Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst Henrik Karlsson

Få en USB-Gps funka med t.ex fugawi?

Rekommendera Poster

Gäst Henrik Karlsson

hejsan! har köpt mej en bättre beg GPS med USB-abslutning, mest för att det är roligt att leka med, men skall användas till sommarn i båten. problemet är att jag inte lyckas få varken fugawi eller seaclear fatta att jag har kopplat in en GPS till datorn. GPS är ursprungligen köpt på Kjell och Company. jag har installerat den korrekt men både i seaclear och fugawi kan man bara välja com-portar, och inte usb-portar. testade ett prog som hetter G7toWin som skulel kunna komunciera med iaf seaclear, men där kunde man bara välja förvalda märken som Garmin m.fl. inte min GPS som knappast är av något stööre välkännt märke: globalsat. länk till GPS-mottagren: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31002&path=10400000,10420000 hur ska jag göra för att få Fugawi och/eller seaclear fatta att jag har en GPSmottagare inkopplad till min USB? mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

aaaah det löste sej själv, jag hittade det sanare att den fiktivt blivit tilldelad en com-port. tack ändå :) mvh henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta mer, jag har samma problem men gett upp, nu ser jag en strimma ljus. Jag har en Navman bilnavigator med usb-anslutning till PC. Men jag lyckas inte få USB att spela med som comport. Var hittade du programmet som simulerar com-portar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att högerklicka på den här datorn välj egenskaper och sedan enhetshanteraren där ser du alla datorkomponeter som tex com portar. där kan du se vilet portnummer den virtuella comporten som usb kabel skapade har. Tomas B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet jag har är ju att jag aldrig får någon virtuell com-port från USB. Behöver jag något smart plug-in program som kan fixa detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde fungera - till och med min synk-kabel till telfonen som jag ansluter med usb får en virituell com port tilldelad - se min skärmdump. Tomas B

post-4780-1394234374,0659_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...