TobbeO 1 Postad 19 Augusti , 2015 Hej, I min nyinförskaffade båt sitter det en gammal ekolodsgivare och jag försöker klura ut om den går att koppla till min northstar-plotter. Någon som vet vad kontakten på bilden heter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Augusti , 2015 Vilken bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeO 1 Postad 20 Augusti , 2015 Hej, I min nyinförskaffade båt sitter det en gammal ekolodsgivare och jag försöker klura ut om den går att koppla till min northstar-plotter. Någon som vet vad kontakten på bilden heter? Hoppsan. Verkar ha blivit något fel när jag försökte ladda upp den från mobilen. Här kommer bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2015 Kan vara en sk GX16 http://www.ebay.com/itm/GX16-8-Connecting-Plug-Socket-Screw-on-Aviation-Connector-8P-8Pins-/281175720275?hash=item4177610153 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 645 Postad 20 Augusti , 2015 Det där är en vanlig mikrofonkontakt, vanlig på kommunikationsradioapparater. Bör finnas på bl.a. ELFA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeO 1 Postad 20 Augusti , 2015 Stort tack för snabba svar! Men låter lite konstigt att det skulle vara en mikrofonkontakt på ekolodsgivaren tycker jag? Känns kanske som att jag blandat ihop kablarna med den gamla vhfen som hänger och skräpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2015 Det där är en vanlig mikrofonkontakt, vanlig på kommunikationsradioapparater. Bör finnas på bl.a. ELFA. Det kan vara en sk mikrofonkontakt, vanliga på amatörradiostationer, Icom, Yaesu mfl. Fast jag skulle tro det är GX16 "aviation-connector", den har lite bättre kvalitet och vattentät, den används till bla en del instrument mm. Gängan är M16. Mikrofonkontakten har 5 Det är möjligt att typerna är kompatibla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Augusti , 2015 (redigerade) Bhemac: bra tips detta med GX16, (Tipstack! :-) hade ingen aning men bildgooglade.IngemarE: bra tips om snarlika audiokontakter, tror du tänker dig den förr så vanliga "din-kontakten". Den här åttapoliga DIN ps/8 ser snarlik ut, kanske är den mot förmodan rätt i detta fall.Hmm...tror det är bra om du TobbeO kan precisera vilken Northstar-plotter du har, gärna länka en manual om så är möjligt?Tänker att bortsett problemet att hitta rätt kontakt-standard typ GX16 eller DIN ps/8 eller annat (mekaniska måttuppgifter hos själva kontakten) så kvarstår ändå frågan vilken tåt som skall dras till vilket kontaktstift inuti kontakten?Med hela åtta poler i kontakten blir väl antalet slumpmässiga kombinationsmöjligheter alltför stort (närmare bestämt 40320?), förmodligen skulle närmare uppgifter om Northstar-plottern - eller annan trovärdig fakta - kunna förbättra oddsen för lyckad koppling betydligt? Redigerad 20 Augusti , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2015 DIN-(skit)-kontakten är inte samma som den sk mikrofonkontakten: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeO 1 Postad 20 Augusti , 2015 Stort tack för alla svaren. Det får bli en tur ner till båten imorgon och kolla närmare på det här. Vet även att jag försökte hitta nån modellbeteckning på ekolodsgivaren för att kunna googla den men den var helt omärkt. Hur mycket skiljer det sig mellan gamla ekolodsgivare? Är det sannolikt att tro att det här går att koppla ihop eller vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2015 (redigerade) TobbeO skrev: Är det sannolikt att tro att det här går att koppla ihop eller vad säger ni?Nä, tyvärr högst osannolikt vad jag begriper :-(Varje tillverkare av ekolod har nog sina egna varianter av givare som fungerar bra ihop med respektive display-enhet.Men kasta inte yxan i sjön ännu, dels kan jag ha fel och dels kan man ju ha tur emellanåt.Borde sagt detta redan igår men hade kanske litet solsting och yrade om DIN-kontakter mm. ;-)Försök lägga upp en bild på givaren till att börja med, kanske ett eget foto och/eller googlad bild.Kan man identifiera fabrikatet som den tillhört så är man åtminstone en liten bit på väg.Inte för att jag någonsin sett nån specifikation för givare typ impedans, effekt-nivå, eller vad som nu behövs för att funka elektriskt sett.Enklast är antagligen att hitta och montera nån begagnad original-transducer om du vill behålla Northstarn, men allra mest pang för pengen ger nog ett helt nytt modernt system. Prisfall och prestandahöjning har gått fort.Hehe, att chanskoppla ihop är annars ett litet lockande alternativ, brinner det så brinner det. Dumt att slänga befintliga grejer utan att först leka litet kan jag tycka Farbror google som tycks veta det mesta om allting kanske har nåt tips inför sådant experiment, därav min förfrågan om bilder. Redigerad 21 Augusti , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2015 Sannolikheten att det funkar är avsevärt större än att det brinner. De flesta tillverkarna av ekolod gjorde inte sina egna givare utan dessa tillverkades Airmar mfl. "Same shit - different name" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeO 1 Postad 16 September , 2015 Mycket riktigt så var det en givare från airmar och jag var igår ner och kopplade ihop det med hjälp av schemat nedan. Stort tack för hjälpen! http://www.airmartechnology.com/uploads/wiringdiagrams/91_850.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 16 September , 2015 Funkade det då. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeO 1 Postad 18 September , 2015 Funkade det då. :-) Jajamensan! Riktigt skönt att slippa både inköpet av ekolodsgivare och monteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 18 September , 2015 Kul att det funkade för dig. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser