Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Ljusdans

Vända på pålsteket

Rekommendera Poster

Har stört mig på att pålstek är en ganska "ful" knop :-D

Finns det någon praktisk anledning att inte vända sista sticket så att den lösa änden hamnar utanför fångöglan istället för inuti den? Mycket snyggare! ;-)

post-105246-0-90164700-1440147681_thumb.jpg

post-105246-0-14116000-1440147699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att välja att slå en falsk pålstek (som den nedre bilden visar) istället för en pålstek så är problemet löst :D

Känner inte till att det finns någon praktisk nackdel med den falska pålsteken. Den äkta är lätt att slå med en hand, och snabbt. Den falska verkar lite omständligare. Men håller det ångesten borta kan det ju vara värt besväret... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser själv att pålsteken är en överskattad knop, själv använder jag den den mycket begränsat till att fästa skot i segel och liknande. Men inte att förtöja båten med. 

För min del gör det alltså inte något om den är vacker eller ful  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett falskt pålstek är både snyggare och mer praktisk än det "äkta", tycker jag. Att ha sista tampen inne i öglan gör ju att den är i vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läste kustskepparn '93 så sades det att knopen inte skulle hålla lika bra om inte tampen kom på insidan av öglan. Men vem vet? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tysk pålstek har jag hört att den heter, själv använder jag den hela tiden. 

Kärt barn har många namn kanske. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den falska/tyska/holländska pålsteken dög i alla fall för den serie frimärken som gavs ut med knopar för drygt 10 år sedan. I gott sällskap med skotstek och råbandsknop.

Så åtminstone för postbefordran tycks den vara bättre.

post-96037-0-04651200-1440164672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt standardverket "The Ashley Book of Knots"(med de 7000 vanligaste knoparna)  heter den omvända: Left Handed Bowline och är starkare än den vanliga pålsteken.

post-80529-0-86605900-1440167019.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, om ingen har praktisk erfarenhet av att den falska pålsteken håller sämre än den äkta vet jag iaf vilken jag kommer slå framöver. Har inte upplevt att den är krångligare att slå med två händer. Pålstek med en hand har jag aldrig bemästrat ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oansedd stek.

Min bestefar (farfar) lärde mig en sak som jag tror är viktig.

"Hør her gutt; slå hvilket stikk du vil; gjerne med to hender...........men vær alltid sikker på at du kan få løs med en hand............

Kjærringkuter holder alltids, men hvem f*n får de løs?"

Han var antagligen inte PK min bestefar; men banne mig hade han rätt ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon praktisk anledning att inte vända sista sticket så att den lösa änden hamnar utanför fångöglan istället för inuti den? Mycket snyggare! ;-)

Det är ju ganska positivt om man inte har något annat i livet att störa sig över än att en traditionellt slagen pålstek skulle va ful.

Fast man kan förstås undra - om man irriterar sig över att en pålstek är ful - hur mycket annat irriterar man sig då över.

Själv använder jag pålsteken för att slå en ögla på en tamp, tex förtöjningsände, som saknar splitsad ögla. Sen kan det ju va en 12 mm lina eller en ganska grov tross - som när man seglade på skuta. 

På det sättet som jag slår en pålstek - vänga över och sedan stoppa i tampen på rätt ställe, tar ju bara ett antal sekunder. Hur knopen sen ser ut - det har ju ingen betydelse. Det är ju ingen "altartavla" vi talar om.

Använder också pålstek för att sätta fast skot och några andra liknande applikationer, men då har man ofta tid att mana ihop knopen och i vissa fall lägga lite vävtape runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ganska positivt om man inte har något annat i livet att störa sig över än att en traditionellt slagen pålstek skulle va ful.

Fast man kan förstås undra - om man irriterar sig över att en pålstek är ful - hur mycket annat irriterar man sig då över.

Själv använder jag pålsteken för att slå en ögla på en tamp, tex förtöjningsände, som saknar splitsad ögla. Sen kan det ju va en 12 mm lina eller en ganska grov tross - som när man seglade på skuta. 

På det sättet som jag slår en pålstek - vänga över och sedan stoppa i tampen på rätt ställe, tar ju bara ett antal sekunder. Hur knopen sen ser ut - det har ju ingen betydelse. Det är ju ingen "altartavla" vi talar om.

Använder också pålstek för att sätta fast skot och några andra liknande applikationer, men då har man ofta tid att mana ihop knopen och i vissa fall lägga lite vävtape runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det var trots allt med glimten i ögat jag kommenterade "fulheten" :) Sakfrågan var väl egentligen om knopen håller lika bra falsk som äkta.

Men, visst, jag använder den ibland temporärt istället för att splitsa ett öga, och då får det ju för all del gärna se snyggt ut :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det var trots allt med glimten i ögat jag kommenterade "fulheten" :) Sakfrågan var väl egentligen om knopen håller lika bra falsk som äkta.

Men, visst, jag använder den ibland temporärt istället för att splitsa ett öga, och då får det ju för all del gärna se snyggt ut :)

Jag tycker bara sådana frågeställningar är tramsiga.

Men det är bara att göra sig besväret att vända på änden när man trär igenom det sista.

Tror inte den blir så mycket svagare, men skulle det va så och båten sliter sig, driver upp på en vågbrytrare av skrotsten och båten bli vrak. I efterhand kan du ju i alla fall glädja dig åt att du förtöjde med - enligt ditt tycke - vacker knop. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Kan ej svära på´t men jag tror det är tvärtom att den "falska" är den svagare. Men alltihop har att göra med om man har Z-slagen  el S-slagen lina. Z-slagen är vanligast. Sedan har vi runda linor numera å då kan det kvitta. För skillnaden i styrka är nog så liten så det är inte värt att diskutera.

Kan bara berätta att för första gången i mitt liv har jag lyckats med att att ett pålstek gick upp. För någon vecka sedan när jag provseglade min Smartroller rulle. Sätter fast genuaskotet på det viset, med pålstek. Rätt som det var fladdrade seglet iväg. Ajaj...... Jo den lilla stumpen som sticker ut var för kort å jag glömde samsa knopen ordentligt.  Så hon gick upp. Men det var både första å sista gången det kan jag lova.

Å jag har varit med om att ett antal vanliga 8-or på en pollare släppte. Nu hände inget för det fanns fler förtöjningslinor. Men efter det så lägger jag ofta andra 8:an så den går nedom linan å låser extra, då släpper det inte så äre sedan bara att "veva på" med fler 8:or utan att behöva slå ett "kryss" /halvslag på den sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Åh...glömde en sak, den "rättvända" formen kan man slå med en hand bakom ryggen. Den felvända är är mycket svårare. Jag lärde våra barn att slå en pålstek med en hand bakom ryggen på segelbåten. Om de kan det idag vet jag inte, men de kunde då när de var små å seglade med oss.

Jag har råkat ut för en sak att en som som påstod seglat å sedan skulle vara "chef" ombord kunde inte slå en pålstek. Vi andra kom på honom när han försökte enligt en bok att slå pålsteken å misslyckats efter ett tag  å kastade linan på durken å var sur. Trodde inte vi såg honom. Det är inte konsten att slå knopen som gör en till sjöman men i det fallet var det beklämmande å signifikant.

Tillbaka till själva handgreppet.. Jag drar i den lilla korta snutten på insidan samt i själva lina för att samsa knopen. Det var det jag inte gjorde när den gick upp, läs inlägget ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en gång en sjö och invid sjön bodde en prinsessa. Upp ur sjön kom en skräckinjagande drake, snodde sig runt och försökte dra ner henne i djupet.

Hahaha, bra minnesramsa men vilket håll draken väljer för sin lömska attack framgår inte.
Nån mer som känner igen den eller är det bara vi göteborgare som behöver ta till sådana avancerade fuskknep?
:)

post-86835-0-53673800-1440243815.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo historien med prinsessan, sjön och draken tror jag man lärde sig i scouterna. Men jag brukar aldrig få ihop den historien, troligen är draken förvirrad.

Tycker det är lättare med kaninen som kommer upp sitt hål, går runt trädet och sen ner i sitt hål igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det var just det, man knyter en knut men man slår en knop.

När man lär ut prinsessan eller kaninen el vilken annan liknelse som helst gör man enligt mitt tycke felet att man trär linan å inte slår knopen, dvs man nöter inte in handlaget/handgreppet utan liksom "bygger" knopen/steken . Ungefär som när man trär på tråden på en nål, väldigt många håller tråden stilla å för nålen. Nåja kanske dålig liknelse. Men det är just handgreppen som är viktiga.

Titta på de som slår i en spik å så de som "trycker" in spiken med hammaren, för sade man tjejslag, men det får man inte säga nu. Det har inte kommit annat ord för det. Så vad skall man säga? Jag säger "trycker in spiken" med hammaren, ni förstår vad jag menar hoppas jag.

Samma sak med att knyta en rosett med skosnöre, kom inte å lär ut att vrida hit å trä runt dit osv. Slå knopen som ett enda handgrepp. Det är ju en råbandsknop bara med dubbel lina. De som vrider runt å drar de kan aldrig slå den skosnöreknopen heller rätt.

Kan för övrigt meddela för de som inte vet det redan att man har me hjälp av datortomografi, hjärnröntgen kort å gott, Magnet kamera osv, tittat på skadade hjärnor å upptäckt att just att knyta skosnörena funkar i en speciell del av hjärnan å är en ganska komplicerad sak ur hjärnans synvinkel. De som överhuvudtaget efer en stroke inte kan handskas med fingrarna kan konstigt nog knyta skosnörena å tvärtom. Hjärnan använder alltså en speciell del å kombination för att klara "knyta" mysteriet. Å själv är jag av den uppfattningen att det  är just därför som handgreppet är viktigt. Som att cykla, man glömmer det aldrig, eller skriva med skrivstil, man glömmer det aldrig. Men de som trycker bokstäver, dvs plitar sk blockbokstäver, de kan "glömma" har det visat sig. För det sitter inte i "handgreppet" längre. Det fanns ett visst fog i att nöta in vissa saker i den "gamla felaktiga pluggskolan" (För de som inte fattade direkt...ironi)

Så nu är den saken knuten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar säga att det finns två sätt att få till en knop, att trä eller slå. Man kan trä en knop som man sällan använder men tex en pålstek ska man kunna slå med förbundna ögon helst, precis som grabbarna i lumpen skulle kunna plocka isär och sätta ihop bössan även i kolmörker.

En tje i skoaffären berättade det inte är helt ovanligt att folk inte kan knyta skosnören tur att det finns karborreband!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo historien med prinsessan, sjön och draken tror jag man lärde sig i scouterna. Men jag brukar aldrig få ihop den historien, troligen är draken förvirrad.

Tycker det är lättare med kaninen som kommer upp sitt hål, går runt trädet och sen ner i sitt hål igen.

Jag har varit scoutledare i många år.

Vissa scoutledarkoleger försökte lära mig det där med "prinsessan och draken". De lyckades aldrig.

Varför skall man lära ut nåt krånglig obegripligt, när man kan lära ut nåt enkelt och fungerande.

Fast de kära scoutledarkolegerna hade väl aldrig slagit en pålstek i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit scoutledare i många år.

Vissa scoutledarkoleger försökte lära mig det där med "prinsessan och draken". De lyckades aldrig.

Varför skall man lära ut nåt krånglig obegripligt, när man kan lära ut nåt enkelt och fungerande.

Fast de kära scoutledarkolegerna hade väl aldrig slagit en pålstek i verkligheten.

Dessa eländiga datorer. Det hände nåt igår med datorn. Jag försökte göra nåt som jag egentligen inte begriper och så logga datorn in med mitt gamla användarnamn.

Nu skall jag segla från Ekenäs, Koster, eller rättare sagt från bukten söder där om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig fått spjälka brutna ben eller spåra björn som lärde sig som scout.

Några knopar ska man lära sig slå mekaniskt, utan att se eller tänka, precis som när man knyter skorna. Det har man alltid nytta av.

Där ett fartyg ska lägga till så skickar man iland kastlinor för att båtsmannen på kajen ska kunna dra till sig wiren. Kastlinan ska fästas med pålstek, gjorde man inte det så skar de bara av kastlinan.

PS den omvända pålsteken kallas även winter bowline därför att det är mindre risk att den fryser ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet Off Topic men matematiker sysslar också med knopar. Väldigt teoretiskt naturligtvis och deras snören har av outgrundlig anledning ingen ände. (Blev nyfiken på detta med den "enklaste icketriviala knuten", definitionen hittade jag här under rubriken "nontriviality".)

Lämnar detta innan huvudvärken bryter ut. :-)
Gör litet smygreklam en båtpraktisk och vacker knop istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...