Ancan-af-Argos 47 Postad 19 Augusti , 2015 Hej Jag undrar om det är någon som "återanvänt" den elcentral som sitter original på en jänkarbåt där det är 110 volt från början? Alltså, kan man bygga om den för 220 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 22 Augusti , 2015 Skall du gå den riktiga vägen skall du kolla upp om elcentralen uppfyller gällande krav, gör den det är det fritt fram. Annat fall tror jag nog inte att det är något problem men det är ju jag det. Automatsäkringarna i centralen känns ju betydligt gedignare än en vanlig lampbrytare hemma. Man skulle ju kunna göra en isolationstest på grejerna och sedan helt sonika skita i gällande krav. Kanske kommer svar nu ang. behörigheten, behövs ingen behörighet, nödvändig kännedom gäller. Kanske flera som har åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 22 Augusti , 2015 Tack för svar AndyTheBest! Vore helt klart kanon om man kunde använda det som redan sitter i båten...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 23 Augusti , 2015 Tänk på att sätta in en personskyddsautomat direkt efter intaget på sidan av båten som sedan matar centralen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriot85 0 Postad 23 Augusti , 2015 Oxå väldigt nyfiken på detta! Samma sits som dig Ancan. Har du kommit nånstans i dina tankar? Drar du om bef. elkablar då dom oxå är "gjorda" för 110? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 23 Augusti , 2015 Om jag förstår det rätt behöver man inte byta ut kablarna heller utan det är kontakterna som behöver bytas ut, kablarna är märkta 600 volt. Längre än så har jag inte kommit ännu, försöker leta info och fråga sådana som har kunskap om detta för att försöka bli på det klara att det verkligen går att göra som jag önskar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 23 Augusti , 2015 Sätt en jordfelsbrytare på ingående före centralen så är det inga problem. Dubbel spänning ger halva strömmen i kablarna. En lösning många kör är att dom matar båten via en 230/110 trafo. På primärsidan plockar dom ut 230V till eluttag och resten går på 110V... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 23 Augusti , 2015 Japp, jordfelsbrytare har jag förstått att det behöver installeras så det är det check på :-) Sedan så tror jag att det bara är spisen som behöver 110 volt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriot85 0 Postad 24 Augusti , 2015 Absolut inte meningen att Hi-Jacka tråden men men, Då behöver man inte dra om ledningar. Det är ju skönt. I dagsläget sitter det ju en jordfelsbrytare original. Funkar den inte med 220 istället för 110? Sen åter till elskåp, vore ju underbart om nån hade lite input om man kan "bygga om" det?! Ja har både Micro, spis, kyl och batteriladdare som går på 110 så dom lär man väl få byta ut antar jag? Ha de gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Augusti , 2015 Inga problem att använda befintlig panel och kablage. Bara att byta ut voltmätare och ev indikatorlampa Själv hade jag lagt pengarna på att byta ut 110v prylarna istället för att köpa en omvandlare Kylen är ju bara att koppla bort från landströmsdelen och bara köra på 12V Batteriladdaren behövs i regel bytas oavsett på en båt med 110V från 98.a då de ofta inte klarar både 50 och 60 hertz. Står på laddaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 25 Augusti , 2015 Oki,tack för svar. Batteriladdaren är redan utbytt till 220. Kylskåpet räcker det bra att köra genom 12 volt, det har du rätt i Capitan och spisen går bra att köra på sprit tycker jag, kanske ha en omvandlare till just spisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Augusti , 2015 Till spis duger enbart gasol om du frågar mig Troligen billigare att byta spis än att köpa en omvandlare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2015 Alla delar ska vara CE-märkta om försäkringen ska gälla. Anläggningsägaren dvs båtägaren är personligt ansvarig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 25 Augusti , 2015 En undran ang. Ce märkningen, vad gäller min bekants Fourwinns privatimportbåt som CEproof ce märkte, det sitter liknande central i denna båt med kablar. Båten är ce märkt men kan ju med all säkerhet säga att alla delar ej är ce märkta, det sitter 110 volt system med trafo etc. Vad gäller, har han inte försäkring som gäller? Vi skall inte sväva iväg i tråden men kan vara lite värt att kort ta upp. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 25 Augusti , 2015 Hade samma fundering angående CE, båten är ju CE märkt..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2015 Jag är inte riktigt säker men jag tror det är så att sitter det en trafo, CE märkt inkopplade med godkänt intag, jfr mm så är det godkänt. 110V sidan är isolerad från 230 sidan. Det har ju förekommit en del snack om fusk med båtar som CE-märkts i efterskott. Om det stämmer vet jag inte men kan vara värt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 26 Augusti , 2015 Jag är inte riktigt säker men jag tror det är så att sitter det en trafo, CE märkt inkopplade med godkänt intag, jfr mm så är det godkänt. 110V sidan är isolerad från 230 sidan. Det har ju förekommit en del snack om fusk med båtar som CE-märkts i efterskott. Om det stämmer vet jag inte men kan vara värt att kolla. Blir lite fundersam bara om att skall man ha det absolut seriösaste företag i Sverige som CE märker är det CEproof som gäller, inget annat. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 27 Augusti , 2015 Jag är inte riktigt säker men jag tror det är så att sitter det en trafo, CE märkt inkopplade med godkänt intag, jfr mm så är det godkänt. 110V sidan är isolerad från 230 sidan. Det har ju förekommit en del snack om fusk med båtar som CE-märkts i efterskott. Om det stämmer vet jag inte men kan vara värt att kolla. Blir lite fundersam bara om att skall man ha det absolut seriösaste företag i Sverige som CE märker är det CEproof som gäller, inget annat. MVH[/ Ja för tusan, borde vara så faktiskt, det som kopplas in fysiskt på elnätet är ju den ce märkta godkända trafon. Det borde va där gränsen går. Det man sedan hänger på därefter är ej relevant. Du har nog någon poäng där. Vi släpper detta, det var i alla fall en bra iput punkt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 1 September , 2015 Inga problem att använda befintlig panel och kablage. Bara att byta ut voltmätare och ev indikatorlampa Själv hade jag lagt pengarna på att byta ut 110v prylarna istället för att köpa en omvandlare Kylen är ju bara att koppla bort från landströmsdelen och bara köra på 12V Batteriladdaren behövs i regel bytas oavsett på en båt med 110V från 98.a då de ofta inte klarar både 50 och 60 hertz. Står på laddaren Något förslag på var man köper voltmätare och indikatorlampa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 September , 2015 Elfa mm har lite olika. Där har jag hittat tidigare Kjell o co har nog små digitala också Helst vill man ju ha en som passar i panelen vilket jan bli problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser