Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 2 - Ansvar

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 2 - Ansvar
 
Sid 8 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .
Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.
__________________________________________________________

Jag kör ut Regel 2 redan nu, men fortsätt gärna att diskutera Regel 1 om det finns något att diskutera.

Redan nu tror jag det kan börja bli lite mera diskussion.
 
Tolkningen av a) i Rorgängarens pdf är intressant.
 
Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka ej inträffat.

 

Stämmer den tolkningen med vad som står i Regel 2?

Har någon dömts för bristande sjömanskap?


Vad tycker ni är gott sjömanskap och vad är "bara" sjömanskap?

Var kan man läsa om sjömanskap?

Kan man läsa in gott sjömanskap?
 
Jag såg en bok som hette något i stil med Navigation och sjömanskap, men den handlade mest om hur man skulle göra olika enskilda saker ombord utan att koppla ihop dem till en helhet.
För mig är sjömanskap att tillämpa kunskaper och regler på ett förnuftigt vis. Jag tror inte det går att läsa sig till sjömanskap, men jag tror att det vi gör när vi diskuterar regler, dess tolkningar och hur man bör bete sig är en del på vägen mot ett gott sjömanskap.
 
Här är några saker jag kommer att tänka på när jag tänker på sjömanskap;
Vara ett gott föredöme på alla de vis.
Anpassa sig efter omständigheterna.
Hjälpa till och underlätta för andra.
Inte utsätta någon (eller något) för onödiga risker eller onödigt obehag.

Kunna sätta sig in i hur andra tänker och hur andra ser på en situation.

Kunna se framåt i tid och rum, hur ser "spelplanen" ut om fem eller tio minuter?
 
För att nå "nivån" gott sjömanskap måste man ha både teoretiska och praktiska kunskaper och kunna tillämpa dessa kunskaper ihop på ett exemplariskt vis tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala ska ju vara att ingen olycka faktiskt inträffar? Eftersom man skall vidta alla åtgärder för att förhindra en olycka?

 

Vi hade en diskussion här när det var Gotland Runt, en skeppare på en kappseglingsbåt fick väja i väldigt sent skede för en bilfärja. Solklart ansvar för segelbåten enligt min mening men det prövas ju knappast juridiskt förrän en olycka inträffar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om diskussionen är avgränsad till fritidsfartyg så är en tänkbar grundnivå för sjömanskap att man uppfyller/behärskar de 10 sjövettsreglerna. Sen går det ju att bygga på i all oändlighet. Jag kan inte se att det finns en absolut måttstock för gott sjömanskap, det blir situationsanpassat till typ av båt, farvatten, yttre omständigheter.

 

Regel nr2 tar som jag förstår det enbart sikte på ansvar inför sjövägsreglerna. Den som orsakar en olycka,ett olyckstillbud eller uppenbarligen bryter mot någon sjövägsregel kan ställas till ansvar. Däremot inte den som i övrigt inte visar gott sjömanskap... Sjölagen reglerar väl mer allmänt befälhavaransvar (bl.a. gott sjömanskap)?

 

 

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligt är det sällsynt att någon dömts enbart för bristande sjömanskap. Tyvärr kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ArneRadar nu "pratar" om de tio sjövettsreglerna kan vi ju skriva hit dessa också om någon inte känner till dem eller kommer ihåg dem. Jag skulle själv aldrig kunna räkna upp reglerna i punktform, men jag kan dem. För mig är det ungefär som att tala mitt modersmål, jag kan tala rätt utan att kunna grammatik.

 

1. Se till att båten är sjöduglig och att god ordning råder ombord!
2. Ha alltid nödvändig säkerhetsutrustning med ombord! Kom ihåg: flytväst åt alla ombord och de ska vara på!
3. Ge dig inte ut på större vatten än båten är lämpad för!
4. Tala alltid om ditt färdmål och studera noga färdvägen. Om du ändrar färdmål, meddela hem!
5. Det är din plikt att känna till de regler som gäller på sjön. Alkohol och båtliv hör inte ihop!
6. Överlasta inte båten, och sitt i båten!
7. Håll alltid god utkik! Var försiktig med farten!
8. Lyssna på väderleksutsikterna. Är de dåliga, stanna hemma! Är du redan till sjöss, sök lä eller närmaste hamn!
9. Om båten kantrar men flyter, stanna kvar vid den! Du är säkrare där än om du simmar mot land!
10. Skräpa inte ner, varken på land eller i sjön. Tag med skräpet hem eller lämna det i en sopmaja!

 

Jag håller absolut med om att dessa regler är en bra grund för gott sjömanskap.

 

Mackey
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

8. Lyssna på väderleksutsikterna. Är de dåliga, stanna hemma! Är du redan till sjöss, sök lä eller närmaste hamn!

 

Fast ibland kan det faktiskt va säkrare att stanna kvar ute på havet än att till varje pris försöka komma iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där sjövettsreglerna är kanske lite töntigt skrivna.

-Var försiktig med farten: Jo när vi närmar oss 5 knop håller jag mig i.

-sitt i båten: Jo det påpekade jag noga till han med Princess 45:an

osv.

 

Men,

sjövettsreglerna är en väldigt bra grund för en diskussion. "Hur fungerar det för mig/min båt".

Ta upp den diskussionen på båtklubben, i familjen mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...