Stammis 0 Postad 22 Augusti , 2015 Eftersom jag haft lite tjyvstopp och problem med att få fram bränsle min Penta MD21B som sitter i en "Trålaren" kom turen nu till att ta en titt på dieselkvaliteten i tanken. Eftersom båten stått på land i några år kunde man ju tänka sig påväxt och diverse hemskheter i dieseln, Då båten är byggd kring bränsletanken, ( Dubbla tankar i plast) fick jag fundera lite. Ville inte springa och köpa en bränslesug utan att testa budgetvarianten först. Här är en beskrivning på hur jag gjorde. På väggen i motorrummet har jag en handpump (länspump) från Biltema. Kopplade loss slangarna på den och satte dit andra, längre slangar. Modell spiralslang. En ner i tanken genom däckshålet och en ut till nyköpta dunkar i plast. Genom hadpumpning sög jag ut ca 150 liter diesel på "nolltid". Dieseln såg fin ut hela vägen. När den slutligen började suga luft fick jag byta position. Gick ner till slangarna som kommer ut ur tank i motorrummet. Tryckte med tryckluft bakvägen så det stormbubblade i tanken för att skrämma upp partiklar, påväxt och annat i sista soppaskvätten. När jag sedan släppte ut ytterligare tio liter där nerifrån i mindre kärl, borde då smutset komma i floder. Men ingen ohyra visade sig där heller. Jag är nöjd. Dieseln är ren. Ingen dyr procedur. Jag vet hur mycket soppa jag har. (ingen tankmätare än ) Som avslutning skurades motorrummet av med YES diskmedel och varmvatten. Pumpades sedan ut med samma pump i smutsdunk. Mitt tips: använd länspumpen och pumpa för hand. Det går fort. Ca en halvtimme trekvart med lite dunkbyte och flytta slang. Berätta gärna hur ni brukar gå till väga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 24 Augusti , 2015 Eftersom jag haft lite tjyvstopp och problem med att få fram bränsle min Penta MD21B som sitter i en "Trålaren" kom turen nu till att ta en titt på dieselkvaliteten i tanken. Eftersom båten stått på land i några år kunde man ju tänka sig påväxt och diverse hemskheter i dieseln, Då båten är byggd kring bränsletanken, ( Dubbla tankar i plast) fick jag fundera lite. Ville inte springa och köpa en bränslesug utan att testa budgetvarianten först. Här är en beskrivning på hur jag gjorde. På väggen i motorrummet har jag en handpump (länspump) från Biltema. Kopplade loss slangarna på den och satte dit andra, längre slangar. Modell spiralslang. En ner i tanken genom däckshålet och en ut till nyköpta dunkar i plast. Genom hadpumpning sög jag ut ca 150 liter diesel på "nolltid". Dieseln såg fin ut hela vägen. När den slutligen började suga luft fick jag byta position. Gick ner till slangarna som kommer ut ur tank i motorrummet. Tryckte med tryckluft bakvägen så det stormbubblade i tanken för att skrämma upp partiklar, påväxt och annat i sista soppaskvätten. När jag sedan släppte ut ytterligare tio liter där nerifrån i mindre kärl, borde då smutset komma i floder. Men ingen ohyra visade sig där heller. Jag är nöjd. Dieseln är ren. Ingen dyr procedur. Jag vet hur mycket soppa jag har. (ingen tankmätare än ) Som avslutning skurades motorrummet av med YES diskmedel och varmvatten. Pumpades sedan ut med samma pump i smutsdunk. Mitt tips: använd länspumpen och pumpa för hand. Det går fort. Ca en halvtimme trekvart med lite dunkbyte och flytta slang. Berätta gärna hur ni brukar gå till väga. Nu har du diesel stående i länspumpen. Membranen och ventilerna är ofta inte oljebeständiga, nästa gång du skall pumpa läns är risken stor att hela membranet lossnar. Att inte kunna se ner i tanken är inte bra. Du kan få bort vatten på det sätt du gjort, men att säga att tanken är ren baserat på det du gjort är absolut inget säker utsaga tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser