Mackey 4 491 Postad 23 Augusti , 2015 Sjövägsreglerna, Regel 1 – Tillämpning Sid 7 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 . Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa. __________________________________________________________ Min första tanke är att denna regel kan stökas över rätt snabbt, men man vet ju aldrig... Min tolkning när jag läser i kursmaterialet är att alla svenska fritidsfartyg ska följa dessa regler på alla vatten både inom och utom Sverige. Svårt att se at det ska bli någon längre diskussion om denna regel, så snart släpper jag nog Regel 2 - Ansvar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 23 Augusti , 2015 Sjövägsreglerna, Regel 1 – Tillämpning Sid 7 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 . Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa. __________________________________________________________ Min första tanke är att denna regel kan stökas över rätt snabbt, men man vet ju aldrig... Min tolkning när jag läser i kursmaterialet är att alla svenska fritidsfartyg ska följa dessa regler på alla vatten både inom och utom Sverige. Svårt att se at det ska bli någon längre diskussion om denna regel, så snart släpper jag nog Regel 2 - Ansvar. Mackey Var hittar man definitionen för fritidsfartyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Sjövägsreglerna, Regel 1 – Tillämpning Sid 7 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 . Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa. __________________________________________________________ Min första tanke är att denna regel kan stökas över rätt snabbt, men man vet ju aldrig... Min tolkning när jag läser i kursmaterialet är att alla svenska fritidsfartyg ska följa dessa regler på alla vatten både inom och utom Sverige. Svårt att se at det ska bli någon längre diskussion om denna regel, så snart släpper jag nog Regel 2 - Ansvar. Mackey Var hittar man definitionen för fritidsfartyg? Borde väl vara alla flytetyg du använder för nöjets skull !? Redigerad 23 Augusti , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Augusti , 2015 Var hittar man definitionen för fritidsfartyg? Borde väl vara alla flytetyg du använder för nöjets skull !? Det är nog inte att ge sig katten på. Skriver man regler och föreskrifter baserad på lagtext så kan ord betyda nått helt annat än vad mene man tror. I starkströmsföreskrifterna stod i ett sammanhang; "......... inte utgöra fara för person, husdjur eller egendom." Vad är husdjur enligt föreskriftens mening!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 23 Augusti , 2015 Sjövägsreglerna, Regel 1 – Tillämpning Sid 7 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 . Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa. __________________________________________________________ Min första tanke är att denna regel kan stökas över rätt snabbt, men man vet ju aldrig... Min tolkning när jag läser i kursmaterialet är att alla svenska fritidsfartyg ska följa dessa regler på alla vatten både inom och utom Sverige. Svårt att se at det ska bli någon längre diskussion om denna regel, så snart släpper jag nog Regel 2 - Ansvar. Mackey Var hittar man definitionen för fritidsfartyg? Borde väl vara alla flytetyg du använder för nöjets skull !? Nu var ju frågan var man kunde hitta definitionen och inte vad den borde vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2015 Ordet "fritidsfartyg" används inte i de Internationella sjövägsreglerna. Byt ordet mot alla fartyg och observera att det innefattar fritidsbåtar dvs ingen är undantagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 Augusti , 2015 Ordet "fritidsfartyg" används inte i de Internationella sjövägsreglerna. Byt ordet mot alla fartyg och observera att det innefattar fritidsbåtar dvs ingen är undantagen Om jag inte missminner mig så har en del av de svarande i denna tråd påstått sig sedan länge vara utbildare i båtlivsfrågor. Att då inte kunna hitta svaret på hur fritidsfartyg definieras är märkligt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/Fritidsfartyg-definition/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2015 Jo men inte i Internationella sjövägsreglerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 Augusti , 2015 Jo men inte i Internationella sjövägsreglerna! Frågan löd: "Var hittar man definitionen för fritidsfartyg?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2015 Men tråden handlar om sjövägsreglerna, det var Mackey som använde ordet "fritidsfartyg", troligen för att förtydliga Mitt svar är fortfarande: "Ordet "fritidsfartyg" används inte i de Internationella sjövägsreglerna." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 23 Augusti , 2015 Jo men inte i Internationella sjövägsreglerna! Frågan löd: "Var hittar man definitionen för fritidsfartyg?" Tack där var definitionen, nu ska vi se om vi kan få in den bland sjövägsreglerna eller om samma regler gäller för alla fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 23 Augusti , 2015 Avsikten med att skriva att vi ska tala om fritidsfartyg är att jag inte tänkte att vi skulle tala om exempelvis handelsflottans tolkning och användning av reglerna. Dessutom skiljer sig normalt utrustning, bemanning och hur fartyget används åt ganska mycket mellan fritidsfartyg och ansdra typer av fartyg. De flesta fritidsfartyg är fritidsbåtar, dvs. båtar som används för fritidsbruk som inte är längre än 12 m och inte bredare än 4 meter (båda ska vara uppfyllda). Jag vill för den sakens skul inte utesluta alla större fritidsfartyg, dvs fritidsskepp. Bra att frågan kom upp. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 Augusti , 2015 Svenskt regelverk för svenskt fritidsfartyg gäller även utanför svenskt sjöterritorium. Källa: TSFS 2009:44 Tillämpningsområde 1 § Dessa föreskrifter gäller för sjötrafik inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon och för trafik med svenska fartyg utanför Sveriges sjö- territorium och ekonomiska zon, om annat inte särskilt anges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Augusti , 2015 "jag inte tänkte att vi skulle tala om exempelvis handelsflottans tolkning och användning av reglerna. " Men, juridiskt finns det bara en tolkning oavsett vad det är för fartyg. Sen kan lagen tillämpas lite olika. Svenskt regelverk gäller för alla svenska fartyg var de än befinner sig dvs tex man ska ha godkända lanternor även om man seglar på Franska kanaler men man ska även följa de tilläggsbestämmelser som föreskrivs i CEVNI. Här skiljer det sig mot landtrafiken, vi måste ha halvljuset på men kan släcka det när vi kommer utanför Sverige. Ett bra sätt att tänka är att ett fartyg är alltid ett litet svenskt territorium med svenska lag mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 23 Augusti , 2015 Svenskt regelverk för svenskt fritidsfartyg gäller även utanför svenskt sjöterritorium. Källa: TSFS 2009:44 Tillämpningsområde 1 § Dessa föreskrifter gäller för sjötrafik inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon och för trafik med svenska fartyg utanför Sveriges sjö- territorium och ekonomiska zon, om annat inte särskilt anges. Helt rätt, svenska fartyg ska följa dessa regler på alla vatten både inom och utom Sverige. Bra förtydlingande av bhemac nedan. "jag inte tänkte att vi skulle tala om exempelvis handelsflottans tolkning och användning av reglerna. " Men, juridiskt finns det bara en tolkning oavsett vad det är för fartyg. Sen kan lagen tillämpas lite olika. Svenskt regelverk gäller för alla svenska fartyg var de än befinner sig dvs tex man ska ha godkända lanternor även om man seglar på Franska kanaler men man ska även följa de tilläggsbestämmelser som föreskrivs i CEVNI. Här skiljer det sig mot landtrafiken, vi måste ha halvljuset på men kan släcka det när vi kommer utanför Sverige. Ett bra sätt att tänka är att ett fartyg är alltid ett litet svenskt territorium med svenska lag mm. Den juridiska tolkningen håller jag med om är - eller ska i alla fal vara - densamma, men den praktiska tillämpningen är som sagt lite olika. Kunskap, utrustning, bemanning, mm. skiljer sig åt vilket gör att även möjligheterna att tillämpa reglerna skiljer sig åt liksom vilka metoder som kan användas. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Augusti , 2015 Varje flaggstat har väl sina regler för registrering? Sverige har fritidsbåtar och skepp samt möjlighet att helt segla utan registrering om man är under gränsen för skeppsregistrering. Går en gräns vid 24 meters längd men inte avseende väjningsregler utan utrustning och endast i vissa fall bemanning. Utomlands är det stor skillnad på registrering över 24 meters längd. Men svenska fartyg ska följa svenska regler för utrustning och bemanning utom i de fall man är på annan nations vatten och det där föreskrivs annat, gäller oftast kanaler osv. Sedan är trafikseparerande bestämmelser internationellt gällande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Augusti , 2015 Jag vet inte om jag missförstår ditt inlägg Funkis, men det jag menar är att fritidsskepp skiljer sig från yrkestrafik bl.a. vad gäller krav på kunskap, utrustning och bemanning. Denna skillnad gör att möjligheterna att tillämpa reglerna skiljer sig åt liksom vilka metoder som kan användas. Det är därför jag tycker vi ska hålla oss till hur fritidsfartyg kan och ska/bör tolka och använda reglerna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser