fredde7 7 Postad 22 Augusti , 2015 Hej! Har precis lyft ur min AQ 130 och lämnat den på renovering. Jag har för avsikt att även hitta ersättningsförgasre till mina dubbla solex då jag anser dessa vara bland det sämsta som vp åstadkommit i förgasarväg. Mitt önskemål är att försöka klämma ur lite extra ur motorn efter renoverinng, en P kam och höjt komp kanske? Vilka /vilken förgasare skulle kunna bli aktuella? Någon som har erfarenhet av att effektoptimera AQ130? med gott eller mindre gott resultat? En annan fråga? Hur har ni som renoverat drev gjort? alltså med tanke på lack och finish? är pulverlack ett bra alternativ? Tack så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 22 Augusti , 2015 130-motorn är ju i grunden en vanlig amazonmotor och de har trimmats i alla tider. Jag har för mig att R-kam och dubbla Weber 45:or var populärt. Om det är enkonfiguration som är gångbar i en båt vet jag inte och amazontrimmare är ett utdöende släkte, tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 23 Augusti , 2015 excel319:Du har helt rätt, problemen/skillnaden som jag ser är att B20:n som användes i Amazon kunde andas ut ovanför vattenlinjen:) Trimmade motorer trivs med så lite avgasmotryck som möjligt om jag förstått det hela rätt. Kanske skulle bygga en bypass ventil vid avgasböjen, som öppnar vid behov.....skulle bli en väldigt unik konstruktion, dock kanske inte ni andra sjöfarare hade uppskattat detta:) Tack för tipset om 45:orna och R kam, skall kolla vad det innebär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Augusti , 2015 R kam funkar inte i båt, på tok för dåligt vrid vid under 3000 rpm. Funkar inte heller på den tomgången man vill ha i båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Augusti , 2015 P kam eller D är gångbart. Portning av toppen av någon som kan detta. En weber 36/36 funkar bra ihop med en lite trimmad B20. Dubbla 45:or i båt nja...tveksamt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 23 Augusti , 2015 P kam eller D är gångbart. Portning av toppen av någon som kan detta. En weber 36/36 funkar bra ihop med en lite trimmad B20. Dubbla 45:or i båt nja...tveksamt Ungefär som jag misstänkte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 23 Augusti , 2015 ok...tack för synpunkterna. Att borra upp blocket till 2,1l kan det ge något? Ska börja kolla efter weber nu.....börjar väl med misab.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 23 Augusti , 2015 ok...tack för synpunkterna. Att borra upp blocket till 2,1l kan det ge något? Ska börja kolla efter weber nu.....börjar väl med misab.... klart det ger att borra, tycker du ska göra det om du ändå ska renovera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 23 Augusti , 2015 ok...tack för synpunkterna. Att borra upp blocket till 2,1l kan det ge något? Ska börja kolla efter weber nu.....börjar väl med misab.... klart det ger att borra, tycker du ska göra det om du ändå ska renovera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Augusti , 2015 VP har inte åstadkommit Solexförgasarna det var Solex, dom fungerar också utmärkt när man väl fått ordning på dom,det är en väldigt simpel förgasare egentligen, om du byter två 44mm förgasare till en 2x36mm förgasare ger det ingen extra effekt tvärtom. Borra kan man naturligtvis göra men godstjockleken mellan cylindrarna och kylkanalerna minskar och då ökar motorns känslighet för korrosion vilket är motorns akilleshäl om du inte tänkt att sätta dit slutet kylsystem, någon enstaka deciliter mer i slagvolym ger inget märkbart effektmässigt. Öka kompressionen kan göra att motorn blir mer känslig för bränslets oktantal. Denna fråga har kommit upp flera gånger under årens lopp och särskilt folk med 100 drev som är lite låsta till B18/20 vill gärna ha mer krut i motorn men det finns ingen mirakelkur utan nackdelar Volvo tog ut rätt hög litereffekt på sin tid och biltrim med hög tomgång och klent bottendrag funkar inte för båtbruk. 2 liter är 2 liter och 65 hästar per liter är än i dag högt för en båtmotor, om en 5,7 liters V8 skulle ha samma litereffekt skulle den ge 370 hästar. Slutligen det var B18 i Amazonen B20 kom inte förrän 140an kom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 23 Augusti , 2015 VP har inte åstadkommit Solexförgasarna det var Solex, dom fungerar också utmärkt när man väl fått ordning på dom,det är en väldigt simpel förgasare egentligen, om du byter två 44mm förgasare till en 2x36mm förgasare ger det ingen extra effekt tvärtom. Borra kan man naturligtvis göra men godstjockleken mellan cylindrarna och kylkanalerna minskar och då ökar motorns känslighet för korrosion vilket är motorns akilleshäl om du inte tänkt att sätta dit slutet kylsystem, någon enstaka deciliter mer i slagvolym ger inget märkbart effektmässigt. Öka kompressionen kan göra att motorn blir mer känslig för bränslets oktantal. Denna fråga har kommit upp flera gånger under årens lopp och särskilt folk med 100 drev som är lite låsta till B18/20 vill gärna ha mer krut i motorn men det finns ingen mirakelkur utan nackdelar Volvo tog ut rätt hög litereffekt på sin tid och biltrim med hög tomgång och klent bottendrag funkar inte för båtbruk. 2 liter är 2 liter och 65 hästar per liter är än i dag högt för en båtmotor, om en 5,7 liters V8 skulle ha samma litereffekt skulle den ge 370 hästar. Slutligen det var B18 i Amazonen B20 kom inte förrän 140an kom. B20-motorn är baserad på 1,8-litersmotorn B18 men har större borrning - 88,9 mm - vilket tillsammans med den bibehållna slaglängden 80 mm ger motorn en slagvolym om 2,0 liter (1986 cm3). B20 gjorde entré 1969 i modellerna Amazon, Volvo P1800 och Volvo 140 och monterades fram till och med 1976 i Volvo 240-serien. B20 är känd för sin höga kvalité och sin driftsäkerhet. Säger sakkunskapen på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2015 Sista b20 leverades1981. tyngre svänghjul mer bultar till veven 8 om jag minns rätt ? Större koppling . Enkelt ställbar förgasare för olika öststads soppor su hif-6. Betydligt piggare än den vanlig b20 effekt ca 100hk satt i de ungersk byggda volvona. Vad är budgeten för dit b20 bygge? turbo? eller små trix? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Augusti , 2015 MartinX är inne på rätt spår... Solex är det inget fel på egentligen och att borra en marin B20 är att be om problem om motorn är sjövattenkyld. En portning och ev K-kam kan vara något om man inte vill gå på Enem eller KGs nyare varianter för rätt ändamål. P-kammen är bra allroundkam, de som satt i äldre marinveraioner var klart tristare. Weber 45or är coolt, men drar nog mer sås än de ger effekt. 36/36 är det lite delade meningar om. Själv tycker jag att Solexarna är lika bra eller bättre för mindre pengar. Avgassystemet är som en låda, så ett extraktorrör skulle ju inte sitta helt fel tillsammans med portningen. En sen Aq130D är en bra motor som är hyffsat optimerad från start. En sådan i bra skick är trevlig att åka med. 100-drev är egentligen inget problem att byta motor till exvis B21/23. Motorn blir dock rakställd vilket tar plats mm... Har man mycket tur hittar man kåpan till en 240 med B20(alltså -76) och har då en kåpa som kirrar det hela så att motorn passar helt och hållet. I alla fall minns jag det så, var länge sen det skulle trimmas B20/21/23 och 100-drev:) 100-drevet orkar runt 145hk om jag minns rätt(eller egentligen vridet som brukar komma med 145hk sugmotor). Skiter man i det och kör med huvudet är den enklaste vägen till effekt att lägga i en B30 istället. Allt passar rakt av typ och är billigare än att trimma en B20 så den får ok effektkurva utan överladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Augusti , 2015 Nikitalord: Många har försökt bygga turbo på bilmotorer i båt och oftast slutar det med sjuk värmeutväxling och mer problem än åkande. Kompressor brukar vara lättare, men dyrare. Har många ggr själv funderat på detta, men insett att om Hilmersson bytte turborödblockaren till sugspis i båten är inte jag den som säger emot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 23 Augusti , 2015 Nikitalord: Har inte satt en precis budget, som läget är nu ser det ut som följande: Båt, en Draco 2000HT i bra skick, skall fixa till motorum och dra ny el till/runt motorn när den är ur. Drev: 280....skall lyftas av, skruvas isär och blästras och pulverlackas. Motor: AQ 130, en orginal AQ 130 som fått toppen bytt till en E topp, konvererad till marin. Motorn är försedd med martec värmeväxlare(slutet system) Har ingen ambition att flyga fram med denna båt då jag valt den av andra skäl, kraven är att behålla originalmotorn( jag är originalfreak) dock skulle båten må bra av lite extra knuff då jag upplever den lite ansträngt vid full last. Det viktigaste för mig är dock skicket, samt gången om man nu får gilla det hos en radfyra?? Ambitionen är att båten skall bli i nyskick med vissa förbättringar från orginal, där jag vil byta vissa svaga punkter. tex solexförgasarna som är glappa och allmänt risiga. Motorn kommer att plockas ned, allt utom block och topp kommer bytas, därför undrar jag ju i samband med detta om det går att byta ut vissa delar så att man även får en effektopimering?? Avgaslimpan samt avgaskröken byts även dessa, förgasare skall införskaffas, men vad? tändning från 123 Ignition sitter monterad och skall kompleteras med en högeffektstänspole. värmeväxlare(martec) och startmotor och generator återanvänds då de är nya eller i nyskick. oljekylare är också oklart om jag ska behålla eller byta eller rent av blir tvungen att uppgradera till en med större kaoaciter. Vattenpumpar(2st) behålls och renoveras, eventuellt tillkommer en elektrisk i kombination med eventuell gångvärme. Budget ja.....har räknat så här sedan är inget hugget i sten. Motorrenovering:25000kr Förgasare: 5000-10000kr Limpa-knä: 5000-7000kr övrigt: 5000kr sedan är det ju bara en massa tid och några smörgåstårtor till pulverlackerare och blästrare:) Är jag ute och cyklar med budget/ambition, kom med matnyttiga synpunkter tips och ideer. Tack . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Nikitalord: Många har försökt bygga turbo på bilmotorer i båt och oftast slutar det med sjuk värmeutväxling och mer problem än åkande. Kompressor brukar vara lättare, men dyrare. Har många ggr själv funderat på detta, men insett att om Hilmersson bytte turborödblockaren till sugspis i båten är inte jag den som säger emot... Kylvatten finns väl i mängder på sjön. Vattenkyld turbo, vattenkyld laddluftkylare och en slinga för kylning av drivmedlet, men det var bara en tanke. Redigerad 23 Augusti , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Oljekylaren behöver du inte byta den är effektiv och sitter också först i kylkedjan, som du kanske märkt kommer oljan aldrig upp i temperatur om man inte belastar motorn ordentligt. Jag är tveksam till att pulverlack är någon förbättring på drev eller motor, korrosionsskyddet är från tillverkarna är rätt invecklat med massa lager olika färger om en enkel pulverlack skulle vara tillräckligt hade man nog använt det från början. Korrosionsskydd är inte pulverlacks starka sida. Dessutom är det svårt att bättra vid skador och det är en klar nackdel på ett drev där skäddan rätt utsatt för skador. Hur skall du pulverlacka drevet? I delar? Är inte ungnsbakningen för varm för ett komplett drev med gummi i o-ringar och tätningar? Skarvarna mellan delarna blir ett problem då du inte kan ha pulverlack på tätytorna, det kan börja krypa korrosion i skarvarna. Jag tror det bästa är att lägga en 2 komponent lack över det ihopmonterade drevet. Redigerad 23 Augusti , 2015 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Augusti , 2015 nu var det ett tag sen jag kikade på detta, men luftväxlingen verkade vara det stora problemet. Värmen leddes inte bort tillfredställande. Vattekyld turbo+ intercooler och oljekyl bör ju ge en hel del, men det börjar också snabbt kosta pengar varför många istället köpte större motor istället. Tittar man på tävlingsklassen 2L för båtar ser man att det är många ras tyvärr, visserligen mycket sugspisar. Överladdade får(eller fick) bara vara på 1.4L. Nyckeln till vältempererad överladdning bör vara att ha en bra grundmotor som orkar upp i plan och sedan ha en stor turbo för att hålla nere temperaturen, men ändå kunna ladda tillräckligt på högre varv. Det är betydligt svårare att få till det i båt än på land. Pillar en del med trimning av bil och redan där är värme den eviga motståndaren. Jag minns inte detaljerna när det gäller svänghjulskåporna, men att första årsmodellerna av 240 ska ha en kåpa som hjälper till när 100-drev skall paras med rödblockare. Jag håller dock med dig att 100-drevet bör passa mer mot M40 än M45 när man kikar på tidslinjen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Hej! Har precis lyft ur min AQ 130 och lämnat den på renovering. Jag har för avsikt att även hitta ersättningsförgasre till mina dubbla solex då jag anser dessa vara bland det sämsta som vp åstadkommit i förgasarväg. Mitt önskemål är att försöka klämma ur lite extra ur motorn efter renoverinng, en P kam och höjt komp kanske? Vilka /vilken förgasare skulle kunna bli aktuella? Någon som har erfarenhet av att effektoptimera AQ130? med gott eller mindre gott resultat? En annan fråga? Hur har ni som renoverat drev gjort? alltså med tanke på lack och finish? är pulverlack ett bra alternativ? Tack så länge. Angående drev! Blästrat och lackat om mitt 290 förra säsongen, bytt samtliga slitdelar, vi la ett lager klarlack ovanpå, använde pentas originallfärg två komponent, kanonfint som nytt, legat i sjön 2 säsonger nu. Redigerad 23 Augusti , 2015 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 40 Postad 24 Augusti , 2015 Hej,jag har en Fjord21 och hade en aq130 i den.Orginal P-kam.Portade(själv,det var kul att testa) planade lite samt slipade in ventiler på en firma.Monterade VolvoR-sport solex45'or.Den gick förvånansvärt fint på alla varvtal,och hade bättre mellanregister samt några knops högre toppfart men var ändå för klen för den båten(1700kg tom)Jag har haft en Draco2000dc och jag tror den funkat bra iden.Monterade en Merc.4,3mpi i Fjorden och fick som en ny tyst båt men blev .120000kr fattigare.Flera har sagt att mina förgasare på Volvos 2,5l fyra hade varit perfekt.Bara lite erfarenheter som kanske kan va till nytta för dig.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 24 Augusti , 2015 Ok...tack alla för värdefull input. Då verkar det se ut så här för mig: * Ingen pulverlack av drev, det blir en tvåkomplack med klarlack. dock ska pinalerna isär så det blir ett bra resultat. *Motorn blir renoverad, alla lösa delar byts. * Då kvarstår förgaseriet....Lutar åt en weber dubbelport....men vilken storlek är optimal om man utgår från originalkoncept, Om den ska portas/flödesoptimeras behöver jag en annan förgasare? eller räcker det att bestycka om?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Augusti , 2015 Man ska tänka på att det är skillnad på marinförgasare och bilförgasare när det gäller bla ventileringen av flotörhuset. En marinförgasare får under inga omständigheter trycka ur sig soppa på utsidan av förgasaren vid överflödningsproblem. Nu kommer jag inte ihåg hur 36/36 webern är konstruerad i det avseendet. En dubbel 45:a är jag nästan 100 på att den dumpar soppan utanför om den flödar över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 27 Augusti , 2015 Lite i ämnet. Köpte en Gullringen kabin med B18 dubbla förgasare, gjorde 20 knop utan last och tom tank i medvind, och drog kopiösa mängder soppa. Hade turen att få en 240 -76 med B20, som hade större ventiler trots att det var en förgasarmotor. Lämnade in blocket med en psrisuppgift på 6-8.000 för renovering. Firman Birka motor hade problem att hitta eftermarknadskolvar i 1a öd, så det blev orginal, dessutom byttes kamdrivningen till stål, så räkningen blev på 13.000:- och det här var 10 år sen, och det var som sagt bara blocket. Toppen snyggade jag till själv. K-kam, Weber36/36, byggde egen sötvattenkylning. Resultatet blev en båt som toppade 29 knop med 2 pers och full tank 80 liter, och som machade 22 på halva bränsleåtgången mot tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 7 November , 2015 Hej Fredde7, Hur går det med motor optimeringen? Ska göra samma sak så jag hänger på denna tråden hoppas det är ok? Har åxå en Draco 2000 fast en DC den toppar idag ca 23kn vid 4300 varv skulle vara grymt nöjd om den skulle varva ca 500-700 till med samma propp. Tänkte först konvertera en B230 men har nu bestämt mig för att bygga vidare på Aq130. Det är inte riktigt sant att Aq 130 levererade 130 hk som ny om vi pratar DIN hk utan det var 130 SAE detta motsvarar ca 110 DIN. Timo sköljer 150 DIN kh ur B20n och det är tydligen max med avgaslimpan som stryper bort mycket effekt. Motorn i sig är i god kondition har koptestat den med bra värden och den går bra och ligger bra i temp även om man pressar den. Fuggarna ( dubbla Solex 44or PAI ) däremot suger purjo, läcker och man måste pumpa med gasen både när man startar och när man ska upp i plan svårstartad när den är kall m.m. Kommer göra detta i två steg: I år ska jag byta förgasarna mot dubbla Fajs 40or och sen byta P-kammen mot en Timo717 kam samt montera en Bredbands Lambda. Nästa steg blir att byta block som är borrat till 92mm = 2,1L B21E kolvar samt byta toppen till en steg 2 topp med 44/37 ventiler. Borra till 2,1L gör inte jätte mycket på topp effekten men en hel del för vridet. Det stora problemet är att avgaslimpan stryper all vidare effekt ökning, så jag funderade på om man skulle kunna sätta ett avgas knä på andranändan av limpan för att förbättra evakueringen av avgaserna? Någon som provat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 9 November , 2015 Hej. Blev en väldigt lätt optimering, men en desto större renovering. Motorn renoverad grundligt av Krilles motor, Weber dubbelport "36" Drev isärplockat och skall blästras och lackas av fälgrenoverare. Sedan är det mitt jobb kvar att montera:) Motorrum lackat med hagmans 2k epoxy grå med flingor samt hagmans tjockfilmslack. Elsanerat och återinstalerat med siliconmantlade kablar. Håll oss uppdaterade du med...kul med andras ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser