Marge08 0 Postad 23 Augusti , 2015 Vi har en Flipper 670 DC som vi är nöjda med, båten är jättefin på alla sätt. MEN vi funderar till och från på en större båt för mer bekvämlighet och att kunna vara ute några dagar i sträck. Vi tittar mot 26-27 fot. Det jag funderar på är om det "blir" som vi tänker oss, dvs är man ute mer med en större båt? Hur har det varit för er andra som bytt upp er till större "bo-båt"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Augusti , 2015 En väldigt intressant frågeställning. Jag har samma funderingar med min Flipper 640. Jag tänker att om det fanns toa i separat utrymme, skulle jag vara ute mer. Å andra sidan har vi sommarhus, så båten används ju mest som passbåt egentligen. Vi har också precis köpt en liten styrpulpetare som slit och slängbåt och jag känner att jag i viss mån uppskattar den mer just nu. Flippern är grym på sitt. Snabb, bekväm, trygg, låg totalkostnad och praktisk på de flesta sätt. Dock är den stor, så att bekvämligheten också blir lite avskärmande. Man är inte ute på sjön på samma sätt som i en mindre båt. Jag är lite rädd att den delen skall bli förstärkt i en större båt. Dessutom har jag märkt att jag inte är lika spontan som jag var förr med mindre båtar. Det är helt enkelt för mycket jobb med kapell och dylikt för att bara ta en kort tur. Jag tänker nu att som enda båt var Flippern perfekt, den bästa kombin av turbåt och enstaka övernattningar, men idag när vi har styrisen också skulle vi lika gärna kunna ha en större båt som är smalare i användningsområdet. Jag har blivit lat:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Nu har jag segelbåt och haft tidigt 60-tal Har haft beboligabåtar från 20 till 32 fot. För min del har det alldrig varit nån skillnad på hur länge jag har varit ute. Det har helt enkelt varit beroende på ur mycket ledighet man kan skrapa ihop. Nu hör jag inte till den kategorin människor som går ut två timmar en kväll. Brukar förr skämta om att om jag är ut 4 med båten 4 gånger per år, Från sjösättningen till båtplatsen, kanske en helg och så "semesterseglingen" 4-5 veckor och så en tur från båtplatsen till upptagningen. Ett år lyckades jag skrapa ihop 8 veckors sammanhängande ledighet. Det året blev det bara en tur - sjösättning och upptagning oräknat. Fast vi är ju olika som människor. Vissa gillar att gå ut över en natt att och gå till i princip samma ställe. Sen finns det såna som jag som vill gå till nya ställen hela tiden och till slut vill det väldigt mycket sammanhängande ledighet för det. Redigerad 23 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 23 Augusti , 2015 Marge08 jag är nyfiken - vad tror du är de viktigaste orsakerna till att ni inte är ute längre med Flippern? Har ni provat? (Frågar för jag är själv i samma tankar (sen flera år) men blir inte klok på analysen själv...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 23 Augusti , 2015 Jag har själv gått "upp" i storlek till en scand adriatic(9x3,1m) och känner att jag använder båten mer nu, inte lika trång vid dåligt väder, separat sovavdelning som inte behöver bäddas upp var morgon, stor umgängesyta i sittbrun, rejäl tyngd som gör båten komfortabel även i lite sämre väder, en rejäl dieselmotor(kamd43p) som orkar driva båten även i hårt väder, så ja jag anser att man använder en större båt mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 23 Augusti , 2015 Ja, till en viss personlig gräns. Större båt har ett bättre driv och man blir inte så väderberoende. Men den får inte vara större än att jag klarar. Att hantera den själv. Tror det är väldigt individuellt vilken storlek som är optimal. Kolla på Yrvind bara, men det är lite extremt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marge08 0 Postad 23 Augusti , 2015 Stern 97, som svar på din fråga så tror jag mest det rör sig om två eller kanske tre saker. Det första är att jag saknar en toalett med dörr. Det andra att det funkar att sova en natt men inte mer och då blir det mycket packa, åka ut och så åka hem på kvällen alt ibland sova. Eftersom vi ligger i Mälaren blir det en del åkande, och jag tänker (rätt eller fel) att vi kunde ligga ute längre tid med större båt. Det tredje är möjlighet att stuva undan, dvs förvaring på båten. Jätteintressant med era svar, hoppas på fler erfarenheter av att byta upp sig till större båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Augusti , 2015 Jasså - är din nuvarande båt så liten att det inte går att bo mer än enstaka nätter i. Med dom förutsättningarna kommer du ju absolut att utnyttja båten mer. I en båt av samma båttyp som min 20-fotare, bodde en "tjej" permanent i minst 18 å, året om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 24 Augusti , 2015 Vi hade en Yamarin 59HT tidigare, låg över någon natt per år. Dock användes den flitigt på "över dagen" utflykter. För tre år sen bytte vi upp oss till just en 27 fotare med toa, stickkoj och "allt". Vi gör absolut fler övernattningar samt är ute mycket mer generellt. Nu behöver det inte vara kanonväder för att vi skall ut, det räcker med hyfsat väder så drar vi. Då den nya båten är bra mycket tyngre än den gamla klarar den sjön mycket bättre, även det än fördel. Sist men inte minst är den MYCKET lättare att manövrera inne i trånga hamnar, nu slipper jag "tvålkoppssyndromet" när jag skall lägga till. PS, vi tittar redan på en större kärra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 24 Augusti , 2015 Bytte från en 5.3 m DC till en 6.6 m Cabin båt. Den är liten och nätt. Lätt att köra. Lätt att ta i land med osv. Trailar båten efter vår vanliga personbil. Visst den är liten och saker får oftas flyttas runt, när olika sysslor uppstår. Åker främst dagsturer, men gjort några övernattningar denna sommar. För oss är det bekvämt med fäskvatten, toa, dubbla sovkojer samt kyl. Spisen används sällan. Att få mer bekvämligheter, gör att vi använder den mer, och är ute lite längre. Enklare att trivas i naturhamnar, då vi har det vi behöver. Exempelvis så kan vi nu packa ihop vårt pick och pack när solen börjar gå ner. Sedan in i båten, samt åker hem. Tycker det är skönt att sitta skyddad och slippa hålla på med kapell. Värmaren (spisplatta med värmelock) har vi inte behövt använda så ofta än, men bra att kunna få lite värme om det behövs. Men visst, vissa dar så saknar jag DC båten öppenhet och få sol i hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Augusti , 2015 "sol i hela båten" Sol är faktiskt det som skördar flest liv bland båtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Jag kan titta på ägare till daycruiserbåtar och tänka att det måste vara ett skönt båtliv, med minimalt arbete med en båt som är lätt och hanterbar. Mindre båt, mindre jobb... och omvänt. Å andra sidan är det guld värt att ha en bobåt där man har kylskåpet fullt, gott om plats för kläder, torrskaffning och utrustning. En riktig toalett, en dusch och skön värme i form av både dieselvärmare, defroster, fanheater och termostatstyrda värmefläktar som sköter uppvärmningen galant. Kojer med riktiga fullängdsmadrasser och plats till gäster. En sommarstuga på vattnet helt enkelt. Pentry, TV, musikanläggning, induktionshäll, gasolspis och massor av strömsparande mysiga LED-lampor. Ombonat och tryggt, varmt och skönt, mysigt och härligt. Men också i en båt vars storlek är förenad med mycket jobb Sedan inser jag att det finns genvägar till ett enklare båtliv, och säkert lika underbart. Byta bort; ÖVER MIN DÖDA KROPP! Redigerad 24 Augusti , 2015 av MaxSchmeling 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Augusti , 2015 Oj vilket intressant ämne som känns besläktat till min "lång-tråd" om möjligheten att använda jänkare i storleksklassen 26-28 fot som bra bobåtar för en vecka eller två. Vi har idag en Flipper 700 som första båt. Endast haft den en säsong och vi har verkligen fastnat för båtlivet. Vi har spenderat 30 dagar och 20 nätter i båten detta år och kört ca 500 nm i Vänern. Vi har funderat massa på en större båt då vi väntar tillökning i Februari och då får två barn att ha med istället för ett. Efter senaste helgen i båten så har vi bestämt att vi behåller flippern ett tag till och gör en enkel slafkonstruktion så att vi hela familjen kan sova gott i ruffen en eller ett par år till. Jag tror att det handlar väldigt mycket om vilken inställning man har till båtlivet huruvida man är mycket eller lite på båten. Vi låg bredvid två Princess V42 i somras då vi var ute under hällregn i flera dagar. Till vår förvåning klagade även de på fukt i båten och att det var svårt att få saker genomtorra pga kondensbildning etc. Den ena besättningen hade en avfuktare som de kunde köra på landström vilket gjorde deras båt betydligt trevligare och, visst, att ha en avfuktare med på en Flipper 700 känns kanske inte helt rimligt så det klart att det finns en skillnad Att vi i "lilla vänern" i 9 fall av 10 var minsta båt på gästbryggan (när vi inte låg i naturhamn) förvånade mig stort. OK, vår båt är inte stor men vi har egentligen inte saknat så mycket under våra tripper men uppenbarligen är vi i minoritet. Vi var dock inte värst då vi träffade på två norska familjer som semestrade i 6m Draco båtar - 4 personer i varje båt. Man sov på durken och överallt men de verkade ha det mysigt ändå! För vår del (som framgår av min tråd med all tydlighet) är ekonomin kring båten en viktig del då vi även har sommarstuga och tillsvidare har vi hellre vår Flipper med praktiskt taget noll i värdeminskning, rimlig förbrukning, "mer eller mindre trailingsbar" och ett suveränt pentry. Inte alls omöjligt att det blir en större båt längre fram och då ser jag egentligen bättre sängar och lättare kunna gå på toa som de stora vinsterna - i en jänkarbåt i denna storleksklass blir köket alla gånger ett steg ner utifrån våra prioriteringar. ,Olle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 Augusti , 2015 Det där med fukt i båten är ett intressant ämne. Vi har aldrig upplevt detta problem och det finns inte tillstymmelse till någon fukt alls; bland kläder, torrskaffning eller för övrigt. Vi kör värmefläktarna med termostaten satt till ca 20-22 grader och detta system sköter sig helt själv. Hur man lyckas få detta fuktproblem i en nyare V42 känns... konstigt. Kanske hjälper det till att båten är duktigt ventilerad och detta tillsammans med värmen... ja kanske, vem vet!? Fuktproblem i en båt är banne mig inget jag vill ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Vi har i snitt åkt knappt dubbelt så många timmar per säsong sedan vi bytte från en Yamarin 59 HT till en Bavaria 28 sport. Det är ju såklart ett rätt stort hopp och det blir en annan sorts båtliv. Är det man den förändringen som är ute efter så är det ju klart värt ett byte även om det är mycket pengar imellan. Sitter man med en 6,5m DC såsom TS, så skulle jag dock inte rekommendera att byta till "bara" en 26 fotare. Det är fortfarande ganska trånga båtar med ofta hukhöjd på toa, ingen avskild mittcabin etc. För att få den sortens bekvämare båtliv som man ofta är ute efter vid en uppgradering så anser jag att den storlek jag själv har (8,95x3m) är någon sorts minimum. Pratar vi begagnat så är priskillnaden mellan 8 och 9m båt såklart kännbar men inte extremt stor. Har legat bredvid både Sea Ray 26, Larsson 27 mfl i sommar och den 0,5-1m som det skiljer i längd till vår båt gör stor skillnad och jag rekommenderar verkligen att ta det extra klivet. Ang. fukt så har iaf vi aldrig haft problem med det inne. värmaren står nattetid på termostat och brukar starta 1-2ggr även sommarnätter. vet om det lilla gör att fukten inte biter sig fast? Håller med om att det är mycket enklare att manövrera en större båt med inombordare och bogprop än en 6m med utombordare. Åker en del själv med ungarna när frun jobbar och skaffade fjärr till bogproppen förra sommaren. Skulle aldrig vilja byta till gamla båten igen avseende tilläggningar mm. Redigerad 24 Augusti , 2015 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Det där med fukt i båten är ett intressant ämne. Vi har aldrig upplevt detta problem och det finns inte tillstymmelse till någon fukt alls; bland kläder, torrskaffning eller för övrigt. Vi kör värmefläktarna med termostaten satt till ca 20-22 grader och detta system sköter sig helt själv. Hur man lyckas få detta fuktproblem i en nyare V42 känns... konstigt. Kanske hjälper det till att båten är duktigt ventilerad och detta tillsammans med värmen... ja kanske, vem vet!? Fuktproblem i en båt är banne mig inget jag vill ha! Blir kanske lite off topic men i deras fall så hade de dieselvärmare med värmeväxlare som värmer luft utifrån för att sedan blåsa in i båten. Är det riktigt fuktigt antar jag att man bara kastar in ännu mer fuktig luft på det sättet? Annars får jag erkänna att det skulle vara en stor skillnad - just att båten känns ombonad som annars endast ett hus eller sommarstuga kan erbjuda. Är nästan lite avundsjuk på dig "MaxSchmeling". Även om jag pläderat för att vi trivs utomordentligt i vår båt så verkar ni ha det väldigt ombonat och trevligt på er Storebro vad jag kan utläsa av dina inlägg både i denna och andra trådar! Just det här med värmare som står på under natten är intressant. Det finns otaliga trådar om detta både här och på andra ställen och många argumenterar för att inte ha på dessa under natten. Argumentet är just säkerhet men detta verkar inte vara något som ni med "större" båtar verkar ha några betänkligheter kring - eller? (Sorry, ännu mer off topic nu kanske) Redigerad 24 Augusti , 2015 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Jag har en Webasto 3900 och har aldrig ens haft tanken på att inte ha termostaten på under natten. Förstår inte riktigt heller varför man inte skulle ha den på måste jag säga? Vilka är argumenten mot att ha en modern dieselvärmare på under natten och varför har man ens en värmare om man inte kan köra den nattetid? Redigerad 24 Augusti , 2015 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 Augusti , 2015 Det där med fukt i båten är ett intressant ämne. Vi har aldrig upplevt detta problem och det finns inte tillstymmelse till någon fukt alls; bland kläder, torrskaffning eller för övrigt. Vi kör värmefläktarna med termostaten satt till ca 20-22 grader och detta system sköter sig helt själv. Hur man lyckas få detta fuktproblem i en nyare V42 känns... konstigt. Kanske hjälper det till att båten är duktigt ventilerad och detta tillsammans med värmen... ja kanske, vem vet!? Fuktproblem i en båt är banne mig inget jag vill ha! Blir kanske lite off topic men i deras fall så hade de dieselvärmare med värmeväxlare som värmer luft utifrån för att sedan blåsa in i båten. Är det riktigt fuktigt antar jag att man bara kastar in ännu mer fuktig luft på det sättet? Annars får jag erkänna att det skulle vara en stor skillnad - just att båten känns ombonad som annars endast ett hus eller sommarstuga kan erbjuda. Är nästan lite avundsjuk på dig "MaxSchmeling". Även om jag pläderat för att vi trivs utomordentligt i vår båt så verkar ni ha det väldigt ombonat och trevligt på er Storebro vad jag kan utläsa av dina inlägg både i denna och andra trådar! Just det här med värmare som står på under natten är intressant. Det finns otaliga trådar om detta både här och på andra ställen och många argumenterar för att inte ha på dessa under natten. Argumentet är just säkerhet men detta verkar inte vara något som ni med "större" båtar verkar ha några betänkligheter kring - eller? (Sorry, ännu mer off topic nu kanske) Vi kör aldrig värmen om vi inte befinner oss ombord men däremot på natten. Detta med säkerhet är visst en viktig faktor också för oss men det är en slags avvägning mellan just bekvämlighet och säkerhet. Dieselvärmaren kör vi bara ibland och det är mycket sällan. Den har istället fått bli reservsystem ifall vi skulle ligga utan landström eller om man skulle få något annat underligt mankemang med landströmmen. Båtlivet går liksom in i en helt annan fas när vädret slår om, som nu. Blåsiga, kalla och regniga dagar är det underbart ombord och då är det ju inte lika kul med en DC... Med en härlig bobåt fortsätter säsongen när det tagit slut för andra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Augusti , 2015 Blir kanske lite off topic men i deras fall så hade de dieselvärmare med värmeväxlare som värmer luft utifrån för att sedan blåsa in i båten. Är det riktigt fuktigt antar jag att man bara kastar in ännu mer fuktig luft på det sättet? I ett slutet luftfyllt utrymme är mängden vatten i luften (absolut fuktighet) konstant om det inte tillsätts fukt inne i utrymmet. Det senare är precis vad som sker i en båt, via de som vistas i båten. Om utrymmet inte ventileras blir det till sist olidligt fuktigt. Att värma utrymmet minskar relativa fuktighten med inte den absoluta, detta är alltså ingen lösning. Återstår att byta ut luften genom ventilation eller att torka den genom avfuktning, Att det blir fuktigare genom att "kasta in ännu mer fuktig luft" stämmer alltså inte annat än om absoluta fuktigheten i båten skulle råka vara lägre än utomhusluften. I en bebodd båt är detta knappast något att räkna med annat än undantagsvis under en mycket kort tid och det finns även andra skäl till att vilja ventilera, tillgången på syre t.ex. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Augusti , 2015 Blir kanske lite off topic men i deras fall så hade de dieselvärmare med värmeväxlare som värmer luft utifrån för att sedan blåsa in i båten. Är det riktigt fuktigt antar jag att man bara kastar in ännu mer fuktig luft på det sättet? I ett slutet luftfyllt utrymme är mängden vatten i luften (absolut fuktighet) konstant om det inte tillsätts fukt inne i utrymmet. Det senare är precis vad som sker i en båt, via de som vistas i båten. Om utrymmet inte ventileras blir det till sist olidligt fuktigt. Att värma utrymmet minskar relativa fuktighten med inte den absoluta, detta är alltså ingen lösning. Återstår att byta ut luften genom ventilation eller att torka den genom avfuktning, Att det blir fuktigare genom att "kasta in ännu mer fuktig luft" stämmer alltså inte annat än om absoluta fuktigheten i båten skulle råka vara lägre än utomhusluften. I en bebodd båt är detta knappast något att räkna med annat än undantagsvis under en mycket kort tid och det finns även andra skäl till att vilja ventilera, tillgången på syre t.ex. Tack för det klarläggandet, ger lite värdefulla tips till nästa gång vi är ute i dåligt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Augusti , 2015 Den svalare uteluften som värms upp är torrare och torkar ut effektivt. Men en god ventilation gör också väldigt stor nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marge08 0 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Värme och ventilation kan nog också vara intressant, men jag hoppas att det finns fler som vill dela med sig av erfarenheter kring att byta upp sig från daycruiser till en större båt... Här kommer trådstarten igen: Vi har en Flipper 670 DC som vi är nöjda med, båten är jättefin på alla sätt. MEN vi funderar till och från på en större båt för mer bekvämlighet och att kunna vara ute några dagar i sträck. Vi tittar mot 26-27 fot. Det jag funderar på är om det "blir" som vi tänker oss, dvs är man ute mer med en större båt? Hur har det varit för er andra som bytt upp er till större "bo-båt"? Redigerad 24 Augusti , 2015 av Marge08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Jag tror att man bör ha bestämt sig för att man vill vara ute längre. Sen köper man en båt som motsvarar ens krav och hoppas att det blev som man trodde. Jag åkte länge med öppna båtar av olika slag och när barnen blivit större och inte längre behövde skjutsas till matcher och träningar eller tävlingar så köpte jag en båt (21 fot) som gick att sova över i och med en platta på spisen och en enkel toa. Detta var ingen bra båt på något sätt för våra behov så redan nästa år köpte vi en större båt (26 fot), fast beslutna att vara ute en vecka per sommar. Vi var säkert ute drygt två veckor den första sommaren och lite mer den andra. Sen rullade det på och idag tillbringar vi ca 45-50 nätter per säsong i vår Saga 315. Vi bestämde oss redan tidigt att vi ville ha hyttbåt där vi slapp ligga och sova under kapell och det är ett val som vi har hållit fast vid. Sen har aptiten växt och vi har prioriterat båten framför sommarställe och utlandssemestrar vilket gjort det möjligt att äga en ganska stor båt. Sen lider jag sedan kolt-åldern av ett starkt behov av att vara på sjön och det har jag nu kunnat få utlopp för. En del i denna sjukdom har för mig utvecklats till ett behov att fixa med båten året runt, men det är kanske en annan historia. Så mitt råd är att fundera på hur mycket tid ni vill tillbringa i båten och välj en båt som fyller dessa behov. Redigerad 24 Augusti , 2015 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Augusti , 2015 Värme och ventilation kan nog också vara intressant, men jag hoppas att det finns fler som vill dela med sig av erfarenheter kring att byta upp sig från daycruiser till en större båt... Här kommer trådstarten igen: Vi har en Flipper 670 DC som vi är nöjda med, båten är jättefin på alla sätt. MEN vi funderar till och från på en större båt för mer bekvämlighet och att kunna vara ute några dagar i sträck. Vi tittar mot 26-27 fot. Det jag funderar på är om det "blir" som vi tänker oss, dvs är man ute mer med en större båt? Hur har det varit för er andra som bytt upp er till större "bo-båt"? Jag skrev ett inlägg om våra erfarenheter, men det kom nog bort lite i värmediskussionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 24 Augusti , 2015 (redigerade) Håller med Max en liten båt låter lockande, men den har sin begränsning, väder vågor och vind. Vi bytte upp oss först från en HT till en 23 fots båt, och nu till en Nimbus 2600. Båtlivet känns lite lättare med en större båt. Allt finns ombord från skaffning, badkläder och sängkläder: Och med en stor tank behöver man inte tanka stup i kvarten. Sista åren kändes vår Myra 23a för liten o det var inte så kul att åka ut. Men nuär det bara och gå om bord och vips är man ute på sjön. Men som sagt den får inte bli för stor för då blir den svår att hantera eller så törstig att man inte har råd att ge sig ut på sjön.Tänker det är viktigt att skaffa en båt som är lagom stor o matchar ens behov. Redigerad 24 Augusti , 2015 av Marrexxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Augusti , 2015 Jag har erfarenhet av att både ha motorbåt och segelbåt, samtidigt. När vi bytte upp oss till en "bobåtsstorlek" som segelbåt så märkte jag att vi oftare tog motorbåten när vi bara skulle ut över kvällen och käka på en klippa. Av det följer att du kanske tar något färre småfärder med en större båt, tar lite tid att fixa till innan man lägger loss, lite mer meck helt enkelt? Men den stora skillnaden - som många säger - är att i en större båt har du det mesta med dig redan. Och det är bekvämt, större vattentank, värme, varmvatten och en hel dag när det regnar är bara mysigt… Du kan alltså vara ute ett antal dagar i sträck. Bekvämt var ordet sa Bull. I segelbåtsvärlden är det ett hopp mellan 26-28 fot och lite över 30 fot, till 31-33 fot. Bredare båt, mer ståhöjd, större toa, ibland ett sovrum till, lite högre båt ger stor volymskillnad. Vi var ute i många år med två barn som i princip växte upp på båten på somrar och helger. De bodde i förpiken som var "deras" med spel, tidningar och böcker osv. Jätteskönt att kunna ha grejer där utan att behöva stuva varje dag. Dina barn kommer också att växa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Augusti , 2015 Vi har en Flipper 670 DC som vi är nöjda med, båten är jättefin på alla sätt. MEN vi funderar till och från på en större båt för mer bekvämlighet och att kunna vara ute några dagar i sträck. Vi tittar mot 26-27 fot. Det jag funderar på är om det "blir" som vi tänker oss, dvs är man ute mer med en större båt? Hur har det varit för er andra som bytt upp er till större "bo-båt"? Våran Ryds 510 har inte lämnat bryggan efter att vi sjösatte vår nyköpta gamla Nimbus 26a med undantag för två ggr då vi bara skulle fram och tillbaka till grann-ön. Vid flera tillfällen hade den lilla dugit men man tänker ändå, regnskydd,vindskydd,fixa käk, koka kaffe, toalett. Det är bekvämt och i vårat fall så är det knappt jobbigare att starta och lossa den stora. Sen är det givetvis roligare med det som är nytt och man vill ju använda den, Vi funderar på att sälja Rydsen men vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 25 Augusti , 2015 Vi köpte vår första båt -en Ancas Queen 24"- 2007, och var ute med den i alla fall i tre av våra fem veckors semester som vi tar på sommaren plus helger på för och eftersäsong (innan och efter semester, d v s vår och sensommar/höst)... 2013 bytte vi upp oss till en Nidelv 28, och vi är nog ute än mer med denna än med Ancasen... Som vi ändå tyckte att vi var mycket ute med... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 25 Augusti , 2015 Tiilägg till ovan diskussion om värme mm... Vi har ingen värmare i båten, det har hittills inte behövts... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 26 Augusti , 2015 Ytterligare ett tillägg: vi har ingen alkohol i vår båt. Har ännu inte behövts... (fniss) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser