Oldtimer 81 Postad 1 September , 2015 Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna! Segelbåt utan motor? Jag skrev tidigare "Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på dåligt sjömanskap." För tydlighetens skull, med fungerande motor avses en motor som har kraft nog att driva båten. Tycker någon det är "sunt förnuft" att segla in i en hamn med en båt som har en fungerande motor? Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen. Sen finns det ju människor som bara tänker på sig själva - men det finns det ju i alla sammanhang. Men när du påstå att det är dåligt sjömanskap att segla in och ut ur en hamn - då har du allt dragit ner nattmössan nästan ända ner till knävecken. Hmm. Jag går hellre in i hamn när jag vet jag kan komma upp i vind innan tilläggning. Med kuling i röven gör min båt + 3 knop för bara riggen. DET kan vara knepigt med 3,5 ton, 33 fot och bara 2 paddlar att bromsa med. Hemmahamn, när man vet var platsen är, är sällan problem, lite knäpigare att leta gästplats i Strömstad eller Smögen. Ju då; det händer att det kloka valet är att ankra på utsidan......................eller be om bogsering ;-) Jag tycker detta är god sjömanskap, eller hur? Gott att denna tråden ligger i "Övrigt Snack" o inte i "Seglar Snack" ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2015 "Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen." Nej det tror jag inte heller. Men det finns de som gör det. Gör man den enkla generaliseringen att man inte ska segla in hamn så kan de med tillräckligt förstånd och erfarenhet ändå göra det. Sen har vi de som går in med spinnaker och inte får ner den i tid. För oss andra är det underhållning. Men skulle någon bli skadad är det en helt annan sak: "Vårdslöshet i båttrafik" skulle man kunna kalla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 September , 2015 Hmm. Jag går hellre in i hamn när jag vet jag kan komma upp i vind innan tilläggning. Med kuling i röven gör min båt + 3 knop för bara riggen. DET kan vara knepigt med 3,5 ton, 33 fot och bara 2 paddlar att bromsa med. Hemmahamn, när man vet var platsen är, är sällan problem, lite knäpigare att leta gästplats i Strömstad eller Smögen. Ju då; det händer att det kloka valet är att ankra på utsidan......................eller be om bogsering ;-) Jag tycker detta är god sjömanskap, eller hur? Gott att denna tråden ligger i "Övrigt Snack" o inte i "Seglar Snack" ;-) Har du ingen motor, så är det ju gott sjömanskap och sunt förnuft att segla in i en hamn enligt bhemac´s definition. Det är ju bara vi som har en stark och fungerande motor som är idioten när vi påstår att det är helt ok att segla in och ut ur en hamn i de allra flesta fall - enligt samma definition. Har du ingen motor i din båt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 September , 2015 "Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen." Nej det tror jag inte heller. Men det finns de som gör det. Gör man den enkla generaliseringen att man inte ska segla in hamn så kan de med tillräckligt förstånd och erfarenhet ändå göra det. Sen har vi de som går in med spinnaker och inte får ner den i tid. För oss andra är det underhållning. Men skulle någon bli skadad är det en helt annan sak: "Vårdslöshet i båttrafik" skulle man kunna kalla det. En sak framgår med all önskvärd tydlighet - du är en mästare på att prata skit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 September , 2015 (redigerade) "Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen." Nej det tror jag inte heller. Men det finns de som gör det. Gör man den enkla generaliseringen att man inte ska segla in hamn så kan de med tillräckligt förstånd och erfarenhet ändå göra det. Sen har vi de som går in med spinnaker och inte får ner den i tid. För oss andra är det underhållning. Men skulle någon bli skadad är det en helt annan sak: "Vårdslöshet i båttrafik" skulle man kunna kalla det. En sak framgår med all önskvärd tydlighet - du är en mästare på att prata skit. Väckans kommentar! Tack. PS. "bhemac" är en mästare på att Googla svar på det mesta................men konsten att hantera en båt; som man har gjort i århundrer, innan tändkulan; finns inte på Google................. Redigerad 1 September , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2015 Ja det är alltid kul att vara bra på något. Det intressanta är om något händer så det hamnar i rätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 September , 2015 Ja det är alltid kul att vara bra på något. Det intressanta är om något händer så det hamnar i rätten. Va då, "i rätten" ? Om jag dunkar in i någon; antligen jag seglar eller kör motor.............så tar jag det, utan rättssak. Men "bhemac". Du har ju en segelbåt, t.o..m. en ketch om jag har fattad rätt. Tänk nu om din VP, Yanmar; Buck en dag läggar av och du är NÖDD att ta dig till hamn.........har du varit klok nog att våga träna på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2015 Va då, "i rätten" ? Om jag dunkar in i någon; antligen jag seglar eller kör motor.............så tar jag det, utan rättssak. Det är inte säkert att du kan bestämma om det ska hamna i rätten eller inte. I synnerhet om någon blivit skadad. Tänk nu om din VP, Yanmar; Buck en dag läggar av och du är NÖDD att ta dig till hamn.........har du varit klok nog att våga träna på det? Då skulle jag, om möjligt, segla till hamnen sen skulle jag antingen "ringa en kompis" eller utnyttja min assistansförsäkring. Går motorn sönder ser jag ingen anledning att ta fler risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 September , 2015 Va då, "i rätten" ? Om jag dunkar in i någon; antligen jag seglar eller kör motor.............så tar jag det, utan rättssak. Det är inte säkert att du kan bestämma om det ska hamna i rätten eller inte. I synnerhet om någon blivit skadad. Tänk nu om din VP, Yanmar; Buck en dag läggar av och du är NÖDD att ta dig till hamn.........har du varit klok nog att våga träna på det? Då skulle jag, om möjligt, segla till hamnen sen skulle jag antingen "ringa en kompis" eller utnyttja min assistansförsäkring. Går motorn sönder ser jag ingen anledning att ta fler risker. "Någon blivit skadad" av en seglare med promille < 0.2 som har lärd sig segla i +50 år.............. Risken är ju; i.f. Google; jättestor. Motordrivna fritidsfartyg; med eller utan mast; toppar olycksstatistiken, med råge *lol* Ringa kompis eller Sweden Resue för att lägga till?...............Ursäkta mitt skratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 September , 2015 Ja det är alltid kul att vara bra på något. Det intressanta är om något händer så det hamnar i rätten. Vågar du aldrig göra nåt utan frukta att du hamnar i rätten. Om man är befälhavare på en båt, finns det viss lagstiftning att hålla sig till. Om det då nån sällsynt gång händer att man gör en sån stor tabbe att man blir instämd till rätten, så är det troligtvis den bästa lösningen för att få klarlagt vad rätten anser i ärendet. Jag kan inte gå och oro mig för att jag möjligtvis skulle kunna göra nåt fel. Jag försöker alltid i största möjliga mån upprätthålla den lagstiftning som gäller. Visst - jag har gjort många tabbar under mitt mer än 50-åriga seglarliv. Det finns vissa saker som jag fortfarande känner "skammens rodnad"när jag tänker på dem. Trotts det har jag aldrig blivit instämd till tinget för nåt jag gjort. Skall man va så rädd för att göra fel, att man hittar på egna regler, som tex att man inte får segla ut och in i en hamn, då är det helt uppenbart att det brister väldigt mycket i "det god sjömanskapet" och "det sunda förnuftet". För det är väl inte så illa bhemac, att du har en avsevärd värre skrivklåda än vad jag har, och måste framföra en åsikt i varje fråga oavsett om du begriper nått eller inte!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2015 Jag är inte orolig, inte speciellt försiktig heller. Skrivklåda har jag men det beror på att det är både kul och lärorikt att utreda saker och ting. Det intressanta är om något sådant här fall hamnar i rätten, hur ser man på det? Vad innefattar "gott sjömanskap", en del saker är självklara men mycket ligger i en gråzon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 September , 2015 Jag är inte orolig, inte speciellt försiktig heller. Skrivklåda har jag men det beror på att det är både kul och lärorikt att utreda saker och ting. Det intressanta är om något sådant här fall hamnar i rätten, hur ser man på det? Vad innefattar "gott sjömanskap", en del saker är självklara men mycket ligger i en gråzon. "Jag är inte orolig, inte speciellt försiktig heller. " Detta låter INTE som gott sjömanskap i min värld............... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 September , 2015 Jag är inte orolig, inte speciellt försiktig heller. Jag är aldrig någonsin orolig för vad som eventuellt möjligen skulle kunna hända. Däremot försöker jag alltid uppträda försiktigt i förhållande till andra sjöfarande, va uppmärksam i såna omständigheter där det kan uppstå konflikter, och anpassa mig för att allt skall fungera så smidigt som möjligt. Men segla in och ut ur hamnar gör jag där jag finner det lämpligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 September , 2015 Jag har seglat in i hamn en gång. Då var vi två ombord, jag hade bara storseglet uppe (för bara då blir båten tillräckligt manövrerbar) och vinden låg på från rätt håll. Det gick väldigt smidigt, och det var ingen större skillnad mot att gå in för motor. Men jag hade inte gjort det med vinden från andra hållet... Inte med vår båt. Däremot med en mindre båt, som en segeljolle. SFS, vår lokala seglarklubb, har sina båtar nära bryggan där vi har vår båt, och de seglar alltid in och ut, med 606, Tvåkrona och Laser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 September , 2015 Hemma i Kungshamn har vi en gata Parkgatan, som är mycket bred. Vad sammhällsplanerana tänkte på när de ritade in denna fyrfiliga boulevard är väl svårt att förstå. De tänkte antagligen på brandsäkerhet och byggde en riktigt bred brandgata. Trafiken var antagligen inget större problem när den byggdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna! Segelbåt utan motor? Jag skrev tidigare "Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på dåligt sjömanskap." För tydlighetens skull, med fungerande motor avses en motor som har kraft nog att driva båten. Tycker någon det är "sunt förnuft" att segla in i en hamn med en båt som har en fungerande motor? Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen. Sen finns det ju människor som bara tänker på sig själva - men det finns det ju i alla sammanhang. Men när du påstå att det är dåligt sjömanskap att segla in och ut ur en hamn - då har du allt dragit ner nattmössan nästan ända ner till knävecken. Hmm. Jag går hellre in i hamn när jag vet jag kan komma upp i vind innan tilläggning. Med kuling i röven gör min båt + 3 knop för bara riggen. DET kan vara knepigt med 3,5 ton, 33 fot och bara 2 paddlar att bromsa med. Hemmahamn, när man vet var platsen är, är sällan problem, lite knäpigare att leta gästplats i Strömstad eller Smögen. Ju då; det händer att det kloka valet är att ankra på utsidan......................eller be om bogsering ;-) Jag tycker detta är god sjömanskap, eller hur? Gott att denna tråden ligger i "Övrigt Snack" o inte i "Seglar Snack" ;-) Du kanske missade vad denna tråd handlade om. ? Läs gärna början:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 Nästa lite kul att se hur det spårar ur. Med regler hit och dit, segel uppe eller för motor. Som jag skrev I inledningen så blev det ett himla kackel när jag ställde frågan på kurserna, så blev det samma här men inget vettigt svar. Dem flesta verkar kasta sig in I diskussionen utan att veta vad det