Lw_gbg 0 Postad 19 Augusti , 2015 Hej på er sjömän!Jag var i går ute med en god vän som precis har införskaffat en Maxi Magic med en MD5:a och tillhörande S-110 drev monterat i, när något rätt obehagligt hände.. Växeln gick inte att få i när vi startade upp motorn på vägen hem!Vi gick ut lugnt och fint för motor, satte segel och seglade i två timmar, startade motorn igen för att ta ner seglen och hade då inte längre något driv direkt från start.Jag har själv ingen erfarenhet av s-drev och har bara haft raka axlar med traditionellt backslag i mina båtar, men på den här kändes det verkligen inte som om växeln, varken fram eller back, överhuvudtaget gick i. Vi lossade då växelvajern direkt på drevet och la i växeln direkt från vredet på drevet, dock utan att känna någon som helst skillnad där heller. Dessvärre gick det dessutom att vrida "växelväljaren" rätt enkelt med endast lätt handkraft direkt på drevet också. Är det normalt? Inga missljud, inga vibrationer och fin olja i drevet. Vad tror ni är det mest sannolika som kan ha hänt? Är det drevet som har gett sig, och i så fall var? ...eller kan det rent av vara så att vi har tappat proppelern kanske? Själv har jag som sagt ingen erfarenhet av dessa drev, så jag vet inte hur det brukar kännas när växeln går i, men jag misstänker att man bör kunna höra eller känna det även utan proppeller på?Alla erfarenhet på området är av intresse! Mvh,Lw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 19 Augusti , 2015 Hej på er sjömän! Jag var i går ute med en god vän som precis har införskaffat en Maxi Magic med en MD5:a och tillhörande S-110 drev monterat i, när något rätt obehagligt hände.. Växeln gick inte att få i när vi startade upp motorn på vägen hem! Vi gick ut lugnt och fint för motor, satte segel och seglade i två timmar, startade motorn igen för att ta ner seglen och hade då inte längre något driv direkt från start. Jag har själv ingen erfarenhet av s-drev och har bara haft raka axlar med traditionellt backslag i mina båtar, men på den här kändes det verkligen inte som om växeln, varken fram eller back, överhuvudtaget gick i. Vi lossade då växelvajern direkt på drevet och la i växeln direkt från vredet på drevet, dock utan att känna någon som helst skillnad där heller. Dessvärre gick det dessutom att vrida "växelväljaren" rätt enkelt med endast lätt handkraft direkt på drevet också. Är det normalt? Inga missljud, inga vibrationer och fin olja i drevet. Vad tror ni är det mest sannolika som kan ha hänt? Är det drevet som har gett sig, och i så fall var? ...eller kan det rent av vara så att vi har tappat proppelern kanske? Själv har jag som sagt ingen erfarenhet av dessa drev, så jag vet inte hur det brukar kännas när växeln går i, men jag misstänker att man bör kunna höra eller känna det även utan proppeller på? Alla erfarenhet på området är av intresse! Mvh, Lw I mitten av 80-talet så hade jag en Maxim, dubbelruffad motorbåt med en md21b och ett likadant segelbåtsdrev som dig. Jag råkade köra in i spinkvirke, rester av en gammal träkaj och fick sedan vibrationer när jag körde. Sedan så slutade drivningen att fungera, jag trodde att jag hade tappat propellern men den satt kvar så det blev ett försäkringsärende med upptagen båt mm. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som hade gått sönder med det var något i drevet som gav upp men jag kommer ihåg att det blev dyrt för försäkringsbolaget. Jag fick också vänta flera veckor innan firman som fixade det fick fram reservdelar. Jag hoppas på bättre tur för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lw_gbg 0 Postad 19 Augusti , 2015 Det där låter ju onekligen inte så lovande.. Det här föregicks dock inte av några vibrationer av vad jag kan bedöma. Jag tyckte att både motor och drivning kändes perfekt när vi gick ut, inga vibrationer, inga missljud, men när vi startade upp på väg in så drev det inte alls, direkt från motorstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lw_gbg 0 Postad 19 Augusti , 2015 Ok, mysteriet har fått en förklaring... Propellern är borta! :-( Nästa fråga är då vad det skall sitta för propeller där? Storlek, stigning, axeldiameter och vad nu kan vara som man behöver veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 16 December , 2015 Glöm inte att lägga i backen när ni seglar. Annars är risken stor att propellern snurrar som tusan under gång. Det sliter på drevet och ökar risken för att propellern lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser