Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Janpeter

Segelbåt och vänstertrafik

Rekommendera Poster

Råkade ut för en episod strax söder om Dannemarken på västkusten för några år sedan. Var på väg söderut(med min motorbåt) och söder om Dannemarken är det öppen mot havet I väster och blåste rätt bra västlig vind med rejäl sjö. Med motorbåt så är det bekvämare att gasa på lite så rullar det ju inte så mycket.

Men I leden ligger 4-5 segelbåtar(för motor) I bredd!!?

Inte ens när Sjäräddningssälskapets båt som bogserar möts ändra den segelbåt som ligger längs ut på vänster sida  kurs. Vilket gör att Sjöräddningssälskapets båt får gå I mellan segelbåtarna.

 

Nu rullar det rätt bra och jag beslutar mig att gasa på, och försöka pasera segelbåtarna( I mellen). Med sura miner som resultat från två seglare!

Då undrar man om dom kör bil på samma sätt.

 

Under hösten gick jag kustskepparkurs och under en av fikapauserna stack jag ut hakan och berättade om denna eppisod. Då kursdeltagarna var till 75% seglar så blev det ett himmla liv med tusen ursäkter, så som att det berodde nog på begränsat djup!! I en markerad farled??

 

Efter detta så blev det en sport att kolla in detta beteende. Vilket verkar vara nästan vedertaget för seglare/som går för motor att antingen ligga I mitten eller till vänster I en markerad farled.

Då jag bor I Trollhättan utefter kanlen ser man ju en del båtar där, och 7 av 10 segelbåtar ligger till vänster.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som säger att det är högertrafik på sjön. I sk "Trång farled" ska man hålla till SB - om det är möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om segelbåten går för motor så är det en motorbåt och då gäller högerregeln! Kanske det är dags för vissa att damma av kunskaperna när det gäller navigationskunskaperna, fast det verkar som att vissa helt saknar kunskap i ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om segelbåten går för motor så är det en motorbåt och då gäller högerregeln! Kanske det är dags för vissa att damma av kunskaperna när det gäller navigationskunskaperna, fast det verkar som att vissa helt saknar kunskap i ämnet.

 

"När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs, så att det innebär risk för kollision, skall båda fartygen ändra sin kurs styrbord hän."

 

"Högerregeln" är något helt annat:

 

"När två maskindrivna fartygs kurser skär varandra så att det innebär risk för kollision, skall det fartyg, som har det andra på sin egen styrbordssida, hålla undan för det andra fartyget."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högertrafik gäller väl i farleder om inte mötande är förhindrad p.g.a. djupgående, storlek etc.?

Enda gångerna jag brukar göra undantag är när jag går för motor eller åker motorbåt och möter seglande som  går för platt läns eller har svårt att gå högre i vind så att de ska slippa slå och därigenom gå tvärs farleden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valö Huvud - som passagen som du talar om kalla, är ju en av de värsta passagerna på västkusten - när det är dåligt väder. Det finns väl egentligen bara två till som man inte har nåt annat val än att passera (Stånge Huvud - Lysekil och Tjurpannan - Havstenssund)

 

Farleden är relativt trång med grund ut mot havet och grund på insidan.

 

Själv försöker jag alltid hålla min styrbordssida om jag går i en utprickad farled, men just på Valö Huvud vill man nog hålla så nära de gröna prickarna som möjligt om det är dåligt väder. Man har inte mycket att göra på om motorn skulle stanna.

 

Sen är det ju lite nonchalant att gå flera båtar i bredd och inte lämna nån plats för mötande. Men tyvärr finns det allt för många människor som bara tänker på sig själv.

 

Det ligger mycket i det behmac skriver, men Riro vete katten om jag skulle vilja möta på sjön.

 

Det är en del som tror att det är högertrafik på sjön och gör de mest fantastiska manövrar för upprätthålla det - helt i onödan.

 

Alla motorbåtskörare borde lära sig att segla, så att de får lite uppfattning om hur det fungerar i en segelbåt. Fast man måste nog ha seglat  ett antal år för att förstå.

 

Undvek att gå över Valö Huvud i går. Seglade dikt bidevind från Soteskär till Ulöns östra udde (Ulön är en av öarna - den östra - i  dubbelön Ulön-Dannemark) och gick därvid på utsidan all skiten.

 

Skulle gått ttidigare, men först var draggtåget (ankarlinan) så fruktansvärd skitig och ankaret så fullt med sjögräs att jag inte orkade få upp det, så jag tog en ledig boj och rensade och skjölde av ankarlinan och sittbrunnen och en del till. 

 

När jag andå låg i bojen passade jag på att justera storseglet, som stod dåligt i går, när jag hissade det för första gången på två år. Under gårdagens segling upptäckte jag att storskotet var ganska dåligt, så jag letade reda på en lina som passade och bytte det. Sen var det middag och hög tid att inta dagens huvudmåltid, och sen satte MG-abstinensen in.  :(

 

Nu skall jag segla mot Tjurpannan - om jag inte går ut på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det står I utbildningsmaterial:

Väjningsregler

4. Det är högertrafik på sjön

a. Håll till höger

b. Högerregeln gäller mellan motordrivna fartyg.

Samt´:

Under mörker navigationen försök att:

3. Håll dig i yttersta högra sidan av farleden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högertrafik gäller väl i farleder om inte mötande är förhindrad p.g.a. djupgående, storlek etc.?

Enda gångerna jag brukar göra undantag är när jag går för motor eller åker motorbåt och möter seglande som  går för platt läns eller har svårt att gå högre i vind så att de ska slippa slå och därigenom gå tvärs farleden.

Det gäller i trånga farleder. Och vad som är en trång farled beror på vad du färdas i för fartyg, och vilket fartyg du möter. Dvs; möter jag Viking Salmonella i Furusundsleden är det en trång farled, men möts du och jag är det knappast en trång farled - i t ex Baggenstäket däremot är det en annan historia.

Inget annat finns i Sjötrafikföreskrifterna om att hålla till höger i en farled - generellt. Jag motbevisas gärna, http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det står I utbildningsmaterial:

Väjningsregler

4. Det är högertrafik på sjön

a. Håll till höger

b. Högerregeln gäller mellan motordrivna fartyg.

Samt´:

Under mörker navigationen försök att:

3. Håll dig i yttersta högra sidan av farleden

 

Vilket "utbildningsmaterial" står det i? Jag har sett de flesta utbildningsmaterial och känner inte igen detta. Det finns en distansutbildning som lyckats trassla till det bra, den skulle jag möjligen kunna misstänka.

Beskrivningen är direkt felaktig - stämmer inte med Sjötrafikföreskrifterna.

 

Det gäller i trånga farleder. Och vad som är en trång farled beror på vad du färdas i för fartyg, och vilket fartyg du möter. Dvs; möter jag Viking Salmonella i Furusundsleden är det en trång farled, men möts du och jag är det knappast en trång farled - i t ex Baggenstäket däremot är det en annan historia.

 

 

Inget annat finns i Sjötrafikföreskrifterna om att hålla till höger i en farled - generellt. Jag motbevisas gärna, http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

Helt riktigt, vad som är trång farled avgörs av omständigheterna.

Det finns en nyare upplaga av Sjötrafikföreskrifter mm men det är mest kommentarerna som skiljer. 

---

Något "smartass" har någon gång skrivit att det är högertrafik på sjön, alla har hört detta så när man ska kurser tar det en massa tid att förklara att man inte kan säga så. Ett fartyg har en SB och BB sida, men vilken sida som helst kan vara höger eller vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handelsfartyg tar ibland ett snack på VHF:en och bestämmer om de ska mötas rött mot rött eller grönt mot grönt, dvs. om de ska välja högertrafik eller vänstertrafik.

 

Ibland är orsaken att segelbåtar ligger i bredd att de kör om varandra och dessvärre kan det ta en faslig tid eftersom farten ofta är nästan lika. När man börjar köra om är det tomt och sedan "plötsligt" efter fem minuters omkörning kommer det motorbåtar.

Det är ju lämpligt att man som seglare ser sig om så att man inte hindrar andra snabbare båtar - särskilt när man ligger i bredd i en farled - och det är lämpligt att man som motorbåtsförare håller undan ordentligt när man "kör om" andra båtar och inte blir arg för att de långsamma inte håller till styrbord. Kör om till babord om det är bättre plats där.

 

I en farled som är trång för de inblandade fartygen är det inte ens tillåtet att gå förbi utan att först ha fått okej från fartyget man avser att passera.

 

Kanske ska vi starta en tråd där vi diskuterar en sjövägsregel i taget? Det kan vara nyttigt tror ja. En tråd per regel? Starta en ny tråd varje vecka? Vad tror ni?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kanske ska vi starta en tråd där vi diskuterar en sjövägsregel i taget? Det kan vara nyttigt tror ja. En tråd per regel? Starta en ny tråd varje vecka? Vad tror ni?"

 

Ska vi starta med att diskutera vilken regel vi ska örja diskutera ;)

 

Skämt åsido, det skulle nog behövas diskuteras, många har egna tolkningar. "som fan läser bibeln" är ganska vanligt.

 

En lärare sa en gång: "Hitta inte på egna regler, det är krångligt nog med de officiella".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så har vi brödseglarregeln.

 

När det gäller större av den typen fartyg, hänger jag mig åt självbevarelsedriften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag har en lättstartad motor i vår segelbåt är det inget besvär att minska irritationen hos motorbåtåkarna. Det är inte så lätt för dem att veta hur man på ett säkert sätt ska åka. Det är också ont om tid för de flesta åkare. Dels bullrar det och hoppar och man vill få slut på eländet och komma fram. Minskar farten drastiskt går det åt extra mycket bränsle att få till lämplig fart igen.

 

 

Nä hjälp till så kommer motorbåtsåkarna fram snabbare. Det lönar sig. Man kan enkelt räkna ut att om farten ökar till det dubbla kommer vi att få hälften så många båtar i farleden.

 

Dessutom finns det andra ställen än farleder att segla på. Ganska segt att ligga på led som om man kör bil. Jag tror att de flesta seglar hellre väljer bort leder om det går. Att ligga i farled är egentligen ett riskabelt sätt att framföra sin båt. På liknande sätt som en fotgängare som går i diket eller i alla fall väldigt nära kan man med liten båt hålla sig väldigt nära röda eller gröna prickar eller på många ställen utanför. En gräddfil för alla som har sjökortet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessutom finns det andra ställen än farleder att segla på. Ganska segt att ligga på led som om man kör bil. Jag tror att de flesta seglar hellre väljer bort leder om det går. Att ligga i farled är egentligen ett riskabelt sätt att framföra sin båt. På liknande sätt som en fotgängare som går i diket eller i alla fall väldigt nära kan man med liten båt hålla sig väldigt nära röda eller gröna prickar eller på många ställen utanför. En gräddfil för alla som har sjökortet med.

 

 

Fast det krävs ju att man har ett större sjökort än vad som ryms på en 7 tums plotter och att man kan läsa sjökortet och har lite framförhållning. 

 

post-106994-0-47396600-1440007875_thumb.jpg

 

Passerade nyss en av de mest fruktade passagerna i Bohuslän - och jag klarade mig över helskinnad.  :P  

 

Många smygvägar på vägen dit, men det gick bra det också  :)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet håller man till höger i en trång farled. Eftersom man inte vet vilket fartyg man kommer möta är alla prickade leder, den omnämnda särskilt, att betrakta som trånga farleder. När man åker havets E6:a under semesterveckorna vore det mycket enklare om de motoriserande segelbåtarna inte försökte sig på en massa exotiska tolkningar(i bästa fall, i sämsta fall är de bara gnälliga egoister) om vad som är trångt och inte utan helt enkelt höll sig på högersidan. Eller hur? Finns det några (långsökta..?) nackdelar med att hålla sig till höger?

 

appendix:

 

"

 

Regel 9 – Trånga farleder
a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle-
dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och
framkomligheten medger.

 

 

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller
i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala
passager i skärgården
, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter
bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i
betydligt bredare farvatten.

 

"

 

 

 

 

 

mvh

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som det står I utbildningsmaterial:

Väjningsregler

4. Det är högertrafik på sjön

a. Håll till höger

b. Högerregeln gäller mellan motordrivna fartyg.

Samt´:

Under mörker navigationen försök att:

3. Håll dig i yttersta högra sidan av farleden

 

Vilket "utbildningsmaterial" står det i? Jag har sett de flesta utbildningsmaterial och känner inte igen detta. Det finns en distansutbildning som lyckats trassla till det bra, den skulle jag möjligen kunna misstänka.

Beskrivningen är direkt felaktig - stämmer inte med Sjötrafikföreskrifterna.

 

Det gäller i trånga farleder. Och vad som är en trång farled beror på vad du färdas i för fartyg, och vilket fartyg du möter. Dvs; möter jag Viking Salmonella i Furusundsleden är det en trång farled, men möts du och jag är det knappast en trång farled - i t ex Baggenstäket däremot är det en annan historia.

 

 

Inget annat finns i Sjötrafikföreskrifterna om att hålla till höger i en farled - generellt. Jag motbevisas gärna, http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

Helt riktigt, vad som är trång farled avgörs av omständigheterna.

Det finns en nyare upplaga av Sjötrafikföreskrifter mm men det är mest kommentarerna som skiljer. 

---

Något "smartass" har någon gång skrivit att det är högertrafik på sjön, alla har hört detta så när man ska kurser tar det en massa tid att förklara att man inte kan säga så. Ett fartyg har en SB och BB sida, men vilken sida som helst kan vara höger eller vänster.

 

Ok kalla det för styrbordstraffik. Tror nog att alla som framför en båt står med näsan mot fören (förhoppningsvis) och då är det ingen skillnad på höger och styrbord.

 

"När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs, så att det innebär risk för kollision, skall båda fartygen ändra sin kurs styrbord hän."

 

När fartyg möts i en trång passage kan det väl kallas för nära kontrakurs och ska då hålla till höger/styrbord.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med höger och vänster.

 

En av våra gamla upptäcktsresande, möjligtvis Sven Hedin,skriver i en av sina böcker, på vänstra stranden av floden "den och den". Vilken strand menade han. den norra, östra, södra eller västra!?

 

När dom flesta säger höger så menar man Styrbord.

 

Det har hänt att jag sagt bak när jag menat nån stans i fören när jag varit nere i båten. Min fru har varit helt oförstående vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valö Huvud - som passagen som du talar om kalla, är ju en av de värsta passagerna på västkusten - när det är dåligt väder. Det finns väl egentligen bara två till som man inte har nåt annat val än att passera (Stånge Huvud - Lysekil och Tjurpannan - Havstenssund)

 

Farleden är relativt trång med grund ut mot havet och grund på insidan.

 

Själv försöker jag alltid hålla min styrbordssida om jag går i en utprickad farled, men just på Valö Huvud vill man nog hålla så nära de gröna prickarna som möjligt om det är dåligt väder. Man har inte mycket att göra på om motorn skulle stanna.

 

Sen är det ju lite nonchalant att gå flera båtar i bredd och inte lämna nån plats för mötande. Men tyvärr finns det allt för många människor som bara tänker på sig själv.

 

Det ligger mycket i det behmac skriver, men Riro vete katten om jag skulle vilja möta på sjön.

 

Det är en del som tror att det är högertrafik på sjön och gör de mest fantastiska manövrar för upprätthålla det - helt i onödan.

 

Alla motorbåtskörare borde lära sig att segla, så att de får lite uppfattning om hur det fungerar i en segelbåt. Fast man måste nog ha seglat  ett antal år för att förstå.

 

Undvek att gå över Valö Huvud i går. Seglade dikt bidevind från Soteskär till Ulöns östra udde (Ulön är en av öarna - den östra - i  dubbelön Ulön-Dannemark) och gick därvid på utsidan all skiten.

 

Skulle gått ttidigare, men först var draggtåget (ankarlinan) så fruktansvärd skitig och ankaret så fullt med sjögräs att jag inte orkade få upp det, så jag tog en ledig boj och rensade och skjölde av ankarlinan och sittbrunnen och en del till. 

 

När jag andå låg i bojen passade jag på att justera storseglet, som stod dåligt i går, när jag hissade det för första gången på två år. Under gårdagens segling upptäckte jag att storskotet var ganska dåligt, så jag letade reda på en lina som passade och bytte det. Sen var det middag och hög tid att inta dagens huvudmåltid, och sen satte MG-abstinensen in.  :(

 

Nu skall jag segla mot Tjurpannan - om jag inte går ut på havet.

Du behöver inte vara rädd för att möta mig, jag lovar att inte köra på dig.  ;)

 

Det jag menade i mitt inlägg är att då jag går för motor och möter segelbåt på platt läns eller som inte kan gå högre i vind visar jag tydligt  vilken sida jag tänker gå på för att de ska slippa gippa eller slå. Det kan då bli att jag ibland väjer åt babord om det är bättre.Ttycker dock att det är en bra grundregel om man ligger till höger i trånga farleder om möjligt. Möter jag någon som propsar på att ligga till vänster, så kör jag inte ett "chicken race" utan väjer åt babord i god tid. Har själv både vinddrivet och motordrivet flytetyg.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med höger och vänster.

 

En av våra gamla upptäcktsresande, möjligtvis Sven Hedin,skriver i en av sina böcker, på vänstra stranden av floden "den och den". Vilken strand menade han. den norra, östra, södra eller västra!?

 

När dom flesta säger höger så menar man Styrbord.

 

Det har hänt att jag sagt bak när jag menat nån stans i fören när jag varit nere i båten. Min fru har varit helt oförstående vad jag menar.

Floders stränder utgår alltid från den riktning floden flyter. Göta Älvs vänstra strand är alltså i huvudsak den östra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i det Thallatha skrev. Den passagen är inte rolig. Om inte destinationen är nånstans i närheten av ändarna av den, så gör man nog bäst i att gå helt på utsidan. Det är öppet mot väster och vind och vågor går rakt in när det blåser från V eller SV, som det oftast gör. Ett rad med grundare områden, nästan som en tröskel, på utsidan av passagen gör att vågorna blir höga och branta, och rätt så oregelbundna. Redan vid ganska måttlig vind. Och på insidan, mot land, är det en rad med grund och brott också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker igenom "Sjötrafikföreskrifter mm" så finns inte orden "höger" eller "vänster" någonstans. Det är alltså ord som inte har med fartyg eller sjötrafik att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du behöver inte vara rädd för att möta mig, jag lovar att inte köra på dig.  ;)

 

Det jag menade i mitt inlägg är att då jag går för motor och möter segelbåt på platt läns eller som inte kan gå högre i vind visar jag tydligt  vilken sida jag tänker gå på för att de ska slippa gippa eller slå. Det kan då bli att jag ibland väjer åt babord om det är bättre.Ttycker dock att det är en bra grundregel om man ligger till höger i trånga farleder om möjligt. Möter jag någon som propsar på att ligga till vänster, så kör jag inte ett "chicken race" utan väjer åt babord i god tid. Har själv både vinddrivet och motordrivet flytetyg.

 

 

Nej -jag är inte rädd att bli påkörd -fast du har väl en stålbåt och då förslår väl inte mitt plastskrov så långt, även om det i ett visst område är 23 mm tjockt.

 

Det där med språk och hur man uttrycker sig är inte alltid lätt. Vi bor i olika delar av landet och är av olika åldrar. Det borgar nästan för att vi inte alltid skall förstå varandra.

 

När man går för motor är man alltid väjnings skyldig för segelbåtar, förutom de segelbåtarna som är upphinnande.

 

När det gäller segelbåtar så gäller  även där sjövägsreglerna. Om det kommer en segelbåt med spinnaker tex brukar jag försöka göra nåt i god tid, att så att han slipper väja, även om han är väjningsskyldig. Man måste inte alltid hålla på sin rätt, men om man gör nåt som avviker, skall man göra det i god tid och på ett sånt sätt att det inte missförstås.

 

Det var där din skrivning inte stämde med min uppfattning.

 

Annars är du hjärtligt välkommen till Bohuslän.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir nästa full I skratt!

Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled.

Kom på att så sent som I helgen när jag kom från Lysekil och körde in på insidan Skaftö så strax nedanför 5 knops skylten ligger det en liten ö. det är ca 20-30 meter brett till ön. Jag håller till höger(styrbord för dom som inte förstår:)). Det svänger dessutom lite så sikten är delvis skymd. Vad händer? jo möter en segelbåt som går för motor som från sitt håll håller babord/genar I kurvan!!? Tänker vad gör jag? Ska jag svänga vänster med risk att även han svänger och vi krockar? Eller ska jag hålla min kurs? Beslutar mig att hålla min kurs och dra av gasen helt varpå segelbåten I sista stund svänger åt höger. Till råga på allt blänger han som kör surt på mig och jag hejjar glatt tillbaka.

 

Så sent som I går kväll I kanalen(bergskanalen) söder om klaffbron I Trollhättan svänger kanalen. Det kommer en motorbåt söder ut(längs höger sida)Vid svängen kommer fyra segelbåtar där dom två första ligger till vänster och dom två sista håller till höger. Där möts dessa båtar varpå motorbåten fick ge full back för han kunde inte väja åt nått håll.

 

Regler eller inte.

Redigerad av Janpeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslutar mig att hålla min kurs och dra av gasen helt varpå segelbåten I sista stund svänger åt höger. Till råga på allt blänger han som kör surt på mig och jag hejjar glatt tillbaka.

 

Ibland undrar jag om inte vissa segelbåtsägare helt missuppfattat väjningsreglerna. De verkar tro att motorbåtar alltid skall väja för segelbåtar, och inte bara för segelbåtar som går endast för segel. Men med tanke på de felaktigheter jag hittat i utbildningsmaterial så skall man kanske inte vara förvånad.

 

Man borde nog fundera på att återinföra kravet att föra tratt då man går för både segel och motor, om inte annat av pedagogiska skäl.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled."

Antingen beror det på att segelbåten bedömer farleden som icke-trång eller som Abbe2 säger, brist på kunskaper om reglerna (som man normalt kan lära barn att förstå på några timma)

 

Hur bred var farleden?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir nästa full I skratt!

Fortfaranda inget vettigt svar på varför segelbåtar(som går för motor= motorbåt)håller till vänster I farled.

 

 

Hur tror du att nån skulle kunna ge ett vettigt svar på frågan varför folk bär sig åt som  de gör. När de är ute med båten. I bilen. När man går över mot rött ljus, utan att se sig för på trafikreglerat övergångställe och dessutom blir sura när man med nöd lycka stoppa och inte köra ihjäl dem. I köer. I relationer med grannar.

 

Det mänskliga beteendet är ibland helt obegripligt.

 

Alla tänker bara på sig. Det är bara jag som tänker på mig.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nått I det:)

Det lustiga är att dom är väldig snabba på att tala om vad som är rätt och fel och man ska använda massa fina ord:).Typ råkar man säga höger så ser dom ut som frågetecken och förstår inget.

Visst vi motorbåtsåkare har ju också brister, men jag har ytterst få gånger råkat ut för att möta en motorbåt som kör vänstertrafik(får man saga så på sjön? :)

De få jag mött så har oftast varit små plastekor, och dessa verkar vara värst när det gäller sunt förnuft, sjöregler och framför allt fartbegränsningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplet i första inlägget handlar väl inte om höger- eller vänstertrafik utan om att lämna plats till andra båtar.

 

Det är väl samma beteende som de som envisas med att gå med två kundvagnar i bredd i en trång korridor i snabbköpet. Folk är ju inte kloka, varför skulle det bli ändring bara för man kommer på sjön?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...