egentligen gällde. Och som jag skrev den 20/8 här, förutom första frågan. Så sent som I går kväll I kanalen(bergskanalen) söder om klaffbron I Trollhättan svänger kanalen. Det kommer en motorbåt söder ut(längs höger sida)Vid svängen kommer fyra segelbåtar(för motor är väl bäst att tillägga) där dom två första ligger till vänster och dom två sista håller till höger. Där möts dessa båtar varpå motorbåten fick ge full back för han kunde inte väja åt nått håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 4 September , 2015 Nästa lite kul att se hur det spårar ur. Med regler hit och dit, segel uppe eller för motor. Som jag skrev I inledningen så blev det ett himla kackel när jag ställde frågan på kurserna, så blev det samma här men inget vettigt svar. Dem flesta verkar kasta sig in I diskussionen utan att veta vad det egentligen gällde. Och som jag skrev den 20/8 här, förutom första frågan. Så sent som I går kväll I kanalen(bergskanalen) söder om klaffbron I Trollhättan svänger kanalen. Det kommer en motorbåt söder ut(längs höger sida)Vid svängen kommer fyra segelbåtar(för motor är väl bäst att tillägga) där dom två första ligger till vänster och dom två sista håller till höger. Där möts dessa båtar varpå motorbåten fick ge full back för han kunde inte väja åt nått håll. Men vad är det du vill veta? Så vitt jag vet finns inga regler om var i farleden man skall gå, höger eller vänster (Förutom särskilda farleder med trafikseparering), endast väjningsreglerna vid kollisionsrisk anger att om man är på mötande kurs skall båda fartygen gira styrbord. Vad vill du att vi skall göra? Ta ansvar för de båtarna du såg och förklara deras beteende? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 4 September , 2015 (redigerade) Bergskanalen kan väl knappast betecknas som annat än trång farled. Då är man skyldig att hålla styrbord i farleden så långt möjligt enligt regel 9a. Redigerad 4 September , 2015 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 4 September , 2015 (redigerade) Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Edit: Trodde du menade exemplet i Trollhättan men Bergskanalen är nog att betrakta som trång. =) Redigerad 4 September , 2015 av Gaidin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 Nästa lite kul att se hur det spårar ur. Med regler hit och dit, segel uppe eller för motor. Som jag skrev I inledningen så blev det ett himla kackel när jag ställde frågan på kurserna, så blev det samma här men inget vettigt svar. Dem flesta verkar kasta sig in I diskussionen utan att veta vad det egentligen gällde. Och som jag skrev den 20/8 här, förutom första frågan. Så sent som I går kväll I kanalen(bergskanalen) söder om klaffbron I Trollhättan svänger kanalen. Det kommer en motorbåt söder ut(längs höger sida)Vid svängen kommer fyra segelbåtar(för motor är väl bäst att tillägga) där dom två första ligger till vänster och dom två sista håller till höger. Där möts dessa båtar varpå motorbåten fick ge full back för han kunde inte väja åt nått håll. Men vad är det du vill veta? Så vitt jag vet finns inga regler om var i farleden man skall gå, höger eller vänster (Förutom särskilda farleder med trafikseparering), endast väjningsreglerna vid kollisionsrisk anger att om man är på mötande kurs skall båda fartygen gira styrbord. Vad vill du att vi skall göra? Ta ansvar för de båtarna du såg och förklara deras beteende? Om du läser min inledning så kanske du förstår att man undrar över detta beteende. Och frågar man inte får man ju Inga svar eller hur? Särkilt då detta inte är någon engångsföreteelse. Och självklar behöver ju du inte ta ansvar för andras beteende och har du ingen ide om detta beteende så behöver ju du heller inte svara:) Men som du skriver angående regel för kollisionsrisk så verkar ju inte det fungera heller. Det som gör att jag ställer denna fråga är ju att under mina snart 25 år på sjön så är det till 99% seglare som gärna påpekar om man använder fel uttryck, gör annat som kanske inte är helt enligt protokollet. Men helt klar är det en öm punkt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Det är ju en väldig skillnad på Bergskanalen och på Valö huvud. På Bergskanalen håller man väl rent spontant sin styrbordssida, antingen man möter båtar eller inte - eller har det blivit onormalt!? På Valö huvud vill man ju hålla så långt västerut det går, när det är dåligt väder. Oskyddat och med grund både på utsidan och insidan. Men naturligtvis gäller ju väjningsreglerna även där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 Bergskanalen kan väl knappast betecknas som annat än trång farled. Då är man skyldig att hålla styrbord i farleden så långt möjligt enligt regel 9a. Ja och ännu smalare blir det ju när två kör vänstertarfik och de andra två högertrafik, åt samma håll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 (redigerade) Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Det är ju en väldig skillnad på Bergskanalen och på Valö huvud. På Bergskanalen håller man väl rent spontant sin styrbordssida, antingen man möter båtar eller inte - eller har det blivit onormalt!? På Valö huvud vill man ju hålla så långt västerut det går, när det är dåligt väder. Oskyddat och med grund både på utsidan och insidan. Men naturligtvis gäller ju väjningsreglerna även där. Nja skilnaden blir inte så stor när det ligger 4-5 segelbåtar I bredd och det blåser rejält från väster och man kanske behöver pasera med god marginal. Tyvärr är det 7 av 10 segelbåtar som håller utefter vänsterkanten I bergskanalen. Redigerad 4 September , 2015 av Janpeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Edit: Trodde du menade exemplet i Trollhättan men Bergskanalen är nog att betrakta som trång. =) Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar - ditt svar blir för mig lite motsägelsefullt. MEN - Oavsett - om nu Bergskanalen eller annan farled inte betraktas som trång då två fritidsbåtar möts, men när totalt 4 båtar ligger i någon slags roteformation vilket alltså leder till att den femte mötande båten måste panikväja så kan man ju undra - är det inte liiiiite lämpligt att betrakta en sådan farled som åtminstone mindre bred (om man nu inte vill kalla den trång i juridisk bemärkelse) och faktiskt hålla styrbord....om inte annat för att underlätta? Skulle du möta en större fraktare i samma led bleve nog farleden trång även juridiskt. I alla fall för fraktaren. Nu var det över 30 år sedan jag gick Trollhätte kanal sist så jag minns inte men antar att det är strömt? Det kan väl kanske bidra till att en klent motoriserade seglare eventuellt väljer att skära kurvor när man går uppströms? Även om det är mindre lyckat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Det är ju en väldig skillnad på Bergskanalen och på Valö huvud. På Bergskanalen håller man väl rent spontant sin styrbordssida, antingen man möter båtar eller inte - eller har det blivit onormalt!? På Valö huvud vill man ju hålla så långt västerut det går, när det är dåligt väder. Oskyddat och med grund både på utsidan och insidan. Men naturligtvis gäller ju väjningsreglerna även där. Nja skilnaden blir inte så stor när det ligger 4-5 segelbåtar I bredd och det blåser rejält från väster och man kanske behöver pasera med god marginal. Tyvärr är det 7 av 10 segelbåtar som håller utefter vänsterkanten I bergskanalen. Om det är så tycker jag som gammal stofil att det är bedrövligt. Nu är det inte ofta jag går i Bergskana len och där har jag aldrig mött någon båt som går på "fel sida". Fast som nån skrev - vi seglare kan ju inte ta ansvar för alla tossigheter som andra seglare ev gör sig skyldig till, precis som ni som har motorbåt kan ta ansvar för alla klantiga motorbåtskörares handlande. Skulle ni det, så hade ni haft en tung börda att bära. Nu har jag bara seglat i 50 år och har bara varit ute i fyra veckor denna sommar, men det är sällan eller aldrig som jag upplevt det du beskriver. Det enda frågetecken jag upplevt denna sommar var en SSRS-räddningsbåt som bogserade en stor kabinbåt i farleden mellan lilla och stora Arsklåvet (Rossö). Med tanke på den manövern SSRS-båten gjorde för att ta mig, som kom seglandes för plattläns, på "rätt sida". Funderade jag nästan på om skepparen var från Västgötaslätten och fått SSRS-medlemskapet i julklapp. Annars brukar ju SSRS personal va mycket kompetenta sjömän. Men - varför skall man göra nåt enkelt om man kan göra nått komplicerat och riskabelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Edit: Trodde du menade exemplet i Trollhättan men Bergskanalen är nog att betrakta som trång. =) Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar - ditt svar blir för mig lite motsägelsefullt. MEN - Oavsett - om nu Bergskanalen eller annan farled inte betraktas som trång då två fritidsbåtar möts, men när totalt 4 båtar ligger i någon slags roteformation vilket alltså leder till att den femte mötande båten måste panikväja så kan man ju undra - är det inte liiiiite lämpligt att betrakta en sådan farled som åtminstone mindre bred (om man nu inte vill kalla den trång i juridisk bemärkelse) och faktiskt hålla styrbord....om inte annat för att underlätta? Skulle du möta en större fraktare i samma led bleve nog farleden trång även juridiskt. I alla fall för fraktaren. Nu var det över 30 år sedan jag gick Trollhätte kanal sist så jag minns inte men antar att det är strömt? Det kan väl kanske bidra till att en klent motoriserade seglare eventuellt väljer att skära kurvor när man går uppströms? Även om det är mindre lyckat. Bergskanalen I Trollhättan är den som är mellan slussarna och klaffbron I Trollhättan. Och med två fritidsbåtar I bredd blir det inte inte mycket över att väjja på. Och speciellt när dom kommer I bredd I en kurva. Och vid Valö huvud går alltså 4-5 segelbåtar I bredd åt samma håll, och inte ens när Sjöräddningssälskapet under bogsering, kommer på långt håll och möter dessa segelbåtar flyttar de till vänster sig med resultatet att han får gå I mellen de två som ligger längst ut på vänsterkanten med bara några meters marginal på varje sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Edit: Trodde du menade exemplet i Trollhättan men Bergskanalen är nog att betrakta som trång. =) Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar - ditt svar blir för mig lite motsägelsefullt. MEN - Oavsett - om nu Bergskanalen eller annan farled inte betraktas som trång då två fritidsbåtar möts, men när totalt 4 båtar ligger i någon slags roteformation vilket alltså leder till att den femte mötande båten måste panikväja så kan man ju undra - är det inte liiiiite lämpligt att betrakta en sådan farled som åtminstone mindre bred (om man nu inte vill kalla den trång i juridisk bemärkelse) och faktiskt hålla styrbord....om inte annat för att underlätta? Skulle du möta en större fraktare i samma led bleve nog farleden trång även juridiskt. I alla fall för fraktaren. Nu var det över 30 år sedan jag gick Trollhätte kanal sist så jag minns inte men antar att det är strömt? Det kan väl kanske bidra till att en klent motoriserade seglare eventuellt väljer att skära kurvor när man går uppströms? Även om det är mindre lyckat. Nä, det blev nog lite otydligt =) Det jag menade var att det i hela Göta älv, inkl Trollhätte kanal, är så pass brett att två normalstora fritidsbåtar kan mötas utan att det blir risk för kollision eller att farleden känns trång. Den andra Bergskanalen, jag har aldrig åkt i den men googlade lite, ser ju ut att vara i liknande storlek som Göta kanal, där jag själv har erfarenhet. Jag har aldrig sett något problem med möte där annat än med de stora passagerarbåtarna. Möter man en sådan blir ju farleden ordentligt trång. Möter man fritidsbåtar där som ligger på fel sida brukar de svänga, även segelbåtar, inkl jag själv som kör segelbåt. Där uppstår alltså inte problemet. Kanske det är ett lokalt fenomen i Västra Götaland? Ligger det flera båtar i bredd så de tar upp hela farleden är det ju inte den enskilde seglarens fel, hela situationen är ju fel från början och har troligen orsakats av dem allihop, kanske i samband med omkörning eller liknande. Hade jag mött en slik eskader hade jag lagt ut fendrar och sedan klämt mig emellan, och väjt så mycket styrbord som farleden och djupet ger mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2015 Bergskanalen är väl ca 30 m bred? För två fritidsbåtar är det troligen inte "trång farled" men är det strömt tex så blir det nog trång farled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 4 September , 2015 Den är knappast trång om två fritidsbåtar möts. Edit: Trodde du menade exemplet i Trollhättan men Bergskanalen är nog att betrakta som trång. =) Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar - ditt svar blir för mig lite motsägelsefullt. MEN - Oavsett - om nu Bergskanalen eller annan farled inte betraktas som trång då två fritidsbåtar möts, men när totalt 4 båtar ligger i någon slags roteformation vilket alltså leder till att den femte mötande båten måste panikväja så kan man ju undra - är det inte liiiiite lämpligt att betrakta en sådan farled som åtminstone mindre bred (om man nu inte vill kalla den trång i juridisk bemärkelse) och faktiskt hålla styrbord....om inte annat för att underlätta? Skulle du möta en större fraktare i samma led bleve nog farleden trång även juridiskt. I alla fall för fraktaren. Nu var det över 30 år sedan jag gick Trollhätte kanal sist så jag minns inte men antar att det är strömt? Det kan väl kanske bidra till att en klent motoriserade seglare eventuellt väljer att skära kurvor när man går uppströms? Även om det är mindre lyckat. Nä, det blev nog lite otydligt =) Det jag menade var att det i hela Göta älv, inkl Trollhätte kanal, är så pass brett att två normalstora fritidsbåtar kan mötas utan att det blir risk för kollision eller att farleden känns trång. Den andra Bergskanalen, jag har aldrig åkt i den men googlade lite, ser ju ut att vara i liknande storlek som Göta kanal, där jag själv har erfarenhet. Jag har aldrig sett något problem med möte där annat än med de stora passagerarbåtarna. Möter man en sådan blir ju farleden ordentligt trång. Möter man fritidsbåtar där som ligger på fel sida brukar de svänga, även segelbåtar, inkl jag själv som kör segelbåt. Där uppstår alltså inte problemet. Kanske det är ett lokalt fenomen i Västra Götaland? Ligger det flera båtar i bredd så de tar upp hela farleden är det ju inte den enskilde seglarens fel, hela situationen är ju fel från början och har troligen orsakats av dem allihop, kanske i samband med omkörning eller liknande. Hade jag mött en slik eskader hade jag lagt ut fendrar och sedan klämt mig emellan, och väjt så mycket styrbord som farleden och djupet ger mig. Det är chill, då fårstår jag ditt resonemang Jag tänker så här - en farled som inte omedelbart är trång i juridisk bemärkelse, t.ex. för två fritidsbåtar som möts, kan ju bli trång längre fram där storbåten kommer precis som du själv säger med exemplet i Göta Kanal. Jag väljer då instinktivt att hålla styrbord - tycker bara situationen blir mer förutsägbar för alla runtomkring då. Gick Kiel-kanalen förra året med en 62-fots segelbåt. Den kanalen är duktigt bred. Där går även duktigt stora lastfartyg, som man visserligen ofta ser på lite håll. Kan ändå överhuvudtaget inte se någon poäng med att t.ex. gena till babord för att sedan gira över till styrbord vid möten. Mötet kommer ju förr eller senare på en så trafikerad kanal.... Borde vara detsamma i Göta Kanal, Trollhätte Kanal och för den delen även Göta älv. Sen har man ju andra mer binära tillämpningar av "trång farled" i Tyskland så vitt jag vet, men det är en annan fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser