Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
supernils

Var kretsen ska säkringen sitta?

Rekommendera Poster

Jag har en 12 v länspump som kan startas manuellt eller i autoläge.

Jag förmodade att den var trasig och monterade loss den. Kablagen var helt körda men väl i garaget så funkade den. Jag misstänker att det var is inuti.

Nåväl...nu drygt sex månader senare vill jag få dit den men kan inte för mitt liv klura ut hur kablarna gick.

Det sittere en glssäkring i kretsen vilket för mig till frågan.

Skall säkringen sitta mellan batteriets + och brukaren eller mellan brukaren och -/jord?

Eller spelar det ingen roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är någon med lite branchkunskap som monterat så sitter säkringen på plusledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På plusledningen så nära batteriet det är möjligt, därefter en manuell strömbrytare och/eller automatisk nivåbrytare. Därefter plusanslutningen på pumpen.  Mr Lucas, på de brittska öarna, hade en förkärlek till att ha "allting" på minussidan, men så hade man också patent på kortslutningar och glappkontaker, men det är en helt annan historia.

Och du, glassäkringar... hmmm, byt ut den mot en flatstiftssäkring eller helst en automatsäkring.

Det kan vara svårt att få tag på glassäkringar med rätt värde, dom har också en förmåga att samla på sig oxid. Flatstiftssäkringar finns väl i tillockmed i många ICA-affärer, och Biltema säljer dem billigt i stora förpackningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På plusledningen så nära batteriet det är möjligt, därefter en manuell strömbrytare och/eller automatisk nivåbrytare. Därefter plusanslutningen på pumpen.  Mr Lucas, på de brittska öarna, hade en förkärlek till att ha "allting" på minussidan, men så hade man också patent på kortslutningar och glappkontaker, men det är en helt annan historia.

Och du, glassäkringar... hmmm, byt ut den mot en flatstiftssäkring eller helst en automatsäkring.

Det kan vara svårt att få tag på glassäkringar med rätt värde, dom har också en förmåga att samla på sig oxid. Flatstiftssäkringar finns väl i tillockmed i många ICA-affärer, och Biltema säljer dem billigt i stora förpackningar.

Nu ska vi nog inte skylla Lukas för glappkontakt, och  kortslutningar, utan det var snarare elektriken som hade svårt att ta till sig att den positiva polen var i karossen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det gör de ju inte(kolllade nu).

Men då måste jag byta ut hela panelen och den är så snygg :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ha en säkringshållare för flatstiftssäkringar bredvid din panel, men snyggt är det kanske inte, men det blir pratiskt.

Biltema har automatsäkringar som flatstifts, men de är högre än engångsmodellen, så man kan inte snäppa på säkringshållarens lock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...