JonasP 71 Postad 20 Augusti , 2015 Missförstå mig rätt, det är ju jättekul att det går att fråga och få svar på det mesta. Men det är lite tråkigt i längden tycker jag. På många anda forum jag läser så är bland de mest uppskattade inläggen RideReports eller TripReports, beroende på aktivitet. Helt enkelt folk som berättar om en tur de har gjort. Det vore lite kul att att starta en sån tradition här också, eller vad säger ni? Har du gjort nån kul/jobbig/annorlunda segling i år? Starta ett nytt ämne och skriv en tripreport så vi andra får ta del. Märk gärna trådtiteln med tex [TR] så vet en vad det är för sorts tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Augusti , 2015 Börja du vetja. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Augusti , 2015 Börja du vetja. /B Vadå? Det skulle ju innebära att jag måste segla nån gång? Jag hänger på internetforum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 21 Augusti , 2015 Icke att förglömma. Med internetturer får man dricka en öl till ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2015 Intressant önskemål JonasP, men jag skulle gärna vilja komma med fler icke tekniska frågor inom seglingstrådarna än RR och TR. Här kommer några förslag: Vsj Varför seglar jag? Vfjuas Vad får jag ut av att segla? Lks Loggbok korta seglingar Lls Loggbok långa seglingar Kom igen och nu och dela med er av era seglingssjälar gott folk! Eftersom vinden är fri så föreslår jag även att det är upp till den som skriver om hen vill kategorisera ämnet eller eller inte. Så stort är inte seglingsforumet här och det är ju upp till var och en om man vill läsa eller kommentera.det andra har skrivit. Upplever man inte att någon annan har skrivit något intressant så kan man ju pröva om man själv kan komma med en intressant tråd utan seglingsfrågor. Men visst är det både lite märkligt och spännande att RideReports och TripReports i andra seglingsforum är så populära i internationella seglingsforum. Facebook har nog bidragit en hel del till att även vi i Sverige har börjat berätta mera om vad vi upplever och visar upp så då borde vi även kunna göra det här utan bilder. Det kanske rent av skulle kunna vara en bra interlektuell träning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Augusti , 2015 Vpuis: Vad poppar upp i seglarskallen. När jag tänker tillbaka ett drygt halvsegkel var det faktiskt Marstrand och bilsemester med familjen. Vi hade lämnat av storbrorsan på Ålleberg där han var antagen till en radiostyrningskurs. Han var femton år och jag var nio. Vi tältade som vanligt och hade gjort ett stopp i Dalarna på Claes Ohlson som var vår leverantör av spännande hobbyprylar. Det var första gången jag besökte en Clas Ohlson-butik och det skulle gå några decennier tills nästa besök och då i Stockholm. Medföljande som fripassagerare från Dalarna var en liten fågel. Den hade hittat ett tillfälligt krypin mellan dörr och framskärm i vår Austin A45. Där hade den suttit i några dagar, troligen omtumlad och inte tidigare kommit sig för att flyga ut vid vårt stopp i Marstrand. Året var 1955 och vägarna inte så effektiva som nu. Köerna in till Göteborg ringlade sig sakta och det tog ett par timmar att komma fram till campingen. Jag har ett minne av farfarsbilarna som kändes lite fåniga. Inget hände när man vred på ratten och väl var kanske det. Annars fick jag ratta vår Austin när ingen länsman var i sikte. Far var skogvaktare och många tillfällen till bilkörning fanns på de oräkneliga skogsbilvägarna. Far tyckte om sällskap och visste ett fungerade agn. Det som fick mig tänd på segling tror jag var vid besöket på Marstrand där barn i min ålder och lite mer suveränt seglade kors och tvärs kring färjan "spårvagnen". Några år senare fick jag följa med en morbror i hans GKSS-eka och ansvara för att förseglet drog opimalt. En skolkompis familj hade en Trissjolle som vi var ute med och försökte få upp i plan. Kommer inte ihåg om det lyckades men jag var ännu mer tänd på segling och köpte vid 18 års ålder en OKjolle och sen var jag fast. Har sedan bara varit utan båt några år i början av 80-talet när familjen och karriären tog mesta musten ur mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2015 Ahh, härlig Vpuis forgus31 Kasta loss Maringuidens seglande folk och bjud oss på dina minnen och berättelser! Jag tycker även vi kan bjuda in "grytputtarna" så att även de kan få berätta sina historier. Skit samma var de hamnar. Den som vill tillräckligt mycket ska nog kunna navigera rätt här för att hitta dem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 22 Augusti , 2015 Börja du vetja. /B Okejdå... http://www.maringuiden.se/forum/topic/79233-rr-%C3%A4rtsk%C3%A4r-runt/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 6 September , 2015 Missförstå mig rätt, det är ju jättekul att det går att fråga och få svar på det mesta. Men det är lite tråkigt i längden tycker jag. På många anda forum jag läser så är bland de mest uppskattade inläggen RideReports eller TripReports, beroende på aktivitet. Helt enkelt folk som berättar om en tur de har gjort. Det vore lite kul att att starta en sån tradition här också, eller vad säger ni? Har du gjort nån kul/jobbig/annorlunda segling i år? Starta ett nytt ämne och skriv en tripreport så vi andra får ta del. Märk gärna trådtiteln med tex [TR] så vet en vad det är för sorts tråd. Bra idé Jonas! Jag instämmer och delar med mig av en nyttig erfarenhet från årets seglingssäsong (2015): Jag och min kära hustru ska till Boda viken och Viggenklubbens höstträff. Vädret är ok och vinden varierar mellan utmärkt till byig och nyckfull. Vi startar seglingen med ett rev intaget. Med bra fart och aktiv segling går det ganska raskt. Vi startar från Trälhavets båtklubb i Tuna fjärden och ut över Trälhavet in genom Lindalssundet och ut i Östra Saxarfjärden. Lindalssundet är som vanligt guppigt och gropigt pga många båtar och framför allt många motorbåtar som drar upp mycket svall. Tack vare den goda vinden driver båten på bra och skär vågorna bra så det går hyfsat bekvämt ändå. Väl ute i Östra Saxarfjärden vill min kära hustru, som är tuffare än jag, att vi slår ut revet. Vindriktningen är ok så jag gör henne till viljes. Med fulla segel seglar vår lilla Vigg faktiskt hyfsat jämnt med större båtar på i stort sett alla bogar utom kryss. Seglingen är kul, utmanande och en aning ansträngande. Jag får passa skotet hela tiden och vara beredd på att släppa ut för att inte krängningarna ska bli alltför utmanande och jobbiga. Vi seglar på bra med ca 6 knop hela vägen ner till Bodaviken. När vi kommer in i Bodaviken tar vi ned storseglet och rullar in förseglet. Det finns ett otäckt grund som vi rundar med stor marginal. När vi närmar oss bryggan som vi ska lägga till vid så ser vi att det redan ligger tre Viggar där. Jag bestämmer mig att lägga mig till vänster, på samma plats som förra året. Vinden är ganska hård och vi har vinden i ryggen när vi närmar oss bryggan. Vindriktningen har jag inte 100% koll på vilket strax ska visa sig riktigt vanskligt. Vi närmar oss bryggan, motorn går på lågvarv och när vi är ca: två båtlängder ifrån bryggan kastar jag i ankaret. En kort stund är jag fokuserad på att ankaret och ankarbandet löper ut som det ska. När jag tittar upp så upptäcker jag att vi närmar oss bryggan med alltför hög fart. Jag har helt enkelt missat att ta med vinden i beräkningen när jag närmade mig bryggan. Kvickt som attan lägger jag i backen på min utombordare och drar på full gas. Båtens fart minskar obetydligt. Nästa steg är att ta ett bestämt tag i ankarbandet som rullas ut och bromsa farten med ankaret. Tack och lov för att ankaret hade bra fäste och att båten bara väger 1,5 ton. Nu gick det bra och vi kunde placera båten där vi ville ha den. Hade inte ankaret fått ett bra fäste, ja då hade min Vigg gått ganska långt upp i Bodaviken och förmodligen krävt assistans för att komma loss. Läxan som jag lärde mig vid detta tillfälle är att alltid kolla vindstyrkan och vindriktningen när man ska lägga till. En lärdom som jag från och med nu alltid kommer att ha med mig. mvh Gladius 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser