Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Janpeter

Segelbåt och vänstertrafik

Rekommendera Poster

"Eller är det en feltolkning av uttrycket "hålla SB sida fri" som väl har mer med SB-regeln (högerregeln) att göra."

Exakt så är det, hålla SB-sidan fri menas att väja för båtar från det hållet inte att SB-sidan ska vara folktom.

 

Jag upplever också detta att med att alla ska ligga mitt i farlen, för mig innebar plottern att jag oftast kan ligga utanför farleden där det numer är tomt. Ibland måste man in i farleden men jag upplever inga problem där heller, jag bryr mig inte hur vi möts bara att vi inte ska kollidera.

 

Det man hört nu är typ "du ska väja för mig, jag går i farleden". Så EU direktivet innehåller förhoppningsvis både stopp och lämna företrädesskyltar ;)

Blir säkert så, med undantag för de som har vänstertrafik och då gäller ju heller inte högerregeln utan vänsterregeln blir avgörande. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.
Knappast troligt. En mycket god kvinnlig vän är kustbevakare och det är inget fel på henne. Felet sitter i huvudet på dom som kritiserar denna yrkeskår. De gör ju bara det jobb som de har mandat för att utföra, om de inte gjorde det skulle det vara tjänstefel och en möjlig grund för uppsägning. Lite som snabbköpskassörskan som vill vara snäll mot barnfamiljen och då halverar priset på kvittot, lika fel det och garanterat skäl för uppsägning.

Jag måste ha glömt smileyn. Mitt inlägg var ironiskt, inspirerat av en viss 02-kampanj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.
Knappast troligt. En mycket god kvinnlig vän är kustbevakare och det är inget fel på henne. Felet sitter i huvudet på dom som kritiserar denna yrkeskår. De gör ju bara det jobb som de har mandat för att utföra, om de inte gjorde det skulle det vara tjänstefel och en möjlig grund för uppsägning. Lite som snabbköpskassörskan som vill vara snäll mot barnfamiljen och då halverar priset på kvittot, lika fel det och garanterat skäl för uppsägning.
Jag måste ha glömt smileyn. Mitt inlägg var ironiskt, inspirerat av en viss 02-kampanj.

Varför ironisera på bekostnad av Kustbevakningen? Tycker du inte de har fått tillräckligt med skit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.
Knappast troligt. En mycket god kvinnlig vän är kustbevakare och det är inget fel på henne. Felet sitter i huvudet på dom som kritiserar denna yrkeskår. De gör ju bara det jobb som de har mandat för att utföra, om de inte gjorde det skulle det vara tjänstefel och en möjlig grund för uppsägning. Lite som snabbköpskassörskan som vill vara snäll mot barnfamiljen och då halverar priset på kvittot, lika fel det och garanterat skäl för uppsägning.
Jag måste ha glömt smileyn. Mitt inlägg var ironiskt, inspirerat av en viss 02-kampanj.
Varför ironisera på bekostnad av Kustbevakningen? Tycker du inte de har fått tillräckligt med skit?

Jag ironiserar över 02-kampanjen. Inte KBV. Du har uppenbarligen inte följt mina inlägg i andra trådar, något jag inte heller begär eller förväntar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Ett nytt EU-direktiv som kommer är att det ska införas rondeller och trafikljus i hårt belastade skärgårdar med ett första försök i Stockholms och Göteborgs skärgårdar 2020. Byggstart väntas under 2016. Malmö har ju ingen skärgård så där kommer helt andra förhållningsregler att gälla, först och främst med snabbgående spritsmugglare från Danmark som kör nedsläckt och utan AIS:en påslagen.

Det bara måste vara KBV's fel.
Knappast troligt. En mycket god kvinnlig vän är kustbevakare och det är inget fel på henne. Felet sitter i huvudet på dom som kritiserar denna yrkeskår. De gör ju bara det jobb som de har mandat för att utföra, om de inte gjorde det skulle det vara tjänstefel och en möjlig grund för uppsägning. Lite som snabbköpskassörskan som vill vara snäll mot barnfamiljen och då halverar priset på kvittot, lika fel det och garanterat skäl för uppsägning.
Jag måste ha glömt smileyn. Mitt inlägg var ironiskt, inspirerat av en viss 02-kampanj.
Varför ironisera på bekostnad av Kustbevakningen? Tycker du inte de har fått tillräckligt med skit?
Jag ironiserar över 02-kampanjen. Inte KBV. Du har uppenbarligen inte följt mina inlägg i andra trådar, något jag inte heller begär eller förväntar mig.

Jodå, jag har allt följt dina inlägg och noterar att du är på rätt sida om galenskaperna, alltså FÖR lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att detta ämne blev så populärt just på grund av att TS skrev vesntertrafik och inte använder de korrekta båttermerna när det gäller väjningsregler till sjöss, Men det är också lite märkligt att vi inte pratar/diskuterar väjningsregler, förhållningssätt och båttrafikkultuer mer än vi gör här. Jag uppfattar det som att ett sådant här furum är ett unikt ställe där ma kan möta så många båtmänniskor som man kanske aldrig skulle göra annars  när man är ute till sjöss eller i någon annan marin miljö. En inttressant fråga tycker jag är att  bena ut om det verkligen är styrbordsregeln eller inte som gäller när två fritidsbåtar möts och där BÅDA just då använder motorn. Anledningen att jag betonar detta extra tydligt är det finns alltför många seglare som inte väjer när de inte seglar oavsett om de har sina trasor uppe i stiltje eller inga segel satta alls.

 

Sjölagen säger tydligen att man är skyldig att göra allt vad man kan för att undvika en kollision.

Innebär det då att att man även måste vara beredd att gå babord om en båt som man möter och inte väjer?

Det måste väl i så fall innebära att det blir väldigt godtyckligt att bedöma när det är ett skarpt läge eller inte.

 

I tidningen På kryss skrev de nyligen att kollisionsmål med/mellan fritidsbåtar som kommer upp i rätten kan dömas både godtyckligt och orättvist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sjölagen säger tydligen att man är skyldig att göra allt vad man kan för att undvika en kollision.

Innebär det då att att man även måste vara beredd att gå babord om en båt som man möter och inte väjer?"
 
Ja. Kommentarerna säger:
"Ett icke väjningsskyldigt fartyg skall i sista stund vidta alla åtgärder för att förhindra eller i vart fall minska verkningarna av en kollision, när det väjningsskyldiga fartyget av någon orsak ej har vidtagit undanmanöver. Det är viktigt att en sådan åtgärd ej vidtas för sent men inte heller för tidigt, speciellt om det väjningsskyldiga fartyget är betydlig mindre än det fartyg som har rätt till väg".
 
Det vi pratar om är högst några båtlängder. Man ser, inte sällan, båtar som girar för tidigt och därmed gör den väjningsskyldige osäker. 
 
"Det måste väl i så fall innebära att det blir väldigt godtyckligt att bedöma när det är ett skarpt läge eller inte."
Ja. Det kan oftast inte avgöras förrän i ratten. Tingsrätten är ofta inte tillräckligt kunniga utan frågan avgörs ganska ofta i högre instans.
 
Väjningsreglerna borde diskuteras mer. Många har hitta på egna tolkningar, "som fan läser bibeln"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste kommentera på inlägget "varför ironisera på bekostnad av KBV" trots att jag vet att det är långt i från ämnet. Jag har under många år jobbat på statlig myndighet och varit slav under reglerna MEN jag har aldrig för mig själv eller någon annan sagt "jag gör bara mitt jobb så kritisera inte mig". Jag tror inte någon som kritiserar KBV gör det för att vi tycker att de enskilda personerna som jobbar där gör fel eller ett dåligt jobb utan vi kritiserar de regler och förordningar de är satta att efterleva. OCH i ett demokratiskt samhälle är det helt otroligt viktigt att vi inte slutar kritisera och ifrågasätta vad staten gör och hur de gör det! Så fortsätt med det både i forum på nätet, med röstsedeln och ÄVEN när ni pratar med de ni träffar som jobbar på myndigheterna! Det är viktigt att de som är satta att tjäna folket vet vad folket tycker och de kan från sitt håll på insidan ifrågasätta hur deras uppdrag utförs!

 

Och med tanke på den feta skattebudget som KBV har så får de allt tåla en hel del ironiska gliringar!

 

Nu tillbaka till höger, vänster, BB, SB, seglare och snedseglare!!! :)

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste kommentera på inlägget "varför ironisera på bekostnad av KBV" trots att jag vet att det är långt i från ämnet. Jag har under många år jobbat på statlig myndighet och varit slav under reglerna MEN jag har aldrig för mig själv eller någon annan sagt "jag gör bara mitt jobb så kritisera inte mig". Jag tror inte någon som kritiserar KBV gör det för att vi tycker att de enskilda personerna som jobbar där gör fel eller ett dåligt jobb utan vi kritiserar de regler och förordningar de är satta att efterleva. OCH i ett demokratiskt samhälle är det helt otroligt viktigt att vi inte slutar kritisera och ifrågasätta vad staten gör och hur de gör det! Så fortsätt med det både i forum på nätet, med röstsedeln och ÄVEN när ni pratar med de ni träffar som jobbar på myndigheterna! Det är viktigt att de som är satta att tjäna folket vet vad folket tycker och de kan från sitt håll på insidan ifrågasätta hur deras uppdrag utförs!

 

Och med tanke på den feta skattebudget som KBV har så får de allt tåla en hel del ironiska gliringar!

 

Nu tillbaka till höger, vänster, BB, SB, seglare och snedseglare!!! :)

Man skall absolut vara kritisk, men rikta kritiken rätt. 02-kampanjen skjuter alltsomoftast på pianisten, inte den som skrivit musiken. Blir svårt att ta sådan kritik på allvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Sjölagen säger tydligen att man är skyldig att göra allt vad man kan för att undvika en kollision.

Innebär det då att att man även måste vara beredd att gå babord om en båt som man möter och inte väjer?"

 

Ja. Kommentarerna säger:

"Ett icke väjningsskyldigt fartyg skall i sista stund vidta alla åtgärder för att förhindra eller i vart fall minska verkningarna av en kollision, när det väjningsskyldiga fartyget av någon orsak ej har vidtagit undanmanöver. Det är viktigt att en sådan åtgärd ej vidtas för sent men inte heller för tidigt, speciellt om det väjningsskyldiga fartyget är betydlig mindre än det fartyg som har rätt till väg".

 

Det vi pratar om är högst några båtlängder. Man ser, inte sällan, båtar som girar för tidigt och därmed gör den väjningsskyldige osäker.

 

"Det måste väl i så fall innebära att det blir väldigt godtyckligt att bedöma när det är ett skarpt läge eller inte."

Ja. Det kan oftast inte avgöras förrän i ratten. Tingsrätten är ofta inte tillräckligt kunniga utan frågan avgörs ganska ofta i högre instans.

 

Väjningsreglerna borde diskuteras mer. Många har hitta på egna tolkningar, "som fan läser bibeln"

En sak jag undrar är hur navigationslärare och utbildningar kvalitetssäkras. Jag har fått med mig tolkningar av regel 9 från katedern när jag tog kustskepparn som knappast kan vara korrekta. Även lärarna läser lusen av bibeln och hittar på tolkningar eller? Obs - detta är inte avsett som kritik mot dig bhemac, utan en undran över ett generellt kvalitetssäkringsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En sak jag undrar är hur navigationslärare och utbildningar kvalitetssäkras. Jag har fått med mig tolkningar av regel 9 från katedern när jag tog kustskepparn som knappast kan vara korrekta. Även lärarna läser lusen av bibeln och hittar på tolkningar eller? Obs - detta är inte avsett som kritik mot dig bhemac, utan en undran över ett generellt kvalitetssäkringsproblem.

 

 

Även i kurslitteraturen kan man hitta fel, ibland av allvarligare slag. Så en kvalitetssäkring kunde nog diskuteras, frågan är bara hur utan att det blir alltför byråkratiskt.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du konkretisera någon sjölag som du tycker tolkas fel av en del ArneRadar?

Jag kan inte "nian" utantill.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det båda inläggen nedan tycker jag är både intressanta och bra när det gäller placering i farled, oavsett båttyp.
 
Det verkar finnas nästan lika många regeltolkningar som det finns personer med eller utan teoretisk och/eller praktisk utbildning i hur sjövägsreglerna ska tillämpas av fritidsbåtar.
 
Dessutom verkar den teknik som kan hjälpa oss att framföra våra båtar nästan var som helst göra att många helst kör där vi absolut inte bör köra. Jag tror absolut på tesen att plottern gör att många väljer att likt en slav följa "farledsstrecket" istället för att utnyttja tekniken för att hålla sig utanför farleden eller så långt till styrbord som möjligt i farleden.

 

Några uppmaningar och förklaringar

  1. Seglare, håll undan för annan trafik i trånga farleder eller på platser där många båtar passerar.
    Se det inte som ett nederlag att starta motorn istället för att fara kors och tvärs (kryssa) mellan de andra båtarna.
     
  2. Seglare för motor, agera i möjligaste mån som en motorbåt.
    Fartresurserna - eller snarare bristen på fartresurser - kan begränsa möjligheten att snabbt komma ur vägen eller byta sida i en farled. Jag vill påstå att det är bättre att ligga längst åt BB än att ägna flera minuter åt att korsa en starkt trafikerad farled.
    Låg fart och rak stabil gång och styrningen placerad i mitten av båten tror jag kan göra att en seglare för motor automatiskt väljer mindre marginal vid ett möte än en motorbåtsförare. Det kan nog uppfattas som att seglaren för motor inte väjer.
     
  3. Motorbåtsförare, använd era fartresurser och ringa djupgående för att hålla undan ordentligt från andra båtar så blir det både behagligare och säkrare för alla.
    Ordentligt tycker jag är minst 25 meter och helst mer än 50 meter.
    Försök inte till varje pris komma före utan styr så att ni går akter om den ni väjer för. Det blir behagligare för alla.
    Glöm inte bort att minskad eller ökad fart också är ett sätt att väja.
     
  4. Alla, använd plottern för att gå nära ytterkanten av farleden - eller utanför farleden - istället för att gå mitt på strecket.
     
  5. Visa både avsikt och hänsyn.
    Avsikt ska visas i god tid för att vara till någon glädje och god tid är mer än en minut före kollisionspunkten. En motorbåt bör alltså visa avsikt runt 1000 m före kollisionspunkten medan en segelbåt kan vänta till det är ungefär 300 m kvar. (Fart och riktning ändrar naturligt vis mycket på dessa avstånd.)
    Hänsyn är ett svårtolkat begrepp och tolkas olika av var och en. Om alla låter bli att göra sådan som man själv blir irriterad på när andra gör så har vi kommit en bit på väg...

 Mackey
 

Efter att ha läst igenom tråden börjar jag förstå varför yrkesfolk tycker det är frustrerande med alla fritidsbåtar. I farled håller någon till BB, någon strax SB om mitten och några eller förhoppningsvis de flesta på SB. På detta sätt täcker vi effektivt farledens bredd om den är smal eller ökar väsentligt risken för kollision med ett större fartyg som plötsligt dyker upp.

Jag har svårt att förstå varför man som fritidsbåtförare ska utmana ödet genom att flacka kring utan större disciplin. Det sätter yrkesfolkets tålamod på prov när småbåtar ligger och tar plats i farleder.

Hur har man kommit att få ett så fånigt beteende att ligga i mitten av farleden? Skulle det vara säkrare på något vis? Eller är det en feltolkning av uttrycket "hålla SB sida fri" som väl har mer med SB-regeln (högerregeln) att göra. Det blir billigare att väja undan för från SB kommande båtar.

Nu kan jag själv slarva och göra fel men här finns en del missuppfattningar och "egna regler".

Jag är inte särskilt bra på detta själv men desto större anledning att lära mig och vill gärna få korrigerat mina missuppfattningar men även andras.

Ta detta med att ligga nästan mitt i farleden. Verkar snurrigt för min del.

 

Jag var av olika skäl borta från båtlivet under drygt 15 år, en period som sammanföll med elektronikexplosionen i form av plotters. Väl tillbaka har jag förvånat upplevt det som att folk oavsett båttyp verkar följa farledsstrecken i plottern och därför ofta ligger i farledsmitt. Innan plotters planerade man kanske sin kurs/rutt på annat sätt?

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kloka och konkreta uppmaningar som verkligen främjar sjösäkerhet och båtvett som du kom med nu Mackey :) Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten reflektion bara: Kan köra på strecket i farleden syndromet bygga på samma anledning till att så många bilister kör i mittenfilen på motorvägarna? Min analys av sådant beteende är: lathet, bekvämlighet och fördummande på grund av den moderna tekniken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett elevarbete http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:812862/FULLTEXT01.pdf från Sjökaptensprogrammet där slutsatsen är att yrkessjöfarten också har svårt att tolka och/eller följa reglerna.

 

I denna studie kan tydligt ses att avvikelser från Sjövägsreglerna har varit bidragande orsak i en majoritet av de inträffade kollisionerna till sjöss. Detta tyder på att det finns en bristande kunskap om hur regelverket ska tolkas.

Kursiverat och fetat av mig.

 

Med det som bakgrund är det inte så svårt att förstå att fritidsbåtskepparen och de som utbildar dem har svårt att tolka och följa reglerna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då får jag ytterligare belägg för min eget förhållningssätt till sjöss håller i Mälaren och i Stockholms skärgård:

Jag väjer för allt och alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du konkretisera någon sjölag som du tycker tolkas fel av en del ArneRadar?

Jag kan inte "nian" utantill.

Det jag tänkte på specifikt var att min lärare med emfas hävdade att alla leder i Stockholms innerskärgård definitionsmässigt var trånga farleder och att fritidsbåtar under 20 meter därför alltid är väjningsskyldiga för alla fartyg som är längre än 20 meter enligt regel 9B.

 

I praktiken tillämpar väl de flesta nöje-brödregeln utom på fjärdar kanske, men den regeln är ju oskriven.

 

Sjövägsreglerna: http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009_44.pdf

Regel 9 hittar du på sid 9.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller till 100% med om att både utbildning och lärare skulle behöva kvalitetssäkras. Jag har jobbat bla Medborgarskolan som brukar anordna lärarträffar. Det hjälper till att höja kvaliteten men ibland är det också en insnöad bunt stofiler som lever i forntiden och sprider fel information och eftersom de har vit skepparkrans så är det en del yngre som tror på dem.

Själv skulle jag gärna granskas, inte vill man ju stå och lära ut felaktigheter. Jag har tagit upp detta men oj vilket liv det blev, nästan lika illa som när vi på djävulstyg hotade med att motionera om drog och alkoholfria årsfester i segelklubben.

Navigationsutbilningen brukar vara det mest lönsamma för studieförbunden men det enda de gör är att dela ut nyckel och närvarolista. Ingen kontroll av kunskaper eller pedagogik. 

Ett sätt att mäta kvaliteten skulle vara att titta på förhören. NFB har fö inlett en process för att kvalitetssäkra förhören, numera lagras tex alla prov. Troligen kommer alla frågor att komma från en frågebank i framtiden.

 

Flytta över undervisningen till båtklubbarna, det sker alldeles för sällan. Hyr en lärare som kan det här, ta inte någon i klubben som ska ställa upp gratis. Ett gäng som har trevligt tillsammans brukar alltid klara sig bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 och 300 m är VÄLDIGT långa avstånd på sjön! Jag skulle snarare säga att 100-150 m är lagom för de allra flesta fritidsbåtar. På längre avstånd än så är det bra svårt att bedöma relativa farter, kurser och eventuella skärningspunkter. 10 knop motsvarar ca 5 m/s, dvs en sträcka på 1000 m avverkas på drygt tre minuter. Vid 20 knop blir det nära två minuter. Vid 20 knop och 150 m avstånd ger det en reaktionstid på 15 sekunder. Även det är rätt lång tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 och 300 m är VÄLDIGT långa avstånd på sjön! Jag skulle snarare säga att 100-150 m är lagom för de allra flesta fritidsbåtar. På längre avstånd än så är det bra svårt att bedöma relativa farter, kurser och eventuella skärningspunkter. 10 knop motsvarar ca 5 m/s, dvs en sträcka på 1000 m avverkas på drygt tre minuter. Vid 20 knop blir det nära två minuter. Vid 20 knop och 150 m avstånd ger det en reaktionstid på 15 sekunder. Även det är rätt lång tid.

Det jag skrev är att det är lämpligt att visa sin avsikt en minut före kollisionspunkten om annan trafik ska ha någon glädje av det.

 

Om du eller någon annan visar er avsikt 15 sekunder innan det smäller har i alla fall jag för länge sedan ändrat min kurs.

 

Det är inte särskilt svårt att se om kollisionsrisk föreligger eller inte och en avsikt kan man ju visa även om man inte är helt säker på att man går på kollisionskurs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 och 300 m är VÄLDIGT långa avstånd på sjön! Jag skulle snarare säga att 100-150 m är lagom för de allra flesta fritidsbåtar. På längre avstånd än så är det bra svårt att bedöma relativa farter, kurser och eventuella skärningspunkter. 10 knop motsvarar ca 5 m/s, dvs en sträcka på 1000 m avverkas på drygt tre minuter. Vid 20 knop blir det nära två minuter. Vid 20 knop och 150 m avstånd ger det en reaktionstid på 15 sekunder. Även det är rätt lång tid.

Det beror på situationen. Det jag alltid är orolig för är när jag korsar trafiksepareringar. Till havs kommer fartygen mycket snabbare än man tror och på många ställen är det breda stråk som kan ta rätt lång tid att korsa. Under tiden närmar sig fartygen och man kan bli tvungen att korrigera kursen. Då kanske nästa fartyg kommer nära. Rätt skrämmande att riskera hamna framför förstäven på en 100.000tonnare.

 

Jag vill gärna ha några M avstånd när jag satsar att gå framför fartyget. 5000 meter snarare än 150.

 

Har dock märkt att även stora fartyg gör kurskorrigeringar men jag litar inte till hundra procent på att man har utkik på bryggan. Det gör att jag hellre fegar än håller på min rätt till väg. Dock försöker jag välja väg så jag passerar akter om fartyget. Ibland kan man kalkylera fel och då har jag hittills fått min rätt.

 

Ibland kan två fartyg gå olika snabbt och från att på håll legat på rad efter ett tag ligga jämsides och ta mycket större plats. Då kan man börja väja från sin spikraka kurs och det känns inte som man är i de rätta vattnen.

 

Engelska kanalen är ett bra ställe att träna korsning av trafiksepareringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade förstås främst fritidsbåtar emellan i "trånga" skärgårdsmiljöer. På många håll, åtminstone där jag seglar, är det inte alltid man ens har 1000 m med enbart vatten i nån riktning. Ibland inte mer än några hundra meter.

 

Ute på öppet hav är det nåt annat, men jag uppfattade inte att diskussionen gällde den miljön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en utprickad och tydligt definierad farled håller jag så långt åt styrbord som det är möjligt. Möten med annan yrkessjöfart sker babord mot babord. Kör om gör jag på det omkörda fartygets babordsida.

Undantag från ovanstående är en situation som kräver kontakt och samförstånd med den andra parten om inte förhållandena i övrigt är otvetydliga eller sjörummet mycket stort.

Vid ett tillbud skulle allt annat bli mycket jobbigt att förklara för last och fartygsägare.

Varför skulle man behöva göra annorlunda bara för att man är ute på fritiden?

 

Annars (i öppen sjö) är grundprincipen som någon tidigare skrev.

Jag väjer för allt. Helst långt innan "motparten" ens sett oss. :-)

 

Men möter jag någon vid farledsbegränsningen på "min" sida lär denne få väja styrbord eller backa dit jag ska.

Så ett tips till den som vill slippa en "närsituation" med svall och annat elände. Håll dig på din kant.

Och är det så att jag skulle vara ute på din kant och vingla, för att "öppna upp" ett sund eller liknande, så lovar jag att det sker med reducerad fart och högsta beredskap.

 

Tumma på det? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade förstås främst fritidsbåtar emellan i "trånga" skärgårdsmiljöer. På många håll, åtminstone där jag seglar, är det inte alltid man ens har 1000 m med enbart vatten i nån riktning. Ibland inte mer än några hundra meter.

 

Ute på öppet hav är det nåt annat, men jag uppfattade inte att diskussionen gällde den miljön.

Jag anar också att vi talar om "vanliga" leder för fritidsbåtar. Fast egentligen är det ont om specifika leder för småbåtar. Egentligen har jag inget exempel på nån sådan så vi nöjesseglare får räkna med att det plötsligt dyker upp ett större fartyg som kan ha stoppsträcka som är betydligt längre än vi räknar med.

 

Använder vi då hela farledens bredd redan och det mer svårmanövrerade fartyget dyker upp bakom nästa krök kan vi räkna med svordomar på fartygets brygga.

 

Ytterligheter, javisst och det är inte riktigt det vi diskuterar men kan vara bra att ha i åtanke för att inte ta alltför lätt på navigerandet. Det behöver inte bli mindre kul att segla för att man försöker ta så liten plats som möjligt. Det kan också vara en sport. På sina ställen finns prickar utanför den stora leden så mindre djupgående och småbåtar har en egen fil. Man går då mellan de stora fartygens bojar och ledens SB-prickar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade förstås främst fritidsbåtar emellan i "trånga" skärgårdsmiljöer. På många håll, åtminstone där jag seglar, är det inte alltid man ens har 1000 m med enbart vatten i nån riktning. Ibland inte mer än några hundra meter.

 

Ute på öppet hav är det nåt annat, men jag uppfattade inte att diskussionen gällde den miljön.

Jag talar också om fritidsbåtar och jag tycker verkligen att det är både lämpligt och rimligt att visa sin avsikt cirka en minut före kollisionspunkten. När två motorbåtar som kör 20 knop närmar sig varandra för mot för tar det 48 sekunder att avverka 1000 m. Om kurskorrigeringen görs i någorlunda god tid så påverkar den nästan inte "framfarten", men om man ska väja i sista minuten måste man väja ganska kraftigt.

 

Som seglare är det ju otroligt skönt när någon som inte har väjningsplikt i god tid visar att hen kommer att släppa fram den som ligger på pinkryss så att hen slipper slå. För att det ska vara någon glädje med detta bör ju avsikten visas i så god tid att den kryssande seglaren inte börjat förbereda sitt slag.

 

En minut, 1000 m eller något annat, men visa avsikten i så god tid som möjligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vi rör oss väl helt enkelt i väldigt olika båtmiljöer. Men de sträckor och omständigheter som ni beskriver är inte relevanta där jag seglar. Det största fartyg jag sett där är väl ångaren Bohuslän.

Man kanske håller uppsikt på ett annat sätt i en större båt också, men för min del går det inte mer än ett par sekunder mellan ögonsvepen runt båten. Det ska mycket till för att överraska mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På sina ställen finns prickar utanför den stora leden så mindre djupgående och småbåtar har en egen fil. Man går då mellan de stora fartygens bojar och ledens SB-prickar.

 

 

Det trodde jag att jag gjorde en gång.

 

På väg in mot Halmstad med min havsfidra, som sticker 1,10.

 

I kröken strax före små båtshamnen på norra sidan av Nissan ligger en rödboj och strax norr om bojen står en röd prick.

 

jag gick på insidan bojen i tron om att den låg lite längre ut för de stora båtarna och att pricken var för båtarna som skulle in i småbåtshamnen.

 

Hej vad jag bedrog mig. Jag fastnade rejält i leran och höll på att inte ta mig loss för egen maskin, men till slut gick det.  :huh:

 

Har i efterhand ört att det är fler än jag som tänkt så  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vi rör oss väl helt enkelt i väldigt olika båtmiljöer. Men de sträckor och omständigheter som ni beskriver är inte relevanta där jag seglar. Det största fartyg jag sett där är väl ångaren Bohuslän.

 

Man kanske håller uppsikt på ett annat sätt i en större båt också, men för min del går det inte mer än ett par sekunder mellan ögonsvepen runt båten. Det ska mycket till för att överraska mig.

 

Har  du ingen Genua!?  ibland räcker det med focken för att den skall begränsa sikten rejält. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...