Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Janpeter

Segelbåt och vänstertrafik

Rekommendera Poster

Annars kommer man väldigt långt med sunt förnuft  ;)

Sätter du en vänsterpartist och en Sverigedemokrat(låt säga Ekeroth) i samma rum är nog båda tämligen om att de själva har sunt förnuft medan den andre är helt dum i huvudet :P

Därav har vi faktiskt regler för det fungerar inte med "sunt förnuft". Tyvärr.

 

Redigerad av Azguz
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Annars kommer man väldigt långt med sunt förnuft  ;)

Sätter du en vänsterpartist och en Sverigedemokrat(låt säga Ekeroth) i samma rum är nog båda tämligen om att de själva har sunt förnuft medan den andre är helt dum i huvudet :P

Därav har vi faktiskt regler för det fungerar inte med "sunt förnuft". Tyvärr.

 

Konstigt att ingen reagerade på uttrycket sunt förnuft:) För mig är det det samma som gott sjömanskap:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sunt förnuft räcker inte till gott sjömanskap. Gott sjömanskap kräver kunskap, erfarenhet OCH sunt förnuft.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Eller segelbåt som ligger och kryssar i hamninloppet och får övrig trafik att väja än styrbord, än babord. Hände i Lagunens andelshamn för någon vecka sedan och i Lomma i somras. Man ska liksom segla in till sin båtplats och sedan får övrig trafik hålla undan.

 

Tsssssseglare.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

 

Just ditt sätt att generalisera tyder väl på att du saknar sunt förnuft.

 

Senaste gången jag gick in i Glommens hamn kom jag på plattläns i ca 15 m/sek och gick först in i hamnens ytterhamn och sen vidare in i innerhamnen med revat storsegel. Först där inne var förhållandena sådana att jag på ett säkert sätt kunde ta ner storseglet.

 

Du menar alts att jag i lo för land, i en vind på 15 m/sek och en ganska kraftig sjögång, skulle gått upp i vind, starta motorn och tagit ner storseglet för att sen anlöpa hamnen för för motor.

 

Min uppfattning är att det hade varit synnerligen dåligt sjömanskap att utsätta båten, min besättning och mig själv för den stora risk som ditt sanslösa uttalande uppmanar till.

 

Skärpning Bhemac

 

Det finns alltid människor som inget begriper som ha synpunkter på sånt som de inte förstår och irriterar sig på det av ren okunskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller segelbåt som ligger och kryssar i hamninloppet och får övrig trafik att väja än styrbord, än babord. Hände i Lagunens andelshamn för någon vecka sedan och i Lomma i somras. Man ska liksom segla in till sin båtplats och sedan får övrig trafik hålla undan.

 

Tsssssseglare.... :)

Att kryssa sig in eller ut ur hamn borde väl leda till att seglaren blir väjningsskyldig enligt regel 9 om trånga farleder. Så tillämpas regeln mig veterligen på många håll, tex Tyskland, men tveksamt hur man tänker i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tillfällen när det är motiverat att gå in för segel i en hamn precis som det kan finns motiv för att gå in med en motorbåt i planingsfart.

Men de flesta som seglar in hamn gör det under goda förhållanden för att få visa sig på styva linan, det är brist på gott sjömanskap.

 

Gott sjömanskap är en väldigt listig beskrivning. Tex seglar jag in i en överfull hamn med en massa andra båtar på väg in och ut så är det dåligt. Är jag enda båt så långt ögat når och seglar in i hamnen en november dag så är det inte. Såvida jag inte klantar till det.

Om jag väljer att kollidera med en annan båt istället för att köra över en person i vattnet så är det gott sjömanskap.

Gott sjömanskap är sunt förnuft och kunskap (har man sunt förnuft så vet man att man oftast behöver både kunskap och erfarenhet)

 

Om alla hade tillräckligt med sunt förnuft så hade vi knappt behövt regler eller lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på "dåligt sjömanskap". Man brukar få fan om man säger detta men det sant.

 

Du har fel.

 

Att köra med såna formuleringar som du gjorde ovan är bara ett bevis på dåligt omdöme.

 

Att sen försöka slingra sig ur det genom en massa omskrivningar är ytterligare ett bevis på dåligt omdöme.

 

Att segla in och ut ur en hamn är i de allra flesta fall helt ok.

 

Sen kan det ju finnas vissa tillfällen när det inte är lämpligt.

 

Att förstå skillnaden ligger ju i det som benämns "sunt förnuft" och "gott sjömanskap".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har redan kommit fram till att ni vill agera olika utifrån erat "sunda förnuft". Kanske ni förstår varför det finns lagar och reglerr? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Sen är det väl ett problem att det inte finns entydig förståelse/tolkning/tillämpning av regler. Det MaxSchmeling tog upp var ju någon som låg och kryssade i hamninloppet som övriga fick väja för "än styrbord, än babord".

 

Vem är egentligen väjningsskyldig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

I ett hamninlopp bör man väl hålla strikt på högertrafik? Hade jag som motorbåtskille gjort samma manöver i samma hamninlopp så hade man trott att jag var full.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna!

 

Att upprepa en dumhet gång efter gång, med en dåres envishet gör inte tankegången rättare.

 

Att segla ut och i en hamn under normala förhållande är helt ok.

 

Det är vid de tillfällena som det ställer till problem för andra som skall ut och in i hamnen som det inte är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är "ok" (gott sjömanskap) är en sak, vem som är väjningsskyldig en annan.

 

Har jag fel i antagandet att den som kryssar i ett hamninlopp är väjningsskyldig för övriga som följer leden in/ut och håller styrbord?

 

Det är definitivt inte gott sjömanskap att inte väja när man är skyldig till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har jag fel i antagandet att den som kryssar i ett hamninlopp är väjningsskyldig för övriga som följer leden in/ut och håller styrbord?

 

 

Nja, bara för fartyg som endast kan framföras säkert i leden. Så, möter man en gummibåt, nej. Men som påtalats tidigare - det kan vara jävligt puckat att kryssa i ett hamninlopp, men det beror på storleken på inloppet och hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför vissa motorbåtsägare har så svårt att tagga ner. Hur många minuter kan det ha tagit att vänta på att seglaren hittade sin plats i Lagunen eller i Lomma? Och vad är problemet med att vissa gick SB och andra BB om seglaren? Om man inte kan segla och därmed har svårt att "läsa" hur seglare tänker så kan man väl bara ta det lugnt ett par minuter?

 

Blev vittne till hur en paragrafryttare i stor fin motorbåt körde rakt in i en kajakpaddlande turist i Karlbergskanalen förra helgen. Stackaren i kajaken hade svårt att styra och parera alla svall i helgtrafiken, det kunde man se på långt håll. Men gubben skulle hålla sina 5 knop och "sin" styrbordsida i kanalen. Jag är tämligen säker på att gubben själv ansåg att han har mycket gott sjömanskap och sunt förnuft - jag tycker bara han var en skitstövel!

 

Det finns få saker som är så underbara när man är ute och seglar som att slippa slå på motorn (om man ens har någon).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har jag fel i antagandet att den som kryssar i ett hamninlopp är väjningsskyldig för övriga som följer leden in/ut och håller styrbord?

 

 

Nja, bara för fartyg som endast kan framföras säkert i leden. Så, möter man en gummibåt, nej. Men som påtalats tidigare - det kan vara jävligt puckat att kryssa i ett hamninlopp, men det beror på storleken på inloppet och hamnen.

 

 

Förmodligen är det som du säger. Både avseende väjningsskyldighet och definitivt avseende puckon.

 

Det jag tycker är intressant är att mig veterligen skiljer sig praxis/tolkning åt mellan olika länder trots att reglerna är desamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför vissa motorbåtsägare har så svårt att tagga ner. Hur många minuter kan det ha tagit att vänta på att seglaren hittade sin plats i Lagunen eller i Lomma? Och vad är problemet med att vissa gick SB och andra BB om seglaren? Om man inte kan segla och därmed har svårt att "läsa" hur seglare tänker så kan man väl bara ta det lugnt ett par minuter?

 

 

 

Det hela beror ju rätt mycket på situationen, är man ensam motorbåt och möter en seglare som kryssar in/ut är det självklart att man ger seglaren utrymme. Är det mycket trafik i båda riktningarna kan det bli smått kaosartade dominoeffekter, det kan väldigt plötsligt bli svårt att ge utrymme - även om man vill. Ett exempel (som inte händer ofta men det händer) är när någon envisas med att kryssa sig igenom t.ex. Baggenssäket i tät trafik.

 

Jag har hittills i livet seglat långt mycket mer än farit runt i motorbåt, det senare är något som fortfarande har nyhetens behag för mig ;) Jag kan inte minnas att jag seglat in och ut ur hamninlopp om det inte av någon anledning var absolut nödvändigt. Känns spontant som att man i många fall behöver vara beredd på trafik som helt plötsligt dyker upp, vilket då även gäller omvänt vilket innebär att det kan vara omdömeslöst. Däremot har jag många gånger gått in i och ut ur naturhamnar för enbart segel.

 

Men - oavsett - tycker jag det är intressant att bena ut vad som verkligen gäller t.ex. i förhållande till regel 9.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Förstår inte varför vissa motorbåtsägare har så svårt att tagga ner. Hur många minuter kan det ha tagit att vänta på att seglaren hittade sin plats i Lagunen eller i Lomma? Och vad är problemet med att vissa gick SB och andra BB om seglaren? Om man inte kan segla och därmed har svårt att "läsa" hur seglare tänker så kan man väl bara ta det lugnt ett par minuter?

 

Blev vittne till hur en paragrafryttare i stor fin motorbåt körde rakt in i en kajakpaddlande turist i Karlbergskanalen förra helgen. Stackaren i kajaken hade svårt att styra och parera alla svall i helgtrafiken, det kunde man se på långt håll. Men gubben skulle hålla sina 5 knop och "sin" styrbordsida i kanalen. Jag är tämligen säker på att gubben själv ansåg att han har mycket gott sjömanskap och sunt förnuft - jag tycker bara han var en skitstövel!

 

Det finns få saker som är så underbara när man är ute och seglar som att slippa slå på motorn (om man ens har någon).

"Tagga ner", skriver du moget och överlagt.

 

Om jag går in eller ut från en hamn så vill jag inte ha någon som kryssar och tvingar undertecknad att svänga än hit, än dit. Vanligt bondförnuft.

 

Vet du ens vad du snackar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna!

Segelbåt utan motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag går in eller ut från en hamn så vill jag inte ha någon som kryssar och tvingar undertecknad att svänga än hit, än dit. Vanligt bondförnuft.

 

 

Alltså... är problemet att du måste svänga lite..?

Du kanske har en ratt eller något du kan använda till det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Om jag går in eller ut från en hamn så vill jag inte ha någon som kryssar och tvingar undertecknad att svänga än hit, än dit. Vanligt bondförnuft.

 

Alltså... är problemet att du måste svänga lite..?

Du kanske har en ratt eller något du kan använda till det..?

Moget svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om jag går in eller ut från en hamn så vill jag inte ha någon som kryssar och tvingar undertecknad att svänga än hit, än dit. Vanligt bondförnuft.

Alltså... är problemet att du måste svänga lite..?

Du kanske har en ratt eller något du kan använda till det..?

Moget svar!

 

 

Tja... vet inte vad du tycker att svaret skall vara. Uppenbarligen tycker du det är jobbigt att behöva "svänga än hit, än dit" eftersom du skriver så. Jag säger inte att det är smart att kryssa in i en hamn - för det är det sällan - men det beror dels på hur bred infarten är, vem man möter (t ex är en Storebro är inte så stor att det borde vara ett problem att hålla sig undan en segelbåt i en farled som är bred nog att kunna kryssa i...), men om du lägger upp en sjökortsbild över hamnen i fråga så kanske man kan diskutera det på en mogen nivå, och du får mognare svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

 

Om jag går in eller ut från en hamn så vill jag inte ha någon som kryssar och tvingar undertecknad att svänga än hit, än dit. Vanligt bondförnuft.

Alltså... är problemet att du måste svänga lite..?

Du kanske har en ratt eller något du kan använda till det..?

Moget svar!

Tja... vet inte vad du tycker att svaret skall vara. Uppenbarligen tycker du det är jobbigt att behöva "svänga än hit, än dit" eftersom du skriver så. Jag säger inte att det är smart att kryssa in i en hamn - för det är det sällan - men det beror dels på hur bred infarten är, vem man möter (t ex är en Storebro är inte så stor att det borde vara ett problem att hålla sig undan en segelbåt i en farled som är bred nog att kunna kryssa i...), men om du lägger upp en sjökortsbild över hamnen i fråga så kanske man kan diskutera det på en mogen nivå, och du får mognare svar.

Avstår eftersom du ju redan har bilden klar även om du inte har det. Det märks i ditt insinuanta svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Avstår eftersom du ju redan har bilden klar även om du inte har det. Det märks i ditt insinuanta svar.

 

 

Det är jobbigt att bli ifrågasatt i sina åsikter, tydligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna!

Segelbåt utan motor?

 

 

Jag skrev tidigare "Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på dåligt sjömanskap." För tydlighetens skull, med fungerande motor avses en motor som har kraft nog att driva båten.

 

 

Tycker någon det är "sunt förnuft" att segla in i en hamn med en båt som har en fungerande motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker någon det är "sunt förnuft" att segla in i en hamn med en båt som har en fungerande motor?

 

 

Det beror väl på hamnen..? Och förutsättningarna..? Ensam en vardag i september i en stor hamn, absolut! Mitt i semestern med massor av båtar samt trång hamn, riktigt dumt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att segla in/ur hamn under normal förhållandena är inte gott sjömanskap. Skulle det bli en kollision så kommer en större del av skulden läggas på seglaren just med hänvisning till bristande sjömanskap. Fråga juristerna!

Segelbåt utan motor?

 

 

Jag skrev tidigare "Att segla in i tex hamn om man har en fungerande motor är ett bra exempel på dåligt sjömanskap." För tydlighetens skull, med fungerande motor avses en motor som har kraft nog att driva båten.

 

 

Tycker någon det är "sunt förnuft" att segla in i en hamn med en båt som har en fungerande motor?

 

 

bhemac

 

Du generaliserar alldeles för mycket utan att tänka igenom vad du skriver.

 

Varför skulle det inte va ok att segla in och ut ur en hamn!? 

 

I min hamn och till min båtplats kan jag alltid segla in och segla ut direkt till och från platsen.

 

Att du sen tycker att det är dåligt sjömanskap och att om man gör så innebär att man inte har sunt förnuft får ju skrivas på din fantasilöshets konto.

 

Är det bättre att starta en dieselmotor bara för att du anser att det är fel att segla.

 

 

 

Oavsett om det är ett hamninlopp eller nån annan trång farled, så gäller väl samma väjningsregler och alla andra regler,

 

Förhållandena är olika på olika ställen.

 

Var i Strömstad härom dan. Där föll det sig naturligt att gå "i lä" för Furuholmen och ta ner seglen och gå in i hamnen för motor.

 

I min egen hemmahamn är det tvärt om.

 

Nåt av förseglen rullar man ju lätt in oavsett åt vilket håll det blåser - i regel. 

 

De gångerna det är problematiskt är ändå inga motorbåtar ute. :P

 

I farleden på utsidan hamnen är ofta direkt olämpligt att gå upp i vinden och ta ner storseglet - åtminstone under sommarmånaden på grund av den stora mängden båtar som trafikerar havets E6;a

 

Tidigare fanns det ett stort vattenområde på utsidan hamnen där det var praktiskt att ta ner storseglet. Sen några år har kommunen lagt ut en pontonbrygga och skapat ett stort antal båtplatser, samt betydligt lugnare förhållande för alla de båtplatser som finns vid sjöbodarna längs stranden.

 

Däremot blir den ganska trånga leden in mot fiskehamnen och småbåtshamnen. Där har det, enligt min uppfattning blivit olämpligt att gå upp i vinden och ta ner storseglet. Under sommaren är det en ständig ström ut och in ur hamnen med fritidsbåtar och en och annan fiskebåt.

 

Inne i själva hamnen däremot är det väldigt gott om plats mellan småbåtshamnen och fiskebåtarnas kaj. Dessutom kan man få ganska bra lä för alla vindar.  

 

Nackdelen för min del är att när jag tagit ner storseglet inne i hamnen får jag gå tillbaka till hamninloppet, vända och gå in och lägga mig på min plats. Fast bland är det bättre att göra så än att segla in på platsen under plattläns.

 

Är det "bonnkryss" skulle jag aldrig kunna tänka mig att segla in i hamnen.

 

Sen finns det ju människor som bara tänker på sig själva - men det finns det ju i alla sammanhang.

 

Men när du påstå att det är dåligt sjömanskap att segla in och ut ur en hamn - då har du allt dragit ner nattmössan nästan ända ner till knävecken.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju i så fall det som Thallatha beskrev tidigare.

 

Om det är en lite större hamn är det väl ok tycker jag, lite beroende på övrig trafik. I Oskarsamns hamn  är rätt skönt att i alla fall komma innanför de yttre vågbrytarna innan man tar ner seglen om sjön ligger på. 

 

Om det inte finns någon särskild orsak så kan jag inte se att det finns något gott sjömanskap eller sunt förnuft i att segla in i en lien hamn eller en hamn med mycket trafik.

 

Det skulle vara intressant att veta var det är jobbigt med kryssande segelbåtar. Det blir ju lättare att tala om ett problem om man vet hur problemet ser ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...