Decken 0 Postad 21 Augusti , 2015 Hej alla, propellern ramlade plötsligt av när jag var ute och fiskade. Så fick ro hem i 2-3 timmar. Efter alla svordomar så står jag nu inför Google och förstår ingenting av alla propeller och hur jag skruvar fast en ny? Samt behöver jag någon specialskruv eller räcker enbart propellern? Skulle uppskatta all hjälp. Jag har en 15hk utombordare från Mercury år 2005 /robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 21 Augusti , 2015 Hej alla, propellern ramlade plötsligt av när jag var ute och fiskade. Så fick ro hem i 2-3 timmar. Efter alla svordomar så står jag nu inför Google och förstår ingenting av alla propeller och hur jag skruvar fast en ny? Samt behöver jag någon specialskruv eller räcker enbart propellern? Skulle uppskatta all hjälp. Jag har en 15hk utombordare från Mercury år 2005 /robert För det första så behöver du en ny propeller, så mitt råd är att snacka med en båtfirma om problemet så fixar han både propp mutter och låsbricka mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decken 0 Postad 21 Augusti , 2015 Hej Ivan, skulle helst vilja göra det själv än att gå till en båtfirma så man lär sig till nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 Augusti , 2015 Jo, men du måste rimligtvis köpa propellern någonstans. Samma firma ger dig eventuell bricka, mutter och saxpinne som låser muttern så att du slipper tappa fler propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 21 Augusti , 2015 Här ser du principen. Du behöver prop, ett par specialbrickor, en låsmutter och en saxpinne. http://www.mercstuff.com/propremoval.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 Augusti , 2015 Illustrerande bild. Propeller, mutter, saxpinne som låser muttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decken 0 Postad 22 Augusti , 2015 Toppen var precis det jag var ute efter Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 23 Augusti , 2015 (redigerade) Har du tappat propellern så lär du behöva nr 18-22 i bilden ovan. (Tryckbrickan 18 kan möjligen sitta kvar men olika propellerfabrikat brukar vilja olika utformning av tryckbrickan.) Redigerad 23 Augusti , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser