pseudonym 1 167 Postad 20 Augusti , 2015 Som det låter, jag skulle vilja se en klubb för oss med trailerbara segelbåtar. Det spelar mindre roll vad det är för fabrikat bara den är trailerbar. Att kunna träffas någonstans på förutbestämd plats och segla i grupp till något mål för resan i sig. Ett strövtåg i okända vatten. Som ett exempel var jag ner till Skåne 2013 och sjösatte i Limhamn, seglade över till Köpenhamn och gjorde sedan Öresund runt på två veckor, en mycket trevlig resa som jag gärna gör om igen. Nästa år är planen att dra upp till Luleå skärgård i en vecka och sedan lyfta upp på trailern igen för att sedan köra över till Narvik och segla i Lofoten i två veckor. Att kunna göra en sån resa i grupp med flera andra trailerbara båtar hade varit en kul grej. Kanske lite för mycket logistik för att det skulle funka för många men en trevlig tanke med eskaderseglingar i små båtar? Min lilla Albin 57:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 21 Augusti , 2015 Gillar idén, fast på ett teoretiskt plan. Min Campus 600 är såld och familjen skulle ha synpunkter på att tränga in sig i en liten båt. Men idén är bra! Läsar man på forum så ser man att detta med eskadersegling när det gäller jolle-cruising (dinghy cruising) verkar vara en populär grej i t ex Storbritannien. I USA finns tävlingar för små segelbåtar som ska kunna "beachas", dvs oftast jollar där trailerbarhet är ett måste. Ett exempel är Everglade challenge. Det är egentligen knepigt att denna typ av båtliv inte blivit större i Sverige eftersom vi har så perfekta vatten med skyddade skärgårdar. Så även om jag inte kan vara med har du min sympati! //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Augusti , 2015 Så tycker jag med att det borde vara. Tråkigt att du sålde igen men livet har sin gilla gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2015 Alltså, jag är gärna med den dagen jag hittar en trailbar segelbåt .... Tanken är lockande, en extra (ytterligare) båt för annorlunda utflykter. Sverige har ca 83000 sjöar med en yta över 10000 m2. Visserligen är jag inte klar med Vänerns 12000 öar men man vill ju gärna fortsätta med nya projekt. En gång när jag väntad på färjan i Kiel pratade jag med en Holländsk familj med en ca 8 m båt på trailer, de skulle resa runt i Sverige och besöka ett antal öar, förhoppningsvis runt 10. Så många sjöar kommer jag aldrig få segla på med min kölbåt. Tanken har förföljt mig sedan dess och med jämna mellanrum letar efter trailrar segelbåt. Det finns många väldigt vettiga båtar tex Gib Sea 242 http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6551 http://www.boat24.com/uk/Sail+Boats/Gib+Sea/Gib+Sea+242/detail/165965/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Augusti , 2015 (redigerade) Alltså, jag är gärna med den dagen jag hittar en trailbar segelbåt .... Tanken är lockande, en extra (ytterligare) båt för annorlunda utflykter. Sverige har ca 83000 sjöar med en yta över 10000 m2. Visserligen är jag inte klar med Vänerns 12000 öar men man vill ju gärna fortsätta med nya projekt. En gång när jag väntad på färjan i Kiel pratade jag med en Holländsk familj med en ca 8 m båt på trailer, de skulle resa runt i Sverige och besöka ett antal öar, förhoppningsvis runt 10. Så många sjöar kommer jag aldrig få segla på med min kölbåt. Tanken har förföljt mig sedan dess och med jämna mellanrum letar efter trailrar segelbåt. Det finns många väldigt vettiga båtar tex Gib Sea 242 http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6551 http://www.boat24.com/uk/Sail+Boats/Gib+Sea/Gib+Sea+242/detail/165965/ Ja man blir ju inte yngre med åren och jag kan räkna ihop till 52 till dags dato. Vill man göra något som har blivit nån form av dröm så ska man nog inte vänta för länge annars finns risken att det stannar vid en dröm. En trailerbar liten båt även om det så är en motorbåt , HT eller styrpulpetare duger kortare tider för att se mer av vårt avlånga land. På campingplatser kan man rulla in under resans gång och ta en paus och utnyttja de faciliteter som där bjuds. Vandrarhem duger likaså alldeles utmärkt. Att det finns lite udda båtar ökar ju bara möjligheterna att drömmen blir av. England har ju en uppsjö av olika flytetyg som kan passa olika behov. GibSea, Hunter, you name it. Jag fick ju tag i min Albin 57:a mycket billigt från ett dödsbo för 3 år sedan och har gjort en hel del med den för att den ska passa mina behov bättre. Visst är det en liten trång båt men för mina utflykter duger den gott. 3 kojplatser, en utdragbar kökslåda, porta potti under sittbrunnen. Möjlighet att få med både gummibåt och en fällbar cykel gör att den är optimal för mig. Här en bild från Limhamn med Turning Torso i bakgrunden. Christianshavn Canal. Kyrkbacken Hven. Redigerad 22 Augusti , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Augusti , 2015 Det var en annorlunda lösning på utombordarplaceringen på GibSea:n? I stuvfacket på sidan och med riggen stickande ut under skrovet. Annars trevlig inredning får jag säga. Men såna där finns det nog inte många av i Svea rike, man får nog leta i England eller Frankrike efter en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 22 Augusti , 2015 Det var en annorlunda lösning på utombordarplaceringen på GibSea:n? I stuvfacket på sidan och med riggen stickande ut under skrovet. Annars trevlig inredning får jag säga. Men såna där finns det nog inte många av i Svea rike, man får nog leta i England eller Frankrike efter en sån.Utombordare i stuvfacket är faktiskt både Misil 1 och IF ritad med; Misil 1 är ritad 1964... tror ytterst få ägare till dessa modeller har det montaget idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2015 Om jag minns rätt så funkade det där med snurra i stuven så där även om tanken var god. Fungerar troligen bättre idag med en fyrtaktare. Trailbara segelbåtar är populärt i Frankrike och USA. Tex First 235, Jeanneau Tonic 23 och Gib Sea 242. En tanke är ju att köpa i Frankrike och sen sakta färdas upp genom Europa. Men då vill jag nog först återgå till en 4WD pickup. Eller hoppas på ett dödsbo, för några år sedan köpte jag en 4,5m roddbåt med 7,5hk snurra + elsnurra + ekolod/logg + 30-kärra väldigt billigt. Har inte använt den så mycket men de gånger jag varit i väg har varit desto roligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Augusti , 2015 Om jag minns rätt så funkade det där med snurra i stuven så där även om tanken var god. Fungerar troligen bättre idag med en fyrtaktare. Trailbara segelbåtar är populärt i Frankrike och USA. Tex First 235, Jeanneau Tonic 23 och Gib Sea 242. En tanke är ju att köpa i Frankrike och sen sakta färdas upp genom Europa. Men då vill jag nog först återgå till en 4WD pickup. Eller hoppas på ett dödsbo, för några år sedan köpte jag en 4,5m roddbåt med 7,5hk snurra + elsnurra + ekolod/logg + 30-kärra väldigt billigt. Har inte använt den så mycket men de gånger jag varit i väg har varit desto roligare. Att köpa utomlands fungerar säkert alldeles utmärkt, bara man kollar så att bromsar är godkända vilket säkert inte är några problem över gränserna i Europa. USA har ju helt andra regler så där ska man nog passa sig om man försöker registrera in något ifrån. Såg en trevlig båt på blocket annars. En Jeanneau Sun 2000 som verkar vara rymlig för sin storlek, men kanske inte lika stor som en GibSea eller Hunter 240. Fabola Campus tycker jag verkar vara för klena i sin konstruktion, även den senaste 7,4 verkar rätt klen fast rymlig. Jag registrerade mig på ett trailerseglarforum nere i Australien, både för att var med i diskussionerna på engelska och för att kunna läsa alla trådar. Ett stort intresse verkar finnas där nere för trailerbara segelbåtar. De första var i plywood och var definitivt inte till för kust och hav men de har lärt sig down under. www.trailersailerplace.com.au Nån pickup behövs knappast, om man nu inte måste visa sin manlighet förståss ;-). En VW Golf TDi 4-motion (haldex) drar min trailer utan några större problem, chippad till 150 hk och 6-växlad låda tar den sig fram på de underlag som trailern klarar och är avsedd för. Bilen är sänkt 40 mm så det är ingen terrängbil. Skulle jag byta så skulle en nyare likadan passa mig perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2015 Nej inte behövs en 4WD men det är praktiskt. Har haft ett antal sådana som andra bil men har idag en liten skåpbil - endast en passagerare men massor av bra-att-ha-grejor mm. Men, jag vet några ställen i små sjöar där det finns stränder där man kan sjösätta men det kan vara lite mjukt och då tror jag 4WD är lite bättre. Jag känner några riktigt galna fiskare som åker runt i småsjöar, de kör fyrhjulsdrivet allihop. Fast det kan bero på behovet av manlighet! Fast nu är jag ju även hästmänniska så helst skulle det vara ett par nordsvenskar som körs "à la d’Aumont" dvs med ryttare på främre vänstra hästen. Det blir så långa tömmar till sittbrunnen .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 25 Augusti , 2015 Jag blir mer och mer skeptiskt till att äga en "storbåt" igen. Ibland längtar jag efter en, men så läser man alla trådar här på forumet om alla tänkbara problem som uppstår. Tänker på nattvakter, dagar som går till upptagningar, sjösättningar, påmastning, avmastning m.m. Tid och pengar... För mig blir det nog så att jag satsar på en trailerseglare igen, fast helst helt öppen. Jag är friluftsmänniska och har inget emot att sova i tält på stranden istället för att sova i den trånga båten. Vill man sedan semestra en någon vecka eller två med lite komfort är det faktiskt inte så dyrt att hyra en båt. En maxi 77, t ex, får man för 2500-3500 per vecka. Billigt och enkelt. Jag spanar på uddabåtar som Sailhorse, Oday daysailor, Ski breeze, Flying cruiser j, Efsix, Drascombe lugger och annat som kan tänkas dyka upp på blocket. Man får dessa ovanliga skapelser för 5-20 000 beroende på skicka och utrustning. Jag hade en campus 600, som nämnts ovan, under två år. Båten blev dåligt utnyttjad pga av småbarn, villarenoveringar och en allmänt trasslig tillvaro. Campusen föll mig heller inte riktigt på läppen, men gav ändå mersmak. Seglingen intensifierades när man är så nära vattnet i en liten båt. Litenheten ger en storhet i upplevelsen, något som tilltalar mig. Hur som helst väntar jag nog något år till innan det blir båt igen så barnen får växa på sig lite. Lite svammel från mitt håll :-) Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Augusti , 2015 Det är kul att svamla när det är för en god sak ;-). Att inte konceptet med trailerbåtar är större har säkert att göra med att vi inte har något tidvatten att tala om, även detta att vi på många sträckor har en skyddad kust som tillåter förtöjning mot land/bryggor. Bojförtöjning med tidvatten är ju annars vanligare nere i Europa, även flytbryggor är ju oxå vanligt. Men trailerbara segelbåtar är ju annars ett perfekt sätt att se mer av vårt land utan att behöva segla hela vägen till målet. Udda båtar förekommer ju på blocket emellanåt men jag är helt nöjd med min lilla Albin 57:a som passar mig som handen i handsken, inte för stor att dra bakom personbilen utan stor och otymplig dragbil, och tillräckligt rymlig för att stå ut några veckor. Med bra segel så rör den på sig hyfsat ändå, och en lätt 4-taktare om vinden uteblir helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser