Andreasp 3 Postad 23 Augusti , 2015 Hej När båten ligger vid bryggan och när jag kör är den torr men när vi är ute och det ligger några på solsängen så läcker det in vatten, kanske ca 1-2 liter på några timmar. Jag har tittat och kan inte se vart det kommer. Drevet sitter så att hela drevet är under vatten, ca 3 cm mellan oljestickan och ytan när ingen är i båten, svårt att se hur mycket det sjunker med folk i. Så några tips på vart det kan komma in? Finns det något i skölden så långt upp som kan läcka? Tacksam för tips Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Augusti , 2015 Hej, har ingen aning men förmodligen kan du få snabbare svar ifall du anger vilken SX-modell frågan gäller?För enligt bilden nedan finns minst fyra stycken varianter av SX-manualer hos guldgruvan boatinfo.no. (Alltid bra med väldefinierade forumfrågor, gärna länkar till relevanta manualer etc i början av forumtrådar kan jag tycka. :-) ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 25 Augusti , 2015 Hej Ja det är klart. Det är ett SX CLT1. Jag har tittat på boatinfo men inte hittat exakt rätt manual så om någon vet vilken jag skall välja så tala gärna om det. MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 Augusti , 2015 Har du några andra genomföringar som kan komma under vatten när den ligger djupt bak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 27 Augusti , 2015 Nej, det är bara drevet, tryckloggen går in ca 10 cm över vatten nivån. Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 27 Augusti , 2015 Nej, det är bara drevet, tryckloggen går in ca 10 cm över vatten nivån. Andreas Det bör ju vara så att ovandelen av skölden ligger över vattenlinjen när båten är obelastad. När båten är belastad hamnar skölden under vattenytan. Jag tror att det läcker in där. Det sitter genomgående bultar som håller skölden, dessa kan man efterdra med ojämna mellanrum. Själv haft läckage på detta sättet. Mikael 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorkis 0 Postad 28 Augusti , 2015 Har samma problem. Är inne på verkstad nu. Återkommer när vi vet vad det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorkis 0 Postad 17 September , 2015 Har samma problem. Är inne på verkstad nu. Återkommer när vi vet vad det är. Nu är det fixat. Det var två packningar och en oring I yttre skölden där styrtappen är infäst. Kunde fixas efter att drevet tagits bort. //Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 17 September , 2015 (redigerade) Har samma problem. Är inne på verkstad nu. Återkommer när vi vet vad det är. Nu är det fixat. Det var två packningar och en oring I yttre skölden där styrtappen är infäst. Kunde fixas efter att drevet tagits bort. //Staffan Kan du länka en sprängskiss (exvis från marienpartseurope.com) och visa vilka delar som byttes? Hur mycket läckte det in för dig och när (körning, många/få i båten etc)? //LG Redigerad 17 September , 2015 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 20 September , 2015 Plockade upp båten idag och såg då att den tidigare ägaren satt 2 st rostfria träskruvar (skulle gissa på ca 3-4 mm i diameter) strax under vattenlinjen UTAN någon tätning. Så vad tror ni, kan det rinna in någon liter i timmar där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 September , 2015 Låter inte så troligt. Träskruvar tätar ganska bra så det borde inte kunna bli litrar per timme. Däremot kan akterspegeln bli blöt och ruttna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorkis 0 Postad 22 September , 2015 Har samma problem. Är inne på verkstad nu. Återkommer när vi vet vad det är. Nu är det fixat. Det var två packningar och en oring I yttre skölden där styrtappen är infäst. Kunde fixas efter att drevet tagits bort. //Staffan Kan du länka en sprängskiss (exvis från marienpartseurope.com) och visa vilka delar som byttes? Hur mycket läckte det in för dig och när (körning, många/få i båten etc)? //LG Följande byttes: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746040-44-6234.aspx pos 6 och 10. Med fulla tankar och mycket sittande på akterdäck ca 1-2 liter/dygn. Vid brygga lite I tankarna under 1 liter/dygn. Länpumpen gick kanske 15 sekunder //Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 22 September , 2015 Har samma problem. Är inne på verkstad nu. Återkommer när vi vet vad det är. Nu är det fixat. Det var två packningar och en oring I yttre skölden där styrtappen är infäst. Kunde fixas efter att drevet tagits bort. //Staffan Kan du länka en sprängskiss (exvis från marienpartseurope.com) och visa vilka delar som byttes? Hur mycket läckte det in för dig och när (körning, många/få i båten etc)? //LG Följande byttes: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746040-44-6234.aspx pos 6 och 10. Med fulla tankar och mycket sittande på akterdäck ca 1-2 liter/dygn. Vid brygga lite I tankarna under 1 liter/dygn. Länpumpen gick kanske 15 sekunder //Staffan Tack för infon //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 25 September , 2015 Hej igen Att pos 10 förstår jag men byttes pos 6 bara för att eller var det också en anledning till att vatten läcker in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorkis 0 Postad 30 September , 2015 Hej igen Att pos 10 förstår jag men byttes pos 6 bara för att eller var det också en anledning till att vatten läcker in? Hej Det var vad teknikern byte. Exakt varför vet jag inte. Men det blev tätt. //Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser