Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Rormalja

Bella 640 HT eller... .. - eller vadå?

Rekommendera Poster

Familjen behöver en större båt och jag vill gärna hamna över 6 meter för att få en båt som går vettigt i sjön. Vi är också fast för HT-konceptet eftersom de små åker skyddat och då vi övernattar ett par gånger per år.

Jag har fastnat för Bella 640 HT från nittiotalet, eller syskonen 641/642 HT. Har jag några alternativ egentligen? Flipper 640 HT verkar väldigt lik men det låter som att den går sämre i sjön. Jag har tidigare åkt Fjordling 17 HT och är van vid en båt som går bra, att byta ner sig med sjöegenskaperna för mycket känns inte rätt.

Finns det några alternativ runt 6,5 meter till vettiga priser? Jag vill inte ha så mycket större eftersom båten ska vara enkel att traila.

Ni som har Bella 640 HT - funkar det med Optimax 125 Hk? Jag har ett fint exemplar men vill inte undermotorisera den nya båten. Alternativet är annars en begagnad Suzuki 4-takt på 140/150/175 Hk men det blir både mer vikt och pengar. Fjordlingen går närmare 50 knop men riktigt så fort behöver jag inte åka (enligt familjen...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv Flipper 640 och körde innan en djupt v-bottnad sportbåt som gick som en gud i sjön.

Jag valde mellan Bellorna och Flippern precis som du och det hela avgjordes mest av det enskilda exemplaret. Flippern är vanligare och jag gillar designen på inredningen bättre. Det som talar för Bellan är främst sjöegenskaperna, jag tror också att den går bättre i sjön. 

På min satt från början en Yamaha 200-88 och numer en Mercury 200-05, båda 2t med förgasare. Med dessa går den på runt 1-1,3 i marschfart(upp till dryga 35knop, inte mätt exakt). Den är stabil, men fortfarande kul att köra. Den tar sjön ok när man använder längden på skrovet rätt, men det är inte som att köra en djupt V-bottnad båt. Den går inte dåligt i sjön, men jag är också rätt bortskämd sedan tidigare. Fokus är lagt på att den skall gå billigt och lätt i sjön.

Som helhet är jag väldigt nöjd, tror inte att Bellan hade gett mig så mycket mer. Flippern gör 50knop med Mercuryn när jag hittat rätt propeller(nu 48.6 på GPS) och går tyst och fint. För mig är det lite av den optimala HTn när man ser till pris och prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

125hk på en Flipper 640 fungerar, men är enligt mig lite bortkastat på en så fin båt. Att jag valde den var just att jag ville åka fort och bekvämt. Skulle därför inte vilja ha en som gjorde under 45knop. Annars finns det andra båtar som gör jobbet bättre när det gäller utrymmen mm. 

Skrovet gillar effekt och att kunna ligga på väldigt låga varvtal i 25-35knop och bara njuta av livet med bra ljudkomfort är lite av essensen för mig.

Är nog än mer så på Bellan pga bottenkonstruktionen.

Fjordlingen är en grym båt, men 1,2m extra gör stor skillnad i sjön. Körde nyligen en 5,3m Yamarin som går fint i sjön och saknade Flippern faktiskt. 

Mitt råd är att pröva Flippern innan du avfärdar den iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mange249!

Jag ska titta mer på Flippern också och se om jag också väljer utifrån vilket exemplar jag till slut hittar. I praktiken blir det mest familjeturer numera men jag vill ändå kunna åka hyfsat fort (>40) och gillar tanken på ett hyfsat skrov. När jag googlat har jag sett att Flippern har 15 graders skrovvinkel men inte hittat något om Bellan. Är det någon som vet hur stor skillnaden är på skroven?

Det är nog ingen tvekan om att jag ska upp till åtminstone 175 Hk. Vad är Flippern/Bellan blåskyltade med och när börjar försäkringsbolagen gnälla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

175 är skyltat på Flipper, men inga problem för mig att försäkra med 200.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är Flippern och Bellan verkligen lika stora? När jag läser förstår jag det som att Bella 640/41/42 egentligen är en 600 med påskruvade badbryggor. Flippern däremot har lösa badbryggor som sitter utanpå båten.

Är Bellan egenligen en kortare (trängre?) båt? Uppför den sig som en 6-meters eller en 6.4-meters båt i sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta även på Flipper 666 HT med V6 bensin inombordare. 50+ kn, tyst, stabil med låg tyngdpunkt och en finfin badplattform.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...