chris__m 0 Postad 18 Augusti , 2015 Hej, Monterade en splitterny Honda 50hk på en gammal Crescentbåt, och kör nu andra säsongen - har inte kört många timmar. Har i sommar märkt att båten börjat "sladda" lite märkligt. Trodde först det var strömmar/vågor men idag var det helt stilla vatten och det hände också - det märks mest i högre hastighet. Ibland börjar den liksom gira åt sidan fast jag håller ratten fast. Är helt nolla på båtmotorer, någon som har en idé vad det kan vara? Hälsar Chris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 19 Augusti , 2015 Glapp i styrningen kanske, är det en gammal båt så kanske styrningsdetaljerna börja bli slitna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Augusti , 2015 Fenomenet kallas "överplana", och sker i högre farter än vad skrovet är konstruerat för. Båtskrovet har helt enkelt inte något grepp i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Augusti , 2015 Din båt har säkerligen inte så V-bottnad som krävs för de farter när du har monterat Hondan. Du har säkerligen en mer flatbottnad båt. Jag har kört en Cresent Primo med en 70hk. Det var som att köra en gammal Volvo 240 med dåliga däck i vinterväglag. Var rent otäckt att köra den då man i lite trängre sund inte visste riktigt var båten hamnade. //B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Augusti , 2015 Det som övriga skribenter här ovan låter troligt, men sak i TS fråga gör mig fundersam. Det märktes inget första säsongen med den nya motorn. Att båten girar trots fast grepp runt ratten kan ju vara att den lilla trimfenan hamnat lite snett och det kan vara nog så besvärligt på en normalt motoriserad båt. Men nu är båten förmodligen ganska så övermotoriserad och då kan det bli riktigt spännande med fel trim. Så mitt förslag till TS är att ändra något på trimfenan så att båten vill styra mot det håller vill gira nu, då kan också greppet i vattnet i övrigt bli bättre. En annan viktig sak koll på riggvinkeln, jag kan tänka mig att den är extremt känslig att trimma. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chris__m 0 Postad 19 Augusti , 2015 Tack alla. Jag var precis ut med båten igen och kan möjligen lägga ett par observationer till beskrivningen av problemet. För det första: Det handlar inte om för stark motor. Det satt en 55hk på den tidigare, och båten skall tåla 60. Och den har gått som ett spjut hittils, utan några tendenser till dagens fenomen. Nu ett par saker till: 1. Redan från början har jag varit lite bekymrad av det faktum att motorn måste tiltas ner till absolut max för att den inte skall börja tappa greppet. Kanske den är felinstallerad? Borde den inte stå på "mittstrecket" på mätaren egentligen? Nu känns det lite som om motorn faktiskt tappar greppet lite i samband med att den slirar. Kan den maximala tilvinkeln ha blivit marginellt mindre och skapat problemet? 2. När jag svänger båten nu så svänger den mer som en radiobil - förrut så lutade den mer i svängar i högre fart. Inbillar jag mig i alla fall. Några fler idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 20 Augusti , 2015 Motorn för högt hissad?Kavitationsplattan ska ligga +- 5 mm jämfört med bottenSitter motorn för högt upp så får inte propellern grepp i vattnet och båten slirarFinns trimfenan monterad under kavitationsplattan?Vid accelaration har jag motorn helt intrimmad vid 1 (på en skala mellan 1-5) för att sedan lyfta upp den till 4 (beroende på vind & våg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser