

 

Tack för info ChrilleT, tror Yamaha kör med en liten glädjekalkyl och extremt optimala förhållanden, kan inte skrubba båten varje gång man ska ut på sjön... :-) Tycker du oxå borde få ur mer var i din, har lämnat in min och ÅF ska provköra i morgon så vi får se vad dom säger.

 

 

Tror även jag på extremt optimala förhållande och glädjekalkyler när de testar. Varit uppe nära 30 knop men då själv med hyfsat rengjord botten. 27+ är vad jag räknar med beväxning.

 

 

 

Har jämfört deras (Yamaha testfakta) värden med en helt annan båt och en annan Yamaha motor. Stämde exakt för den kombinationen med ren botten. Även siffrorna med olika antal passagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläddrade av en slump i Vi båtägare nr 12/2013 där de testar precis denna båt. De når toppfarten 31 knop i testet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där satt den - det testet har jag också läst :)

 

Kommer ihåg nu att jag tyckte att det var en riktigt bra toppfart för den kombinationen båt/motor. Men det var med en gubbe ombord, om jag inte minns fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där satt den - det testet har jag också läst :)

 

Kommer ihåg nu att jag tyckte att det var en riktigt bra toppfart för den kombinationen båt/motor. Men det var med en gubbe ombord, om jag inte minns fel?

Kollade igen och det är precis som du skriver, det var en person i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lite sent svar kanske.

Köpte själv en Yamarin cross 53 br 2014.

Kör i Vänern och slipper påväxter. Själv kommer jag lätt upp i 31 knop och varvar då som dom säger 6100 varv.

Har man lite last och säg tre personer i båten så går det i ca 27 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror inte att Yamaha har glädjekalkyler i testerna. Min Cross 49 BR gör 31 knop med 60 hk och 2 pers i båten. 30 gör den oavsett och den sista knopen beror på vind/vatten/trim. Har nu bytt till en 4-bladig propp som greppar mkt bättre men på bekostnad av toppfart som nu är ca 28 knop, men det är det värt! Varvar 5900 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

din motor skall varva 5300-6300 rpm,vad har du för knopmätare?,är det en trycklogg då kan du inte lita på den.säkert bara att byta proppen mot en med mindre stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha rengjort botten rejält inför årets säsong så kunde jag ligga runt 30,5-31 knop själv och runt 29,5 med 2 fullvuxna. Lite bättre siffror än tidigare, beror väl dels på den rena botten samt att jag blivit lite mer erfaren hur jag ska tilta motorn då jag inte hade någon tilt på tidigare båtar.

 

Verkar inte vara så aktiv här på ett tag men om Thompah hittar förbi vore det intressant att veta vad problemet var och hur ÅF hanterade det då en toppfart på 24 känns lågt även med beväxning och mer än 1 i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...