Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Sjoingenjoren

KAD44/KAD300/D4 - erfarenheter och kända problem

Rekommendera Poster

Skulle kort och gott gärna vilja höra mig för om vad folk har för erfarenheter - goda som dåliga - gällande dessa motorer.

 

Har siktet inställt på drömbåten om några år och då dessa finns med dubbla montage av samtliga ovan nämnda motorer är jag lite nyfiken. Det är ju dessutom ganska vanliga motorer, så det hjälper säkert många andra i sitt val på kuppen!

 

Rent spontant känns det, efter att ha skruvat en hel del större Pentor, som att KAD44 bör vara en gedigen och väl dimensionerad motor som är lättmekad. KAD300 är väl samma konstruktion i stort sett fast uppskrämd med medföljande - eventuella - problem?

 

Gällande D4 har jag bara hört om lillebror D3 med sina turboproblem, men då jag inte är insatt i dessa modeller kanske det är så att dom inte ens är lika på det området?

 

Som sagt - sprid er kunskap!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd för just detta skulle jag också vilja veta.

 

Samt vad det skulle kosta att renovera en KAD.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i sommar köpt båt med dubbla KAD300 från 2003, ca 360h.

 

Verkar väldigt solida och överdimensionerade och enkla att ta hand om, det mesta är lätt nåbart utan särskilt krångel. Gör underhåll, säkerställ rätt remspänning, så verkar de hålla "forever" men såklart slarvar man med olja (även i kompressorerna), överspänner remmar, spolar inte ur värmeväxlaren så de överhettar...ja, då går nog saker sönder. Maskinerna ska enligt spec undergå en ventiljustering vid ca 200h drifttimmar, bör nog inte skippas. Detta är jobbigare än på 2v föregångarna eftersom spridareören går över ventilkåporna och måste tas bort.

 

KAD300 kom med en speciell drevtyp DP-G som skiljer lite. Finns många Maskiner runt om i drift, känner mig inte orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för din input. Har läst något om dessa drev och dom skall vad jag förstått vara kraftiga och bra.

Maskinerna har ju några år på nacken, så eventuella brister borde ju vara väl kända vid detta laget. Det jag fått med mig på 44 och 300 är locket på vattenfiltret som kan gå och som bör bytas mot ett i plexiglas, spruckna intercoolers och inte så mycket mer..

 

Ventiljustering är ju snabbt gjort så det finns ingen anledning att slarva med det. 

Vet från de VP genpack jag skruvat på att ventiljusteringen kan vara ganska off vid intervallet så att köra vidare är ganska riskabelt som du säger.

 

Grattis till två fina motorer! Får man fråga vad dom sitter i för skuta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexiglaslock till vattenfiltrena låter intressant, har googlat men inte funnit, var köper man det?

 

De sitter i en Windy 34 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med turbon på D3, beror på att denna motor har en variabel turbo, och att motorn står i cirka sex månader under vintern. Mekanismen rostar och kärvar. Om det sker genereras en felkod, och motoreffekten reduceras. Den nya versionen D3-D, som kom 2010, verkar vara bättre på den punkten. Den har dock ett annat problem. Det läcker olja från turbon, som hamnar i laddluftkylaren. I botten av laddluftkylaren fanns tidigare en förskruvning med hål. Om insatsen skulle börja läcka vatten, var det meningen att det skulle komma ut genom hålet, så att man skulle se att det var ett läckage. Där kom den läckande oljan ut, och grisade ner motorrummet. Volvo Penta löste problemet elegant, genom att ersätta förskruvningen med en kran, som ska öppnas vid service, för att släppa ut oljan. Problemet med locket till sjövattenfiltret fanns bara hos D4-D6. Det lossnade och båtar höll på att sjunka. På senare motorer har man ändrat kylsystemet så att filtret ligger före sjövattenpumpen, så att det inte kan bli något tryck i filtret. Ändringen gör också att det är lättare att frostskydda sjövattensystemet. Man kan hälla glykolblandningen i filtret, utan att behöva lossa någon slang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina lock öppnas lätt för kontroll, ligger över vattenytan, efter pumpen i flödet vad jag förstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet icke, har för mig jag läst om det på baatplassen.no och tolkade det som att det är Penta original som man eventuellt får på garantin..? Kan inte lova något men skall nog inte vara så märkvärdigt att jaga rätt på. Fråga Penta så kan dom nog tipsa om inte annat.

 

En Windy 34.. Fina grejer.  ;)  

 

Plexiglaslock till vattenfiltrena låter intressant, har googlat men inte funnit, var köper man det?

De sitter i en Windy 34 :)

 

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdimensionerade skulle jag absolut inte kalla KAD300. 3.6 liter och 285hk

Detta från en motor som i början av sin tillverkning levererade 85hk för att sen byggas vidare på till mycket mer genom åren

KAD300 råkar ut för incidenter som deras föregångare inte gör tex tappade ventiler

Pratar man med pentafolk så säger dom att det finns en anledning till KAD300.s korta produktion

Sitter dom i en Windy 34 så lever dom ett ganska enkelt liv men när de tex sitter i Princess V42 och Nord West 390 mm så skulle jag hålla mig borta

 

Min personliga åsikt är att ej gå längre än KAD43 för att slippa ev dyrt krångel med EDC och för mycket effektuttag kontra motorvolym

Har dock ägt båt med KAD44 och kommer säkert bli så igen men man bör vara medveten att med 44 och 300 kan det bli en del merkostnader och krångel kontra dess föregångare

Redigerad av Capitan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, intressant tråd. Var spekulant på en Nimbus 32 Ballista -98 för något år sedan med två KAD 43:or varav den ena var nyrenoverad av någon anledning. Kan inte ha varit billigt. Undrar vad det kostar? Dessa maskiner hade då gått under 1000 timmar var och det tycker jag är dåligt om dom behöver renoveras så "tidigt". Kasnke berodde det på handhavande fel, vad vet jag men det avskräckte mig iaf.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan - instämmer såklart, belastningen på marschvarv (3000 kör jag på) är kanske 2/3 av effektuttaget, finns mycket kvar att ge och båten går snabbt och ledigt dit "lätt" så att säga. Man ser dem i väsentligt tyngre båtar och det är nog sisådär...

 

Sen ska man ha perspektiv på "dyrt". Om en båt från början kostar 2,5msek är kanske 100 tusen att fixa en motor vart 20:e år en liten kostnadspost i det hela. Visst det är mycket en månad när fakturan kommer men man måste sätta det som en post på tillgångssidan i sina räkenskaper och skriva av det över de 20 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just att KAD300 är lite hårt pressad har jag hört och det låter rimligt med den effekten. Dock känns kad44 lite mer sansad med 260(?) och EDC är väl inget negativt då dom fortfarande är ganska "basic" motorer jämfört med D4.

 

De sista KAD44 bör väl vara ganska väl åtgärdade mot barnsjukdomar under produktionens gång?

 

Självklart spelar applikation roll. Jag spanar åt dubbelmontage i en 32-33 fotare och det borde innebära skapligt snäll gång jämfört med tyngre skutor som du säger. Dock kompenseras väl det med annan propeller så man ändå tar ut effekten ur dom om än i lite snällare format..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på såklart. Mina maskiner går förvånansvärt fort upp i maxvarv ganska ledigt, indikerande att propparna är snälla, inte optimerade för maxfart utan för att ge maskinerna lång livslängd vid normalt nyttjande och headroom att klara av maxvikt och hög sjö. Min båt väger 4,8t, osäker om det är torrt eller inte men det känns som en bra nivå med ca 2,5t per maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har kad 44or (år 2000) med edc i min fairline Targa 37a och är så här långt mkt mkt nöjd. Går snabbt upp i plan och på marschfart strax under 3000varv så går det lätt o fint. Vet inte om edc är känt för att krångla, jag har haft min båt i två säsonger och är än så länge ultranöjd (hade penta 8,1 OSI bensin innan med virereglage.......aldrig mer)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon något att säga om D4-210 från 2005? Hört en del om injektorproblem på dessa på norska sidor samt problem med korrosion på bockhornet när dom haft avgasriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med D4 är den hårda gången samt att de har hög tomgång och kort register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i den här tråden och ställer några frågor.

 

Köpte en Aq 26 ht i höstas med ett missljud i kompressorn när den kopplas in. Remmen ska vara bytt och enl MICAB så är det ett hyffsat vanligt problem som åtgärdas genom att man bygger om remdragningen... 

 

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant jobb? eller som har något annat förslag på åtgärd?

 

/Fredrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga gäller chipstrimning... Är en KAD300 en chipsad KAD44 eller är det några andra skillnader? Är det olika drev pga olika krafter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD300 fick ett eget drev, DP-G som är "förstärkt".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD300 fick ett eget drev, DP-G som är "förstärkt".

Ok, så att chipsa en KAD44 är inte så himla bra med tanke på drevets konstruktion och kanske den ökade motorstressen som det innebär...

 

Tack för snabbt svar.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har lärt mig är att man i KAD300 har tagit ut maxeffekt, i princip 42 blev 43, 43 blev 44, 44 blev 300. Man har höjt effekten successivt ur samma grundblock. 

 

KAD300 som original hade jag inte sett några problem att äga, inte heller en 44, men en chiptrimmad KAD300 hade jag hållit mig långt borta ifrån. 

 

D4-210 har inte kompressor = blir lite sävlig, samma sak med D6-310 bara turbo. 

Jag har haft D6-350 och D4-260. Visst D4 har en hårdare gång, men hur kul är en rak dieselmotor oaktat om det är en 4 eller 6 cylindrig motor. Vill man ha riktigt härlig sång skall man upp på diesel V8a. 

 

Alla motorer har sina problem, vissa mer vissa mindre, problemet med båtmotorer i Sverige är att dom står still 6 månader eller mer varje år - ingen motor är gjord för det, då kommer det fel och problem. 

 

Tiden tar ut sin rätt på alla motorer, speciellt när det används lite.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om att istället för att lägga 100-200 k extra på båt med dieslar köra på Pentas 5.7 GXI-maskiner? 

Jag har nu Mercruiser 7.4 MPI och den går som en klocka. 

 

Bensinarna har ju varken kompressor eller turbo som kan krångla, och den lilla ökning i bränsleförbrukning dom har kontra dieslar hinner man väl inte köra in på sin livstid.. 

Billiga och enkla att skruva på är dom ju med men hur är prestandan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur mycket du kör för din ekonomis skull. Kör du inte så mycket spelar den höjda förbrukningen ingen roll. Kör du som vi 11-1500 nm/år då blir det kanske en annan kostnad..

Andra värden är att dieslar är lite säkrare, ofta mer driftsäkra, diminutivt mer lättsålt - eftersom många räknar bränslet som en stor del..

 

Köp det du vill ha och trivs med, V8 är trevligt, det går ju inte att komma ifrån.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inte såna distanser inte men visst bränner jag soppa som det är redan idag. Men skall man tänka på sånt bör man nog skaffa segelbåt ;)

Jag hade gärna haft diesel för den inbillade säkerheten, men sköter man om båten och kollar slangar och byter dessa med jämna mellanrum så är ju bensin inga problem - inte som jag ser det iaf. 

 

Har någon koll på prestandan på Pentas 5.7 GXI? Orkar dom med en Bavaria 32 / 33 eller blir dom slöa upp i planing? Själv har jag inte haft båt med kompressor / turbodiesel så jag har bara V8 att jämföra med.. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 8-tonsbåt från 2003 med KAD300 i dubbelmontage som jag har ägt i 3 säsonger. Motorerna hade vid inköpet ca 380h. Jag har har kört ca 200h/säsong utan några direkt allvarliga problem. Jag har fått stort förtroende för denna drivlina (KAD300/DPG). Har vänner med maskiner ur D-Serien och många har haft stök med larm/felkoder som ingen kan förklara och hydraulslangar som gått sönder. Även drev som rasat (kronhjul?). Mina 300:or har startat varje gång och levererat. I min mening en fantastik kombination och low och mid-tech (edc) som skapar en driftsäker och hyfsat modern lösning.

 

Det som jag fått fixa (än så länge...) är en läckande vattenpump samt lockgenomföringar från kompressor som läckt luft (på båda maskinerna så det lär väl vara ett typfel, likaså med vattenpumparna som också verkar vara en svag punkt på penta rent generellt).

 

Det var mina erfarenheter av KAD300. Har tidigare haft båtar med B30 och bensin V8:or.. Det var mer ångest att åka med än nöje. Detta är ett nöje!

 

//S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är numera ägare av två stycken D4-225 med DP-H och kan efter en säsong bara säga positiva saker om dessa. 

Har lagt ner några slantar på att åtgärda barnsjukdomar som spänn/löphjul i metall till remmarna, ny returslang med backventil till vevhusventilation och fick förra ägaren att byta ena trimslangen som var slut (resterande styr/trim är redan bytta).

 

Blir till att shimsa om dreven också då det börjat krypa ut på det ena, men det får väl anses vara dags för en genomgång efter 10 år trots att dom inte läcker. Bälgarna skall ändå bytas...

 

Helt klart lite ovant med fördröjningen på dreven men man lär sig snabbt att ta höjd för det. 

Tycker inte dom är det minsta trötta som någon påstod (nu har jag ju inte 210 utan 225) trots att det bara är turbo utan tycker mig ha rejält vridmoment från start och båten går upp i planing utan att tveka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en okunnig fråga, men hur ser man att ett dp-h ska shimsas och var shimsar man det?

Redigerad av Dilba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se det om du skrapar bort färgen mellan nedre drevhuset och lagerhuset för utgående axel. 

Det är de/det shimsen/shimset som krypt ut lite på mitt ena drev och som skall vara det mest problemdrabbade enligt de VP-folk jag pratat med. Det är även shims på ingående axel samt inne i drevet.

 

Dom bör ha skiftats från plast till metall om drevet packats om genom åren men det har ju inte alla gjort så länge det inte läcker eller då de kanske missat servicebulletinen från Penta. 

 

Det är ett relativt omfattande jobb som dock görs enkelt med verkstandshandboken till hands, men det kräver dock massa specialverktyg.... Jag tänker leja bort det. Dela av bekvämlighetsskäl och dels av anledningen att folk med verktyg och erfarenhet av att ha gjort det förr, tillsammans med garanti, väger mer än några kronor (går på ca 10.000 hos auktoriserad firma som då gör fullständig service av drevet)

 

Shimsen du snabbt kan kontrollera syns på bilden jag bifogar.

post-105103-0-91199800-1477320687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...