Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
pebc

Går på en cyl. första 5 min....

Rekommendera Poster

Har äntligen sjösatt..... Har dock ett problem; (en Evinrude 25hk -79:a) motorn går bara på en cyl. första 5 minutrarna, sen kommer den igång på bägge. Den hugger ej sedan utan går fint o varvar ur ordentligt... Har ngn ngt bra tips ang varför den går så i början? -Tändning, bränse mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan i princip vara vad som helst. CDI-boxen, topplockspackning (vatten i cylindern), tändstiften, tändspole, ja nåt av det helt klart. Ta ur stiften och kolla om nåt av dom aviker från varann. Är nåt av stiften grått är det topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan vårservicen ändå innefattar byte av tändstift föreslår jag att du börjar där. Du kan ju alltid starta motorn och stänga av den innan den börjat gå ordentligt, ta ur stiften och se vilket som är fuktigt. -det är denna cylinder som den går dåligt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Tändstiften är självklart redan bytta :) -Går vidare med att undersöka om tändspolen lagt av. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man upp om tändspolen är riktig? Man måste väl få nåt värde på instrumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man byter spole samt kablar och ser om problemet hänger med - då är den kass! PS: i mitt fall var det cdi-boxen....har nu bytt den - går kanonbra!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så man måste köpa en tändspole och testa med men om den skulle vara riktig då står man ju där med två stycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 72:a, men den går väldigt dåligt, ingen tomgång då jag släpper gasen, den bara stannar, tog loss förgasarna och nu så går den ännu sämre. Har du nån aning om vad felet är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tog loss svänhjulet och tog loss tändkablarna och mätte motståndet i ena var det oändligt bytte den och nu går den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Micke: Jag menar att jag bytte plats på tändspolarna (i mitt fall gick den då bara på en cyl) och kollade om problemet följde med till nästa cylinder. 79:an har inga brytarspetsar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha okej, det var så du menade. Ja det är ju självklart, jag tänkte inte på att det var så du gjorde. Då förstår jag, det är en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...